Gå til innhold

Riktig å "tvinge" barna til å ha samme religion som seg selv?


Anbefalte innlegg

For deg så er det greit ja, men for mange så utelukker det nok en del valg med en slik "behandling".

 

Det er ikke til å stikke under en stol at de fleste som er kristne nå, er det kun fordi de fikk den behandlingen du fikk som liten.

Er enig i at de fleste er kristne på bakgrunn av sin oppvekst og påvirket fra foreldre. Men hva legger du i ordet behandling. Er det ensbetydende med en kristen oppvekst?

 

Vi kan jo ikke nekte foreldre og oppdra ungene etter sine egne tanker? Eller kan vi?

Er av den mening at foreldre står fritt til å oppdra ungene slik de ønsker. Men her er det en fin balansegang mellom tvang og oppdragelse. Kjenner flere foreldre som er slik GENTorly beskriver det. Tror at over tid vil flere blir slik og oppveksten til unger er bedre i dag enn for 20-30 år siden, men tanke på religion og livsfilosofi. Vi får i alle fall håpe det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må gjerne komme å si at dersom man tolker syndefloden etter gammelhebraisk og greske translitterasjoner så får man et annet resultat, men husk at du da faktisk går inn og endrer variabler i trosgrunnlaget ditt for å få det til å passe bedre til verdensbildet ditt.

Hva er "trosgrunnlaget"? En norsk Bibel tolket og oversatt med moderne protestantiske briller? Du må gjerne si at urkirker driver med overtolking og vrir og vender på tekstene, men de har iallefall forandret seg minimalt siden kirkehistoriens morgen, imotsetning til de "reformerte" kirkesamfunnene.

 

Du siterer en enkelt del av den fulle posten og tillegger meg en falsk mening.

 

Dette er quote mining og stråmannsargumentasjon.

 

Du kan enten svare seriøst og på en god måte eller du kan la vær, men trolling ser jeg meg helst frabedt er du grei..

Lenke til kommentar

For deg så er det greit ja, men for mange så utelukker det nok en del valg med en slik "behandling".

 

Det er ikke til å stikke under en stol at de fleste som er kristne nå, er det kun fordi de fikk den behandlingen du fikk som liten.

Er enig i at de fleste er kristne på bakgrunn av sin oppvekst og påvirket fra foreldre. Men hva legger du i ordet behandling. Er det ensbetydende med en kristen oppvekst?

 

Vi kan jo ikke nekte foreldre og oppdra ungene etter sine egne tanker? Eller kan vi?

Er av den mening at foreldre står fritt til å oppdra ungene slik de ønsker. Men her er det en fin balansegang mellom tvang og oppdragelse. Kjenner flere foreldre som er slik GENTorly beskriver det. Tror at over tid vil flere blir slik og oppveksten til unger er bedre i dag enn for 20-30 år siden, men tanke på religion og livsfilosofi. Vi får i alle fall håpe det?

 

Ordet behandling fikk jeg fra posten jeg siterte...

 

Denne tråden ble egentlig ikke startet av meg, men av en moderator som skilte ut til en egen tråd.

 

Det startet med at en person mente at det ikke fantes noen særlig misjonering i norge, hvorpå jeg svarte at den beste misjoneringa skjer i eget hjem, slik at barn blir religiøse uten at de har mulighet til å sjekke ut andre løsninger før det er for "sent".

 

Man kan selfølgelig ikke gå inn og kontrollere hvordan foreldre skal oppdra barn, men når man som ett voksent menneske skal oppdra ett barn, burde man vel gi barnet en mulighet til å ikke bli "tvunget" inn i religion før det har fått overveid de forskellige trosretninger eller naturvitenskaplige løsninger?

 

Det er foreløpig nada som tilsier at det finnes en gud, hvorfor skal man på død og liv overbevise barna sine om at dette er sant? Hvis gud er så rettferdig som de sier, så skal man vel få sjans til å bli venn med jesus uansett?

Lenke til kommentar

 

Man kan selfølgelig ikke gå inn og kontrollere hvordan foreldre skal oppdra barn, men når man som ett voksent menneske skal oppdra ett barn, burde man vel gi barnet en mulighet til å ikke bli "tvunget" inn i religion før det har fått overveid de forskellige trosretninger eller naturvitenskaplige løsninger?

 

Det er foreløpig nada som tilsier at det finnes en gud, hvorfor skal man på død og liv overbevise barna sine om at dette er sant? Hvis gud er så rettferdig som de sier, så skal man vel få sjans til å bli venn med jesus uansett?

Er ikke uenig med deg i dette at man på død og liv skal overbevise barna....

Men dette kan verken du eller jeg regulere på noen måte. For i så tilfelle hvor skal grensen gå, skal vi nekte foreldre å påvirke politisk, private meninger, etc. Du kan jo påstå at Gud ikke kan bevises og dermed kan vi nekte foreldre påvirkning. Men dette gjelder bl.a. også politiske meninger. Det er mye som ikke kan bevises i det politiske livet også... (litt feil sammenligning, men, men...)

 

Men det jeg vil frem til er at hv9is vi skal regulere og nekte foreldre å påvirke sine barn, ja da beveger vi oss langt vekk fra frihetstanken som vi har her i vestlige land (i noen grad ...;-)

 

EDIT: Så svaret på overskriften er NEI.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at det bør reguleres heller, dette er noe foreldre som voksne bør tenke på. Dersom man styrer barna i en bestemt retning uten å la de få innblikk i andre muligheter så begrenser det faktisk en del, og "tvinger" i så måte dem til å bli overbevist om en ting uten noen grunn. Samme om det er kristendom, radikal islamisme eller militant ateisme.

Lenke til kommentar

Hva med at man ikke oppdrar ungene til å tro på en religion eller ikke? Hva om man oppdrar ungene til å tenke kritisk, lærer dem å stille spørsmål og ta valg basert på kunnskap? Hva om man forteller at noen tror på den guden, andre tror på den guden, mens andre igjen tror på de gudene. Mamma og pappa tror på den guden, du får selv finne ut hva du vil tro på, om du ikke vil tro på noen av dem, så er det helt greit. Hva med å la ungene få spørre selv, når de lurer?

 

Jeg tror unger har mye bedre av å lære kritisk tenkning, enn å bli indoktrinert i trosretninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste som tror på en gud ser ikke slik på det tror jeg. De tror at den guden er sannhet og at de gjør sine egne unger een tjeneste ved å hjernavaske dem i den troen de selv har for da sparer de dem fra helvette HVIS de skulle finne på å dø før de er gamle nok til å finne ut av dette selv.... Tror grunnene er mange for at religiøse kjører løpet ut med ungene sine og ingen av dem sier nok, "Mamma og pappa tror på den guden...." men heller "Dette er den sanne gud som predikerer sannheten!"... Og det er jo det som er problemet, for det følger ingen sannhet i religiøs tro, bare innbildningen av en sannhet som ikke er annet enn påstander.

 

Så så enkelt at de kan la barna bestemme selv tror jeg ikke de fleste gjør.... Rett og slett fordi de tror at påstandene ER sannhet....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har lest litt her og der, og må si jeg har lest mye interessant.

 

Personlig mener jeg at barn skal bli oppdratt uten noen som helst form for religiøs påvirkning. Det er sjeldent man ser personer som var religiøse som barn bli ateister som voksne, eller konvertere til en annen religion og/eller livssyn.

 

Kunnskap, vitenskap og evnen til å være skeptisk/kritisk. Oppdrar du barnet ditt med disse stikkordene, så vil du mest snansynlig ha gjort en bedre jobb som forelder, enn om du oppdro dem i en religiøs kultur. Har du disse, så kan du jo la barnet ditt etterhvert selv velge trosretning? ...

Lenke til kommentar

Oppdrar du barnet ditt med disse stikkordene, så vil du mest snansynlig ha gjort en bedre jobb som forelder, enn om du oppdro dem i en religiøs kultur.

Hvorfor?

 

Det er jo litt interessant at de mest hardnakkede, militante og kristendomfientlige ateistene her tilfeldigvis fostrer de mest hardnakkede, militante, kompromissløse, gnostisk ateistiske sønnene. Jada, er nok bare helt tilfeldig, men en en interessant observasjon lell, mann ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt interessant at de mest hardnakkede, militante og kristendomfientlige ateistene her tilfeldigvis fostrer de mest hardnakkede, militante, kompromissløse, gnostisk ateistiske sønnene. Jada, er nok bare helt tilfeldig, men en en interessant observasjon lell, mann ;)

Ja, legg SPESIELT merke til at de hardbarkede ateistene forteller barna sine at ALLE mennesker har like rettigheter samme hva de tror på, samme hvem hud farge de har og hvem land de tilhører pluss at de forteller ungene sine at de alltid skal se på ting med et kritisk blikk slik at de kan få med seg ALLE sidene i en sak, de forteller ungene sine at det er lurt å bassere valgene de tar på grunnlag av rasjonell tenkning, slik at meninger og grunner kan bygges på fakta og viten og effektivt radere bort idiotiske fastlåste dogmer, urasjonelle "forklaringer" og ensidig tilbedelse bassert på grunnløse gjettninger og påstander i hellige bøker.

 

Er ikke så mye du kan arrestere oss på mikkelrev, for dette er så stikk motsatt av når barn får dogmatiske "sannheter" de ikke skal stille spørsmål ved fra barndommen, (eller stille de "riktige" spørsmålene, spørsmålene som allerede har svar som ligner på lignelsene til jesus og derfor automatisk blir "sannhet" og som ihvertfall ikke bør utfordres... Joda, jeg har vært kristen og kjenner den lusa på gangen)

 

Jeg oppdrar ungene mine til å være ærlige og oppriktige og til å SE på ting på en måte som fordrer at de klarer å se begge sider. Jeg oppdrar dem også til å forstå at de aldri vil få alle svarene og at det derfor blir idioti å hoppe til konklusjoner som ingen kan stå inne for, ala religion. Jeg oppdrar dem også til å forstå at de noen ganger blir stilt ovenfor valg der de da skal være meget forsiktige med å velge, for når et valg de liker ikke kan støttes opp av rasjonell og kritisk tenkning som kan komme opp med et minstemål av bevis for seg, da vi har en lei tendens til å velge det vi liker og derfor bruke store doser med kognitiv dissonans for å forsvare de valgene, noe som ikke gjør det mer sant av den grunn, for det er uansett bare å lyve til seg selv, og etterhvert, lyve til andre om det i håp om å få flere til å tro på tullet...

 

Skal du lære noen om påstandene om jesus så må du tro på påstandene om jesus og da er jo læreren like "dum" som eleven når det kommer til stykket, for det kan aldri basseres på ærlighet når slike påstander blir fremsatt som sannhet... Dette forstår ikke religiøse nettopp av den grunn at de ikke skjønner/forstår at det de tror på ikke er sannhet, men påstander om en sannhet. Hadde de skjønnt dette hadde de ALDRI fortalt ungene sine om hverkan jesus, allah eller noen av de andre påståtte gude figurene, rett og slett fordi det ikke er rasjonelt og ikke bygger på fakta. Så de religiøse må nok se seg slått med en hel travbane på dette området er jeg redd, for de predikerer ikke sannhet for sine unger, ei heller hvordan de skal finne sannhet. Alt de predikerer er en prefigurert "sannhet" som de ikke skal stille spørsmål ved og vet du, det syntes jeg er for jævlig! Rett og slett! Å juge er aldri greit, men å juge om dette til unger blir et lavmål jeg ikke vet om så mye som slår når de faktisk ikke kan legge annet på bordet en løse påstander om gudene sine... Helt forjævlig at mennesker fremdeles gjør slikt i en såpass opplyst verden syntes jeg.... :no:

Endret av RWS
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo litt interessant at de mest hardnakkede, militante og kristendomfientlige ateistene her tilfeldigvis fostrer de mest hardnakkede, militante, kompromissløse, gnostisk ateistiske sønnene.

 

Dette er vel noe du kan påvise, eller snyter du ubegrunnede påstander ut av nesa? Vet du hva begrepet militant betyr, når du hardnakket påstår at sønner av ateister er åpne for vold for å oppnå mål?

Endret av TechTiger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i mye av det RWS skriver, og kristne bør feie litt for egen dør før de pirker så mye i hva vi uten tro gjør.

 

Eller som en annen person med litt mer vekt i kristne miljøer sa det:

 

 

Men vel, nå er vel ikke kristne alltid like flinke å "practice what you preach"...

Lenke til kommentar

Det er jo litt interessant at de mest hardnakkede, militante og kristendomfientlige ateistene her tilfeldigvis fostrer de mest hardnakkede, militante, kompromissløse, gnostisk ateistiske sønnene. Jada, er nok bare helt tilfeldig, men en en interessant observasjon lell, mann ;)

Ja, legg SPESIELT merke til at de hardbarkede ateistene forteller barna sine at ALLE mennesker har like rettigheter samme hva de tror på, samme hvem hud farge de har og hvem land de tilhører pluss at de forteller ungene sine at de alltid skal se på ting med et kritisk blikk slik at de kan få med seg ALLE sidene i en sak, de forteller ungene sine at det er lurt å bassere valgene de tar på grunnlag av rasjonell tenkning, slik at meninger og grunner kan bygges på fakta og viten og effektivt radere bort idiotiske fastlåste dogmer, urasjonelle "forklaringer" og ensidig tilbedelse bassert på grunnløse gjettninger og påstander i hellige bøker.

 

Er ikke så mye du kan arrestere oss på mikkelrev, for dette er så stikk motsatt av når barn får dogmatiske "sannheter" de ikke skal stille spørsmål ved fra barndommen, (eller stille de "riktige" spørsmålene, spørsmålene som allerede har svar som ligner på lignelsene til jesus og derfor automatisk blir "sannhet" og som ihvertfall ikke bør utfordres... Joda, jeg har vært kristen og kjenner den lusa på gangen)

 

Jeg oppdrar ungene mine til å være ærlige og oppriktige og til å SE på ting på en måte som fordrer at de klarer å se begge sider. Jeg oppdrar dem også til å forstå at de aldri vil få alle svarene og at det derfor blir idioti å hoppe til konklusjoner som ingen kan stå inne for, ala religion. Jeg oppdrar dem også til å forstå at de noen ganger blir stilt ovenfor valg der de da skal være meget forsiktige med å velge, for når et valg de liker ikke kan støttes opp av rasjonell og kritisk tenkning som kan komme opp med et minstemål av bevis for seg, da vi har en lei tendens til å velge det vi liker og derfor bruke store doser med kognitiv dissonans for å forsvare de valgene, noe som ikke gjør det mer sant av den grunn, for det er uansett bare å lyve til seg selv, og etterhvert, lyve til andre om det i håp om å få flere til å tro på tullet...

 

Skal du lære noen om påstandene om jesus så må du tro på påstandene om jesus og da er jo læreren like "dum" som eleven når det kommer til stykket, for det kan aldri basseres på ærlighet når slike påstander blir fremsatt som sannhet... Dette forstår ikke religiøse nettopp av den grunn at de ikke skjønner/forstår at det de tror på ikke er sannhet, men påstander om en sannhet. Hadde de skjønnt dette hadde de ALDRI fortalt ungene sine om hverkan jesus, allah eller noen av de andre påståtte gude figurene, rett og slett fordi det ikke er rasjonelt og ikke bygger på fakta. Så de religiøse må nok se seg slått med en hel travbane på dette området er jeg redd, for de predikerer ikke sannhet for sine unger, ei heller hvordan de skal finne sannhet. Alt de predikerer er en prefigurert "sannhet" som de ikke skal stille spørsmål ved og vet du, det syntes jeg er for jævlig! Rett og slett! Å juge er aldri greit, men å juge om dette til unger blir et lavmål jeg ikke vet om så mye som slår når de faktisk ikke kan legge annet på bordet en løse påstander om gudene sine... Helt forjævlig at mennesker fremdeles gjør slikt i en såpass opplyst verden syntes jeg.... :no:

Haha! Ja du vet å snakke deg bort.

 

Når kristne foreldre fostrer kristne sønner, er jo det også bare tilfeldig at foreldrene var kristne, for det er nemlig barnas egen overbevisning.

 

På samme måte som at pinsevenner tilfeldigvis får overbeviste "pinsebarn", får også bastante ateistiske foreldre tilfeldigvis kompromissløse og bedrevitende gnostisk-ateistiske sønner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Haha! Ja du vet å snakke deg bort.

 

Når kristne foreldre fostrer kristne sønner, er jo det også bare tilfeldig at foreldrene var kristne, for det er nemlig barnas egen overbevisning.

 

På samme måte som at pinsevenner tilfeldigvis får overbeviste "pinsebarn", får også bastante ateistiske foreldre tilfeldigvis kompromissløse og bedrevitende gnostisk-ateistiske sønner.

Nå er det du som snakker deg bort da, for du vet at dette er sant. Ateister forteller nemlig ikke ungene sine eventyr der helvette og brenne i evig tid er ingrediensene... Eller har du ikke fortalt ungene dine om konsekvensene av å tvile i troen din mikkelrev? Er du feig? Tørr du ikke å innrømme hva konsekvensene som den "gode" guden din setter som krav for de som ikke tror på påstandene om guden din mikkelrev? Vet ikke åssen det er i din familie, men å fortelle unger at de vil brenne i en evighet i en sjø av ild er det vi kaller for mishandling av unger i min familie... Men det har du kanskje, eller vil du kanskje, vente med å fortelle ungene når du forteller dem eventyret om jesus, eller hva mikkelrev? Tør du å si at dattera di /sønnen din vil brenne i helvette rett i ansitet hennes/hans fordi hun ikke tror mikkelrev? Gjør du?

 

For det er det DU tror er konsekvensene fordi ungen din ikke tror på påstandene i bibelen... Men det tørr du vel ikke å fortelle dem, gjør du vel? Eller er du så jævlig at du faktisk gjør det? Går hele den kristne linen helt til enden av den til ungene dine... Gjør du? Og du syntes realitetene er jævlig å fortelle ungene? Virkelig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdrar du barnet ditt med disse stikkordene, så vil du mest snansynlig ha gjort en bedre jobb som forelder, enn om du oppdro dem i en religiøs kultur.

Hvorfor?

 

Det er jo litt interessant at de mest hardnakkede, militante og kristendomfientlige ateistene her tilfeldigvis fostrer de mest hardnakkede, militante, kompromissløse, gnostisk ateistiske sønnene. Jada, er nok bare helt tilfeldig, men en en interessant observasjon lell, mann ;)

 

Fordi jeg vil anse det som barnemishandling å skremme ungene til sengs med at de kommer til å brenne i helvete til evig tid om de ikke ber nattabønn. Jeg anser det også som forsøpling av unge barnesinn å lære dem at homofile er mindre verd enn andre mennesker, at kvinner som voldtas skal straffes med døden eller at de er så heldige at de skal måtte gifte seg med overgriperen.

 

Jeg anser det også som en uting å fortelle unger at en kjærlig gud, sender bjørner for å rive i filler, ungdommer som kaller en skallet mann for skallet. Jeg synes også at det er en uting å fortelle barn at det er en skam å onanere.

 

Det er også en forferdelig uting å fortelle unger at de ikke skal tenke på morgendagen, ikke planlegge, for guden deres vil ta ansvar for dem - nettopp slik Jesus sa det så fint i Bergprekenen.

 

Det er også feil å fortelle barn at kunnskap er styggedom.

 

Barn burde lære at kunnskap, viten, kritisk tenkning, det å være skeptisk og undrende, spørrende til verden rundt en - er en svært positiv egenskap. Det å slå seg til ro med første og beste svar, gjerne et svar uten noen begrunnelse er en svært dårlig måte å opptre på.

 

Hvorfor er det så farlig for religiøse å gi barna sine kunnskap om verden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fordi jeg vil anse det som barnemishandling å skremme ungene til sengs med at de kommer til å brenne i helvete til evig tid om de ikke ber nattabønn.
Kjenner du noen kristne familier hvor dette forekommer?

 

 

Jeg anser det også som forsøpling av unge barnesinn å lære dem at homofile er mindre verd enn andre mennesker,
Kjenner du noen kristne familier hvor dette forekommer?

 

 

at kvinner som voldtas skal straffes med døden eller at de er så heldige at de skal måtte gifte seg med overgriperen.

Kjenner du noen kristne familier hvor dette forekommer?

 

 

Det er også en forferdelig uting å fortelle unger at de ikke skal tenke på morgendagen, ikke planlegge, for guden deres vil ta ansvar for dem

Kjenner du noen kristne hjem for dette forekommer?

 

 

Det er også feil å fortelle barn at kunnskap er styggedom.
Kjenner du noen kristne hjem for dette forekommer?

 

 

Hvorfor er det så farlig for religiøse å gi barna sine kunnskap om verden?
Kjenner du noen kristne hjem for dette forekommer?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, faktisk i alle kristne familier som bruker Bibelen som grunnlag for tro. Da alt dette er begrunnet ut fra Bibelen, men det vet du jo - så jeg undrer meg hvorfor du stiller slike tåpelige spørsmål.

 

Red.: Ja, med mindre de lyver og ikke forteller ungene om hvordan Gud faktisk er og fremstiller ham som en snill, kjærlig og tilgivende gud da.

Endret av NikkaYoichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, faktisk i alle kristne familier som bruker Bibelen som grunnlag for tro. Da alt dette er begrunnet ut fra Bibelen, men det vet du jo - så jeg undrer meg hvorfor du stiller slike tåpelige spørsmål.

 

Red.: Ja, med mindre de lyver og ikke forteller ungene om hvordan Gud faktisk er og fremstiller ham som en snill, kjærlig og tilgivende gud da.

Jeg tror du lyger. Jeg kjenner uttallige kristne familier, både barn som har vokst opp sammen med meg, og foreldre på min alder som oppdrar barn. For å finne noen av de påstandene dine, må du nok gå på google og søke på "extreme+sects+usa".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, faktisk i alle kristne familier som bruker Bibelen som grunnlag for tro. Da alt dette er begrunnet ut fra Bibelen, men det vet du jo - så jeg undrer meg hvorfor du stiller slike tåpelige spørsmål.

 

Red.: Ja, med mindre de lyver og ikke forteller ungene om hvordan Gud faktisk er og fremstiller ham som en snill, kjærlig og tilgivende gud da.

Jeg tror du lyger. Jeg kjenner uttallige kristne familier, både barn som har vokst opp sammen med meg, og foreldre på min alder som oppdrar barn. For å finne noen av de påstandene dine, må du nok gå på google og søke på "extreme+sects+usa".

Jeg har vokst opp i en kristen familie.

Og selv om jeg ikke daglig ble "truet" med evig fortapelse, og brenning i helvete, var det ikke tvil om hva som skjedde med de som ikke trodde!

Det er jo en av de viktigste tingene i kristendommen - evig liv eller evig fotapelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...