Gå til innhold

Hybridene tar over


Anbefalte innlegg

Bolson:

Haha nei, men det er merkverdig hvor mye plass ting tar. Samtidig som jeg driver med mye virtuelle servere, labbing og full "image" backup av disse hver gang jeg ser behovet.

 

Samt det jeg skriver her:

AKkurat nå, veldig lite. Så det korte svaret blir hinsides mange '0'er lagres på de nå

 

Og de som har noe er det hovedsaklig backups i mange versjoner av div. maskiner og disker etc. Samt backups av mine CDer i FLAC format, backup av mine DVD filmer, Backup av private bilder og filmopptak.

Så for det meste backup. Men nå bruker jeg forløpig kanskje bare 30% av all tilgjengelig plas også.

 

På SSDene er det rene kjøredata som programmer og spill (mest steam) etc.

 

Spørsmålet besvart? ;) Nei jeg er ingen nedlastings-junkie som sikkert mange av disse er.

 

Men hovedsaklig har jeg nå skodd meg for å kjøre på med mer labbing, flere drift virtuelle servere og ha backup i alle bauger og kanter av alt av utstyr hjemme.

 

hvis du trenger så sto lagringsplass for å ta backup , tar du da mange backuper av samme harddisken bare for å være sikker ?

 

en tanke som slo meg:

man setter flere harddisker opp i raid for bl.a. å få raskere tilgang til dataene.

hvis man gjør det med SSd disker da må det bli fart i sakene.

pr. i dag er det nok ingen som har råd til det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en tanke som slo meg:

man setter flere harddisker opp i raid for bl.a. å få raskere tilgang til dataene.

hvis man gjør det med SSd disker da må det bli fart i sakene.

pr. i dag er det nok ingen som har råd til det

SSD i RAID vil bli enda kjappere ja. Spesielt i RAID0.

Her er en "gammel" video som viser 24stk SSD'er i RAID0.

De klarte overføringshastighet på 2000MB/skund.

Lenke til kommentar
*snip*

en tanke som slo meg:

man setter flere harddisker opp i raid for bl.a. å få raskere tilgang til dataene.

hvis man gjør det med SSd disker da må det bli fart i sakene.

pr. i dag er det nok ingen som har råd til det

:facepalm:

 

Det var vel noe av det første som skjedde når ssd kom for et par år siden.

Fra 2007, 9x Mtron Pro 16GB i RAID: http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/

Selv har jeg hatt SSDer i RAID siden september 2008.

Nizzen har hatt SSD RAID med over 1GB/s båndbredde siden våren 2009 (som har en del av ansvaret for at han klarte top5 PCmark Vantage score med 24/7 oppsett), og har klart over 2GB/s i år fra èn kontroller.

 

SSD i RAID vil bli enda kjappere ja. Spesielt i RAID0.

Her er en "gammel" video som viser 24stk SSD'er i RAID0.

De klarte overføringshastighet på 2000MB/skund.

Oppsettet videoen viser er egentlig ikke så bra som de fremstiller. De brukte Samsung SSDer uten NCQ, og viste bare sekvensielle tall. IOPS er en helt annen historie. Du kan starte alle programmene på PCen raskere fra en x25-V, som anvil demonstrerte med å starte 50 programmer på ca 10 sekunder.

 

Selv gleder jeg meg til å sette opp et RAID med 4 C300 64GB som jeg har liggende på pulten :D

Lenke til kommentar

@Gullars:

 

Du må ned en 250 kr for dagens pris. Ca 1 050 + frakt er dagens pris. Nå er uansett SSD i raid for de mest interesserte (og som har behov). Men slenger man inn 2 - 3 000 kr i CPU, 2 000 + i hovedkort, noen tusen i minne og 2 - 3 000 tusen i skjermkort kan man like gjerne slenge i et par tusen for to stk C300 64 GB i raid for å få balanse i ytelsen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg ser prisene har sunket. Uansett er jeg fornøyd :)

EDIT: Bolson, jeg sitter på Phenom II x6 1090T (med Noctua NH-14D), 8GB DDR3, GB UD5 AM3 SB850 HK, 4x C300 64GB, og skal få inn et 6870 så fort de kommer med custom kjølere. Jeg føler det vil gi meg en passelig ballansert maskin :D

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

er ikke disse SSD disken fortsatt veldig dyre da ?

Det var derfor at jeg antok at det ble for kostbart å sette dem opp i RAID

Har man råd så kjøper man det.

http://www.dinside.no/854822/ocz-revodrive-120-gb-pcie-raid-0

 

Den testen der er latterlig dårlig. Teste Revodrive opp mot Vertex2 som kjører IDE-mode.. Hallo!? Jeg ville aldri i livet kjøpt et slikt produkt. Før det ville jeg kjøpt bortimot hvilken som helst singel SSD, eller kjørt R0 med 2 eller flere vanlige SSD.

Lenke til kommentar

Det har vært en stund. Du trenger ikke kjøpe bærbar MED SSD, det er lett å bytte når du har en bærbar fra før. Det er èn skrue under maskinen, dra ut harddisken som stod i, skru den ut av ramma, skru SSD i ramma, putte den tilbake i samme plass, skru i lokket igjen, og starte opp med windows installasjons-CD / minnepenn i maskinen og installere.

For å få best ytelse bør man huske å sette SATA modus til AHCI i BIOS før man installerer windows.

 

EDIT: jeg så feil i farta. Jeg vet ikke om noen bærbare som kommer med hybrid disker, trodde dette var en SSD tråd :p

Fremgangsmåten er nøyaktig den samme for "hybrid"-disker.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...