Gå til innhold

Riktig å "tvinge" barna til å ha samme religion som seg selv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jul (av norr. jól eller jólablót, engelsk også yuletide) er navnet på den opprinnelig, hedenske feiringa av midtvinterdagen i Norden

 

Som Red Frostraven skrev ^ Yuletide... Vi glemmer at utrolig mye engelsk også er innblandet en stor dash med norsk, da norge eide england en laaaang stund og derfor satte ganske klare spor... York i england er opprinnelig en norsk grunnlagt by foreksempel, som den gang het jordvik---> yorvik-----> york..

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Bare spør om du har lagt merke til at katter ligner på tigere eller at mennesker og sjimpanser ligner og ta det fra der.

Som min fem år gamle sønn lekset opp til bestefaren sin:" Vi trenger trær bestefar, for de trenger oss! De lager luften vi puster inn og vi lager luften de puster inn...". Kan det sies enklere? :)

 

Da tenker jeg det var en som fikk tårer i øynene. Jeg kjenner at jeg ble litt ekstra fuktig i øyekroken av den forklaringen. =) Så enkelt kan det faktisk sies ja, men likevel så nøyaktig og korrekt - selv om det er forenklet. Essensen er der, og ingenting kan rokke ved at det er sant. I motsetning til kristendommen, som opphøyer menneskene til å være mer verd enn alle andre skapninger på jorden.

Lenke til kommentar

Det er da ikke bare kristendommen som opphøyer menneskene til å være mer verd enn menneskene.

Kristendommen opphøyer sannelig mennesker til å være mer verdt enn mennesker ja...

Om du mener at den opphøyer mennesker til å være mer verdt enn dyr, så tar du feil. Det har jeg forklart flere ganger, bl.a. her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1277392&view=findpost&p=16519216

Lenke til kommentar

Mennesker er mer verd enn dyr, det er bibelen ganske tydelig på, men du MikkelRev, som de fleste kristne - aner ikke en dritt om hva som står i deres hellige bok.

 

According to Gaudium et Spes: "Man was created in God's image and was commanded to conquer the earth and to rule the world in justice and holiness: he was to acknowledge God as maker of all things and relate himself and the totality of creation to him, so that through the dominion of all things by man the name of God would be majestic in all the earth" (34). This concept of man's rule or sovereignty plays an important role in Christian theology. God appoints man as his steward in the manner of the master in the Gospel parables (cf. Luke 19:12). The only creature willed expressly by God for his own sake occupies a unique place at the summit of visible creation (Gen. 1:26; 2:20; Ps 8:6-7, Wisdom 9:2-3)

Lenke til kommentar

Hellige bok? Om det er Bibelen du mener, så er det kun den jeg har brukt som når jeg har fortalt at den ikke sier at mennesker er mer verdt.

 

Det er en muslimsk og ikke bibelsk idé at verden er skapt for mennesker. Mennesker er skapt for verden iflg bibelen.

 

Det er ikke stor forskjell på mennesker og andre dyr heller iflg. bibelen. Forskjellen er at mennesker fikk et større ansvar enn dyr. Et forvalteransvar til å pleie og dyrke hagen.

 

Det at mennesker er mer verdt, er menneskers egen idé. 9 av 10 mennesker er enige med at vi er mer verdt, antakelig deg inkludert. En kalkun er verdt en 50-lapp, et menneske kan ikke engang betales for alle pengene i verden. Det er ikke Bibelens idé. Også kan du selvsagt være uenig med den, og argumentere om hvorfor vi er mer verdifulle, bedre osv.

 

 

Ja, det får holde for nå.

Lenke til kommentar

1.Mos 26-30

 

26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. 28 Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen og alle dyr som det kryr av på jorden!» 29 Og Gud sa: «Se, jeg gir dere alle planter som setter frø, så mange som det finnes på hele jorden, og alle trær som bærer frukt med frø i. De skal være til føde for dere. 30 Og til alle dyr på jorden og alle fugler under himmelen og alt som kryper på jorden, alt som har livsånde i seg, gir jeg alle grønne planter til føde.»

 

Om du hadde orket å slå opp i sitatene som jeg refererte til, så hadde du sett det selv. Men det var kanskje å forlange litt for mye, at du orket å sjekke kildene jeg siterte. :ermm:

Lenke til kommentar

Mennesker er mer verd enn dyr, det er bibelen ganske tydelig på, men du MikkelRev, som de fleste kristne - aner ikke en dritt om hva som står i deres hellige bok.

Bibelen er historien om to forskjellige trossamfunn som ikke tror det samme, NikkaYoichi

 

Ja, kristne er mere verdt en dyr. Ikke kristne omtales av og til som dyr i NT

 

NT > Dere er mer verd enn mange spurver.

 

NT > Gi ikke hundene det hellige, og kast ikke perler til svin.

 

NT > utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Råde over betyr ikke at vi er mer verdt. Det betyr heller ikke at mennesker er Guds ypperste skapning, for det er som kjent flodhesten. Det er heller ingen oppfordring til å drive tyranni og maktmisbruk over dyrene, slik vi gjør. Derimot er det snakk om et forvalteransvar.

 

"Rabbi Hanina sa. Hvis mennesket viser seg verdig til det, skal det råde over andre skapninger, men hvis det ikke viser seg verdig, skal det falle ned!"

-Midrasj Rabba Beresjith VIII,12

 

I Septuagina, den greske bibelen, brukes ordet arkhein, som betyr å gjøre en tjenende oppgave, og ikke herskermakt.

Lenke til kommentar

Råde over betyr ikke at vi er mer verdt. Det betyr heller ikke at mennesker er Guds ypperste skapning, for det er som kjent flodhesten. Det er heller ingen oppfordring til å drive tyranni og maktmisbruk over dyrene, slik vi gjør. Derimot er det snakk om et forvalteransvar.

 

"Rabbi Hanina sa. Hvis mennesket viser seg verdig til det, skal det råde over andre skapninger, men hvis det ikke viser seg verdig, skal det falle ned!"

-Midrasj Rabba Beresjith VIII,12

 

I Septuagina, den greske bibelen, brukes ordet arkhein, som betyr å gjøre en tjenende oppgave, og ikke herskermakt.

Er det med vilje at du ignorerer det andre postere skriver?

 

Mat 10. 28-31

28 Vær ikke redde for dem som dreper kroppen, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og kropp i helvete. 29 Selges ikke to spurver for en skilling? Og ikke én av dem faller til jorden uten at deres Far er der. 30 Ja, hvert hårstrå dere har på hodet, er talt. 31 Så vær ikke redde! Dere er mer verd enn mange spurver.

 

Mer rett ut er det vel ikke mulig å si det?

Lenke til kommentar
Er det med vilje at du ignorerer det andre postere skriver?
Er det med vilje du ignorerer det jeg skrev til deg?

 

 

Andre steder er verset formulert som et spørsmål, "er dere ikke mer verdt enn mange spurver?". Men diapherete som er oversatt til "mer verdt", kan også oversettes til å skille seg fra, dvs være annerledes. At mennesker er mer verdt enn alle dyr fordi du leser de var mer verdt enn noen spurver, er uansett en svært induktiv slutning. Uansett vil jeg ikke trekke noen konklusjon om hvordan det skal tolkes før jeg har hørt med noen som har peiling. Og da snakker jeg hverken om deg, IHS eller andre forumfolk.

 

Argumentene om at mennesker ikke er bedre enn dyr, at mennesker har en tjenende oppgave overfor naturen (et forvalteransvar), og at mennesker ikke er guds ypperste skapning, står fortsatt solid.

 

Hvorfor oversetter de da bibelen feilaktig?
Fordi det ikke går an å oversette helt riktig fra hebraisk til norsk. En oversettelse vil allltid være litt feil.
Lenke til kommentar
Hvorfor oversetter de da bibelen feilaktig?
Fordi det ikke går an å oversette helt riktig fra hebraisk til norsk. En oversettelse vil allltid være litt feil.

Men i alle sånne kinkige situasjoner hvor en har oversatt dårlig (for 100. gang tydeligvis) så påpeker en alltid at [...] ville vært bedre. Hvorfor ikke bruke det med en gang? Da slipper en flere misforståelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...