Gå til innhold

Soldrevet tastatur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skulle være ganske enkelt å produsere f.eks via en liten neodym permanentmagnet, en ørliten spole, elektrolyttkondensator, et lite LiPo-batteri og litt elektronikk i mellom. Man kunne sikkert nøyd seg med slike spolegeneratorer i de mest brukte tastene. (space, enter, shift og control). Trådløse tastaturer bruker ekstremt lite strøm så det kreves ikke rare greiene.

 

Et tastatur med 2 stk AA-batterier med 2000 mAh og 1,2 V kan vare i flere måneder med aktiv bruk. Det trengs bare noen få milliwatt i snitt.

Lenke til kommentar

Det tastaturet der kommer (for meg) under samme bruksområde som sigarett-tenner og koppholder for stasjonære pc'er. kjekt de første 10 minuttene, og så blir en sittende der og lure på hva en skal bruke det til siden man alt har en pult og en lighter om man røyker. Så kommer det til lading av diverse 12 voltsprodukter da, det som man egentlig har USB til i dag..

 

Som flere her inne nevner så finnes det tastaturer som er svært lite strømkrevende ved aktiv bruk. Mitt billige trådløse logitech tastatur og mus til mediesenter pc'n i stua bruker fremdeles de samme batteriene som jeg fikk med da jeg kjøpte tastaturet før jula 2009..

 

regnestykket mitt blir da 350 inkl. frakt og inkl. batterier. for det jeg har, kontra et tastatur til 800 kr som må ligge i sola en stund for å fungere.

Lenke til kommentar

Det tastaturet der kommer (for meg) under samme bruksområde som sigarett-tenner og koppholder for stasjonære pc'er. kjekt de første 10 minuttene, og så blir en sittende der og lure på hva en skal bruke det til siden man alt har en pult og en lighter om man røyker. Så kommer det til lading av diverse 12 voltsprodukter da, det som man egentlig har USB til i dag..

 

Som flere her inne nevner så finnes det tastaturer som er svært lite strømkrevende ved aktiv bruk. Mitt billige trådløse logitech tastatur og mus til mediesenter pc'n i stua bruker fremdeles de samme batteriene som jeg fikk med da jeg kjøpte tastaturet før jula 2009..

 

regnestykket mitt blir da 350 inkl. frakt og inkl. batterier. for det jeg har, kontra et tastatur til 800 kr som må ligge i sola en stund for å fungere.

 

at batteriene vare et helt år ( etter din beskrivelse) høres lit ekstremt ut.

kanskje det er på tide å kartlegge varigheten til batteriene på slike enheter.

 

noen bytter batterier hver måned ( slik jeg har hør det ) mens hos andre varer det omtrent et halvt år.

batteriene til min logitech harmony varer mer en 1 år ( en plass mellom 1 og 1½ år).

mens batteriene ( 2 x 1800 mAh) til musen må laddes opp hver 14ende dag

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
at batteriene vare et helt år ( etter din beskrivelse) høres lit ekstremt ut.

kanskje det er på tide å kartlegge varigheten til batteriene på slike enheter.

 

Det er ikke ekstremt, det er helt vanelig.

Sitter med en mus fra 2007, som jeg kjøpte i fjor, batteriet varte tilnærmet et helt år(brukt flere timer hver dag)

På tastatur trenger du ikke noe stor lysdiode, så muligheten for å bruke enda mindre støm er til stede.

Lenke til kommentar

ladning av enheter fra en strømkilde har den ulempen at man er avhengig av å ha laderen i nærheten.

 

hvis det skjer via solceller så trenger man ikke å tenke på laderen i det hel tatt.

 

hvis man slår av datautstyret når det ikke er i bruk så er man også avhengig av å hente strømme fra en annen kilde ved oppladning. har gir også den fordelen at man ikke trenger å tenke på det.

trådløs strøm roter også bort ca ¼ av strømmen under overføringen.

 

hvis man har pcen påslått og koblet "ladde området " til maskina så lades naturlig nok musen eller tastaturet opp mens man bruker dem. spørmålet er om ladingen gir mere strøm inn en det som brukes av enheten.

 

en enhet som solcelle oppladning virkelig ville være nytting til er fjernkontrollen.

da vil man i praksis aldri trenge å tenke på oppladningen . den ville alltid være klar til bruk uansett.

 

de får det jo til med kalkulatorer så hvorfor ikke med andre enheter ?

Lenke til kommentar
Hvis man skal spå hva som kommer i fremtiden av energi til små-utstyr som fjernkontroll, mus, telefon o.l. har jeg mer tro på trådløs overføring av energi enn solceller...

Solceller er jo trådløs overføring av energi.

Hehe... ja, det kan du si. Men det jeg mente var trådløs overføring av energi fra leilighetens/bygningens strømnett til mobile enheter innen rekkevidde. Man vil da ha tilgang på nærmest ubegrenset med energi til enhver tid, og kravene til batteriet vil være små, all den tid man befinner seg innen rekkevidde. F.eks en fjernkontroll vil være nesten helt uavhengig av batteri, samme med trådløs hustelefon. Lommelykt? :p

Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt å overføre "nærmest ubegrenset med energi" gjennom lufta i en vanlig leilighet? (Helst uten at "elektrooverfølsomme" bekymrer seg)

Jeg har ikke sagt jeg skal gjøre det selv, og det ligger nok litt frem i tid, men det er fremtiden vi snakker om. (Hvis jeg enkelt kunne svare deg på det spørsmålet hadde jeg vært en rik mann)

 

Wikipedia har noen artikler om teknologien:

http://en.wikipedia.org/wiki/Resonant_energy_transfer

http://en.wikipedia.org/wiki/WiTricity

 

Med en effektivitet på 45% vil du ha tilnærmet ubegrenset tilgang på energi. Nå må vel disse apparatene ha en viss romlig utstrekning for å oppnå en slik effektivitet, men teknologien er fortsatt ung. Ser ikke noe fundamentalt hinder for at dette kan videreutvikles til noe som kan fungere i små enheter.

 

Hva elektrooverfølsomme angår, er de vel egentlig nødt til å flykte både Norge og vesten, ettersom vi allerede er neddynket i stråling fra alle kanter :ermm:

 

Pro-tip til elektrooverfølsomme: Østerrike bl.a. har mye strengere regler enn Norge og vesten forøvrig hva strålingseffekt angår.

Lenke til kommentar

med slik trådløs overføring av strøm vil det nødvendigvis også være en viss for for "sløsing" med strømmen.

 

Magge har i dag laderen stående i kontakten så og si bestandig selv om mobiltelefonen, musen, tastaturet eller fjernkontrollen kun laddes i brøkdel av denne tiden.

laderen drar en viss mengde strøm selv om den ikke ladder opp noen ting.

 

med trådløs strøm så har man akkurat det samme problemet , selv om man slipper å koble dingsen direkte til laderen.

hvis man tar hensyn til at det stadig maser om at man sløser med strømmen så er det lit uheldig .

 

her ser jeg at sol celler ville vær mye bedre på det punktet

Lenke til kommentar

Bærbare enheter bruker så lite strøm at selv om effektiviteten skulle være under 10% ville det ikke utgjøre noe stort energitap.(kanskje med unntak av kraftige bærbare pc'er). Jeg vil tro produksjon av kraftige batterier er mer uheldig sett fra et miljøvern-ståsted, uten at jeg har noen kilde på det...

 

Det skal ikke være noe problem å sette en lader, trådløs eller ei, i standby-modus når man ikke lader. Det er jo et designvalg fra produsentens side, men det er lett å få til forsvinnende lavt strømtrekk hvis man legger litt arbeid i det.

Lenke til kommentar

Bærbare enheter bruker så lite strøm at selv om effektiviteten skulle være under 10% ville det ikke utgjøre noe stort energitap.(kanskje med unntak av kraftige bærbare pc'er). Jeg vil tro produksjon av kraftige batterier er mer uheldig sett fra et miljøvern-ståsted, uten at jeg har noen kilde på det...

 

Det skal ikke være noe problem å sette en lader, trådløs eller ei, i standby-modus når man ikke lader. Det er jo et designvalg fra produsentens side, men det er lett å få til forsvinnende lavt strømtrekk hvis man legger litt arbeid i det.

 

Det er stand-by modusen som blir definert som et problem.

Det trekkes ikke mye strøm pr time pr enhet , men når man har flere enheter og de står på døgnet rund så er det likevel definert som et problem.

Trådløs strøm mister også lit av den opprinnelige effekten under overføringen

 

 

Her er en artikkel fra vg om saken.

Den er riktignok noen år gammel

Lenke til kommentar

Bærbare enheter bruker så lite strøm at selv om effektiviteten skulle være under 10% ville det ikke utgjøre noe stort energitap.(kanskje med unntak av kraftige bærbare pc'er). Jeg vil tro produksjon av kraftige batterier er mer uheldig sett fra et miljøvern-ståsted, uten at jeg har noen kilde på det...

 

Det skal ikke være noe problem å sette en lader, trådløs eller ei, i standby-modus når man ikke lader. Det er jo et designvalg fra produsentens side, men det er lett å få til forsvinnende lavt strømtrekk hvis man legger litt arbeid i det.

 

Det er stand-by modusen som blir definert som et problem.

Det trekkes ikke mye strøm pr time pr enhet , men når man har flere enheter og de står på døgnet rund så er det likevel definert som et problem.

Trådløs strøm mister også lit av den opprinnelige effekten under overføringen

 

 

Her er en artikkel fra vg om saken.

Den er riktignok noen år gammel

Hehe.. forby standby-modus. Det høres ut som en tullete idé i mine ører... Skal vi liksom gå tilbake til steinalderen hvor du ikke kan skru på TV'en med fjernkontroll?

 

Skal de først innføre tiltak burde de kanskje heller sette strenge krav til strømtrekk i standby-modus.

 

Man må forøvrig skille mellom hva slags enheter vi snakker om. Standby-modus på TV har egentlig ingenting å gjøre med mobile enheter som sådan. En mobil uten standby-modus vil være komplett ubrukelig.

 

Når det gjelder trådløs overføring av energi: Ja det er et energitap. Når jeg skrev 10% effektivitet mener jeg 90% tap av energi gjennom overføringen. I en bærbar enhet som bruker lite strøm vil det allikevel ha lite å si.

 

Tenk på hvor mye energi som kastes bort ved andre typer kringkastning av radiobølger. Det må vel være bortimot 0% energioverføring når det gjelder sendingene til NRK eller antennene til Telenor. For ikke å snakke om alle lysbølgene som stråler ut av skjermen din. Det er kun en forsvinnende lite andel som treffer øynene dine og faktisk gjør nytte for seg :D

 

Det meste av energien i forskjellige apparater går bort i varme uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...