Gå til innhold

Fordeling ved samlivsbrudd (Samboere)


Epsilon-

Anbefalte innlegg

Kjøpte helt nytt hus i 2008, flyttet inn for akkurat et år siden idag. Det kostet 2.550.000, fikk takst i desember på 2.850.000.

 

Jeg står som eneier på kjøpskontrakt og skjøte, men på lånet så er hun med som lånmedtaker.

Etter som jeg forstår etter å ha lest litt så har ikke dette noe å si pga. vi kjøpte sammen.

 

Si takst i dag er på 3mill for å ta et tall.

Jeg har bidratt med 76,68% av inntektene og hun 23,32

Jeg gikk inn med 65.000, hun 0.

 

Hva blir det riktige å gjøre her?

Sånn jeg har tenkt ut så blir det å betale henne ca. 100.000 så er huset mitt alene.

 

Men hvilke lover spiller inn her, hva har jeg rett på, hva har hun rett på?

 

Håper noen kan hjelpe, for dette har jeg lyst å ha ut av verden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes nok flere måter å regne det ut på.

 

Et forslag (forenkler tallene litt så finregn selv):

 

Der kjøpte for 2,5M og kan selge i dag for 3M.

Dvs en økning på 20%.

 

Ta dine 65K + verdiøkning dvs 65k+20% = 78k og hold de utenfor delingen til din fordel.

 

Deretter 3M-78k = ca 2,9M og fordel verdien som dere har bidratt.

Da får du ca 2,2M og hun 700K

 

At hun har en andel da på ca 700k inkluderer også tilsvarende andel i gjelden dere har.

Uten informasjon så tipper jeg dere har 2,4M i gjeld(?).

 

Da vil din andel utgjør ca 1.8M og hennes 576k.

 

Da jeg antar at du vil ta hele forpliktelsen med deg videre så blir det du betaler henne ut med 700 - 576 = 124.

 

NB : Har kun brukt circa tall og gode avrundinger!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er jo ikke gift, så det er ikke noen lover som sier vi skal dele likt. Men hun kan jo si 50/50 for å få mest mulig penger, alle vil jo ha det...

Synes bare det skal være rettferdig jeg.

Så dette ender kun opp med en krangel da? Det fins ingen bestemmelser for hvem som skal ha hva? Skulle likt å unngå en krangel, men hvis hun vil ha 50% så er vi jo allerede veldig uenige og da er det uungåelig.

Skal nok gjøre opp om en måneds tid.

Lenke til kommentar

Det er veldig få regler som gjelder generelt for samboere hvis dere ikke har tegnet samboerkontrakt. Hvis du står som eneeier i skjøtet har hun ingen rett på noe som helst. Jeg synes løsningen Fin Skjorte skisserer virker rettferdig, men formelt kan hun ikke kreve noe og i hvert fall ikke 50%.

 

Edit: Med forbehold om at noe har endret seg siden den artikkelen ble skrevet.

 

Edit 2: Her er en ny artikkel om temaet, det virker som om eneste endring har vært at samboere har en viss arverett, det ser ikke ut som om det har vært noe endring i rettighetene ved samlivsbrudd.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Har hatt en del diskusjoner om dette med kamerater osv. og de sier det samme, at hun har ikke krav på noe som helst, og ingen av de ville gitt noe som helst heller. På hue å ræva ut døra uten en ting liksom. For meg virker dette veldig kaldt og ondskapsfullt, er virkelig folk så jævlige? Jeg syns det er riktig at den andelen vi har tjent og betalt ned på er den andelen vi skal dele på en evnt. pristigning.

Men poenget mitt her var hvertfall at jeg har tenkt å gi henne sin andel, hvis hun nekter, så kan jeg slå i bordet med at hun egentlig ikke har rett på noe som helst. Høres det greit ut?

Lenke til kommentar

Har hatt en del diskusjoner om dette med kamerater osv. og de sier det samme, at hun har ikke krav på noe som helst, og ingen av de ville gitt noe som helst heller. På hue å ræva ut døra uten en ting liksom. For meg virker dette veldig kaldt og ondskapsfullt, er virkelig folk så jævlige? Jeg syns det er riktig at den andelen vi har tjent og betalt ned på er den andelen vi skal dele på en evnt. pristigning.

Men poenget mitt her var hvertfall at jeg har tenkt å gi henne sin andel, hvis hun nekter, så kan jeg slå i bordet med at hun egentlig ikke har rett på noe som helst. Høres det greit ut?

Det høres ut som er rettferdig for begge. At hun skal ha 50% er hinsides all fornuft (minner meg om hvorfor jeg ALDRI skal gifte meg).

Lenke til kommentar

Jepp, er ikke en morsom ting å gjøre når man flytter sammen og er glad ihverandre, men avtaler om fordeling ved brudd er veldig viktig å ha. Når man først bestemmer seg for å gjøre det slutt har som regel fløyta en annen lyd og begge parter vil karre til seg mest mulig.

 

Husker det ble litt ramaskrik når jeg krevde å tinglyse huset vi kjøpte sammen med 55% på meg og 45% på dama, men ett par samtaler løste det. Hvis det en gang blir slutt har vet vi ihvertfall hva vi har krav på av overskuddet ved ett salg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...