Gå til innhold

Investere 2,7 millioner


Cookie1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den beste investeringen er det ingen som vet hva er, men utleie høres ikke ufornuftig ut. Du vil samtidig få redusert formuen din og slik formueskatten på deler av den.

 

Det er dog litt merarbeid rundt utleie, det finnes nok mer og mindre vedlikeholdsfrie leieforhold, men det blir fort litt ekstraarbeid i forbindelse med skifte av leieboere, ting som må gjøres i huset (komfyr/vaskemaskin osv som ryker).

 

Alt etter hvor du holder til tror jeg nok leieprisene vil holde seg (høres ut som Oslo/Bergen utfra prisene?), men boligprisene har jo opplevd nedturer før. Jeg tenker at det er her risikoen ligger, men det er selvsagt først når du selger.

 

edit:typo

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt eiendom og leid ut, gjerne større hus med mulighet for utleie av sokkel. Da kan du leie ut f.eks sokkelen skattefritt samtidig som du får mye mindre ligningsformue. Mindre ligningsformue fører til mindre formueskatt.

 

Edit: Skal utleieinntekten være skattefri må du bo i største delen av huset selv.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Avhenger av mange faktorer. Tidshorisont (når trenger du penger), økonomi ellers (stor forskjell på om dette er noe du har spart opp fra lønnsinntekt siste par-tre år eller en engangsarv som skal spe på en moderat inntekt), risikovilje ++.

 

Jeg synes det er vågalt å gi råd uten å vite noe mer om situasjonen.

Lenke til kommentar

Har altså en formue sittende på omtrent 2,7 millioner som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med.

 

Har tenkt litt på å kanskje kjøpe en leilighet som jeg kan leie ut for 14-15 000 kr mnd. men vet ikke om dette vil være den beste investeringa.

 

Noen forslag?

 

Prøv å se hva du kan få for pengene dine. I Øst-Europa har de økonomier som vokser ganske bra og i Tyskland jobber de. I Norge har vi olje. Tenk 20 år frem.

Lenke til kommentar

I går gikk "Syk Pike" av Munch for 1,65 mill hos Blomqvist (rød, rød-rosa og gulbeige). Nå har jeg ikke sett dette eksemplaret av litografien, så jeg vet ikke nøyaktig hvordan kvaliteten er på akkurat dette verket (aner ikke hva slags papir verket er trykket på), men generelt sett var dette et røverkjøp. På et godt marked på de internasjonale auksjonshusene kan man lett få dette verket solgt for nesten 4 mill, om ikke mer hvis man er heldig. Dette forutsetter at kvaliteten er god, naturligvis.

 

Nå er det riktig nok et dårlig kunstmarked for tiden, så de fleste sitter på gjerdet. For en-to måneder siden ble et tilsvarende (ikke fullt så fint litografi. Brunaktig farge.) verk solgt på et av de internasjonale auskjonshusene for ca 2,1 mill.

 

Kunst er langsiktig. Kunst er også et vanskelig marked. For tiden er det dårlig marked, og det er også mye av det "nest-beste" som går for tiden. Folk holder igjen på det de eier.

 

Har man ikke peiling på kunst burde man holde seg unna.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Har man ikke peiling på kunst burde man holde seg unna.

Nettopp. Dette er galskap for de aller, aller fleste. Dette er heller begredelig business, i likhet med diverse vinfond og mye annet skrammel.

 

I rekken av kreative forslag har jeg et som er langt enklere og mer rasjonelt enn det meste: andel 100 - alder i aksjer, resten i obligasjoner.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke eier egen bolig allerede, ville jeg vurdert å kjøpt noe eget for deler av pengene og dermed kuttet leieutgifter. Hvis du kjøper en bolig med flere soverom, kan du jo få ekstra inntekter ved å leie ut et rom eller to til venner. Ikke store avkastningen, men du kutter jo formuesskatt.

 

Personlig ville jeg kanskje brukt pengene på derivater på børsen i påvente av et kraftig fall en gang i løpet av de nærmeste 1-4 årene (futures som går opp når børsen går ned), men jeg vil ikke anbefale det hvis du ikke vet hva det er eller ikke har tenkt på hva slags risiko du er villig til å ta.

 

Et viktig tilleggspoeng er at diversifiseringseffekten av å investere alt man har i det norske eiendomsmarkedet er mer enn begrenset; de fleste har jo en overeksponering så det holder gjennom bolig.

Vel med mindre man må ha en leilighet i Oslo sentrum trenger man jo ikke bruke hele formuen på 2,7 millioner på en bolig. Og man er vel mindre eksponert når en eier boligen gjeldsfritt.

 

 

I tillegg vil jeg anbefale å investere i kunnskap. 2,7 millioner er nok penger til at du kan se på dem som et verktøy til å generere mer penger. Derfor bør du vurdere å lese bøker om formuesforvaltning, investering, makroøkonomi og aksjemarkedet.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Jeg har sett at Skagen fondene har begynt å satse på litt amerikanske aksjer slik som Microsoft. Det er kanskje et symbol på at de begynner å se verdier i det amerikanske markedet.

 

Samtidig har Pimco, verdens største forvalter når det gjelder obligasjoner begynt å ganske klart å antyde at oppgangen for statsobligasjoner etter 1981 er slutt. De har tro på aksjer og obligasjoner i utviklende markeder.

 

Med amerikanske aksjer som tradisjonelt gjør det dårlig om rentene går for mye opp, og utviklende markeder som er i en form for boble som fortsatt kan ha et stykke igjen er det et marked som skiller seg ut, og det er Japan.

Lenke til kommentar

Utleie? Seriøst? De fleste som driver med småskala utleie, går med tap. Avkastninger på utleien er i seg selv svært liten. D

 

Det som folk har tjent på ved utleie, er boligprisoppgang. Hvor sannsynlig er det?

Og hvis man tror på boligprisoppgang så er et lettere alternativ til utleie, å kjøpe aksjer i et børsnotert eiendomsselskap.

 

Å snakke med en rådgiver kan ha noe for seg, men man ender da fort opp med å kjøpe de produktene som rådgiveren har agentur på.

Det som en rådgiver burde kunne hjelpe deg med er avklare hvilken risiko du er komfertabel med. Når risikonivået er kartlagt, vil ofte investeringsalternativene gi seg selv.

 

Et billig alternativ som mange eksperter har foreslått for oljefondet er indeksfond. Dette er et godt råd for både et av verdens største statlige fond og for formuende privatpersoner.

Lenke til kommentar

Det er nok tilgangen til lån i kombinasjon med skattefordelene og det at det kan være en nytteverdi som har gjort boligmarkedet attraktivt. Det er vanskelig å låne penger til aksjer på samme måten fordi du da er langt mer sårbar for svingninger i markedsverdien. Det største problemet i Norge er hvor lite lang finansiering det er. De fleste i Norge burde hatt fastrentelån på 20 og 30 år, et produkt som ikke er på markedet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hva tidligere innlegg mener med at avkastning på utleie er svært liten.

 

Du har et særdeles bra utgangspunkt med 2,7 millioner på bok.

Jeg liker dine tanker om å kjøpe leilighet til utleie. Folk trenger et sted og bo, så dette kan være en investering med ok risiko. Du bør kanskje tenke over et par ting først:

 

Hvor lang tidshorisont har du på den eventuelle investeringen?

Er tanken prisoppgang, eller bare å sikre en jevn kontantstrøm?

Gidder du å styre med utleieprosessen?.. Skifte av leietakere, inventar osv

Hvilke andre investeringer kan være aktuelle/supplerende?

Tåler nattesøvnen de investeringene du gjør?

 

Det har også noe for seg å diversifisere. Boligprisene i Norge er høye. Du kan med fordel vurdere å putte noe penger i aksjefond/aksjer i tillegg, slik at du får eksponert deg i andre markeder også. Indeksfond er som nevnt et veldig godt alternativ og har lave forvaltningskostnader. Anbefaler å google litt rundt på dette selv. Gjør deg opp en mening. Problemet med aksjer og aksjefond er at uerfarne har en tendens til å selge seg ut når markedet går dårlig, og taper penger.

 

Jeg er enig med T.F.T. Å investere i kunnskap er gull.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med T.F.T. Å investere i kunnskap er gull.

 

Investere i Gull er Kunnskap

Nåja, gullprisen var omkring 1000USD i 1980 for så å gå ned til rundt 300USD rundt 2000 for så å stige opp til rundt 1400USD idag. Hvis man istedetfor å kjøpe gull i 1980 hadde satt pengene i banken til 5% fast rente i 30 år ville man hatt 4322USD idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...