Gå til innhold

Trenger ny receiver til anlegg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med slike pakkeanlegg er at forsterkeren din sitter i subben. Så om forsterkeren der er defekt så kan du ikke uten videre bare koble subben til en ny forsterker da du vil ha de samme problemene(men da kun isolert til subben).

 

Alternativt så er det DVD-opptakeren/spilleren som er kombinert forsterker. Da vil du kunne bruke alle høytalerene du har(inkl subben), men må i tillegg kjøpe en ny DVD/BR spiller. Eller om du skal bytte ut forsterkeren/subben så må du ha ny forsterker og ny sub, da som separate komponenter.

 

En måte å identifisere hva som er forsterkeren i oppsettet ditt er å se hvor alle høytalerene kobles til. Er det subben så er forsterkeren i subben. Er det DVD-opptakeren så er forsterkeren der.

 

Har for øvrig samme receiver som ble anbefalt her tidligere og er kjempefornøyd :)

Lenke til kommentar

Skal få bestilt denne receiveren som ble anbefalt i snareste fremtid :)

 

Så da trenger jeg en subwoffer også, som jeg kommer til å kjøpe i slutten av Januar til en pris klasse rundt 3-5 000.

 

Men tror dere at det vil være en bedre investering å kjøp et slikt komplett anlegg?

 

Jeg tenker at jeg som sagt kjøper receiveren nå og etterhvert en ny subwoffer. Så kan jeg oppdatere videre utover når lommeboka strekker til :)

 

Så hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar

Et komplett anlegg av type pakkeanlegg(slik du har nå) er aldri en god investering. Du får gode pakkeanlegg og alt det der til en god pris, så om det er kun det du er på jakt etter så fungerer det. Men en god investering vil det aldri være på samme måte som løse komponenter.

 

Du MÅ ikke ha ny sub, men om du ikke kjøper ny sub så må du koble subben til den nye receiveren via den gamle forsterkeren. Men den vil da fortsatt være borti natta og leve i sin egen verden. Mao vil du ikke ha løst så veldig mye.

Lenke til kommentar

Et komplett anlegg av type pakkeanlegg(slik du har nå) er aldri en god investering. Du får gode pakkeanlegg og alt det der til en god pris, så om det er kun det du er på jakt etter så fungerer det. Men en god investering vil det aldri være på samme måte som løse komponenter.

 

Du MÅ ikke ha ny sub, men om du ikke kjøper ny sub så må du koble subben til den nye receiveren via den gamle forsterkeren. Men den vil da fortsatt være borti natta og leve i sin egen verden. Mao vil du ikke ha løst så veldig mye.

 

Takk for kjappe og gode svar igjen til dere begge! :)

 

Men hva er forskjellen på receiver og forsterker? Jeg trodde det var det samme og at den ligger i subben nå?

 

Problemet med opptakeren slik det er nå er at den takler ikke at jeg ikke bruker den i foreks. 3 dager eller at jeg bytter fra OPTICAL til AV.

 

Når jeg forsøker å starte den etter 3 dager/bytte kanal vil den ikke merke noe og jeg må slå av strømmen og dulle masse med den for at den skal funke.

Endret av mrDaveAwesome
Lenke til kommentar

Forsterker: tar et analogt lydsignal og gjør dette om til et lydsignal som er kraftig nok til at du får lyd ut av høytalerene som er koblet til. Signalet er det samme, men det blir forsterket for å kunne brukes.

 

Receiver: en enhet som du som regel kan koble flere lydkilder til og veksle mellom disse, samtidig som at den ofte er utstyrt med maskinvare for å forbedre eller endre på lydsignalet. I dag er dette som regel ensbetydende med surround receiver hvor du kobler til alle A/V enhetene dine hjemme og veksler mellom disse. Resultatet i høytalerene er enten samme lydsignal som du får inn(men forsterket) eller modifisert(oppmikset) til flere kanaler. En receiver har også som regel forsterker og digital til analog konverter innebygget.

 

Håper ikke for mange arresterer meg på dette nå :)

Lenke til kommentar

Det du sa om å koble til den gamle subben til den gamle opptakeren og så til receiveren virket litt vrient, er det ingen mulighet for å sende bass informasjon til subben fra den nye receiveren gjennom den kabelen som jeg postet på et bildet i stad?

 

Og et spm til: Jeg har et Z5500 stående, er det noen grunn for meg å ta to høyttalere fra den og sette det inn til mine LG høyttalere så det blir 7.1 lyd?

Endret av mrDaveAwesome
Lenke til kommentar

Sannsynligvis ikke, med mindre du vet hva som er hva på de pinnene. Har du audio ut i fra den DVD-opptakeren? Enten digitalt(optisk eller coax) eller analogt? Når eg ser på bildene så ser det veldig ut til at det er en veldig tett integrasjon mellom DVD-opptaker og sub. Skal ikke se bort i fra at forsterkeren også kan sitte helt eller delvis i DVD-opptakeren. Forhåpentligvis har du audio ut, ellers må du til med en ny DVD/BR spiller også.

Lenke til kommentar

tja...., det er jo romkorrigering på den recieveren du skal ha, så om du har nognlunde saklig lytteposisjon i forhold til høyttaleroppsett så kan det sikkert være spennende å teste om recieveren stiller nivåene bra for deg. Jeg selv er veldig obs på at høyttalere i et slikt kringlydsystem skal ha nogenlunde lik lydsignatur. I ditt tilfelle ville jeg muligens ha satt logitech høyttalerne som "back surround".

 

Å mene om det blir tullete eller ikke klarer jeg ikke, gud vet hvor mye rart jeg koblet sammen oppgjennom tidene for utforskingens skyld.

Men det skal sies at jeg nå har et godt over middels bra 5.1 system som jeg er veldig fornøyd med, Onkyo & Dali 5.1, hvor komponentene er godt balansert i forhold til hverandre. DET er det aller viktigste god GODLYD enten utstyret er grisedyrt eller ikke...

Med din nye forsterker kan du drive ganske krevende høyttalere, men smetter du på noen crappy høyttalere og vrenger løs kan du allikevel risikere å svi forsterkeren.... En ting som da også er greit å ha rede på er at høyttalere har nokså lik motstand (Ohm)

 

Og, er du glad i bl.a. analog godlyd FRA pc er det greit å invistere i et ok lydkort

 

Samt at den dagen du ska handle deg front og/eller centerhaøyttaler er det mycket viktig at de har lik lydsignatur. evt at de er av samme type/produsent/merke.

 

litt topic-slalom her, men men

Endret av iRobot
Lenke til kommentar

Selv om det meste er sagt og svart på, økter jeg postcounten min! :)

 

Høyttalerne du har nå uten SUB vil trolig bli en død opplevelse, men det finner du nok ut når du kobler opp. Det å bruke 3-5000,- på en SUB når resten av høyttalerne er verd toppen 2k er BARE tullete! Det viktigste i en anlegg er fronthøyttalere (ser bort fra forsterker osv..), det er der pengene skal ligge. Når du snakket om å koble til logitech høyttalere ville jeg gjort dette med meget stor forsiktighet. Logitech (de fleste PC-høyttalere) bruker mange rare triks for å få mye lyd ut av små høyttalere og forsterkere. Dette bl.a ved å ha merkelig motstand, høyttalere som spiller på høyttalere (ofte brukt i sub..)

 

Hvis du har bestilt Onkyo 608, ville jeg sett på Yamaha sine NS-777 (eventuelt 555 hvis du har dårlig plass, mindre budsjett). Jeg har denne komboen selv og er strålende fornøyd! Jeg har alltid vært veldig glad i bass (fjortiss type-glad..) og hadde begynt å skrape sammen penger til sub før jeg i det hele tatt fikk kjøpt anlegget. Men nå 4-5 mnd senere så ser jeg ikke behovet. Det er så mye trykk i disse at jeg må til stadighet skru ned bassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...