Gå til innhold

Vil ha 18års aldergrense på internett!


eventyrern

Anbefalte innlegg

Onsdag den syvende juli blir en video lastet opp på youtube av en gråtende jente. Jessica Leonhardt, på internettet bedre kjent som Jessi Slaughter, hun sier «Jeg vil bare at dere skal vite at dere har ødelagt livet mitt… Jeg har ikke klart å spise, jeg har ikke klart å ete eller gjøre noenting.» Faren hennes er i bakgrunnen, han blir sintere og sintere, til slutt roper han med en truende pekefinger rettet mot webkameraet «Dere er en gjeng med løgneriske, slemme kjeltringer og jeg vet hvor dere kommer fra fordi jeg tilbakesporet det.» Han truer med at cyber-politiet har blitt tilkalt.

 

De han henvender seg til er den økende skaren med folk som har kommentert på Jessica sine youtube videoer. Kommentarene var mange og sinte, hatefulle. Jessica er bare elve år, her er en av kommentarene på en av filmene fra henne på youtube postet fredag 26 november:

 

«CelebrityChannel101, 1 hour ago: She’s still ugly»

 

Det er de anonyme i fra 4chan som har slått til, 4chan er en side der man deler bilder og diskuterer som ble startet av Christopher Poole i 2003. Nettsiden har ikke noe minne, hva man skriver slettes etter en stund, man trenger ikke å være medlem for å skrive, det er veldig anonymt. De anonyme i fra 4chan hadde blitt oppmerksom på Jessica sine youtube videoer og valgte henne som et felles mobbeoffer.

 

De anonyme er en organisasjon med mange celler som arbeider uavhengig av ledelse, organisasjonen har vokst opp på 4chan og har gjort både hærverk og dugnad på internettet. Bør man ha evnen til å være hundre prosent anonym når man ytrer seg på internett?

 

Det som er det uheldige i denne situasjonen var at youtube og 4chan er helt forskjellige når det kommer til anonymitet. 4Chan handler om å være anonym så man kan si hva en vil, youtube handler om å være synlig og iscenesette seg selv. Derfor ble bøllene anonyme og offeret synlig.

 

De anonyme gav seg ikke med å mobbe, etter førstnevnte youtube filmen ble postet online har det kommet mange parodier av den som gjør narr av Jessica og faren hennes, det er fortsatt slike videoer på youtube den dag i dag. Jessica sier til abc News at hun ble sendt til en klinikk for mental helse etter at myndighetene mistenkte henne for å kunne blitt suicidal av hendelsen.

 

Internettet har blitt en arena der unge iscenesetter seg selv, er det bra for dem? Jessica Leonhardt er et skremmende eksempel på hvor langt det kan gå, er det ikke tryggere at lære impression management utenfor cyberspace? Kanskje er det på tide at internettet blir forbeholdt de voksne, kanskje er det på tide med 18års aldersgrense på internettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hahha? Dummeste jeg har hørt, internett for de voksne når den lille jenta driter seg ut å legger ut videoer på nett? Hun er 11 år, hun har ikke LOV til å legge ut videoer på YouTube, det er 13 års aldersgrense. Uansett, vil det aldri fungere med noen aldergrense på nett, jeg foreslår heller at foreldre er flinkere med å passe på at barna ikke filmer seg selv og laster det opp på internett. Det er der problemet ligger. Det gikk jo like langt med ølløv-jenta, og da var det mange som lurte på hvor foreldrene var!

Jeg har ikke sett noen av videoene til "Jessica" på youtube, så jeg kritiserer ikke henne. Men jeg er svært aktiv på youtube selv, og får ofte hate kommentarer, dette er noe jeg er forberedt på å få. Det finnes alltid TROLL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt inlegg skal jo invitere til en sund debatt rundt dette. Selv om å ha 18års aldergrense er å gå litt langt så skal det jo legges til at man ikke kan tegne abonoment før man faktisk er over 18. Jeg skjønner i allefall ikke hvorfor fjortiser skal være på internett og bli voldtatt av pedofile. Det er ikke en debatt om for eller mot, mere en debatt om hvor langt vi skal gå i å skjerme være egne barn fra slike overgrep som dette.

 

Jessica måtte jo legges i på klinikken for mental helse etter dette, hun fikk en post-traumatisk stress reaksjon. Det er jo ikke noe morsomt, tenk om det var deres eget barn.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner i allefall ikke hvorfor fjortiser skal være på internett og bli voldtatt av pedofile.

 

Vent... hva?

Hvorfor møtte hun så mye motgang? Må ha være noe de kunne tulle med...

 

Ja alle fjortiser som er på nett blir voldtatt ( 0,0001 % ) og de erta ho vel fordi ho var stygg. Ikke ett uvanlig fenomen!

Lenke til kommentar

Mitt inlegg skal jo invitere til en sund debatt rundt dette. Selv om å ha 18års aldergrense er å gå litt langt så skal det jo legges til at man ikke kan tegne abonoment før man faktisk er over 18. Jeg skjønner i allefall ikke hvorfor fjortiser skal være på internett og bli voldtatt av pedofile. Det er ikke en debatt om for eller mot, mere en debatt om hvor langt vi skal gå i å skjerme være egne barn fra slike overgrep som dette.

 

Jessica måtte jo legges i på klinikken for mental helse etter dette, hun fikk en post-traumatisk stress reaksjon. Det er jo ikke noe morsomt, tenk om det var deres eget barn.

Du inviterer ikke mye til en sunn debatt med slike påstander som det der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, men det er mere tolerant å være på internett enn det er å drikke når det er legalisert. Jeg synes at barn og unge har godt av å skjermes fra nettet, de har jo et identitets arbeid å gjøre, min sønn skal i allefall ikke bli en sånn derre krokrygget, brilleslange som er jomfru til han er 26.

Lenke til kommentar

Det er mye som ligger bak, det som jeg nevnte var et veldig godt motiv, selv om jeg kan inrømme at jeg spissformulerer litt. Det er ikke alle som drikker som blir alkoholikere og det er ikke alle unger som bruker internett som blir: Voldtat av pedoer, asosiale eller mobbet til de mister forstanden!

 

Men jeg synes at at dette burde reguleres, det er sikkert mange skoler i norge der politiet har måttet indra skole-pc fra elever etter cybermobbing og spredning av mobilbilder. Jeg er enig i at foreldre og dem som oppdrar barnet har et formynderansvar, men vi vet jo veldig godt hvor lett dette lar seg gjenomføre i praksis, vi har jo alle gått i klasse eller parallell klasse med noen vilstyringer som barn tenker jeg.

 

Det er ikke mange som tenker over hva faktisk barn i dag vokser opp med. Dette er noe man bør ta stilling til, selv om det høres latterlig ut å sette aldergrense på internett først.

Lenke til kommentar

Nei det er det vell ikke, det er bare å ta fra dem internett og mobil, det er bare voksne som kan tegne abonnement på internett og telefon. Jeg husker da jeg var mindre at jeg verken hadde pc eller telefon og vi klarte oss fint, så latterlig er det heller ikke. Så det du sier er helt feil.

 

Generelt vil jeg si at de fleste inleggene i denne tråden har veldig lite inteligente og reflekterte, jeg tror jeg er den smarteste her :tease: . Det er mye tautologi som forøvrig er Pathos. Det jeg savner er litt mere Ethos og Logos, da snakker jeg altså om retorikk.

Lenke til kommentar

Å sperre barn fra internett fungerer like bra som å sperre barn borte fra godteriboksen. En sen kveld du er ute med kompisene, kravler lillegutt opp på skapet og river ned kakeboksen og slår hodet i gulvet. The end.

 

Barn er nysgjerrige av natur, og må dermed beskyttes og læres opp av foreldrene. Å slippe en unge fritt på internett uten den minste beskyttelse er ren og skjær idioti. Jessica Slaughter er et ypperlig eksempel. SNørrungen postet særdeles stygge og frekke videoer, hvor hun truer å skyte folk med en pistol i kjeften. Såklart folk blir provosert, og da kommer internett-mafiaen og setter henne på plass.

 

Selvsagt går de muligens for langt, men når foreldrene ikke har den minste peiling på hva dattera holder på med, så fortjener de ikke bedre.

 

Sperr barn ute fra Internett? JEg har en bedre idé. Nekt mennesker å få seg barn uten å ha tatt "lappen".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Generelt er det mangel på nettvett og lite sunn fornuft som er årsaken til at noen unge blir misbrukt eller utsatt for krenkende innhold på nettet. Alt for mange unge aner ikke hva slags konsekvenser internettets fristelser kan gi (refererer til saken i åpningsinnlegget) for brukeren. Men tanke på fenomenet Ølløv som var et norsk eksempel på skitkasting på nettet, viser det seg at dagens unge er meget utsatt for uthenging, mobbing eller trakassering. Uten å tenke på konsekvensene et klipp på Youtube kan gi, kan mange unge få en kjipt liv framover. Det vil samtidig bli nærmest umulig å fastsette en aldersgrense ved bruk av internett. Selv sider med restriksjoner og advarsel om at innholdet ikke passer barn under 18 år, skal det ikke mye til for og passere barrieren.

 

Rett mer fokus på nettvett i skolene og at foreldre til barna i den akutelle målgruppen blir mer forstålige på hva slags farer internett har, er gode løsninger, men tviler det er nok for å snu trenden...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei det er det vell ikke, det er bare å ta fra dem internett og mobil, det er bare voksne som kan tegne abonnement på internett og telefon. Jeg husker da jeg var mindre at jeg verken hadde pc eller telefon og vi klarte oss fint, så latterlig er det heller ikke. Så det du sier er helt feil.

 

Generelt vil jeg si at de fleste inleggene i denne tråden har veldig lite inteligente og reflekterte, jeg tror jeg er den smarteste her :tease: . Det er mye tautologi som forøvrig er Pathos. Det jeg savner er litt mere Ethos og Logos, da snakker jeg altså om retorikk.

 

 

Du oppfordrer folk til å gå tilbake i teknologien? Internett er en kjempefin plass med mye informasjon å kunnskap blant folk, dette kan sammenlignes med veier, kjempefin plass for biler for å komme seg frem med, men veiene har sine ofre den også.

 

Tror du det er snakk om veldig mange som blir utsatt for dette rundt om i verden ? NEI! Men det skjer det samme med dødsfall på veier også, det skjer.

 

Men over til video'en så skjønner jeg ikke hva hun gjør på youtube. Foreldrene må være stokke dumme, ihvertfall faren som sier at han skal kontakte "cyber police" og backtrace alle. Nei velkommen til USA! Så sykt lei av det landet der.

Endret av vivastar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...