Gå til innhold

Er Jødehat akseptert?


Anbefalte innlegg

I det siste har jeg lagt merke til en høy økning i Jødehat på skolen jeg går på og generelt hvor ellers jeg oppholder meg.

Man kan høre folk si positive ting om Holocaust eller rett og slett si hatfulle ting om jøder.

Noe som stusser meg med det er at offentlig i klasserommet kan folk si hva de vil som er anti-semitisme uten at lærerne så mye som bryr seg, men hvis man sier du galt om Kristene eller spesielt Muslimer kan man få all slags bråk.

 

Nå til spørsmålet mitt, er Jødehat blitt mer og mer akseptert i samfunnet vårt?.

Isåfall hva er grunnen? Israel? SV? Muslimer?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns også dette er litt rart, har hørt andre om ikke direkte rasistiske komentarer, fremdeles fordomsfulle og veldig ubehaglig å høre på. Norge har under 1000 jøder, det er en nesten usynlig minioritet og gjør ingen ting, du hører ikke om æres drap fra jøder, de er en ekstremt ikke plagsom minioritet, de blir rett og slett dratt med i problemene med israel.

Lenke til kommentar

I det siste har jeg lagt merke til en høy økning i Jødehat på skolen jeg går på og generelt hvor ellers jeg oppholder meg.

Man kan høre folk si positive ting om Holocaust eller rett og slett si hatfulle ting om jøder.

Noe som stusser meg med det er at offentlig i klasserommet kan folk si hva de vil som er anti-semitisme uten at lærerne så mye som bryr seg, men hvis man sier du galt om Kristene eller spesielt Muslimer kan man få all slags bråk.

 

Nå til spørsmålet mitt, er Jødehat blitt mer og mer akseptert i samfunnet vårt?.

Isåfall hva er grunnen? Israel? SV? Muslimer?.

I hele Europa er det nå slike anti minoritets bølger. Det kommer av den økonomiske krisen som råder på forskjellige hold i Europa. Man er på jakt etter en syndebukk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå trenger en bare et blikk ned i midtøsten for å se at FN gjorde en enorm bommert ved å plassere jødene der, de skulle ha fått den øde øya å tumle rundt på så hadde ingen plaget dem og de hadde ikke plaget andre...

 

For doktrinene til israel er minst like fientlige mot ikke jøder som nazismen var mot jøder i sin tid, i så måte faktisk værre, for de burde ha lært noe, men turer frem som om de eier alt der nede.

 

Kjenner en del folk som har avtjent militær tjeneste i libanon og de hadde ikke vært der nede i et par timer engang før de hatet jøder værre enn psten, for maken til rasshøl oppførsel som de jødene oppviser mot alt og alle skal en lete lenge etter... Ikke at jeg unnskylder de hersens muslimene, men de kontrollerer ingenting og kan derfor ikke vise en slik oppførsel...

 

Men jødene skulle aldri fått det landet, det er hevet over enhver tvil!!

 

 

Og Mikkel Rev, dette er den andre tåden du forsøker å dra frem at folk bare elsker islam men jeg kan forsikre deg at det ikke er noen som gjør det! Vi lever i ganske stor frihet her i landet etter at vi kom ut av klørne til kristendomen, så hvordan du kan tro at noen vil ha et nytt vissvass regime som tror på latterlige ørken guder her igjen er mer enn jeg kan begripe! Men de også må jo få tro på hva pokker de vil, så lenge det foregår uten å blande inn andre!

Så lage en tråd med islam da vel... Er ALT for mye fordommer der også skal jeg si deg og jeg tror du er flasket opp på de fordommene...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå trenger en bare et blikk ned i midtøsten for å se at FN gjorde en enorm bommert ved å plassere jødene der, de skulle ha fått den øde øya å tumle rundt på så hadde ingen plaget dem og de hadde ikke plaget andre...

 

Men jødene skulle aldri fått det landet, det er hevet over enhver tvil!!

 

Nei, den feilen FN gjorde var at de ikke gav jødene hele det landområdet, det gamle testamentet sier tilhører dem.

 

For kristne er det bedre at jødene har kontrolen over landet. Muslimene har flere ganger revet kirker eller gjort dem om til moskere. Så de kan ikke få kontrollen i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå til spørsmålet mitt, er Jødehat blitt mer og mer akseptert i samfunnet vårt?

Jeg tror du overdriver de angivelige iaktagelsene dine. Er vel uten tvil muslimer som har blitt hat-objektet for mobben og div. politiske aktører og sånn sett har "overtatt" den rollen fra jødene.

 

Inneholdet/retorikken er forøvrig temmelig indentisk med tidligere tider, bare å bytte ut ordet jøde med muslim

Lenke til kommentar

Nå til spørsmålet mitt, er Jødehat blitt mer og mer akseptert i samfunnet vårt?.

Nei. Det skal det ikke være. Jødehat/palestinerhat er uakseptabelt. Samme med Israelhat/palestinahat.

Kritikk av Israel/Paletsine (for deres politikk) er noe helt annet. Jøder/palestiner er uskyldige (på generellt gruunlag) for de politiske handlinger deres hjemlands regjeringer står for.

 

Det er imidlertid en økt kritikk av staten Israels håndtering av Palestina. En slik kritikk kan være berettiget. Du må skille kritikk fra hat.

Lenke til kommentar

PerB: For du skjønner, i demokrati finnes det bare 2-3 ansvarlige.

 

TS: Hvor vil du hen med spørsmålet? Hva skulle kvalifisert oss til å svare på spørsmålet her? Å kjenne til alle forhold, situasjoner og de facto oppfatninger av situasjonen? Eller var det bare for å sjekke hvor mange historieløse tufser det er her, som tror FN gav noen et land? Minner kanskje mest om en sliten skoleoppgave, hvor utveksling av moralske overbevisninger fortsatt går som "god debatt".

Lenke til kommentar

Nå trenger en bare et blikk ned i midtøsten for å se at FN gjorde en enorm bommert ved å plassere jødene der, de skulle ha fått den øde øya å tumle rundt på så hadde ingen plaget dem og de hadde ikke plaget andre...

 

Men jødene skulle aldri fått det landet, det er hevet over enhver tvil!!

 

Nei, den feilen FN gjorde var at de ikke gav jødene hele det landområdet, det gamle testamentet sier tilhører dem.

 

For kristne er det bedre at jødene har kontrolen over landet. Muslimene har flere ganger revet kirker eller gjort dem om til moskere. Så de kan ikke få kontrollen i landet.

IHS: Du tror faktisk at de arabiske nabolandene lettere ville akseptert et større Israel? Selvmotsigelse deluxe...

Nei, men jødene hadde da ikke trengt å utvide lande sitt (okkupere vestbredden osv.)

 

300px-Map_Land_of_Israel.jpg

kart over Det lovede land Israel

etter Fjerde mosebok 34 og Esekiel 47.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ser på meg selv som en ganske åpen person. Men er det tilfeldig at de få jødene jeg har møtt er totalt sprengt i hodet? Tviler, lukter sosiopatiske gener imo. Glad i penger er de også(nei, jeg kødder faktisk ikke).

 

Nazityskland stod bak drap på 6mill jøder, hvor stor hadde skaden vært i dag om dette tallet var 10 millioner? Eller la oss si 20millioner jøder. Hadde det seriøst gjort noen forskjell?

Tviler sterkt. Hadde ihvertfall sluppet alt bråket i Palestina om tyskerne hadde gjort en skikkelig job. Ja jeg forstår at dette høres sykt ut, think out side the box for once!

 

Noen som hadde brydd seg nevnverdig om antall drepte russere under WW2 var 50mill istedet for rundt 30mill? Tvilsomt.

Lenke til kommentar

Nå trenger en bare et blikk ned i midtøsten for å se at FN gjorde en enorm bommert ved å plassere jødene der, de skulle ha fått den øde øya å tumle rundt på så hadde ingen plaget dem og de hadde ikke plaget andre...

 

Men jødene skulle aldri fått det landet, det er hevet over enhver tvil!!

 

Nei, den feilen FN gjorde var at de ikke gav jødene hele det landområdet, det gamle testamentet sier tilhører dem.

 

For kristne er det bedre at jødene har kontrolen over landet. Muslimene har flere ganger revet kirker eller gjort dem om til moskere. Så de kan ikke få kontrollen i landet.

IHS: Du tror faktisk at de arabiske nabolandene lettere ville akseptert et større Israel? Selvmotsigelse deluxe...

Nei, men jødene hadde da ikke trengt å utvide lande sitt (okkupere vestbredden osv.)

 

(snip)

 

kart over Det lovede land Israel

etter Fjerde mosebok 34 og Esekiel 47.

 

Trengte de å utvide landet sitt slik landegrensene var trukket opp ut fra avtalen i FN mener du? Og igjen lurer jeg på hvilken praktisk forskjell du mener et større Israel ville medført. For slik jeg ser det ville det ført til det samme, om ikke større, spenningsnivå mellom Israel og dets arabiske naboland som jo er grunnlaget for den nåværende konflikten.

 

Jeg regner med at du mener å bevise Israels krav ut fra det kartet du presenterer. Hvis du forsøker i et lite øyeblikk å se saken fra den andre siden, bør du raskt oppdage at et slikt argument, hentet ut fra den andre partens religiøse overbevisning, blir vanskelig å akseptere.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Ser på meg selv som en ganske åpen person. Men er det tilfeldig at de få jødene jeg har møtt er totalt sprengt i hodet? Tviler, lukter sosiopatiske gener imo. Glad i penger er de også(nei, jeg kødder faktisk ikke).

 

Nazityskland stod bak drap på 6mill jøder, hvor stor hadde skaden vært i dag om dette tallet var 10 millioner? Eller la oss si 20millioner jøder. Hadde det seriøst gjort noen forskjell?

Tviler sterkt. Hadde ihvertfall sluppet alt bråket i Palestina om tyskerne hadde gjort en skikkelig job. Ja jeg forstår at dette høres sykt ut, think out side the box for once!

 

Noen som hadde brydd seg nevnverdig om antall drepte russere under WW2 var 50mill istedet for rundt 30mill? Tvilsomt.

Du er ikke en "ganske åpen person" om du har slike holdninger til andre mennesker. Og JA, det kan faktisk ha vært en tilfeldighet at de få jødene du har møtt var slik du beskriver dem. Det er en forferdelig dårlig idé å dra et helt foleslag under en kam slik du gjør her.

 

Og om du mener at det er greit å drive folkemord for å "slippe bråk" så mener jeg det er noe galt med det moralske kompasset ditt.

Lenke til kommentar

Nå trenger en bare et blikk ned i midtøsten for å se at FN gjorde en enorm bommert ved å plassere jødene der, de skulle ha fått den øde øya å tumle rundt på så hadde ingen plaget dem og de hadde ikke plaget andre...

 

Men jødene skulle aldri fått det landet, det er hevet over enhver tvil!!

 

Nei, den feilen FN gjorde var at de ikke gav jødene hele det landområdet, det gamle testamentet sier tilhører dem.

 

For kristne er det bedre at jødene har kontrolen over landet. Muslimene har flere ganger revet kirker eller gjort dem om til moskere. Så de kan ikke få kontrollen i landet.

IHS: Du tror faktisk at de arabiske nabolandene lettere ville akseptert et større Israel? Selvmotsigelse deluxe...

Nei, men jødene hadde da ikke trengt å utvide lande sitt (okkupere vestbredden osv.)

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cd/Map_Land_of_Israel.jpg/300px-Map_Land_of_Israel.jpg

 

kart over Det lovede land Israel

etter Fjerde mosebok 34 og Esekiel 47.

 

Trengte de å utvide landet sitt slik landegrensene var trukket opp ut fra avtalen i FN mener du? Og igjen lurer jeg på hvilken praktisk forskjell du mener et større Israel ville medført. For slik jeg ser det ville det ført til det samme, om ikke større, spenningsnivå mellom Israel og dets arabiske naboland som jo er grunnlaget for den nåværende konflikten.

 

Jeg regner med at du mener å bevise Israels krav ut fra det kartet du presenterer. Hvis du forsøker i et lite øyeblikk å se saken fra den andre siden, bør du raskt oppdage at et slikt argument, hentet ut fra den andre partens religiøse overbevisning, blir vanskelig å akseptere.

Nei, det er ikke et bevis. Dette er de grensene det gamle testamente sier at landet skal ha. Hadde FN med en gang gitt jødene det landområdet, hadde ikke jødene krevd mere land. Muslimene hadde ikke vært noe mer eller mindre misfornøyd av den grunn.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du er ikke en "ganske åpen person" om du har slike holdninger til andre mennesker. Og JA, det kan faktisk ha vært en tilfeldighet at de få jødene du har møtt var slik du beskriver dem. Det er en forferdelig dårlig idé å dra et helt foleslag under en kam slik du gjør her.

 

Og om du mener at det er greit å drive folkemord for å "slippe bråk" så mener jeg det er noe galt med det moralske kompasset ditt.

 

I forhold til 90% av landets befolkning så er jeg en åpen person ja, og du kan ikke konkludere med hvor "åpen" jeg er med basis i et lite innlegg på et par setninger.

 

Har heller aldri benektet at det kan være en tilfeldighet, jeg sier bare at jeg tviler. Motbevis meg gjerne.

 

Har jeg sagt at det er ok å drive folkemord? Nope. Jeg sier at det spiller et fett om det er snakk om 100 eller 150 millioner som blir drept.

Lenke til kommentar

Nå til spørsmålet mitt, er Jødehat blitt mer og mer akseptert i samfunnet vårt?

Jeg tror du overdriver de angivelige iaktagelsene dine. Er vel uten tvil muslimer som har blitt hat-objektet for mobben og div. politiske aktører og sånn sett har "overtatt" den rollen fra jødene.

 

Inneholdet/retorikken er forøvrig temmelig indentisk med tidligere tider, bare å bytte ut ordet jøde med muslim

 

Dette er kansje den mest absurde påstanden som er ytret i nyere tid.

 

I den sørsvenske metropolen Malmö angripes og trakasseres jøder på gaten. Stadig flere av byens jøder forlater byen og reiser til Israel.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3540149.ece

 

Jews leave Swedish city after sharp rise in anti-Semitic hate crimes

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/sweden/7278532/Jews-leave-Swedish-city-after-sharp-rise-in-anti-Semitic-hate-crimes.html

 

Etter jul trykket avisen Skånska Dagbladet en artikkelserie om jødehatet i Malmö, skrevet av den unge journalisten Andrea Lovén.

Av artikkelserien fremkom det at det stort sett var muslimske innvandrere fra Midtøsten som sto bak sjikane og angrep på jødene.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3552982.ece

 

Jøder stemples som sleipe og griske

Bokhandelen til en Oslo-moské selger bøker fulle av jødehat.

http://www.dagbladet.no/2010/03/17/nyheter/innenriks/religion/jodehat/10889579/

 

Anti-Semitic attacks in Britain at record high

http://www.jta.org/news/article/2009/07/24/1006782/anti-semitic-attacks-in-britain-at-record-high

 

'Record rise' in UK anti-Semitism

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/8166173.stm

 

The Jews Are the Eternal Enemies of Muslims Regardless of the Occupation of Palestine

http://www.youtube.com/watch?v=_X8dhrzQCHY&feature=related

 

 

Å hevde at muslimene er "de nye jødene" er et ufattelig sleipt og billig argument som spiller på offerrollen. Jeg kjøper den ikke, og det vil heller ikke et eneste oppegående menneske på dette forumet gjøre. Fakta veier tyngre enn krokodilletårer.

Og til de som måtte mene at Israel er en okkupant og må gi fra seg vestbredden, forsøk å tenke objektivt og logisk i 5 minutter og 27 sekunder mens du ser denne filmen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=D8ZWiwOxc_I&feature=player_embedded

Lenke til kommentar

Nå til spørsmålet mitt, er Jødehat blitt mer og mer akseptert i samfunnet vårt?

Jeg tror du overdriver de angivelige iaktagelsene dine. Er vel uten tvil muslimer som har blitt hat-objektet for mobben og div. politiske aktører og sånn sett har "overtatt" den rollen fra jødene.

 

Inneholdet/retorikken er forøvrig temmelig indentisk med tidligere tider, bare å bytte ut ordet jøde med muslim

 

Kanskje det er sånn Nord for Polarsirkelen, men sier du noe stygt om Islam i Oslo områdene blir du stemplet som rasist, Nazist og alt annet som er ille av alt fra venner til media.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...