Gå til innhold

Anarchy Online VS andre MMORPG spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg digger AO, har spilt over 2 år selv nå. IMHO, ShadowLands blir noe av det beste som har skjedd MMORPG verden, det er bare nydelig :)

 

Jeg liker folka i FC, syntes dem gjør en bra job, selv om det er litt mye å klage på. Ser frem til neste store tittel fra de, og selvfølgelig Den Lengste Reisen 2!

 

Spilte Planetside i beta, var konge det. Men kan fort bli kjedelig i lengden.

 

SWG skal jeg vente med, vil at space expansion skal komme først.. SW uten romskip, tror ikke det nei..

 

Men det jeg venter på, er seff WoW, Blizzard har aldri sviktet, så dette kan bli najs.

Lenke til kommentar

Etter min mening suger ivertfall alle SOE (Sony Online Entertainment) spill. Vet ikke med AO men jeg har prøvd EQ og alt jeg kan si er *blæh*.

 

Skjønner f... ikke hvordan folk kan gidde å spille noe sånt. :grumpy:

 

Jeg er sikker på WoW og Blizzard kommer til å knuse all konkuranse :woot:

Lenke til kommentar

djorgen:

SWG var veldig brukervennelig og lett å sette seg inn i - noe AO var strake motsetningen til, man skjønte jo ingenting til å begynne med =) Men på den andre siden var det en av tingene som virkelig bekymret meg med SWG også (og andre mmogs for den sak skyld) - når det var så enkelt å sette seg inn i og 'lære', hvordan skulle det holde meg interesert de nærmeste 2 årene? Det virket litt som det var for giret til nybegynnere med litt usikkert fremsyn hva som skulle underholde videre. Litt av sjarmen har alltid vært at du lærer hele tiden, men det er kanskje bare meg? Å den som kunne glemme alt om AO og begynne helt på nytt idag! =)

 

mrxzero:

Ikke ta alt for god fisk da, det kan godt hende jeg tar like så feil når det kommer til antall AO abbonent. Men, jeg har et par venner som jobbet for FC før alle oppsigelsene, og de kjenner jo FC gutta og snakker jo med dem enda. Etter det jeg hører var AO nærme 60k spillere de første månedene, men alt kaoset og den dårlige oppfølgingen gjorde jo at det var en masseflukt. De kom nok ned i 20k igjen før det begynte å ta seg opp igjen med NW og derfra klatret sakte. Litt synd egentlig mener nå jeg, siden AO er så solid som det er idag og får så strålende kritikker (og endatil norskt! =), men det hjelper nok endel med Shadowlands. Likevel, brent barn skyr ilden utrykket gjelder nok i stor grad her. De som spilte de første månedene og de som hørte om det har nok vanskelig for å tilgi å ta en ny titt for å se hvor langt det faktisk har kommet.

 

Cheers,

Ellusion

Lenke til kommentar

Er ingen her enda som har klart å overbevise meg om at det finnes noe bedre alternativ enn AO. Tror jeg fortsetter med det en stund fram over til. Nå kommer jo SL om en 3 ukers tid og da blir det vel enda bedre får vi håpe..

 

Venter heller på WOW. Det er ihvertfall helt sikkert at jeg skal spille.

Lenke til kommentar

Det jeg synes er bra med AO er at det er så mye å lære. Det kan kanskje bli litt mye i begynnelsen, men det var det som tiltrakk meg ved AO. Men folk er forskjellige.

 

Men jeg begynner å bli litt lei av AO, går mye i det samme hele tiden. Man tar et mission og så sender jeg mitt pet på moben og nuker ham et par ganger. Blir liksom litt kjedelig i lengden. Men heldigvis har jeg hørt at slåssingen skal bli mer aktiv i SL. Så jeg gleder meg ihjel til SL, men hvis det skuffer er det kroken på døren for mitt AO abonnement.

 

Så får jeg ta en pause fra MMORPG og komme tilbake når WOW kommer, som ser knallbra ut :smile:

Lenke til kommentar

MMORPGs går vel mye på smak og behag, personlig må jeg si at jeg liker SWG mer enn jeg gjorde AO. Selv om jeg spilte AO i nesten 2 år :D

Mye av grunnen til det var at jeg hadde endel RL venner som spilte + at jeg fikk en del nye også.

 

Men jeg synes det ble for tåpelig med forholdet mellom mobs og players at mobs hadde vanvittig mengder med HP mens players gjorde mye skade. Lite solo vennlig og etterhvert lite å gjøre. Mish eller raid. Trykk attack, sitt og se på en halvtime.

I tillegg har jeg aldri vært særlig fan av zoner, likte ikke Everquest noe særlig heller.

 

Har også alltid vært fan av MMORPGs der characteren din faktisk føles ut som en helt, at de kan komme seg unna, ta ned flere monstre av gangen, ha mulighet til å komme seg oppover uten særlig hjelp av andre. Derfor likte jeg AC 1 ganske godt selv om PvP, team systemet og class systemet var heller snevert.

 

Jeg personlig liker SWG på grunn av:

 

- Stemningen

- Litt flere seriøse RPG'ere ( Ser ikke folk som skriker LEET BH LF STORMTROOPER PWNAGE CREW eller need loot plz/gimme credz plz f.eks.)

- Man kan customize nesten alt

- Characteren din føles ut som en helt(Døde for første gang i går faktisk/spilt myyye i løpet av 2 1/2 uke) :p

- Mye man kan gjøre

- Mange classes

- Ingen zoner (På planeten, man loader jo mellom planetene)

- Hvis man er overt Rebel/Empire(PvP), så kan man bli angrepet eller angripe overalt.

- Grafikken er jo lekker

- Det er jo STAR WARS :wink:

- Potensialet er enormt.

 

Sikkert mer jeg ikke kommer på nå. Og det er nok endel å kritisere også som movement kunne nok vært bedre selv om etter å ha spilt endel så tenker man ikke særlig mye over det.

 

Dette er bare min oppfatning av spillet, jeg synes personlig at SWG er det hittil beste MMORGP'n jeg har spilt. Og jeg har faktisk spilt absolutt alle de store + noen av de mindre.

 

Men men hver sin smak som de sier, så det beste er nok til syvende og sist å prøve spillet for og finne ut selv hva man synes. (Sa selv til meg selv at jeg ikke kom til å spille SWG...EVER etter de første reviews som spillet fikk og hva folk sa om det. Men jeg prøvde det og ble frelst.) Enten så digger man det villt eller så hater man max, som med det meste andre :smile:

Lenke til kommentar

Grizzkhit!!! Hvorfor skrev du inn den artikkelen?? Nå som jeg endelig hadde bestemtemt meg for å bare fortsette med AO, så kommer du å gjøre meg usikker alikevel..

 

Jeg har aldri vært noe særlig Star Wars fan, men kan det alikevel være noe for meg?

 

Hvis jeg bestemmer meg for å prøve SWG, bør jeg vente litt til det kanskje er litt mindre feil og sånn, eller er det såpass bra at det er bare å kaste seg ut i det?

Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke helt den rette og spørre om det da :)

Men det er nok ikke noe must å digge Star Wars for å like spillet.

 

Angående bugs så har jeg ikke møtt noen som har lagt noen demper på spillegleden ihvertfall. Men for å få tak i spillet så må man jo bestille fra USA og det koster jo litt ekstra. Må vel betale ca. 650 kr for å få det derfra, kommer vel til å koste 399 når det kommer til Norge selv om dette fort kan ta opptil 6 måneder.

 

Men hvis man venter så blir jo såklart at annet i spillet bedre også, ting blir mer stabilt og balansert, det kommer jo vehicles og ridedyr snart + en del nytt content også. Men så er det jo det at dette kommer til å koste så hvis du begynner senere så har du neppe råd til dette med det første allikevel. :-?

 

For å prøve å være litt objektiv så kan jeg vel si at hvis du ser etter noe nytt å spille så bestill SWG, hvis du fortsatt synes AO er moro så fortsett med det til SWG kommer ut i europa. :)

Lenke til kommentar
Hvor har dere disse AO abonnent tallene fra?

 

Etter hva jeg har lest flere steder tidligere hadde de 50-60.000 abonnenter for ca 6 mnd siden, før Notum Wars kom ut. Etter all den positive omtalen, er det sansynlig at de har økt i antall medlemmer. De har mye mer aggressiv markedsføring nå også, for å hype opp Shadowlands. Høres litt rart ut at de plutselig har sunket til 25-30.000 abonnenter.

 

http://pw1.netcom.com/~sirbruce/Subscriptions.html

 

Det er for øvrig en veldig god kilde, og flere innenfor bransjen bruker det som referanse. I følge skjemaet ligger Anarchy Online på litt over 25.000 abonnenter.

 

Erling:

Selv om så mange spiller EQ er de nok ikke enig med deg, selv om det er hyggelig å tro det - de har nok heller ikke spilt AO og har ingen formening om det, som er synd. AO fikk en forferdelig lansering, det er alle enige om, selv om det viser seg at stort sett alle gjør mange av de samme feila ved lansering selv idag. Det har ødelagt det meste for AO, men det er fremdeles håp da AO overlevde likevel i forhold til et par andre titler lansert i samme periode som enten allerede er annonsert stengt eller der det går rykter om at det er like før. Vi får heller håpe all omtale og positive 're-reviews' om dagene får flere til å teste denne tittelen nå 2 år etter, da etter *min mening* AO er suverent best av alt annet som er ute, både teknisk og utseende messig.

 

Hva er dette for en antakelse? Du har da ingen villeste anelse om hvem som har spilt Anarchy Online, hvem som har spilt det "nok" til å si sin mening om det, eller hvor mange av EverQuests spillere som i det hele tatt har prøvd Anarchy Online. Slikt kan du ikke bare anta. At Anarchy Online er det beste på markedet er uten sidestykke din mening. Når det gjelder gameplay kan du absolutt ha den meningen, men når det gjelder det tekniske, er det et faktum at Anarchy Online ikke er ledende. Per i dag tilfaller den æren Star Wars Galaxies. Og det er jo ironisk at det var akkurat teknikken som var så elendig ved Anarchy Onlines lansering. Lag og klient-ytelse var på et bunnnivå.

 

Anarchy Online hadde en elendig lansering, så absolutt. Men det samme hadde Star Wars Galaxies og EverQuest. Det er ingen unnskyldning for elendige abonnentstall. Asheron's Call (eneren) er stortsett det eneste spillet i historien som har hatt en feilfri lansering.

 

Det er for øvrig alarmerende tall. Motor City Online ligger på omtrent samme abonnentstall som Anarchy Online, og de har meldt om at de kommer til å legge ned, ganske enkelt fordi spillet ikke gir nok profitt. Mange har lenge ment at markedet utvider seg, inkludert meg, men det kan se ut som vi kommer mot en knekk i markedet snart. At det går hull på boblen. Akkurat det samme som skjedde med .com-eventyret. Som de skriver på den siden jeg nettop linket til, kan det se ut som spillene nå begynner å kannibalisere. At de begynner å spise på hverandres spillerbaser. Og det er veldig negativt for MMORPG-sjangeren generelt.[/b]

Lenke til kommentar

Erling:

Antakelsen var en ironisk nedbrytning av den akkurat samme antakelsen du så ut til å gjøre - at siden så mange flere spilte EQ/AC var det ensbetydende med at de var enige med deg om at AO var dårlig. Du ser hvor misvisende dette blir? At AO er det beste mmog spillet teknisk er helt klart min mening ja, noe jeg også påpekte. Men dette var en respons til topic-forfatteren som spurte om det var noe bedre der ute sammenlignet med AO, noe jeg svarte på etter beste evne. Det jeg tilter litt på er folk som skal proklamere hva som er dårlig uansett hva topic handler om, derav responsen - du får heller ha meg unskyldt her.

 

Men til dine andre poenger, er du sikker på at nedgangen i mmog's får en knekk i selve spillene? Jeg har sett samme tendensen og er likeledes litt bekymret, men kanskje ikke i så stor utstrekning. Hvis en sammenligner AO (som jeg klart har mest erfaring med) med feks EQ så er jo den massive forskjellen i abbonent fordelt på mange servere. Der EQ har mange - jeg vet ikke helt hvor mange det dreier seg om - så har AO bare 2 (3, teknisk men den siste er en driftet utenom funcom for tysktalende spillere alene). Spiller fordelingen er ca 70/30% og du skal ikke se bort fra at server #2 blir fjernet og spillerne der flyttet til #1. Fremdeles med si ca 20k spillere på hovedserveren så synes jeg personlig dette er 'nok', selv om det ikke gjør noe med flere. I tilegg går jo nå Funcom i pluss med det antallet abonnenter i forhold til utgifter, så de vil nok ikke legge ned AO med første. Poenget er vel egentlig at et mmog med en server og et visst antall spillere som går i pluss er vel så levedyktig som et mmog med 20 servere og 20 ganger så mange spillere? Stort sett den samme situasjonen har du jo hos WWII Online (identiske oppstartsproblemer, masseflukt, bygd seg sakte opp igjen) - de går også i pluss med stort sett samme abbonents base. Er ikke også Neocron i samme sjangeren?

 

Jeg tror det er plass til mange flere gode mmogs og 'nisjemarkeder' her - ikke alle vil være 200k+ mmogs som tiltaler de store massene. Personlig har jeg alver og dverger langt opp i halsen og derfor foretrekker sci-fi mmogs, men helt andre typer vil nok også få sine nisjemarkeder etterhvert. Se på 'A Tale in the Desert' - et mmog som ikke har kamp eller levelling i det hele tatt, men sikter på å bli en type sim spill mye alla Midgard som Funcom hadde tenkt å lage.

 

Nei, jeg tror det har gått hull på boblen allerede jeg og at man allerede ser spillene bevege seg i retning av nisjer. Forhåpentligvis vil det dukke opp mmog versjoner av stort sett alle genrer vi har idag, fra fps (planetside) til mer rendyrka gruppe-rpg (Tabula ett eller annet som Richard Garriot holder på med) og helt til RTS type spill - noe jeg ser frem til med glød =)

 

Cheers,

Ellusion

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hey!

 

Ja, testa desverre EVE ganske mye - var betatester der fra beta2. Det var et halvt år med potensiale som aldre ble, og ikke ser ut til å bli, realisert. Synd egentlig, da det virket så lovende. Slik det er idag er ikke i nærheten av det det lovet liksom, og alt ble bare trist =/

 

Men nå er Shadowlands bare dager unna! Begynt å spille igjen og storkoser meg =)

 

Cheers,

Ellusion

Lenke til kommentar

Jeg var og beta-tester i EVE og kan med trygghet si at EVE er ganske så mye bedre nå enn det var under BETA tiden. Det hadde jo ikke vært bra for CCP som lager EVE om det ikke var :wink: . Nå skal sant sies at det fortsatt er ting som "tweakes" men i min mening er nå bare det positivt.

 

Potensiale for noe enda bedre er det fortsatt, og det ser nå ut som de er på rett vei. De fleste småsykdommene ser nå ut til å forsvinne og regner med at som AO at ting bare blir bedre.

 

Nå jeg beta testet AO og, men min maskin på det tidspuntet gjorde at jeg aldri startet å spille AO når det kom ut, jeg hadde for lite hardware. Gi meg en god grunn til å teste ut Shadowlands så gjør jeg kanskje det :)

Lenke til kommentar

Når eg leser i her så påster flere av dere at dere vet hvor mange som er abonnent i Anarchy-online.

Funcom har aldri sagt hvor mange som abonnere, det eneste de har sagt og det sa de for omtrent 2 uker siden er at de har nok abonnenter og at det øker fint. Noe mere om det har de aldri sagt.

Så slutt med det tullet om at noen av dere vet hvor mange som spiller i AO. Ingen vet det uten om Funcom!!!!

 

AO er å forbli det beste spillet. God grafikk, masse forskjellig å ta seg til. Og god stemming blant folk. Som eg lese på forumet til AO. Det er det eneste spillet som har et HJERTE!!!

Selv om det kommer av og til en del bugs så lurer på hvilket spill som ikke har det????

Og de bugene som er i spillet er ikke noe store. Spillet er stabilt og funker bra!!

Lenke til kommentar
Jeg digger AO, har spilt over 2 år selv nå. IMHO, ShadowLands blir noe av det beste som har skjedd MMORPG verden, det er bare nydelig :)

 

Jeg liker folka i FC, syntes dem gjør en bra job, selv om det er litt mye å klage på.

 

Forgive me father, I have sinned.. Seriøst, fatter ikke hva jeg gikk på når jeg skrev det der..

 

Ok, etter å ha spilt Shadowlands beta i noen måneder nå er jeg overbevist om at folkene i Funcom er noen av de mest ignorante menneskene i dette landet! De tar nesten ikke overhodet noe hensyn til sin "playerbase", men prader rundt og snakker om at det spiller inn ting som vi ikke vet om..

 

Anarchy Online minner om et avansert hack-N-slash, f.eks.. lag en Enforcer, ta på våpen og løp rundt og bank monsterene mens du leter etter "loot" .. Dette er et spill du vil styre unna, uansett hva folk sier!

 

Det er bedre ting å bruke livet sitt på, enn å spille et spill full av bugs, exploits, griefere og whinere .. Og det er ikke reint lite av dem heller!

 

Styr unna, ha kontakt med venner og vær sosial, for dette hjelper absolutt ikke på de 2 tingene .. Det skal jeg bare si ..

 

Ok, takk for meg, håper dere forstod noe :woot:

Lenke til kommentar

Jeg har spilt AO siden dagen etter releasen dems (28 juni, 2001) og må si at jeg ga opp hele spillet etter første måned pga bugs og den slags.

Kom tilbake 5-6 måneder etterpå... og da må jeg si spillet virket stabilt og fint til motsetning den "pre-alpha" versjonen jeg fikk på følelsen det var da det ble sluppet.

Spillte AO fram til jeg fikk tak i SWG nå for en månedstid siden... SWG og AO er to vidt forskjellige spill synes jeg. AO er MYE mer avansert enn SWG synes jeg... SWG er igjen et spill som passer mye bedre for såkalte "casual players"... som da egentlig er majoriteten av MMORPG spillere!

Anser man seg selv som en "hardcore MMORPG gamer" så vil jeg mye mer anbefale AO enn SWG.

En annen ting som er verdt å nevne er jo at SWG ga mye mindre "the star wars feeling". Altså det gir i hvertfall etter min mening ikke så mye stemningsfølelsen jeg har med tanke på Star Wars filmene.

 

Jeg må nesten innrømme at jeg kommer til å droppe hele SWG og satse alt på AO igjen så fort jeg har fått Shadowlands i hus... så sant det blir så bra som jeg tror det er da?!

 

Tror nok AO gir mer og bedre utfordringer enn SWG (foreløpig), siden SWG har MYE mindre content enn hva godt etablerte AO nå har.

AO står på ingen måte for fall selv om SWG har kommet.

 

De som ønsker store utfordringer og ikke går lei selv om man plundrer litt med å forstå ting og tang i et spill, så anbefaler jeg AO.

Ønsker man et litt "lettere" spillbart spill, så velger man SWG.

Dette er en av grunnene til at jeg kommer til å satse mer på AO etterhvert.

Dessuten burde jo alle nordmenn støtte opp om norges største spillutvikler FunCom! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...