Gå til innhold

Republikanske motkandidater til Obama, 2012? Hvem?


Anbefalte innlegg

Perry vil ha flat skatt på 20 prosent

 

Republikanernes Rick Perry kaster seg nå inn i debatten om amerikansk skattepolitikk med forslag om å innføre en flat skatt på 20 prosent.

 

- Det er på tide å vedta en skatt som er flat og rettferdig, og som gjør vårt folk i stand til å investere og skape vokse og tjene penger, sa Rick Perry da han la frem sitt nye skatteforslag tirsdag.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Perry-vil-ha-flat-skatt-p-20-prosent-6679891.html

 

Hva tror dere om denne planen? Jeg skulle gjerne hørt litt mer om hvilke store kutt det er han vil innføre. Altfor lite opplysninger som kommer fram. At det er økonomien det fokuseres på overrasker meg imidlertid ikke. Det har jeg vært sikker på hele tiden. Bare se på hvordan det forrige valget var... Forøvrig fortsetter nyheter om økonomien stadig vekk å komme:

 

Gapet mellom fattig og rik vokser i USA

 

Den rikeste prosenten i USA har nær tredoblet sin inntekt i løpet av de siste tretti årene og har dermed hatt en langt høyere inntektsvekst enn befolkningen for øvrig.

 

Det viser en ny undersøkelse som er gjennomført av Kongressens analyseinstitutt CBO. Den rikeste prosenten av befolkningen opplevde en gjennomsnittlig vekst i husholdningsinntekt etter skatt på 275 prosent i perioden 1979- 2007, ifølge CBOs tall.

 

Inntektsveksten lå i samme periode på 65 prosent for de neste 19 prosentene. De 60 prosentene av befolkningen mellom de rikeste 20 prosentene og de fattigste 20 prosentene opplevde på sin side en inntektsvekst på 40 prosent, mens de fattigste 20 prosentenes inntektsvekst lå på bare 18 prosent.

 

http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/Gapet-mellom-fattig-og-rik-vokser-i-USA-6679884.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tror dere om denne planen? Jeg skulle gjerne hørt litt mer om hvilke store kutt det er han vil innføre. Altfor lite opplysninger som kommer fram. At det er økonomien det fokuseres på overrasker meg imidlertid ikke. Det har jeg vært sikker på hele tiden. Bare se på hvordan det forrige valget var... Forøvrig fortsetter nyheter om økonomien stadig vekk å komme:

Planen til Rick Perry er elendig. Herman Cains plan er upopulær blandt liberale, men den løser mange problemer.

 

Rick Perrys plan løser ingen problemer, promoterer ikke vekst. Den skaper to skattesystemer, sånn at skattesystemet blir mer komplisert, og middelsklassefolk må få seg en accountant for å finne ut hvilken skattesystem som passer dem best. Den er ikke flat og den vil skape et massivt budsjettunderskudd. Fox News kalte den en katastrofe, det burde si nok.

 

Romney i tet i nominasjonskampen

 

Gledelig nyhet. Jeg har for lengst gitt min støtte til Romney.

Hvorfor siterer du artikkler blindt som om de er den eneste sannhet her i verden. Dette er hva som har faktisk skjedd.

 

chart1.jpg

 

1. Rød: Herman Cain

2. Lilla: Mitt Romney

3. Blå: Rick Perry

4. Gul: Ron Paul

5. Grønn: Newt Gingrich

 

Mitt Romney har ikke gjort det fantastisk den siste måneden. Faktisk har han gjort det ganske dårlig, fordi han fikk ingen veskt fra Perry's fall. Den eneste grunnen til at han leder noen stater, er fordi han har alltid ledet de statene.

 

Men jeg lurer på. Stoler du virkelig på Mitt Romney? Er du 100% sikker på at han ikke vil flip-floppe igjen, når vinden går en annen vei?

Lenke til kommentar

Obama i hardt vær etter lobby-anklager

 

En gruppe Obama-tilhengere med nære bånd til Washington-lobbyister har samlet inn over 27 millioner kroner til presidentens kampanje for å bli gjenvalgt i 2012.

 

Minst 15 personer som jobber med å samle inn penger til Barack Obamas valgkamp, er involvert i lobbyvirksomhet for private selskaper eller organisasjoner i Washington, skriver The New York Times.

 

Til sammen har disse 15 samlet inn minst fem millioner dollar – rundt 27 millioner kroner – for å få presidenten gjenvalgt til Det hvite hus til neste år.

 

Men fordi disse personene ikke er registrert som lobbyister i det amerikanske senatet, rammes de ikke av Obamas løfte om ikke å motta valgkampmidler fra slike grupper.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Obama-i-hardt-vr-etter-lobby-anklager-6683264.html

 

Tror dere dette kan utvikle seg negativt for Obama?

Lenke til kommentar

Jepp, noe kan skje. Tenk på bunnpopulariteten Bush hadde foran gjenvalget da alle var sikkre på at John Kerry ville overta. Så kom pågripelsen av Saddam Hussein og Bush`s popularitet skøt i været! Det samme skjedde jo med Obama da han fikk kverket Osama bin Laden. Desverre var det altfor tidelig til å påvirke resultatet i gjenvalget.

Lenke til kommentar

Det er jo republikanerene som har kjørt USAs økonomi i dass, så det å legge skylden på Obama for så å stemme frem enda en republikaner er omtrent det dummeste jeg har hørt. Det kommer til å gå nedom og hjem for det landet der, takket være griske maktinnhavere.

 

Til saken: Perrys ide om en flat skatt på 20% er faktisk ikke helt bak mål. Men jeg trur man må inn med en formueskatt for å få USA på rett kjøl.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Iowa og New Hampshire innleder nominasjonskampen

 

Tradisjonen tro innleder Iowa og New Hampshire nominasjonsvalget på nyåret. Valget avgjør hvem som blir Republikanernes presidentkandidat.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10031090

 

Under bildet står det at Mitt Romney regnes som favoritten. Håper han går av med seieren. Blir spennende å følge med på dette valget.

Lenke til kommentar

Romney slår Obama på meningsmåling

 

President Barack Obamas popularitet ser ut til å øke noe, men en ny meningsmåling viser likevel at han ville blitt slått av republikanske Mitt Romney hvis det var valg i dag.

 

Målingen fra Reuters/Ipsos viser at 49 prosent av amerikanske velgere mener at Obama håndterer jobben som president på en god måte. I en måling tidligere i oktober var andelen 47 prosent.

 

Samtidig holder andelen som misliker presidenten, seg stabil på 50 prosent.

 

Mer oppsiktsvekkende er det at målingen er den første som viser at Obama ville havnet bak republikaneren Mitt Romney hvis presidentvalget hadde vært holdt i dag.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Romney-slr-Obama-p-meningsmling-6689452.html

 

En interessang nyhet. Egentlig ønsker jeg både Obama og Romney velkommen som USAs neste president, men jeg har nok litt favorisering ovenfor Romney. Blir spennende å se hvordan det utvikler seg videre.

Lenke til kommentar

Ron Paul bør bli motkandidaten til Obama. USA MÅ redusere de offentlige utgiftene sine, USA MÅ få jobbene sine hjem til USA igjen ved å redusere skattene til næringslivet og kutte ut reguleringene, og USA MÅ kutte skattene så kjøpekraften til private husholdninger går opp sånn at jobbene som kommer tilbake lønner seg og sånn at USA blir mer selvforsynt. USA MÅ slutte å leke verdenspoliti, de bør bringe soldatene deres hjem. Det koster dem 2 MILLIARDER DOLLAR hver dag med krigene deres og alle de 900 basene de har spredt rundt omkring i verden.

Endret av TorGunnar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nok en dyster melding når det gjelder økonomien i USA. Hvordan Obama eller den evntuelle etterfølgeren hans etter valget skal ordne opp i alt samme er jeg virkelig spent på!

 

Økende fattigdom i USA

 

Den økende fattigdommen i USA henger ikke bare sammen med de siste års økonomiske krise. Hele det siste tiåret har tallet på fattige økt jevnt og trutt, ifølge en ny rapport.

 

Fattigdomsbølgen har imidlertid rammet Midtvesten og sørstatene hardest. Den er en trussel mot både skolevesen, helseomsorg og folks allmenne sikkerhet, og den skaper store utfordringer for lokale myndigheter, skriver den uavhengige forskningsstiftelsen The Brookings Institute i en ny rapport som ble lagt fram denne uken.

 

Ifølge rapporten har tallet på det stiftelsen kaller nabolag med ekstrem fattigdom, økt med 30 prosent i løpet av de siste ti årene.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10031313

Lenke til kommentar

Huh, Romney går over Obama :O Må ha gått glipp av noe her, trodde Herman Cain og Rick Perry hadde en såpass stor oppslutning at han ikke ville klare det.

 

Personlig holder jeg fortsatt en knapp på Obama, men spørsmålet er vel om noen av kandidatene egentlig er gode nok. Det er jeg sannelig ikke sikker på

Lenke til kommentar

Obama er god på en måte siden han ønsker å spille på lag med resten av verden i forhold til hva Bush gjorde, men han eier ikke styrke til å være leder over en mektig og innflytelsesrik nasjon som USA og han har knapt fått utrettet noe som helst. Jeg får min del foretrekker enten Obama eller Romney. Kansje helst Romney.

Lenke til kommentar

Ett år til valget – kan Obama vinne?

 

Ett år før presidentvalget i USA leder republikaneren Mitt Romney over president Barack Obama for første gang i en nasjonal meningsmåling.

 

Økonomien er hovedtema i den amerikanske valgkampen som nå er i full gang.

 

I dag er det ett år til presidentvalget i USA. Meningsmålingene viser at det kan gå mot et uhyre spennende valg. Den økonomiske krisen gjør at president Barack Obama lenge har slitt på meningsmålingene.

 

Det er den hvite gjennomsnittsamerikaneren som vender Obama ryggen, viser bakgrunnstall fra målingene. Men Obamas drag på ungdommen svikter også. Da han ble president sa over 80 prosent av de mellom 18 og 29 år at de likte presidenten. Nå er tallet 52 prosent, ifølge The Washington Post.

 

Obama har de siste ukene brukt mye tid på å reise rundt i landet og selge sin sysselsettingspolitikk. I en helt fersk meningsmåling fra Quinnipiac University er det en betydelig økning av dem som mener han gjør en god jobb. Det er også flere som mener han fortjener å bli gjenvalgt.

 

De noe bedre meningsmålingene for presidenten skyldes trolig to forhold. Han har konsentrert seg om økonomi, og ikke minst arbeidsløshet. I tillegg har sexsskandalen som den republikanske kandidaten Herman Cain står midt oppe i, tatt oppmerksomheten vekk fra de republikanske kandidatenes budskap.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Ett-r-til-valget--kan-Obama-vinne-6690051.html

 

Svært interessang artikel. Men mye kan jo forandre seg på et år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...