Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med naboen. er dette trakasering?


thomas30

Anbefalte innlegg

Hei.

Som dere sikkert forstår fra emnetittelen, så har jeg et problem med naboen, som bare utvikler seg, og det kommer bare mer og mer.

 

Vi kjøpte for noen år siden en gammel hytte, som vi har bygget på, og fått en fin enebolig ut av. Huset lå i et gammelt hyttefelt, som med tiden er blitt et ganske stort byggefelt. Her bor familien vår på 7, og to hunder. For en tid tilbake ble det satt opp en tomanns bolig på nabotomten. Det var da det startet. Det flyttet inn et eldre ektepar i den ene delen, og en dansk familie i den andre.

 

Det startet med at vi fikk en klage på at den ene hunden, etter at den tok seg en spasertur over til naboen (danskene). Det tok vi på alvor og satte opp en løpestreng på 8 meter, med 5 meter lang line festa til(Det er innenfor hva Norsk kennel klubs standard).

 

Da fikk vi en klage fra det eldre ekteparet på at en hund ikke skal stå festet i bånd. De begrunnet det med at vi måtte sette opp gjerde rundt hele tomten, for så la hunden gå løs. men siden vi da ikke er ferdig med ute arealet, var ikke det noe alternativ. Vi fortalte hvorfor det ikke var noe alternativ. Vi fikk så en klage til på denne løpestrengen av de samme menneskene. det gikk da på at hunden kjedet seg sånn når den var fast bunnet. Så vi reduserte da ute tiden for hundene. Vi hadde da hunden fastbundet en halvtime, 2 ganger om dagen. På morgenen, og ved middagstider. Jeg satte hunden ut, og gikk i dusjen. Da jeg kom ut for å hentet hunden, var den borte. Jeg begynte da å lete byggefeltet rundt etter hunden,men fant han ikke. Da jeg kom hjem igjen, ser jeg at hunden er inne hos naboen(eldre ekteparet). Jeg gikk så til naboen og hentet den. Da ble jeg beskyldt for dyremishandling.

jeg syns at deres krav var temmelig urimelige, og ga egentlig blaffen i hva de mente om det.

 

Det gikk noen dager, få fikk jeg en telefon fra dyrevernet. De hatte fått en henvendelse fra min nabo på dyremishandling.De kom så på besøk for å se hvordan det var hos oss. De hadde ikke noe å sette fingeren på, så de reiste igjen.

Noen dager gikk, og det dukket opp en mann og tok bilder av tomten, og begynte å måle diverse. Dette viste seg var en fra Mattilsynet, og var der på en undersøkelses sak som han hevdet selv. Etter en kort stund sier han at alt er innenfor lover og reglemang.

 

Jeg ble litt oppgitt av denne situasjonen, og bestemte meg for å lage en hundegård. Den ble på 20m2. Jeg kjøpte da ferdige elementer som far godkjent til hundegård. Håper da at jeg skulle slippe mere bråk.

 

Det gikk så noen uker uten noe som helst. Men.. så kom det to menn fra Teknisk etat i kommunen. De hadde fått klager fra naboen, på rot i hagen, en dukkestue som de mente var for stor, og fargen på en presending som lå på taket av dukkestuen (lå der før taksteinen kom på plass). De undersøkte det de skulle, og kom frem til at alt var innenfor kravene. Vi byttet presending, fra blå til grønn, og ryddet, la grus, for at det skulle se pent ut.

 

Et par uker til gikk, og det kom noe nytt.. IGJEN! Da var det dyrelegen i kommunen som hadde fått en klage på katteholdet vårt. De mente da at vi ikke hadde katten nok innendørs. Den har et eget isolert hus/kryp inn i hagen,og en automatisk mat dispenser. Dyrelegen kom og tok en titt, og fant det tilfredstilende slik det var.

 

Nok en gang gikk det et par uker, før det kom et brev i posten fra noe som het konfliktrådet. De hadde da fått klage fra naboen på dyreholdet vårt. Da gikk det ut på at katten vår hadde vært i hans hage og tigget etter mat. Det skal da nevnes at den ene naboen (danskene) har ved gjentatte anledninger har satt ut mat og lokket på kattene.

 

Ble ganske frustrert.. skal dette ikke stoppe snart?

 

Nå begynner vi å få nok. kjenner at det begynner å gå fra irritasjon over til sinne.

Hva skal vi gjøre? Er dette overtramp? Trakasering? hva kan jeg gjøre? Er det noen som har noen råd til hvordan jeg skal få slutt på dette..

Endret av thomas30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:!:

 

Litt morsomt, igrunn..

 

Spør de hva problemet er!

 

Kan du si det.. men det er ganske frustrerende skal jeg si deg... fikk et råd av en for litt siden. ringe til en lokal bonde, og utgi meg for å være naboen, og bestille et lastebil lass med kumøkk, tømmes foran garasjen.. :) veldig fristende. men naboforholde hadde vel ikke blitt bedre av det...

Lenke til kommentar

De klager og henger seg opp i ting fordi de kjeder seg. Gamle folk hører ikke på dere som er yngre. Det eneste jeg tror fungerer er å true med å henge de ut i offentligheten. Spesielt hvis du bor på et sted hvor "alle kjenner alle". Eldre mennesker er livredd for å "få noe på seg". De tenker faktisk på hva naboen sier (andre naboer). Si at du kommer til å gå med avisen, eller at "alle andre" er sjokkert over oppførselen deres. Eventuelt kan du finne ut om disse folkene har barn. Hvis de har det kan du jo prøve å banke litt fornuft inn i hodet deres gjennom disse, hvis de er voksne.

 

Kumøkk hadde definitivt blitt overveid hvis jeg hadde vært i dine sko, men siden jeg ikke er det kan jeg være objektiv og si at det ikke er noen god ide. Du provoserer bare naboene. Disse folkene lever og ånder på provokasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De klager og henger seg opp i ting fordi de kjeder seg. Gamle folk hører ikke på dere som er yngre. Det eneste jeg tror fungerer er å true med å henge de ut i offentligheten. Spesielt hvis du bor på et sted hvor "alle kjenner alle". Eldre mennesker er livredd for å "få noe på seg". De tenker faktisk på hva naboen sier (andre naboer). Si at du kommer til å gå med avisen, eller at "alle andre" er sjokkert over oppførselen deres. Eventuelt kan du finne ut om disse folkene har barn. Hvis de har det kan du jo prøve å banke litt fornuft inn i hodet deres gjennom disse, hvis de er voksne.

 

Kumøkk hadde definitivt blitt overveid hvis jeg hadde vært i dine sko, men siden jeg ikke er det kan jeg være objektiv og si at det ikke er noen god ide. Du provoserer bare naboene. Disse folkene lever og ånder på provokasjon.

 

Og det vil ikke det med avis osv være?

 

 

meget mulig konflikrådet kan være beste løsning; tilsynelatende vil de jo bruke en hver offentlig løsning for å klage...derav skape en konflikt.

Lenke til kommentar

ville vært sært å anmelde dette... med mindre de plager deg.

 

 

Skal jeg ringe mammaen og pappaen deres å si at de er slemme mot deg?

 

Så om noen kom og stjal hunden din, og klagde alle veier for å få deg til å behandle dyrene som du allerede behandler bra bedre, så hadde ikke du gjort noe med det ? Jeg hadde ringt politiet det sekundet de faktisk gikk over i hagen min og tar min hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaggu .. forutsatt at du skriver den hele og fulle sannheten om eget dyrehold, så må jo du har fått tidenes mest irriterende naboer. Jeg kan ikke skjønne at løpestreng er noe dårligere alternativ enn en liten hundegård feks, så lenge det ikke erstatter trim og turer forøvrig. (Om jeg har regnet riktig gir løpestrengen med de målene du oppgir bikkja et areal på 118,5 kvm å bevege seg på, mens hundegården bare var 20..så er nok løpestreng bedre sånn sett.)

Om katta ikke står på døra og vil inn, har den det sannsynligvis ganske fint ute. Ikke noe å bekymre seg for. Om danskene lokker på katta, får gamlingene ta det med danskene når katta reker rundt huset deres.

 

Men jeg vet ikke hva du kan gjøre, ville bare uttrykke medfølelse :ermm:

 

Kanskje er dette i seg selv en sak for konfliktrådet?

Og, om både Mattilsynet, dyrevernsnemnda og kommunen har vært innom og sjekket og alt er godkjent og tommel opp så skulle kanskje disse naboene få beskjed om dette med krav om å slutte å mase på deg.

Man bør skille mellom egne følelser og faktiske lover og regler, her kan det virke som naboene dine ikke klarer det.

 

 

 

(EDIT

Kanskje skulle denne tråden gjort seg i juss-forumet?)

Endret av jonlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en gang gikk det et par uker, før det kom et brev i posten fra noe som het konfliktrådet.

Hva sier dette brevet? Er det en innkalling til et meklingsmøte? Er dere bedt om å forklare og dokumentere deres side av saken?

 

Dersom dere har hatt både dyrevern, teknisk etat og veterinær på besøk, og kan dokumentere at de har funnet forholdene i orden, bør dere stille sterkt, vil jeg tro. Dersom saken er slik du framstiller den, vil forhåpentligvis et møte i konfliktrådet ende med at naboen får større forståelse for deres dyrehold, og slutter med å klage til alle mulige etater.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Hei.

Som dere sikkert forstår fra emnetittelen, så har jeg et problem med naboen, som bare utvikler seg, og det kommer bare mer og mer.

 

Hei, thomas30.

 

En sak har alltid to sider - minst. Jeg kjenner bare saken fra din side, jeg har ikke hørt naboenes versjon. Det gjør det vanskelig å treffe noen krystallklare konklusjoner mht. jussen i dette.

 

Men det jeg kan si, er at jeg ikke har noen grunn til å tro at du fremstiller saken unyansert, og at jeg i det følgende forutsetter at du har gjengitt saken dekkende. I så fall: Naboene dine burde lære seg grunnleggende folkeskikk. Det de driver med overfor deg og din familie, er vanvittig, det nærmer seg det sykelige. Få ville ha funnet seg i deres ulike innblandinger i forhold som ikke vedgår dem overhodet eller som nærmer seg sjikane.

 

Den som eier en eiendom, har som rettslig utgangspunkt all verdens rett til å bruke den som han vil - bl.a. kan han bygge små katte- eller dukkehus, og han kan bruke presenning som midlertidig - eller fast - tak på slike, og kan fritt velge fargen på presenningen.

 

En nabo har rett til å protestere mot tiltak og handlinger som leder til urimelige eller unødvendige ulemper for ham. Det skal mye til før man kan rette krav mot naboer.

 

Om en nabo driver dyreplager eller ikke, faller egentlig utenfor naboretten, men enhver har antagelig adgang til å tipse Mattilsynet/politiet om dyreplageri. Men det er jo ikke tale om denslags her, kun falske, grunnløse beskyldninger (igjen: jeg forutsetter nå at din versjon er den riktige).

 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du har funnet deg i denne behandlingen. Du virker ikke som noen kranglefant, akkurat, men bør ikke naboene stilles til ansvar? Bør de ikke få det klart for seg at innblandingen deres skal opphøre?

 

Jeg kan ikke på stående fot vise til noen regler om sjikane, trakassering e.l. som du kan holde mot naboene for å få dem til å passe sine egne saker fremover. Mitt råd er faktisk at du kontakter en advokat med kjennskap til regler om ærevern, straff for falske/grunnløse anklager, trakassering e.l.

 

Og pass på at du kan bevise hva som har skjedd. Du kan snakke med myndighetene og spørre om innsyn i meldingene som ble gitt av naboene dine. Det er mulig du har rett til innsyn i disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konfliktrådet høres ut som et sted å begynne. Hvis de allerede har tatt kontakt med dere er det kanskje ikke så dumt å ta det videre. Da får du muligheten til å legge frem saken og spørre naboene hva i heiteste du har gjort som får dem til å holde på slik de gjør, i andres - gjerne sambygdingers - påsyn. De har tydeligvis bestemt seg for at det er krig, så deg kommer de ikke til å høre på uten videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...