Gå til innhold

Test: Nokia N8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ole_marius: Nettleseren blir en stadig viktigere del av telefonene, og vi ser at fler og fler av telefonene vi tester fint tåler å bli utsatt for vanlige nettsider, uten tilpasninger for mobile enheter. På samme tid blir applikasjoner viktigere og viktigere. Applikasjonssentrisk et et ord som brukes om mange av dagens mobile operativsystemer. I det ligger det at man gjerne ikke får alt man trenger rett ut av esken, men at man til gjengjeld står fritt til å tilpasse mobilen til personlige behov gjennom applikasjoner, og en forutsetning er at disse er lett tilgjengelige.

 

For tidligere S60-enheter har Ovi Store vært kronglete, og utvalget har vært betydelig dårligere enn det er i dag. På N8 er Ovi Store lett å bruke, og utvalget er som sagt på bedringens vei.

 

Hadde ikke Opera Mobile eller Opera Mini vært så lett tilgjengelig som de er hadde vi nok trukket betydelig mer for den svake nettleseren enn vi gjør her. Ettersom flere av de andre plattformene kommer med svært gode nettlesere rett ut av eska i dag, kan vi ikke la være å trekke for det - men mangelen er altså ikke så betydelig som den kunne vært :)

Lenke til kommentar

Nei. Den kan sikkert være den beste telefonen for noen, men den råeste er det ikke. Spesifikasjonene når ikke helt opp til den plassen.

 

Ett av markeds beste kamera, HDMI, 16gb internminne+mulighet for minnekort, lyd på lik linje som alle andre toppmodeller, bra byggekvalitet, 256MB ram(men ett helt annet OS enn mobiler med mer ram, symbian s60 krevde mindre ram og CPU kraft enn andre mobiler før hvertfall), wifi og alle tilkoblingsmuligheter.

680Mhz prosessor er ett lavere tall enn de fleste andre CPUer i mobiler, men har ikke sett noen sammenligninger i oppstarts hastighet av programmer som er til Android, iOS, WM7 og symbian 3.

 

jeg vil heller si at spesifikasjonene viser til en topp modell, men i bruk er den nok ikke den råeste telefonen..

 

EDIT: Vist man skal ha med QWERTY tasteratur, så er jo E7 en av markeds toppmodeller på spesifikasjonslisten.

 

Nokia E7 med Android eller med Meego er jeg enig i passer bedre til en tittel som markedsråeste telefon.. Men vist man bare ser på specs, så ser jeg ikke helt hvordan nokia n8 stiller seg dårligere enn N900, iphone 4 eller Desire Z(eller HD)

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar

Hehe, jeg ser den. Man tenker kanskje litt for mye på prosessor-tallene når man snakker om hva som er det "råeste". Jeg har ikke tstet denne selv, men stiller meg bittelittegranne tvilende til hvorvidt alt flyr enkelt og greit. E7 med Maemo, 512MB RAM, siste generasjon OMAP-prosessor med/og en skikkelig god GPU hadde gjort seg, ja. :wee:

Lenke til kommentar

Det eneste som stopper meg fra å kjøpe denne er mangel på fysisk tastatur. Fysisk tastatur er et must for meg. Nå er vel E7 rett rundt hjørnet, og N9 kommer vel en eller annen gang. Tror jeg venter til jeg vet noe mer håndfast om N9.

 

Alle Symbian^3 kan jo nå oppgraderes til Symbian^4, i den grad det er snakk om noe Symbian^4 lenger. Slipper ivertfall å engstes for at N8 blir gammeldags etter noen måneder. Den kommer bare til å bli bedre og bedre. Til og med "gamle" S60-telefoner, eller Symbian^1 vil dra nytte av Nokias nye filosofi mht oppdatering og apps i Qt og Qt Quick.

 

2011 blir Nokias år, det er sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet med nettlesren til nokia er at den forbruker store mengder data og laster sidene tregt i forhold til Mini.

Men f.eks forumet her synes jeg nettleseren til nokia skalerer bedre enn mini gjør.

Opera Mini kan i grunn ikke sammenlignes med den innebygde nettleseren. Her må du måle opp mot Opera Mobile.

 

Mini får ferdigprosesserte og komprimerte sider fra Operas servere, mens Mobile er en fullverdig mobilnettleser på samme linje som IOSs Safari, Andoids nettleser og Nokias egen :)

Lenke til kommentar

Største problemet med nettlesren til nokia er at den forbruker store mengder data og laster sidene tregt i forhold til Mini.

Men f.eks forumet her synes jeg nettleseren til nokia skalerer bedre enn mini gjør.

Opera Mini kan i grunn ikke sammenlignes med den innebygde nettleseren. Her må du måle opp mot Opera Mobile.

 

Mini får ferdigprosesserte og komprimerte sider fra Operas servere, mens Mobile er en fullverdig mobilnettleser på samme linje som IOSs Safari, Andoids nettleser og Nokias egen :)

 

Skrev rett og slett feil, var Opera Mobile jeg menter.. :blush:

 

Så i bunn og grunn synes jeg den integrerte fungerer helt utmerket, hadde den bare unngått å laste så vanvittig med data.

Lenke til kommentar

Jeg har N8 selv, og synes testen er bra og jeg er enig med at telefonen får en femmer på grunn av at OS'et ikke er helt lytefritt. Med Nokias nye utviklingsstrategi er jeg ganske sikker på at vi får noen fine oppdateringer i månedene som kommer.

 

Trives godt med telefonen og angrer ikke på at jeg valgte N8.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...