Gå til innhold

Ingen USB 3.0 på Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når de ikke implementerer USB3, så er det jo ikke rart at det ikke tar av, de er jo en av verdens største PC-produsenter.

 

De har FireWire ser jeg noen sier. Ja, det er jo ikke mer enn et år sia da de FJERNA FireWire på de fleste modellene, og bare den dyreste MBPen satt igjen med det.

 

Apple går feil vei her mener jeg.

Lenke til kommentar
"640K ought to be enough for anybody" skal visstnok være en feilsitering. Bill Gates selv påstår han aldri har sagt det.Kilde.
Dette tror jeg på. Tviler sterkt på at Gates har sagt dette, det gir ikke mening med tanke på hans posisjon.

 

 

Årsaken til at Apple ikke støtter USB 3.0, er fordi Apple benytter seg av Intel chipset, og Intel har ingen chipset ute enda som støtter USB 3.0. Apple ønsker ikke å bruke nVidia chipset pga en rettslig tvist mellom Intel og nVidia.

 

Mailen fra Jobs som HP siterer er som følgende:

We don’t see USB 3 taking off at this time. No support from Intel' date=' for example.[/quote']

Altså, "Vi ser ikke at USB 3 tar av for øyeblikket. For eksempel er det ingen støtte fra Intel."

 

Get your facts straight!

Dette viser saken fra et helt annet og mer forståelig perspektiv! Men USB 3.0 kan jo strengt tatt implementeres via en kontroller som kommuniserer med PCI bussen. Det tar kanskje litt mer plass, men det klarer de vel å skvise inn. Jeg har et tilleggskort som er koblet til Intel chipset og det virker som bare det!

 

Dette er en typisk klipp-og-lim-nyhet hvor hovedgrunnen til at Apple ikke støtter USB 3.0 ikke har kommet med.
:thumbdown: Dette er for dårlig. Dette er jo nesten feilinformering av HW.no, med tanke på at hele saken tolkes på feil! Vær så snill og ta imot konstruktiv kritikk! Hadde vært rimelig provosert om jeg var overhode i Apple, noe som er forståelig. Dette er ikke akkuratt så veldig alvorlig feil, men uansett en slurvefeil som opprinnelig ikke burde være der. Det kommer stadig skrivefeil og andre feil her og der i artikler. Hva med å lytte til brukerne? Har dere så mye å gjøre at dere ikke kan lese korrektur og levere skikkelig kvalitet på artiklene(gjelder noen)? Eller har dere bare glemt brillene hjemme? Kan dere i det minste respondere? Ble mye (konstruktiv) kritikk her, men ble litt provosert. Det skal sies at HW gjør veldig, veldig mye bra også.
Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

hvilket alternativ bruker de da til usb/FW ?

To stk USB 2.0 porter på Macbook modellene. MacBook Pro modellene har to stk USB 2.0 porter samt en FireWire 800 port. 17" MacBook Pro har en ekstra USB 2.0 port. På iMac, Mac Mini og Mac Pro er det også USB 2.0 og FireWire 800 som gjelder. Til og med på Mac Pro til 20-40 tusen kroner mangler USB 3.0 og eSATA. FireWire 800 er dog raskt nok for vanlige eksterne disker, da det teoretisk skal klare 100MB/s.

 

Synes Apple sparer for mye på portene. To USB porter hadde ikke vært nok for meg. I tillegg skjønner jeg ikke hvorfor Mac maskinene ikke har eSATA porter. Mac skl være multimedia maskin egnet for video- og bilderedigering, sant? Hvorfor er det bare USB 2.0 porter da?! Hvor gøy er det ikke å overføre 4GB over USB 2.0?

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvilket alternativ bruker de da til usb/FW ?

To stk USB 2.0 porter på Macbook modellene. MacBook Pro modellene har to stk USB 2.0 porter samt en FireWire 800 port. 17" MacBook Pro har en ekstra USB 2.0 port. På iMac, Mac Mini og Mac Pro er det også USB 2.0 og FireWire 800 som gjelder. Til og med på Mac Pro til 20-40 tusen kroner mangler USB 3.0 og eSATA. FireWire 800 er dog raskt nok for vanlige eksterne disker, da det teoretisk skal klare 100MB/s.

 

Synes Apple sparer for mye på portene. To USB porter hadde ikke vært nok for meg. I tillegg skjønner jeg ikke hvorfor Mac maskinene ikke har eSATA porter. Mac skl være multimedia maskin egnet for video- og bilderedigering, sant? Hvorfor er det bare USB 2.0 porter da?! Hvor gøy er det ikke å overføre 4GB over USB 2.0?

 

jeg har det inntrykket at det fleste laptoper har for få usb tilkoblinger uanet hvem som lager dem.

2 stk usb virker da ikke så uvanlig selv om mange av de dyreste her noen flere

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg har det inntrykket at det fleste laptoper har for få usb tilkoblinger uanet hvem som lager dem.

2 stk usb virker da ikke så uvanlig.

Joda, men to stk er i minste laget. Vanlige bærbare har gjerne FireWire, ExpressCard og eSATA i tillegg til 3-4 USB porter, hvor eSATA og FireWire byttes litt på. På en Mac på man opp i Pro modellene for å få den tredje dataporter. Til og med på billige bærbare PC modeller er det som oftest flere enn 2 dataporter. Vanligvis minst 3 stk vil jeg påstå. Skal dobbeltsjekke dette nærmere nå. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Lite overrasket, som andre påpeker så bruker apple intel-chipset. Og intel fikk nok usb3 i vranga når amd og nvidia klagde på intels forsøk på å ha ett års eksklusivitet på usb3-støtte i chipsets.

 

gjetter meg til at når dem første apple maskinene med light peak porter dukker opp så vil intel slippe en liten pressemelding hvor dem dropper all interesse for usb.

Lenke til kommentar

Årsaken til at Apple ikke støtter USB 3.0, er fordi Apple benytter seg av Intel chipset, og Intel har ingen chipset ute enda som støtter USB 3.0. Apple ønsker ikke å bruke nVidia chipset pga en rettslig tvist mellom Intel og nVidia.

Ehhh....dette har da absolutt ingenting med nVidia å gjøre. Det er _kun_ NEC som selger USB3 kontroller i dag, og det er den samme NEC chipen som sitter i alle pc'er som støtter USB3. Intel , nVidia og AMD/ATI har hue opp i r*va og kommer ikke med USB3 før neste år.

Lenke til kommentar

tror dem komme nok og krypende til korset. Kan jo ikke sitte i timevis og flytte på data fra usb2. Mac er vel kjent for photo og videoredigering, så litt greit og ha usb 3 da på hardisker ?

 

Kan du ikke lese hele tråden før du poster noe? Det er Apples leverandør av chipset som er treg, Intel med andre ord. Er ikke opp til Apple når dem skal levere maskiner med USB 3.0, dessverre.

Vel det kan ikke være så innmari vanskelig å henge på en USB 3.0 kontroller på PCIe bussen slik alle andre gjør. Problemet er vel at disse gjerne er av ellendig kvalitet de første par åra slik at Apple ikke vil besudle maskinene sine med dette.

For det første er det ingen "disse". Det fins kun 1 chip tilgjelgelig, som NEC lager. For det andre er ikke denne av elendig kvalitet. Det eneste "problemet" med den chipen er at den har kun 2 porter.

Lenke til kommentar

Har ingen problemer med å vente til ting har "satt seg litt". Det finnes mange gode løsninger i dag og jeg gidder ikke rote med noe som kanskje dauer om få år. Blir spennende å se hva Intel får til med sin "revulusjon". For mekke-folk i privatsegmentet har jo ikke Mac noe videre å tilby så da er det jo bare å hoppe på enda et nytt HK eller andre kort- og knote seg videre. Høres artig ut når jeg skriver om det men har lagt inn mekke-årene for ei tid sia. ;)

 

Jeg tror ikke Apple er tjent med å gå for løsninger som ikke er godt innplementert i markedet, det er jo litt av deres varemerke å levere stabil teknologi. Egentlig savner jeg en mekke-Mac men det ville bare gjøre produksjonen deres uoversiktlig og kvaliteten dårligere så pt. holder jeg en knapp på Steven's bestemmelse. Videre ser jeg ikke poenget med 5 Gbit/s hvis 10 Gbit/s er like rundt hjørnet!

 

Har sans for FW'n på Mac'en og ønsker meg den nye men uten tro på at den kommer (3.2 Gbit/s). USB 3 er potensielt raskere men kommer kanskje litt strebette i forhold til LightPeak's 10 Gbit/s så vi får se. Vi bruker stort sett FW til HDV Cam's i dag.

 

Vi kører Osx - MacPro 8/12core, Win7-32/64 til kval.sikkring mot WinOS.

-og Linux .... for morro.

 

Zez.

Lenke til kommentar

Har ingen problemer med å vente til ting har "satt seg litt". Det finnes mange gode løsninger i dag og jeg gidder ikke rote med noe som kanskje dauer om få år. Blir spennende å se hva Intel får til med sin "revulusjon". For mekke-folk i privatsegmentet har jo ikke Mac noe videre å tilby så da er det jo bare å hoppe på enda et nytt HK eller andre kort- og knote seg videre. Høres artig ut når jeg skriver om det men har lagt inn mekke-årene for ei tid sia. ;)

Nei, men problemeter at for de som gjerne skulle hatt USB 3.0 må enten vente eller bare klare seg med USB 2.0. MacBook maskinene har ikke mulighet for noe oppgradering slik MacBook Pro modellene. Det er ikke bare til å kjøpe ny MacBook for halve formuen for å dra nytte av den nye teknologien. USB 3.0 hadde neppe kostet mer enn 200-lappen å implementere.

 

Egentlig savner jeg en mekke-Mac men det ville bare gjøre produksjonen deres uoversiktlig og kvaliteten dårligere så pt. holder jeg en knapp på Steven's bestemmelse. Videre ser jeg ikke poenget med 5 Gbit/s hvis 10 Gbit/s er like rundt hjørnet!

 

Har sans for FW'n på Mac'en og ønsker meg den nye men uten tro på at den kommer (3.2 Gbit/s). USB 3 er potensielt raskere men kommer kanskje litt strebette i forhold til LightPeak's 10 Gbit/s så vi får se.

Okei, hva skal du med 10Gbps når du ikke kan utnytte 5Gbps fullt ut en gang? Den teoretiske hastigheten er 625MB/s, noe som er overkill i de fleste situasjoner. Tror det er lenge til du får deg en enhet som kan utnytte en båndbredde på rundt 600MB/s, eller over 1200MB/s for den saks skyld! Du vil vente på Intels Light Peak fordi det er 5Gbps raskere enn USB 3.0, mens den nye FireWire teknologien som du i motsetning til USB 3.0 har sansen for, er på 3,2Gbps? Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Nei, men problemeter at for de som gjerne skulle hatt USB 3.0 må enten vente eller bare klare seg med USB 2.0. MacBook maskinene har ikke mulighet for noe oppgradering slik MacBook Pro modellene. Det er ikke bare til å kjøpe ny MacBook for halve formuen for å dra nytte av den nye teknologien. USB 3.0 hadde neppe kostet mer enn 200-lappen å implementere.

 

Ser ikke den store brukerfordelen med USB 3 på Apple's minste bærbare produkt.

 

Okei, hva skal du med 10Gbps når du ikke kan utnytte 5Gbps fullt ut en gang? Den teoretiske hastigheten er 625MB/s, noe som er overkill i de fleste situasjoner. Tror det er lenge til du får deg en enhet som kan utnytte en båndbredde på rundt 600MB/s, eller over 1200MB/s for den saks skyld! Du vil vente på Intels Light Peak fordi det er 5Gbps raskere enn USB 3.0, mens den nye FireWire teknologien som du i motsetning til USB 3.0 har sansen for, er på 3,2Gbps?

 

Jeg vil heller ha 10Gbp/s med en gang, da slipper jeg unna med 1 stk oppgradering.

Definer "de fleste situasjoner". Jeg er proffbruker (film), Her går det på fiber og en drøss med 16/24TB NAS'er - hastighet er en fordel og oppgraderinger koster vanvittige summer (bare netverkskorta våre koster en MacBook). Ellers bruker Mac parken vår USB til tastaturer ... og minnepinner!

Hvorfor FW? Tja, si det. Tror jeg har litt FWfetish, har slitt en del med USB kamerar så en raskere FW hadde vært konge det. Dagens FW-hastighet funker ok men det er absolutt rom for forbedring. Hvis prosegmentet hopper på AVCHD er USB 3-4-5+ velkommen (hvis det funker), så lenge vi er på HDV funker FW400 men 3,2Gbp/s...Woww :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...