Gå til innhold

Foto-tur for Akamistene i 2011 (det blir København)


Anbefalte innlegg

Noe jeg fant på weben, så dere foto-turister ikke blir lurt :)

 

 

 

 

 

1 til 49 er helt likt som i Norge, men herfra og ut trenger man opplæring for å forstå det.

 

Man bruker 20 eller "snes" som grunntall.

60 (tre snes) blir da tres, altså 3x20

80 (fire snes) blir da firs, altså 4x20.

 

Så er det tallene som ikke går opp i 20, nemlig: 50,70 og 90. Her sier danskene halv- for å markere minus 10. (?) Skjønn det den som kan.

50 er dermed halvtreds, altså 3x20 - 10

70 er halvfjerds, altså 4x20 - 10

90 er halvfems, altså 5x20 - 10

100 er hundre.

 

Tellemåten oppover blir da som følger:

10 Ti

20 Tyve

30 Tredve

40 Førti

50 Halvtreds

60 Tres

70 Halvfjers

80 Firs

90 Halvfems

100 Hundre

 

Enere blir sagt først. 53 blir derfor "tre og halvtreds".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fra gammelt av med grunntall 20, ja - tres (60) er for eksempel forkortelse for tresindstyve - tre sinde (ganger) tyve. Skal man bruke ordenstall dvs "sekstiende", så heter det faktisk "tresindstyvende".

 

Halvtres er på samme måte forkortet fra "halvtresindstyve" - "halvtredje (2 1/2) sinde tyve" - 2.5 * 20.

 

Men at 2 1/2 er "halvtredje" (eller i alle fall var det for mange mange år siden)? Joda - akkurat som halvfjerde er 3 1/2 og (også på norsk) - at 1 1/2 er "halvannen". :)

Halv tre er to og en halv - akkurat som på klokka. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Først av alt tror jeg dere får en kjekk tur. Skulle ønske dette passet for meg også.

 

Stikke innom Photografica (fotosjappe par excellence)

 

Dersom noen av dere tenker tanken på at nå kan dere kjøpe fotoutstyr i utlandet og spare moms, glem det! De skandinaviske land har inngått en avtale som forhindrer denne muligheten. Kjøp gjene fotoutstyr, men man slipper ikke unna momsen, desverre.

 

Er man glad i øl og god mat kan man få begge deler i Nørrebro Bryghus, som har genial mat og enda mer genial øl. Ikke billig, men pokker så godt..

 

Og dansk café på/ved Strøget:

Cafe Norden på Højbro Plads - gourmet.

Københavnercafeen i Badstuestræde - ægte dansk.

 

For de av dere som ønsker å smake danske smørrebrød med ål eller andre danske godsaker anbefales Ida Davidsen, ellers hadde vi en nydelig middag ved Peder Oxe når vi var i København i høst.

Lenke til kommentar

Først av alt tror jeg dere får en kjekk tur. Skulle ønske dette passet for meg også.

Det gjør vi helt sikkert :) Synd du ikke kan bli med.

 

 

Dersom noen av dere tenker tanken på at nå kan dere kjøpe fotoutstyr i utlandet og spare moms, glem det! De skandinaviske land har inngått en avtale som forhindrer denne muligheten. Kjøp gjene fotoutstyr, men man slipper ikke unna momsen, desverre.

Når kom det egne regler for Scandinavia? :dontgetit:

 

Vi kan kjøpe fotoutstyr for 6000kr. uten å måtte ut med moms her i Norge.

Vi kan bestille fotoutstyr fra hele EU, få det levert til hotellet(hvis det mulig) og da slipper vi dansk moms. Norsk moms må betales hvis verdien overstiger 6000kr.

 

Kjøper man to objektiver, et til 5990kr. og et til 1990kr. betaler man moms på den som koster 1990kr. Den til 5990kr. bli momsfri.

 

 

 

kimare, er du kanskje blitt lurt av tollerne?

Lenke til kommentar

Når kom det egne regler for Scandinavia? :dontgetit:

 

Vi kan kjøpe fotoutstyr for 6000kr. uten å måtte ut med moms her i Norge.

Vi kan bestille fotoutstyr fra hele EU, få det levert til hotellet(hvis det mulig) og da slipper vi dansk moms. Norsk moms må betales hvis verdien overstiger 6000kr.

De reglene er her, og har vært her lenge.

 

Innad i Skandinavia får du kun refundert dansk/svensk moms fra vanlige butikker (Tax free på flyplasser/ferger etc er noe annet, da) hvis du samtidig dokumenterer at du betaler norsk moms.

 

*googler*

 

 

Edit: Fra Norge til Sverige, Danmark og Finland:

Salg til personer bosatt i Sverige, Danmark og Finland

 

For at du skal få tilbakebetalt merverdiavgiften må den enkelte varens salgspris være minst 1000 NOK, eksklusive merverdiavgift. Du må først betale merverdiavgift for varen til selgeren i Norge. Deretter fortoller du varen ved å betale merverdiavgiften ved innreisen til hjemlandet ditt. Kvitteringen for fortollingen sendes til selgeren i Norge, som deretter tilbakebetaler merverdiavgiften til deg.

 

 

Mener det er eksakt det samme andre veien, men har ikke tid til å kikke mer. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Innad i Skandinavia får du kun refundert dansk/svensk moms fra vanlige butikker (Tax free på flyplasser/ferger etc er noe annet, da) hvis du samtidig dokumenterer at du betaler norsk moms.

Men betaler vi momsen i det landet vi er i, så slipper vi det i Norge?

 

Og 6 lappers regelen gjelder enda?

Lenke til kommentar

Men betaler vi momsen i det landet vi er i, så slipper vi det i Norge?

Ja, så lenge verdien er under 6K.

Det hadde vært noe annet hvis vi hadde vært medlem av EU.

 

Jeg bestilte Samsung 30mm f/2 fra Tyskland til Sverige, betalte Tysk moms, slapp unna Svensk pga EU og Norsk moms pga at verdien var under 6000kr.

Lenke til kommentar

Men betaler vi momsen i det landet vi er i, så slipper vi det i Norge?

 

Og 6 lappers regelen gjelder enda?

Betaler du momsen i landet du er i, og du kommer under 6 bærumstiere, så er det ikke noe problem.

 

Mener her du kan kjøpe ting som er markant dyrere innad i Skandinavia også, for så å betale moms i Norge, og så kan du få refundert den dansk/svenske/finske momsen når du har betalt den norske.

 

(Og så er det digg med kjeder som Elkjøp (=Elgiganten), hvor jeg kan kjøpe ting i Norge og levere det inn i tilsvarende kjede i Danmark til reparasjon - og omvendt..)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg bestilte Samsung 30mm f/2 fra Tyskland til Sverige, betalte Tysk moms, slapp unna Svensk pga EU og Norsk moms pga at verdien var under 6000kr.

..Og hadde du vært på reise til Tyskland kunne du kjøpt den som Tax-free, fått refundert tysk moms og tatt den momsfritt med på 6k-kvota til Norge i bagasjen.

 

Den kan du dra ellers i EU, men hverken i Sverige, Finland eller Danmark. ;)

 

 

Selv bestiller jeg bare fra Tyskland og betaler kun tysk moms - uansett hvor dyr varen er.. :whistle:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Edit: Fra Norge til Sverige, Danmark og Finland:

Salg til personer bosatt i Sverige, Danmark og Finland

 

For at du skal få tilbakebetalt merverdiavgiften må den enkelte varens salgspris være minst 1000 NOK, eksklusive merverdiavgift. Du må først betale merverdiavgift for varen til selgeren i Norge. Deretter fortoller du varen ved å betale merverdiavgiften ved innreisen til hjemlandet ditt. Kvitteringen for fortollingen sendes til selgeren i Norge, som deretter tilbakebetaler merverdiavgiften til deg.

 

 

Mener det er eksakt det samme andre veien, men har ikke tid til å kikke mer. ;)

Det er liten vits å gjøre dette hvis verdien på varen er under 6000kr. Masse papirarbeid og ingen fortjeneste. Hva er maks verdien på en vare når man gjør det på denne måten?

 

 

 

Jeg bestilte Samsung 30mm f/2 fra Tyskland til Sverige, betalte Tysk moms, slapp unna Svensk pga EU og Norsk moms pga at verdien var under 6000kr.

..Og hadde du vært på reise til Tyskland kunne du kjøpt den som Tax-free, fått refundert tysk moms og tatt den momsfritt med på 6k-kvota til Norge i bagasjen.

 

Den kan du dra ellers i EU, men hverken i Sverige, Finland eller Danmark. ;)

Det objektivet ville ha kostet 3 ganger mer hvis jeg skulle ha reist til Tyskland for å kjøpe det. Jeg betalte 1550kr. og den koster 2800kr i Norge.

 

Kjøpte klær for 3500kr. i Praha for 5-6 år siden. Der fikk jeg tjekkisk moms tilbake.

 

 

 

Norge og Danmark har ca. samme pris på fotoutstyr etter det jeg har sett. Er det noen sjapper i Danmark som er mye billigere enn Norge?

Det beste er vell å kjøpe fra Tyskland e.l.

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Det er liten vits å gjøre dette hvis verdien på varen er under 6000kr. Masse papirarbeid og ingen fortjeneste. Hva er maks verdien på en vare når man gjør det på denne måten?

Det er null poeng å gjøre dette for "vanlige" varer - men det er mulig. Sånn formelt sett. ;)

 

Mulig du kan dra den der på bøker, som er momsfrie i Norge men ikke Danmark - men først og fremst er dette nyttig hvis du skulle ønske å kjøpe noe bældyrt noe, som er godt over 6k-grensa - så kan du betale norsk moms og få refundert den danske.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vil være med og være sosial mellom mine nattevakter, så fremt jeg er våken nok :)

 

Men jeg håper ikke det blir bespisning på Nørrebro Bryghus. De lager god øl, men i den prisklassen har jeg ikke opplevd mye dårligere service i København... dessverre.

Mulig det bare var jeg som var uheldig.

Lenke til kommentar

Jeg vil være med og være sosial mellom mine nattevakter, så fremt jeg er våken nok :)

 

Men jeg håper ikke det blir bespisning på Nørrebro Bryghus. De lager god øl, men i den prisklassen har jeg ikke opplevd mye dårligere service i København... dessverre.

Mulig det bare var jeg som var uheldig.

Det høres bra ut. Tror vi kan spise andre steder hvis matserveringen er håpløs.

Lenke til kommentar

Café Norden eier ikke hemninger når det gjelder porsjoner. Men enda verre er Vesuvio på Rådhusplassen - en forrett der er som middag andre steder..

 

Tivoli er veldig fotogen - dra dit på ettermiddagen og få det fine kveldslyset - til stemning og blomster. Og bli der. Når kvelden kommer blir det bare enda bedre - Tivoli er berømt for lysdekorasjonene - kun lyspærer - lysstoffrør og neonlys er bannlyst. Masse fint rundt sjøen der inne. Husk vidvinkel, makroobjektiv og monopod. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...