Gå til innhold

Hva er din mobiletelefon for deg?


Anbefalte innlegg

I etterskjelvet fra de utallige "fanboyfightene" mellom IOS og Android velger jeg å starte denne tråden.

Først vil jeg si at denne tråden ikke skal gå over til noen krangel om hva som er "best", vi har allerede avklart om og om igjen at det kommer an på personlige behov og preferanser.

 

I denne tråden skal man si hvilken telefon og operativsystem man foretrekker, og hvorfor. Kort sagt; hva er din mobiltelefon for deg?

Er den et kontorverktøy? Spillmaskin? Nerdeobjekt? Statussymbol? Eller er det rett og slett bare en telefon?

 

Jeg starter. Nå har jeg en HTC Hero med Android 2.1. Min neste mobil blir enten Desire HD eller en eventuell Google Nexus Two.

For meg er min mobiltelefon litt av hvert. Grunnen til at jeg gikk, og fremdeles går for Android er fordi mobilen min er for meg et nerdeobjekt, leketøy og utviklerverktøy, ved siden av grunnleggende funksjoner som telefoni, sms og kontoroppgaver. Jeg har prøvd de fleste andre OS, og Android passer meg best. Jeg finner større glede i å få ting til å fungere selv etter et eget behov, enn å få et knirkefritt system slengt i fanget. Til en viss grad såklart.

 

Hva med dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Hvilke telefoner jeg har idag, det ser dere av signaturen min. HTC Desire er min favoritt, den er med over alt. Jeg bruker den som modem, ruter, lommelykt og det meste bortsett fra radio og musikk. Likevel er det ikke selve mobilen som betyr mest, det som betyr mest er at da jeg i en alder av 34 fikk mitt eget telefonnummer, fikk jeg også min egen identitet, som jeg aldri vil skille meg fra. Jeg har hatt det samme nummeret siden 1994, og hvis Onkel Willy tar fra meg det nummeret vil Lillesand aldri bli som før.

Lenke til kommentar

Jeg har en HTC Legend, mye fordi det var den som var tilgjengelig da jeg fikk oppgradert Nokia-telefonen min på jobben for et halvt år siden. Telefonen har gitt meg mye glede og noen frustrasjoner. Android er en god mobiltelefonplattform, men telefonen er litt treig og sluker litt for mye batteri. Dessuten har ikke Android det samme utvalget underholdsningsapplikasjoner som iOS, så etterhvert har bruken begrenset seg til litt småhakkete Angry Birds og flitting lesing av RSS-feeds på toget - samt den obligatoriske og evige flikkingen på utseendet til telefonen med diverse widgets etc.

 

Håper at telefonen skal få en liten boost med Android 2.2, spesielt ytelsen kunne trenge det. Ser også veldig fram til å kunne flytte apps til SD-kortet, siden telefonminnet går fullt altfor lett.

 

Jeg anser telefonen som bittelitt statussymbol (den er tross alt ganske tøff), litt verktøy, men hovedsaklig et underholdningsapparat.

 

Hvorvidt Android er tingen for meg neste gang det skal anskaffes ny telefon vet jeg sannelig ikke. Jeg anser meg selv som bortimot agnostisk når det gjelder mobilplattformer, så jeg ser ikke på det som noe nederlag å snuse på iOS, WP7 eller WebOS i neste runde. Når det er sagt frister ikke iOS så veldig - jeg har brukt iPhone en del og anser det som en litt sjelløs plattform, det meste fungerer uten videre, men utseendet er kjedelig og uinspirerende. Jeg er også prinsipielt uenig i et par ting Apple gjør, hovedsaklig fokuset på å vri innhold over til proprietære applikasjoner som en erstatning for det åpne internettet.

 

Dersom jeg skulle ha valgt en ny telefon i dag ville jeg antakelig ha gått for en Samsung Galaxy S, hovedsaklig på grunn av skjermen. Desire HD kunne kanskje ha vært et alternativ, men den skuffet med mangel på front-kamera samt det klassisk svake HTC-batteriet. iPhone 4 kunne også ha vært et alternativ, men hele "Apple-magien" begynner å kjede meg nesten like mye som hvitevarer i rustfritt stål.

 

På bittelitt sikt er jeg voldsomt spent på om det er hold i ryktene om en lansering av en "Nexus Two" fra Samsung i neste uke, og på lenger sikt (neste år) håper jeg at HP smeller til med noen sexy WebOS-telefoner og blir en skikkelig konkurrent til de tre store (Android, iOS og Windows Phone 7, som jeg tipper vil ta en del markedsandel i løpet av de neste månedene). MeeGo er jo også en dark horse i dette racet, spennende å følge med på hva som skjer der også. Så kommer det vel en iPhone 4G eller 5 til neste sommer også, kan bli bra om Apple løsner litt på snippen :-)

 

Fremtiden er lys, mye nytt og fint å drømme om!

Lenke til kommentar

HTC Hero, bruker jeg som surfe og e-post maskin, samt masse applikasjoner som jeg bruker daglig, minuset er dårlig batterikapasitet og den tåler lite.

 

Nokia N82 er brukstelefonen jeg normalt går med, er ekstremt fornøyd med den selv om den er over 2 år gammel, smart nok til og kjøre endel programmer tåler endel, dog dårlig batterikapasitet.

 

Samsung B2100, en "dum" telefon men utmerket til det jeg har den til, tåler juling, kan vaskes under springen og batteriet holder i endel dager.

 

Telefoner er ikke status i dag i og med de nesten er gratis, jeg er vel en av de få som ble direkte mobbet for og ha mobil på VGS, ble sett på som en komplett idiot for og ha telefon i bilen.

Lenke til kommentar

Har en HTC HD2, som da kjører Windows mobile 6.5 Professional.

 

Mobilen er et leketøy som vel som en veldig god telefon. SKulle gjerne sett et bedre alternativ til markedplace, men det får så være. Windows mobile mangler en god app store, og derfor tror jeg at telefonen hadde vært mere poppulær om den hadde kjørt Android, noe som er mulig, men den har mangler.

 

Kan vel kanskje gi en karakter. Velger å gi den 6/10 pga feil OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...