Gå til innhold

Test: Nokia N8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Qt-språket som Nokia bruker for å lage applikasjoner er det samme både på Symbian^3 og Maemo/Meego, så apps kan lett portes frem og tilbake. Applikasjonsutvalget begynner virkelig å komme seg, og om ikke lenge er det ikke mye man får på iPhone/Android som man ikke får samme eller tilsvarende løsninger til på Nokias plattformer.

 

Video-utgangen er svært velkommen. Når jeg bor på hotell setter jeg stor pris på å koble telefonen til tv'en og se film/serier etc. Med N900 er jeg begrenset til analog komposittvideo, men det funker helt fint. 720p-videoutgang er et av mine absolutte krav for min neste mobil.

 

N8 er svært nær å kunne bli en oppgradering for min N900, men inntil videre har jeg alt jeg trenger. Fremtiden ser svært lovende ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det bomskudd? Er det fordi iphone koster nærmere 2000 ekstra?

 

Kommer ikke på noe iphone kan som denne ikke kan sånn i farta ;)

 

iPhone har ikke et forhistorisk OS.

 

Iphone har et OS som er videreutviklet fra et OS som er videreutviklet fra et OS som er langt eldre og mer forhistorisk, enn det OS som N8's OS ble videreutviklet fra... Ditt poeng er nok litt skivebom her.

 

Mens N8 har et OS for mobiltelefoner som er basert på et OS for mobiltelefoner, mens Iphone har et OS som er et derivat av et OS for PCer som er videreutviklet fra et OS for stormaskiner. Sånn sett kan du si at Symbian^3 er et finpusset mobiltelefon-OS mens IOS er et hack av et lappeteppe som ikke klarer bestemme seg hva det er laget for men hopper fra produktklasse til produktklasse; Stormaskin, PC, MP3-spiller, glorifisert digital fotoramme... Men alt dette er bare semantikk, det er uvesentlig. Det som er vesentlig er hvordan den brukeren du kranglet med oppfattet funksjonaliteten. Hans brukeropplevelse var tydeligvis at Iphone ikke kan mer enn denne telefonen. Skal man være uenige om det, får man dra fram stats.

Lenke til kommentar
Video-utgangen er svært velkommen. Når jeg bor på hotell setter jeg stor pris på å koble telefonen til tv'en og se film/serier etc. Med N900 er jeg begrenset til analog komposittvideo, men det funker helt fint. 720p-videoutgang er et av mine absolutte krav for min neste mobil.

Ok, det er jo litt nice. Men strengt tatt kunne du like lett bruke laptop med hdmi ut. Dersom jobben ikke gir en laptop med hdmi ut så er det et poeng ja.

 

Men hotellromslcd'er er ofte så små uansett, så det er kanskje like så nice å se filmen på laptopen. Men bedre lyd på en tv da, om man ikke har med headset.

 

Jeg sliter litt med å se bruksområdet for hdmi-utgangen. Eneste jeg kommer på er mulighet til å vise film når jeg er på vorspiel hjemme hos folk.

 

@smy: Må nesten regne med å lade en smarttelefon daglig i dag.

Endret av troløs
Lenke til kommentar

Har noen testet nettverksstøtten på denne telefonen? Nokia er tross alt beryktet for problemer og manglende vilje/evne til å løse disse. Særlig tilkobling til Eduroam-nettverket (EAP-løsninger) er viktig, mange brukere er avhengig av å kunne bruke dette; slike løsninger er også mye brukt i bedrifter.

 

En telefon i denne klassen som ikke kan "snakke" med vanlige nettverksformer er ubrukelig. :nei:

Lenke til kommentar

Hvorfor er det bomskudd? Er det fordi iphone koster nærmere 2000 ekstra?

 

Kommer ikke på noe iphone kan som denne ikke kan sånn i farta ;)

 

iPhone har ikke et forhistorisk OS.

 

Iphone har et OS som er videreutviklet fra et OS som er videreutviklet fra et OS som er langt eldre og mer forhistorisk, enn det OS som N8's OS ble videreutviklet fra... Ditt poeng er nok litt skivebom her.

 

Mens N8 har et OS for mobiltelefoner som er basert på et OS for mobiltelefoner, mens Iphone har et OS som er et derivat av et OS for PCer som er videreutviklet fra et OS for stormaskiner. Sånn sett kan du si at Symbian^3 er et finpusset mobiltelefon-OS mens IOS er et hack av et lappeteppe som ikke klarer bestemme seg hva det er laget for men hopper fra produktklasse til produktklasse; Stormaskin, PC, MP3-spiller, glorifisert digital fotoramme... Men alt dette er bare semantikk, det er uvesentlig. Det som er vesentlig er hvordan den brukeren du kranglet med oppfattet funksjonaliteten. Hans brukeropplevelse var tydeligvis at Iphone ikke kan mer enn denne telefonen. Skal man være uenige om det, får man dra fram stats.

Hva iOS måtte være basert på langt tilbake er lite relevant, når det den dag i dag er noe av det hotteste av mobile operativsystemer.

 

Symbian er utdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen andre erfaringer med N8 vs HTC Desire:

 

Ulemper Desire: Svært dårlig kvalitet på handsfree. Signalnivåene på BT og ledningshandsfree ut er lavere på android enn andre os, desverre. Selv det orginale headsettet er svakt og gir dårlig lyd.

Det samme gjelder BT handsfree, svake lydsignaler, vanskelig å høre både til og fra en Desire. Har prøvd BT fra HTC, Nokia, Jabra og SE.

 

 

Fordel N8: signalnivåer er høyrere, alle typer BT og ledningshandsfree kan brukes uten problemer med å høre andre eller bli hørt selv.

 

Ulempe Desire: Lading; usb lading avsluttes når telefonen er fulladet. Dvs at hvis du legger deg klokka kl 2300 så er mobilen fulladdet senest 0100. Da lader den ikke lenger, ikke engang vedlikeholdslading. Den begynner da på "dagens" økt.

 

Fordel Nokia: Har også usb lading, men heldigvis proprioriær ladeplugg(nokiaplugg) som kan bruke egen lader. Her pågår vedlikeholdslading helt til du kobler fra laderen, altså full dags økt fra morgenen når du faktisk starter å bruke mobilen.

 

 

Jada, Desire er bedre på mange punkter, som nettleser og ........kommer vel ikke på så mye annet som er viktig for meg. Hva skal jeg med 30 000 apps.....mangler det noe i android?

 

 

Øvrige ulempeper med Desire:

-Man må skaffe seg ei bøtte ektra apps for å få en Nokia N8

-Batterikapasitet

-Kamera

 

Dette var punkter som gjorde at jeg gikk fra Desire til N8; angrer ikke et sekund.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Moren min har Nokia N8.

 

Nå vurderer foreldrene mine å skaffe seg et Sonos musikksystem - men jeg har ikke klart å finne noen Sonos-app til Nokia N8. Jeg føler jeg har søkt gjennom hele internett nå, derfor spør jeg her...

 

Finnes det? (Hvis ikke: Vil det eksistere på noe tidspunkt i framtida?)

 

Faren min har ikke smartphone - så hvis Sonos ikke kan styres med N8 vil de kanskje ikke kunne bruke Sonos i det hele tatt.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...