Gå til innhold

Test: Nokia N8


Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha lest at støtte for dlna i firmwaren, men at det ikke mangler noe software for å få dette i orden. (folk som kan å grave rundt i OS har funnet ting som hinter om dette) Dette gjelder også SIP støtte, man må laste ned en SIP configrator tror jeg for å få det til å funke.

 

Mye tyder på at Nokia har kutta en del som de snakka om at kunne komme på denne mobilen fra den første firmwaren for å konsentrere seg om å finpolere det som er viktigst.

 

Dette er nok noe av grunnen til at det kommer beta av ny version av nettleseren i løpet av de neste to mnd, og at du får multitouch i Ovi maps hvis du bruker Beta'en som ligger på betalabs.

 

Det har også vært snakk om IM klient som mangler fra nåværende firmware, dette kommer kanskje også i en oppdatering.

 

Det er iaffal lovende framtider for økt funksjonalitet framover også.

 

Storkoser meg med min nye N8, jeg iaffal. :D

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm Jeg synes at karakteren er noen for snill.Jeg har at hatt telefonen i over 2 uker nå. Jeg har opplevet en del bugs i os .Meny henger seg opp ofte,Apps er ikke 100% om de start eller ikke.Telefon kan henger seg opp noen gang i oppstart så du får hvitt bilde med nokia bilde , og det ikke så lett ta ut batteri for en hard resett heller.Kjekt bug spør du meg er at måler over hvor mye batteri tid du har igjen går opp og ned etter bruk f eks (bruker kamera litt så gikk det ned, Og etter på test out opera mini så gikk battri måler opp igjen.Dog føler det litt ut at telefon lever strømkable i veggen.

 

Kamera på telefon er flott ,og spesilt lyd på videoer er vel å merke,Dog synes jeg detter er mer et kamera med telefon del og ikke omvent.

 

Veldig kjekt med mini hdmi og usb og mediadel kan se mkv filer på telefon osv er nice.

 

 

Jeg er litt suffa over n8 siden min opplevel av telefon virker veldig half ferdig.Men den storfordel med n8 over iphone4/htc er vel pris så skal heller leve med "kamera" mitt.

Jeg tror nesten vil betalet mer iphone 4 eller en htc over n8 etter å hatt telefon min i en halv mnd.

 

 

 

 

 

Ps jeg har dustleksi så "give me a break dude".

Endret av smy
Lenke til kommentar

Nokia trenger en pressekonferanse med en karismatisk taler hvor de annonserer bl.a. versjon 3.1 av programvaren til N8 med et mer polished brukerinterface og nye funksjoner (720p 30fps video, og mere som dere savner). Dessuten behøver Nokia å være committed til å fortsette å forbedre og utgi programvareoppdateringer i lengre tid. Støtt tredjeparts utviklere i stor grad! Lær av Apple. Det er et problem at Nokia med N8 er i en overgangsfase og vil neste år gå over til en ny type os, med QT eller hva det heter. Det hadde vært bedre å vite at man kjøper inn i en plattform som vil videreføres og ikke være redundant om kort tid.

 

Edit: Seriøst, jeg hadde ikke sett http://www.amobil.no/artikler/nokia_endrer_kurs/79062 da jeg skrev denne artikkelen. Den svarer på mange av mine spørsmål.

 

Dessuten helt enig med Lock-Aze under.

Endret av troløs
Lenke til kommentar

Må nesten si meg enig med smy, dere er for snille med karakteren. En hvilken som helst android telefon som hadde hatt andtydninger til hakking/lagging og trøbbel med ikoner/menyer kan jeg ikke tenkte meg hadde fått over 4 på terningen.

 

Men siden dette er nokia og den har bra kamera samt at de har slengt på muligheten til å koble til Harddisk og TV'n så får den 5.

 

Beklager, men det virker fremdeles som om en del folk er litt for vante med og gir Nokia litt for gode karakterer fordi det står Nokia på mobilen.

 

Dette er en smarttelefon som skal konkurere mot IOS, WM og Android så da er det faktisk en del spørsmål som jeg personlig synes er ganske kritisk som ikke er stilt.

 

1: Hvordan er facebook/twitter ol. integrasjonen? Kan man enkelt synce inn kontakter, dele bilder etc?

2: Hvordan støtter nokia Exchange/gmail? Hvor godt gjør den dette? Roadsync er en mildt sagt dårlig løsning i forhold til hva de andre tilbyr. (så hvis det er det de mener med exchange "støtte" så blir jeg skuffet) Hvordan støtter den flermappestruktur i exchange? Noe som bruker å være en "akilleshel" til en del av mobiler som støtter exchange, blandt annet WM, Android (frem til 2.2 der det er fikset) og IOS. Ett annet viktig moment er jo følgende: Har man mulighet for å sette avtaler i kalender til privat? Noe som mangler på mange Exchangemobiler.

3: Menyene er "like" de gamle. Skal dette være positivt? Det er jo en av de tingene som gjør nokia bortimot like håpløs å navigere seg fram i som f.eks WM hvis man ikke vet hvor det ligger og "kan" nokia sine menyer så er dette ett knot til å starte med. Hadde virkelig håpet at dette var noe de tok til fornuften og "røsket" opp i.

4: Strømforbruk bruker jo ganske mange telefoner å få på pukkelen for, hvorfor ikke denne?

5: Det står multimedia, har den spotify og/eller wimp støtte? Dette synes jeg også er litt kritisk siden dette er applikasjoner jeg bruker mye.

Lenke til kommentar

Må nesten si meg enig med smy, dere er for snille med karakteren. En hvilken som helst android telefon som hadde hatt andtydninger til hakking/lagging og trøbbel med ikoner/menyer kan jeg ikke tenkte meg hadde fått over 4 på terningen.

 

Men siden dette er nokia og den har bra kamera samt at de har slengt på muligheten til å koble til Harddisk og TV'n så får den 5.

Beklager, men det virker fremdeles som om en del folk er litt for vante med og gir Nokia litt for gode karakterer fordi det står Nokia på mobilen.

 

Dette er en smarttelefon som skal konkurere mot IOS, WM og Android så da er det faktisk en del spørsmål som jeg personlig synes er ganske kritisk som ikke er stilt.

 

1: Hvordan er facebook/twitter ol. integrasjonen? Kan man enkelt synce inn kontakter, dele bilder etc?

2: Hvordan støtter nokia Exchange/gmail? Hvor godt gjør den dette? Roadsync er en mildt sagt dårlig løsning i forhold til hva de andre tilbyr. (så hvis det er det de mener med exchange "støtte" så blir jeg skuffet) Hvordan støtter den flermappestruktur i exchange? Noe som bruker å være en "akilleshel" til en del av mobiler som støtter exchange, blandt annet WM, Android (frem til 2.2 der det er fikset) og IOS. Ett annet viktig moment er jo følgende: Har man mulighet for å sette avtaler i kalender til privat? Noe som mangler på mange Exchangemobiler.

3: Menyene er "like" de gamle. Skal dette være positivt? Det er jo en av de tingene som gjør nokia bortimot like håpløs å navigere seg fram i som f.eks WM hvis man ikke vet hvor det ligger og "kan" nokia sine menyer så er dette ett knot til å starte med. Hadde virkelig håpet at dette var noe de tok til fornuften og "røsket" opp i.

4: Strømforbruk bruker jo ganske mange telefoner å få på pukkelen for, hvorfor ikke denne?

5: Det står multimedia, har den spotify og/eller wimp støtte? Dette synes jeg også er litt kritisk siden dette er applikasjoner jeg bruker mye.

 

Hvordan kan du si noe slikt.. Finn Jarle(tester av mobilen) har jo ikke jobbet her så lenge.. Begynte og skrive for amobil lenge etter Nokia sin storhetstid med N95, E90 osv.. Alle de gangene jeg har kranglet med divere brukere om akkurat dette og funnet gjennomsnittskarakter på mobilprodusenter sine mobiler. Sony Ericsson har nesten alltid hatt bedre snitt enn Nokia..

De fleste som har testet mobilen har gitt den karakter 5, hadde Amobil vært blandt de eneste som gav den god karakter, så kunne jeg skjønt det..

 

Og jeg har aldri skjønt det derne med at Symbian er så vanskelig og finne ut av, det kan hende det er rett. Men jeg skjønner det bare ikke.. Alle får til basis funksjonene, er kanskje litt vanskeligere vist man skal finne divere innstillinger.. men prøv å legg inn en mp3 fil på iPhone, det er sykt stress i forhold til symbian..

 

Slengt på en mulighet for og koble til mobilen til TVen og koble den til en harddisk.. er jo ikke bare en sleng på funksjon.. HDMI på en mobil er etter min mening rimelig bra gjort..

 

Det er meget bra batteritid på Nokia N8, så ser ikke helt hvorfor denne skal få trekk på dette..

Nokia N8 har spotify støtte og i mai leste jeg på wimp sine sider at de jobbet med og få til spotify til symbian.. hvor langt de har kommet vet jeg ikke..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Nei dette ble for drøyt, HELT PÅ TRYNE FINN JARLE!

Hvordan i all verden kan du gi denne "bare" karakter 5 mens iphone 4 får karakter 6????????????? BULLSHIT!

Treg nettleser? Ikke amobil anbefalt en gang?

 

Jeg liker amobil og tek... men denne gangen dreit du ikke bare på leggen men oppover hele låret.... skuffende

Hehe, å sammenligne en Symbian-telefon med iPhone blir vel litt bomskudd. iPhone er nok en klart bedre telefon totalt sett.

 

Men at N8 har HDMI er svært interessant. Er det andre nyere telefoner som har dette?

Lenke til kommentar

Vi vil se betydelig nærmere på kameraet til N8 i nær fremtid :)

 

Jeg skulle gjerne sett en ren kameratest mot andre mobiltelefoer + et kompaktkamera.

 

 

 

 

Her er N8 testet mot Canon 550D.

 

Legger ut noen bilder fra testen :

 

 

N8

nokia-n8-12.jpg

 

 

550D

canon-550d-12.jpg

 

 

 

 

N8

nokia-n8-14.jpg

 

 

550D

canon-550d-14.jpg

 

 

 

 

100%

 

N8

nokia-n8-crops2.jpg

 

 

550D

canon-550d-crops2.jpg

 

 

For meg ser bildene fra N8 til tider bedre ut enn speilreflekskameraet. Hvordan kan det være mulig?

Lenke til kommentar

Kanskje litt OT, men hva mener dere om N8 til 1499 kontant + DJUICE Phone75 + telenor mobilsurf 99 kr pr mnd.

 

Pris blir da:

Kontant 1499

djuice 12 x 75 = 900

Mobilsurf 12 x 99 = 1188

Totalt + annet bruk = 3587 kr Noe som er ca 100 kr under billigste uten abb.

 

Bonus er at jeg kan få telefonen i morgen. Finnes det bedre alternativer?

Lenke til kommentar

1: Hvordan kan du si noe slikt.. Finn Jarle(tester av mobilen) har jo ikke jobbet her så lenge.. Begynte og skrive for amobil lenge etter Nokia sin storhetstid med N95, E90 osv.. Alle de gangene jeg har kranglet med divere brukere om akkurat dette og funnet gjennomsnittskarakter på mobilprodusenter sine mobiler. Sony Ericsson har nesten alltid hatt bedre snitt enn Nokia..

De fleste som har testet mobilen har gitt den karakter 5, hadde Amobil vært blandt de eneste som gav den god karakter, så kunne jeg skjønt det..

 

2: Og jeg har aldri skjønt det derne med at Symbian er så vanskelig og finne ut av, det kan hende det er rett. Men jeg skjønner det bare ikke.. Alle får til basis funksjonene, er kanskje litt vanskeligere vist man skal finne divere innstillinger.. men prøv å legg inn en mp3 fil på iPhone, det er sykt stress i forhold til symbian..

 

3: Slengt på en mulighet for og koble til mobilen til TVen og koble den til en harddisk.. er jo ikke bare en sleng på funksjon.. HDMI på en mobil er etter min mening rimelig bra gjort..

 

4: Det er meget bra batteritid på Nokia N8, så ser ikke helt hvorfor denne skal få trekk på dette..

Nokia N8 har spotify støtte og i mai leste jeg på wimp sine sider at de jobbet med og få til spotify til symbian.. hvor langt de har kommet vet jeg ikke..

 

1: Fordi jeg faktisk mener at han gir telefonen for god karakter, at han begynte å jobbe for amobil etter Nokia sin storhetstid betyr ikke nødvendigvis at han ikke har blitt farget av den. Dette gjelder ikke bare amobil, det skal være sagt. Men når man velger å bagatelisere ting som lagging og ustabilitet så blir jeg lettere overrasket, da det er ting som gjør slik at jeg får lyst til å kaste mobilen i veggen rimelig kjapt.

 

2: Jeg setter opp en god del mobiler i jobbsammenheng, Nokia, SE, diverse WM telefoner, Android ol. De fleste av de andre mobilprodusentene går det stort sett greit å lete seg fram i menyene til, men nokia sliter jeg med. Strukturen de har lagt opp mener jeg fungerer meget bra på gamle mobiler, men ikke så godt på mobiler med trykkskjerm.

 

3: TV'n er greit, er fint at man kan vise f.eks powerpoint presentasjoner eller bilder av ungene som ligger på mobilen på TV'n. Selv om det er mulig så tror jeg faktisk at sannsynligheten for at jeg har kommet til å spille av film fra mobilen er lik null, å koble til harddisken direkte til mobilen kan forsåvidt være en grei funksjon, da man enkelt kan koble til en minnebrikke og kopiere over data, så dette skal de ha kudos for.

 

4: Batteriet kan jeg ikke si annet enn det anmelder melder om.

Lenke til kommentar

 

1: Fordi jeg faktisk mener at han gir telefonen for god karakter, at han begynte å jobbe for amobil etter Nokia sin storhetstid betyr ikke nødvendigvis at han ikke har blitt farget av den. Dette gjelder ikke bare amobil, det skal være sagt. Men når man velger å bagatelisere ting som lagging og ustabilitet så blir jeg lettere overrasket, da det er ting som gjør slik at jeg får lyst til å kaste mobilen i veggen rimelig kjapt.

 

 

Hvilken lagging ?

Lenke til kommentar

 

1: Fordi jeg faktisk mener at han gir telefonen for god karakter, at han begynte å jobbe for amobil etter Nokia sin storhetstid betyr ikke nødvendigvis at han ikke har blitt farget av den. Dette gjelder ikke bare amobil, det skal være sagt. Men når man velger å bagatelisere ting som lagging og ustabilitet så blir jeg lettere overrasket, da det er ting som gjør slik at jeg får lyst til å kaste mobilen i veggen rimelig kjapt.

 

 

Hvilken lagging ?

Ikke responsive programmer = lagging. iallefall regner jeg det som lagg når jeg trykker på ett program og det ikke popper opp asap. Når det i tilegg tidvis er ustabilt, så hjelper det ikke på.

Endret av Lock-Aze
Lenke til kommentar

 

1: Fordi jeg faktisk mener at han gir telefonen for god karakter, at han begynte å jobbe for amobil etter Nokia sin storhetstid betyr ikke nødvendigvis at han ikke har blitt farget av den. Dette gjelder ikke bare amobil, det skal være sagt. Men når man velger å bagatelisere ting som lagging og ustabilitet så blir jeg lettere overrasket, da det er ting som gjør slik at jeg får lyst til å kaste mobilen i veggen rimelig kjapt.

 

 

Hvilken lagging ?

Ikke responsive programmer = lagging. iallefall regner jeg det som lagg når jeg trykker på ett program og det ikke popper opp asap. Når det i tilegg tidvis er ustabilt, så hjelper det ikke på.

 

Vel, det vil jeg ikke kalle lagging.. ALLE telefoner, pcer osv. sliter med dette. En viss oppstartstid må man tolerere..

Og har ingen problemer med å vente 1-2 sekund på ett program åpne om batteritiden er såpass mye bedre enn på telefoner med langt raskere prosessor..

Lenke til kommentar

Mye jævlig teite folk her. Som alltid:

 

Å si denne telefonen eier/suger er ganske meningsløst, for dere har alle forskjellige oppfattelser av hva en bra telefon skal være.

 

Noen vil ha responsive menyer. Jeg driter i det.

Jeg vil ha blits på kamera. Noen driter i det.

Noen vil ha en rik appstore. Jeg driter i det.

Jeg vil ha AMOLED og ikke LCD. Noen driter i det.

etc etc...

 

Hvem har rett her synes du?

Lenke til kommentar

Heineoen: I utgangspunktet er det det betyr. Vi har ikke sjekket hvorvidt det fins egne apps i Ovi Store som kan gi denne støtten, dog.

 

For de som lurte på noe om E7 tidligere i tråden. Nå har jeg fått sjekket med produktsjef i Nokia, Bjørn Egil Brekke. Forsendelsene fra Nokia skal ta til mot slutten av fjerde kvartal. Det er forventet at E7 vil være i handelen på tampen av året.

 

Dermed kan det tenkes at den er i handelen før jul, men det kan fort hende at den blir litt vanskelig å få tak i før vi bikker 2011.

Lenke til kommentar

Testen den i dag og det første som slår meg er den ekstremt gode byggekvaliteten. Siden alt skal sammenlignes med iPhone om dagen, er denne helt på høyde med iPhone4 hva angår byggekvalitet. Kameraet er også helt supert og finishen oser av kvalitet. Nokia har gjort mye korrekt her. Hadde vært en drøm og kjørt denne med Android.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...