Gå til innhold

Foto-tur for Akamistene i 2011 (det blir København)


Anbefalte innlegg

Litt generelt om mine preferanser:

Jeg står gjerne opp temmelig tidlig, og gjør jeg det så sniker jeg meg sikkert ut en runde med kameraet mens sola og byen våkner. Fint å møtes for frokost på en liten kafe i strøket rundt hotellet til avtalt tid.

Jeg er med deg på den. Jeg legger meg heller litt tidligere for å komme meg opp når sola er lavt. Jeg har bestilt frokost på hotellet for alle dagene.

 

Shoppe på fredag er ok, og tar neppe en dag, så det bør bli god tid til foto også... Jeg pleier å rekke innom Photografica, og kunne godt tenke meg å få sett i den andre sjappa Trondster nevnte. Ellers er det ikke noe spesielt jeg skal se etter, så det blir vel mest vindusshopping :)

Noe utstrakt shopping er jeg ikke for. Pengene mine skal brukes til fototurer, ikke utstyr(fra nå av :p ).

 

Felles middager er hyggelig, og vi er vel ikke fler enn at vi klarer å bli enige. :yes:

Du spanderer :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tydelig at vi har litt forskjellige preferanser her. Jeg er ikke en utpreget "stå opp utpreget tidlig" person :) Men jeg behøver ikke ligge å purke å sove til langt ut på dagen heller. Vi blir sikkert enige.

 

Jeg synes parallellgaten syd for strøget er litt spennende. Finnes en del koselige kafeer osv der.

 

Nå blir Photografica og den andre sjappe en del av rundturen til Trondster, så der får vi slått ihjel en del fluer med en smekk. Jeg har funnet en tredje sjappe som muligens er verdt et besøk.

 

Det kan kanskje være greit å ikke delta i Skate-runden. Sist jeg gikk på rulleskøyter var i 1976; så sansynligheten for skader er litt for stor.

 

Jeg har heller ikke et stort behov for noe shopping, så det får vi sikkert fort unna.

Lenke til kommentar

Noe utstrakt shopping er jeg ikke for. Pengene mine skal brukes til fototurer, ikke utstyr(fra nå av :p ).

Holder maks én uke, det forsettet der.. :tease:;)

 

 

Neida. Men - skulle dere i fotosjapper fredag er det to fotosjapper på Nørrebro - Goecker og Kamerahuset. Førstnevnte er en seriøs pro-sjappe hvor alle priser oppgis uten moms, og sistnevnte er både fysisk butikk og billig websjappe. Jeg enda ikke har vært i noen av dem, men de er sikkert bra saker. :)

Skal dere dit fredag så lukker forøvrig Goecker kl 16 og Kamerahuset kl 18. Har ikke vært i noen av de fysiske butikkene selv, men det kan være verdt en kikk. Nørrebro er "Grünerløkka", og man kommer dit med buss 5A fra Nørreport stasjon eller Rådhusplassen, retning Husum Torv, som stopper rett ved S'en. "S" er forøvrig stasjon for S-tog - lokaltog i Københavnområdet:

 

 

korthejrevej.gif

Kamerahuset er rett ved siden av, i krysset Hejrevej/Frederikssundsvej.

 

 

 

Godt online-kart over byen er først og fremst Krak - beste oppslagsverk over personer, firmaer og generelt kart.

 

Skal dere ta litt kollektivt - kjøp (eller del på) et to-soners klippekort. Man betaler for antall soner man reiser i, men minimum to. Et to-soners klippekort med ti klipp (altså ti reiser) koster 140kr. Overgang én time. Fra flyplassen er det forøvrig tre soner til sentrum, og det enkleste er å ta metroen - for eksempel til Kongens Nytorv, Nørreport eller Forum.

Skal du finne beste/kjappeste vei med kollektiv transport - bruk Rejseplanen.dk - tast inn holdeplass eller adresse.

Rutetabeller for busser er innbakt i Rejseplanen.dk, eller man kan kikke på moviatrafik.dk. Sistnevnte har noen fine pdf-kart over kollektivtransport som er fine å ha på mobilen hvis man er på bærtur - referansekart over Storkøbenhavn, eller et litt mer detaljert kart over sentrum.

 

På sistnevnte kart kan dere se der jeg tenkte vi kunne traske (for eksempel lørdag) - (først møtes på Østerport?) - dra til Kastellet og Den Lille Havfrue, traske ned til Marmorkirken og Amalienborg, Nyhavn, fotosjappe og etterhvert ned til Strøget og Photografica (like ved "Vor Frue Kirke") og sikkert Games. Tenkte så vi underveis eller etterpå (avhengig av klokka) kunne ta en skikkelig burger på Cocks & Cows på Gammel Strand - rett ved Højbro Plads. (Se etter tre sme kenesere.)

 

 

København Zoo er alltid gøy - har kommet fram til at et langt makroobjektiv er tingen der - drar selv med fast 125mm. Tropehuset er en vinner - men pass opp for luftfuktighet. Om å gjøre å finne dovendyrene og å klare å komme seg videre fra området med sommerfugler. Vurdér monopod. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Noe utstrakt shopping er jeg ikke for. Pengene mine skal brukes til fototurer, ikke utstyr(fra nå av :p ).

Holder maks én uke, det forsettet der.. :tease:;)

 

 

Neida. Men - skulle dere i fotosjapper fredag er det to fotosjapper på Nørrebro - Goecker og Kamerahuset.

http://www.kamerahuset.dk/product/fuji-finepix-x100/ :dribble:

 

 

Hvordan er taxiprisene i Danmark? Vet du ca. pris på taxi fra Kastrup til Hotellet?

 

 

Monopod hadde vært kjekt. Jeg har en JP sak som kostet 199kr. Skikkelig jalla. Kommer til å ta med mini stativet, ND filter + diverse.

 

 

Har du vært på Tycho Brahe Planetarium? Ikke langt unna hotellet, kunne vært morsomt å tatt en titt(hvis det er bra).

Lenke til kommentar

Hvordan er taxiprisene i Danmark? Vet du ca. pris på taxi fra Kastrup til Hotellet?

 

Har du vært på Tycho Brahe Planetarium? Ikke langt unna hotellet, kunne vært morsomt å tatt en titt(hvis det er bra).

Er det Cabinn express eller scandinavia er det både kjappere og billigere å ta metro til Forum stasjon. Skal jeg til Rådhusplassen pleier jeg selv å ta tog. Taxi er billigere enn i Oslo. Be om korteste rute - tar marginalt lenger tid, og er en hel del kortere enn motorveien.

 

Planetariet er festlig - var der for noen år siden. De pleier også å vise 3D-filmer.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg er med på burger på cows, hvis jeg bare er våken og har litt energi :) Må faktisk innrømme jeg foretrekker burgeren på burger & buns, men den er enda bitte litt dyrere, og har langt mindre spennende lokale, på cows kan man jo sitte utenfor :)

 

 

Jeg jobber på sykehus, og dagsformen avhenger litt av hvor mange minutter søvn jeg har fått om natten, og påfølgende hvor mange timer jeg trenger å sove hjemme før jeg er i stand til å gå ut.

 

Københavnere vil dog si at fotobutikkene på kartet lengre oppe i tråden ligger i NV (Nordvest), ikke på Nørrebro, selv om de ligger rett ved siden av Nørrebro S-togstasjon. Toglinjen der skiller de to forskjellige bydelene.

Har man en telefon med android har rejseplanen app, men google maps har også integrert støtte for offentlig transport, noe jeg synes er den absolutt beste måten å finne riktig reisemåte på. Bare trykk på "get directions" og velg offentlig, ikke bil, gange eller hva nå de andre alternativene er.

Lenke til kommentar

Er det Cabinn express eller scandinavia er det både kjappere og billigere å ta metro til Forum stasjon. Skal jeg til Rådhusplassen pleier jeg selv å ta tog. Taxi er billigere enn i Oslo. Be om korteste rute - tar marginalt lenger tid, og er en hel del kortere enn motorveien.

 

Vi bor på Cabinn City

 

Jeg lander 11:05 på Kastrup, Terminal 3.

 

Flyet letter kl. 22:40 på søndag.

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Bor man på cab inn city, tar man toget fra kastrup til københavn hovedbanegård.

Kjøp som sagt klippekort, det gjelder for all kollektivtransport i region hovedstaden.

 

Hvis man kjøper 2-soners klippekort (ti klipp) til 140 kroner, må man klippe to ganger pr. person for å komme fra kastrup til hovedbanegården. Toget skal bruke noe sånnt som 12 minutter, og stopper maks et par steder (tårnby og ørestad). Fra hovedbanegården til cab inn city er det kun få minutter å gå.

 

Jeg bor ellers ikke langt ifra. Mye halvspennende moderne arkitektur i området.

Lenke til kommentar

Jeg tar mest sannsynlig taxi fra flyplassen. Skal jeg begynne å styre med klippekort og tog så kommer jeg til å gå rundt å fjase i flere timer på flyplassen. Jeg reiser meget sjelden.

 

 

Olympus XZ-1 selges billigere i Danmark; http://www.kamerahuset.dk/product/olympus-xz-1-sort-n3869492/

Men optikk og dSLR har samme pris som i Norge. X100 er mye billigere, hjelper lite når de ikke ahr den inne på lager( og godt er det).

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper 2-soners klippekort (ti klipp) til 140 kroner, må man klippe to ganger pr. person for å komme fra kastrup til hovedbanegården.

Det er bare tre soner fra Kastrup og inn til sentrum - man kan nøye seg med ett klipp og en en-sones tilleggsbillett, evt ha tre klipp tilsammen hvis man er to personer. Men - to-soners klippekort er kjekt for å farte rundt når man først skal være der litt.

Ikke bøye klippekortene - de skal være rette og stive.

Lenke til kommentar

Kenta, skiltingen på kastrup er veldig tydelig, og å finne vei til togene er veldig enkelt. 28 kroner for tog, mot over 200 for taxi, som faktisk tar lengre tid (vel, så lenge du ikke behøver vente på toget, de går ganske ofte).

 

Det er kun to togspor, man tar enten en heis ned, eller rulletrapp av typen koffertvennlig. Skiltet enten mot svenske navn som Malmö (feil vei) eller København H og andre danske navn (riktig vei). Rett før man går ned er det både betjente skranker for billettsalg og automater som tar kredittkort.

Snille mennesker, både sivile og DSB-personale vil hjelpe deg hvis du spør.

 

Men dog, med taxi kommer du rett frem til døra på hotellet.

Ankommer du allerede torsdag?

 

Folk får skrive en privat beskjed hvis de ønsker et telefonnummer til meg, den slås bare over i lydløs når jeg sover :)

Lenke til kommentar

Alle kommer nedover på torsdag. tomsi lander ca. en time før meg. Tviler han gidder å vente så lenge... (hvis ikke de har noe godt og billig på fat der? :p )

kaian kommer fram ut på ettermiddagen.

 

 

Takk for infoen.

Nå må jeg bare øve meg på dansken... kåmelåse?, komelåse, komelose? :p

Lenke til kommentar

Torsdag er jo fridag, så da er jeg muligens hypp på en øl :)

Høres ut som en plan - vi mangler bare telefonnummeret ditt (se PM-en).

 

Alt klart, kommer neppe på nett igjen før jeg er i K ca 16.10 i morgen, så da satser jeg på å finne dere på en sentral pub. Sender en sms når jeg nærmer meg :yes:

Ypperlig.

 

Jeg teller på knappene hvor lett jeg skal pakke :) Lett og lite, eller full pakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...