Gå til innhold

Riktig å "tvinge" barna til å ha samme religion som seg selv?


Anbefalte innlegg

Bare spør om du har lagt merke til at katter ligner på tigere eller at mennesker og sjimpanser ligner og ta det fra der.

Som min fem år gamle sønn lekset opp til bestefaren sin:" Vi trenger trær bestefar, for de trenger oss! De lager luften vi puster inn og vi lager luften de puster inn...". Kan det sies enklere? :)

 

Han har også en stor forståelse at dyr, insekter, trær, fisker, ja alt levende har like stor plass i verden som de vi mennesker har...

 

Jeg opplevde en gang å få kjeft av min ex svigermor fordi jeg ikke hadde lært ungene, hennes barnebarn, noe om jesus. Jeg ble litt perpleks med en gang, for dette var sagt som en "opplest og vedtatt" sannhet jeg antagelig ikke skulle svare på, for sånn var det bare og ferdig med det liksom, men jeg svarte allikevel jeg..... Jeg svarte med at jeg ikke trodde på jesus og derfor ikke så noen vits i å snakke om noen jeg anser som en totalt fiktiv personlighet til barna mine. Nå var det hennes tur til å bli perpleks, så jeg fortsatte med å fortelle henne at jesus og hele bibelen var bassert på påstander, påstander som hverken hun eller noen andre i hele den vide verden hadde klart å sette bevis bak i løpet av de to tusen årene vi har trodd på dette til TROSS for at det antagelig er den tingen i verden vi har lett lengst og grundigst etter. Hun hadde gått fra perpleks til måpende da jeg fortsatte med å fortelle henne at hvis jeg skulle fortelle barna mine om jesus så måtte jeg samtidig lekse opp om Shiva, tor og odin, Zevs, manitou og whatnot av andre guder som vi mennesker heller ikke har noe annet enn vår egen fantasi som "bevis" for og hvis hun var villig til å hjelpe meg med det, ja da skulle jeg saktens snakke litt om jesus til ungene også... Vi kom ALDRI inn på et lignende samtale evne i de årene vi var sammen etter den samtalen før jeg skilte meg fra dattera hennes, så jeg tror hun tok poenget...

 

Men der ligger også problemet for oss ateister, for det er liksom helt greit å lære ungene om vissvass historier tuftet på fri fantasi, men vi skal jammen være forsiktige med å gi ungene fakta og viten altså, for slikt kan ungene komme galt av sted med liksom... Utrolig hvor mye aksept, respekt og sympati som henger igjen etter 1000 år med påstands påtrykkning skal jeg si dere... Og hvor liten aksept det er å faktisk LÆRE ungene sine noe ordentlig,tuftet på viten og kunnskap... Nesten skremmende når jeg tenker på det... :ekk:

Endret av RWS
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kaster meg litt sent inn i diskusjonen uten å ha lest så veldig mye av tråden, men for å svare på TS sitt opprinnelige spørsmål :

 

Jeg ser ikke et problem med at en Kristen familie fører videre det de tror på til barna sine, akkurat på samme måte som en familie med ateister lærer barna sine å "ikke" tro, dette ironisk nok er jo faktisk på en måte en måte å leve på.

 

Jeg er for eksempel ikke troende i den forstand at jeg forkaster alle religioner, derimot har jeg en tro på at det finnes noe etter livet og at det kan være gode muligheter for at vi er skapt av noe.

 

Det er derimot viktig å godta "innen fornuftens grenser" at barna være kan ønske å ha et annet synspunkt (og tro) på livet enn det foreldrene har og at når det skjer så må vi godta dette og ikke minst støtte dem uansett om det går imot vårt eget livssyn.

Lenke til kommentar

Kan være mange som ikke tør å si at de tror/ikke tror, siden de er redde for reaksjonen fra foreldre. Foreldre som er veldig kristne kan bli veldig sinte om barna deres ikke tror, enda de har gjort sitt beste for å oppdra dem innenfor sin tro.

 

Er selv i en familie der de andre før trodde, og så på meg som helt rar siden jeg ikke trodde. Nå tror ingen. Men feirer helligdager innenfor troen.

 

De som ikke tror, burde ikke de bli nektet å få fri på helligdagene inenfor noe de ikke tror på? De som tror på budda eller noe får jo fri i hytt å pine pga masse helligdager.

Lenke til kommentar

Det er derimot viktig å godta "innen fornuftens grenser" at barna være kan ønske å ha et annet synspunkt (og tro) på livet enn det foreldrene har og at når det skjer så må vi godta dette og ikke minst støtte dem uansett om det går imot vårt eget livssyn.

Selvfølgelig! Barn er egne individer med egne følelser og tanker de også, akkurat som alle andre mennesker. Men jeg ser allikevel ikke helt sammenligningen din når du sier at ateister sier at guder ikke finnes, for det har jeg aldri sagt til mine unger ihvertfall. Det jeg derimot har sagt, og som jeg også sier hele tiden, er at det ikke foreligger nok bevis eller indikasjoner for noen av disse gudene til å stadfeste en tro på dem. Jeg sier altså IKKE at guder ikke finnes, jeg sier at guder PÅSTÅES at finnes, ser du forskjellen?

 

Hva mine unger i voksen alder måtte finne på å tro på får stå på deres kappe, ikke på min.... Men innen da håper jeg at jeg her tillært dem en sunn kritisk sans, en sans for å se på logikk og en sans for å se an saker fra flere sider og ikke la seg blinde av at DE liker den ene siden bedre enn den andre... Jeg prøver å lære dem å være spesielt påpasselige og være ekstra kritiske til det de selv liker veldig godt å feste lit til, nettopp for at de ikke skal bruke for mye kognitiv dissonans som styrende i deres valg.

 

Joda, de vet hva kognitiv dissonans er for noe, det har jeg forklart dem utfyllende fordi jeg syntes det er meget viktig å gjøre dem klar over den meget menneskelige "fault'en" vi alle bruker når vi forsvarer våre valg... :9

Lenke til kommentar

De som ikke tror, burde ikke de bli nektet å få fri på helligdagene inenfor noe de ikke tror på? De som tror på budda eller noe får jo fri i hytt å pine pga masse helligdager.

Problemet med kristne helligdager er i så måte at de har rappet dem fra eldre tradisjoner og religioner, så min ateist jul foregår helt uten plastikk jesuser eller engler av noen slag... Kun med god gammel vinterblot tradisjoner (Uten fyll vel og merke :) )

 

Skal jeg nektes fri i jula for det syntes du?

Lenke til kommentar

RWS : For et barn er jo argumentasjonen til pappa / mamma likegyldig da det de forstår er at "Pappa sier at Gud ikke finns" , når barna blir større så er det jo en annen sak, men har du da tatt opp temaet mange nok ganger så kan det jo være at de nå ser på saken på akkurat samme måte som du gjør.

 

Men joda, jeg forstår hva du sier, men husk alle er ikke like, noen Ateister vil sannsynligvis ironisk nok "indoktrinere" at gud ikke finns på samme måte som religiøse lærer barna sine at han finns.

 

Personlig ser jeg ikke et problem med å gi barna våre vårt eget livssyn, så lenge barna selv har muligheten senere i livet til å fritt velge og har blitt opplyst under oppveksten om alle valgene sine.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som ikke-troende er det vel ikke en helligdag? Har jo høst, vår, vinter og sommerferie. Om det bare er å ha en helligdag for å få fri, er det vel bare å lage egen religion med helligdag en gang i uka?

 

Er kanskje urettferdig å ikke kunne feire tradisjonelle helligdager, men dagene er jo ikke hellige for alle..?

Lenke til kommentar

Som ikke-troende er det vel ikke en helligdag? Har jo høst, vår, vinter og sommerferie. Om det bare er å ha en helligdag for å få fri, er det vel bare å lage egen religion med helligdag en gang i uka?

 

Er kanskje urettferdig å ikke kunne feire tradisjonelle helligdager, men dagene er jo ikke hellige for alle..?

Har aldri holdt julen som serlig hellig heller jeg da, men det er et spørsmål ja.

 

Nå går det an å bytte navn på disse hellig dagene da, isteden for himmel spretten kan dagen hete Darwin dagen foreksempel, Leonardo Da Vinci dagen for en annen dag, for å huske en av historiens kanskje aller største genier, Hubble dagen for pinsen kansje? Tja, her er det mange navn å ta av.. Påsken er også rappet av kristendommen fra eldre vårblot tradisjoner, det er derfor den kommer på den tredje fullmånen hvert år... (Eller kanskje det er fordi de egentlig ikke har peiling på når jesusen daua?)

 

La oss heller kalle de stakkaslig få fridagene vi har her i landet noe annet enn kristne navn da isteden for å fjerne dem... De er allikevel annektert av kristendommen fra andre allikevel, så hvorfor kan vi ikke gjøre det samme? Syntes ihvertfall jeg...

 

Iså fall er det kun de som driver med vinterblot som har krav på fridag i jula... Tror det ville blitt trist selv for de kristne, som lever på løgnen om at det er jesus sin fødselsdag... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Kan være mange som ikke tør å si at de tror/ikke tror, siden de er redde for reaksjonen fra foreldre. Foreldre som er veldig kristne kan bli veldig sinte om barna deres ikke tror, enda de har gjort sitt beste for å oppdra dem innenfor sin tro.

 

Er selv i en familie der de andre før trodde, og så på meg som helt rar siden jeg ikke trodde. Nå tror ingen. Men feirer helligdager innenfor troen.

 

De som ikke tror, burde ikke de bli nektet å få fri på helligdagene inenfor noe de ikke tror på? De som tror på budda eller noe får jo fri i hytt å pine pga masse helligdager.

 

Åssen skal man kontrollere det mener du? Må man registrere seg i kjerka hver søndag for å få fridager?

Lenke til kommentar

Kan være mange som ikke tør å si at de tror/ikke tror, siden de er redde for reaksjonen fra foreldre. Foreldre som er veldig kristne kan bli veldig sinte om barna deres ikke tror, enda de har gjort sitt beste for å oppdra dem innenfor sin tro.

 

Er selv i en familie der de andre før trodde, og så på meg som helt rar siden jeg ikke trodde. Nå tror ingen. Men feirer helligdager innenfor troen.

 

De som ikke tror, burde ikke de bli nektet å få fri på helligdagene inenfor noe de ikke tror på? De som tror på budda eller noe får jo fri i hytt å pine pga masse helligdager.

 

Åssen skal man kontrollere det mener du? Må man registrere seg i kjerka hver søndag for å få fridager?

 

Nei, men vi (alle stort sett) feirer jo kristne helligdager. For de fleste er det enkelt og greit bare fri, mens for kristne blir det å feire noe de tror på.

 

Men RWS sitt forslag om å omdøpe dagene var ikke dumt. Mulig flere kristne ville blitt sure da andre bytter navn på religiøse dager, men synd for dem.

Lenke til kommentar

Som RWS sier så er de fleste helligdagene våre i utgangspunktet ikke kristne.

Helligdagene vi har er gamle tradisjoner, fra før kristendommen kom, så vi ville nok hatt dem selvom landet ikke var "kristent".

 

Jeg feirer feks ikke jul og påske, men tar gjerne fridagene, da det er sunt for familiene å kunne ha noe å samles rundt.

Lenke til kommentar

Jeg feirer feks ikke jul og påske, men tar gjerne fridagene, da det er sunt for familiene å kunne ha noe å samles rundt.

Å jo, jeg ferier jul, bare uten jesus og den religiøse biten i dette. Vi går jo mot lysere tider og det er jo alltid noe å feire, så det er kanskje nærmere vinterblot enn jeg var klar over... He he.

 

Legg merke til at det i engelsk talende land (og sikkert andre steder, heter Christmas, altså kristmesse. Her i landet har aldri de sidrumpa mørkemennene fått til at jula skal hete kristmesse og derfor heter det fremdeles JUL, eller fra gammelt av, JOUL...

 

Og jeg må alltid tenke meg om for å huske at det heter kristi himmelfarts dag og ikke himmel spretten... Ei heller kan jeg svare på hva de kristne påstår at skjedde den dagen, men går ut i fra at det var den tredje dagen han fløy til himmels de mener? Påsken feirer de jo døden til jesus, men siden de ikke helt vet når dette var la de dagen til den tredje fullmånen i året, altså en varierende helligdag... Ikke verst eller hva?

 

Og listen over helligdager OG andre tradisjoner kristendommen har stjålet og lånt fra andre er lang, de her vel omtrent bare jødeliket på stauren igjen som sitt eget og i så måte er det ganske komiskt å tenke på at kristendommen faktisk har et tortur instrument som tegn på sin tro... Er så en unders noen ganger om de hadde gått rundt med en miniatyr av den elektriske stol om amerikanerne hadde tatt livet av jesus for 50 år siden... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jul.

Må ikke forveksles med kristimesse (Christmas), feiringen av Jesus Kristus.

Julefeiringen kom lenge før kristimesse.

Jul (av norr. jól eller jólablót, engelsk også yuletide) er navnet på den opprinnelig, hedenske feiringa av midtvinterdagen i Norden

Julen kan også ansees som en feiring av at vi går mot lysere tider.

 

Altså burde de kristne holde seg for gode til å kapre "julen", og legge kristimessen til en mer sansynlig dato.

For eksempel midten av september, som er den mest sansynlige fødselsdagen til Jesus.

Gavetradisjonen og festmaten hører til julen, som er en flere tusen år gammel nordisk tradisjon.

 

Altså trenger man ikke å omdøpe julen.

Tvert i mot må man omdøpe julen dersom den skal ha en kristen betydning, da ordet jul faktisk er basert på den tusenårige ikke-kristne tradisjonen.

Lenke til kommentar

RWS : For et barn er jo argumentasjonen til pappa / mamma likegyldig da det de forstår er at "Pappa sier at Gud ikke finns" , når barna blir større så er det jo en annen sak, men har du da tatt opp temaet mange nok ganger så kan det jo være at de nå ser på saken på akkurat samme måte som du gjør.

 

Men joda, jeg forstår hva du sier, men husk alle er ikke like, noen Ateister vil sannsynligvis ironisk nok "indoktrinere" at gud ikke finns på samme måte som religiøse lærer barna sine at han finns.

 

Personlig ser jeg ikke et problem med å gi barna våre vårt eget livssyn, så lenge barna selv har muligheten senere i livet til å fritt velge og har blitt opplyst under oppveksten om alle valgene sine.

 

Ingen ateister jeg kjenner vil lære barna sine opp til å TRO at det IKKE FINNES en gud.

Jeg vil simpethen ikke LÆRE DEM OPP til å tro på en gud, og lære dem å være kritiske og rasjonelle.

 

Rasjonalitet tilsier at det ikke finnes noen guder, fordi det ikke finnes noen bevis for noen guder, og fordi påståtte mirakler hender hos alle religiøse (UTEN at noen av disse miraklene later til å være mirakler ved nærmere undersøkelser), samtidig som at ingen religiøse grupper har noen fordeler som ikke faller pladask på samme linjen som placebo.

 

Mine barn vil ALDRI bli lært opp til å TRO at det ikke finnes noen gud.

Tro lar jeg religiøse indoktrinere SINE barn med.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...