Gå til innhold

Videofunk på Canon 550D


Anbefalte innlegg

Heisann. Mottok et Canon 550D i posten i går:) Har bare fått trykket meg litt gjennom de forskjellige funksjonene så lang, og kom til å stusse over en ting.

 

Når jeg switchet over på videofunksjonen og gikk inn på meny fikk jeg opp de forskjellige oppløsningene og deres fp. Har lest at 550d'en skal kunne filme 30 fp med full HD. Dette var derimot ikke et av alternativene jeg fikk opp på skjermen. Fikk derimot opp 25 fp som max i 1080. Jeg kjøpte kameraet på fotovideo.no og regner med at dette kameraet er av eksakt samme modell som de selger andre nettsteder.. ? Noen som kan veilede meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom opptak skal vises på TV som selges i Europa bør 25 eller 50 fps brukes. I Europa har nemlig TV-er en oppfriskningsfrekvens på 50 Hz og kvaliteten blir best når video er tatt opp med fps som går opp i 50. Historisk skyldes dette strømfrekvens, derfor har NTSC 30 fps (29,97). USA har 60 Hz strømfrekvens.

 

Så vidt jeg vet vil moderne TV-er greitt håndtere 30 fps uten at man legger merke til noe - men i og med at oppdateringsfrekvensen er 50 Hz vil det heller ikke ha noe spesifikk gevinst. På eldre TV-er kan det faktisk medføre langt dårligere kvalitet. Husk ellers at DVD-er, BluRay og HD-film faktisk har 24 fps (23,97).

 

Personlig bruker jeg bare 25 og 50 fps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...