Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En fyr som gikk i samme klasse som meg sa for noen år siden: "Jeg endte opp i kroken på den uteplassen og klinte med en på lørdag". Vi var vel 8-10 personer der som fikk synkron hakeslepp. Etter en pinlig stillhet sa en av de andre spørrende "så du kommer altså ut av skapet ..?". Bergenseren prøvde kjapt å rette opp til "en jente" med et litt panisk uttrykk. Vi lo bra av den episoden.

 

Konklusjon: Bergensere skaper misforståelser siden de ikke prater skikkelig norsk.

 

Den samme konklusjonen gjelder også folk fra enkelte deler av Østlandet som går rundt og sier "Hvem adresse .." eller noe sånt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Ikke hvis jeg synes setningen får dårligere flyt eller mister noe av innholdet når jeg setter komma.

 

Grammatiske regler, er grammatiske regler. Hvis du vil vri og vende på setninger etter hva som passer deg, så selvfølgelig - men de som leser det, vil da vite at de som har skrevet det, ikke kan rettskrivningsreglene.

Lenke til kommentar

På baksiden av mitt eksemplar av Escolas Ordbok, som jeg har rett foran meg, står det følgende:

Uten hensyn til reglene ovenfor kan vi sette komma når vi synes det gjør meningen tydeligere. Vi kan også sløyfe komma uten hensyn til reglene ovenfor om vi synes at meningen kommer tydeligere frem da.
Lenke til kommentar
En fyr som gikk i samme klasse som meg sa for noen år siden: "Jeg endte opp i kroken på den uteplassen og klinte med en på lørdag". Vi var vel 8-10 personer der som fikk synkron hakeslepp. Etter en pinlig stillhet sa en av de andre spørrende "så du kommer altså ut av skapet ..?". Bergenseren prøvde kjapt å rette opp til "en jente" med et litt panisk uttrykk. Vi lo bra av den episoden.

Er bergenser, bodde sammen med en stril og en fra sandnes utenfor stavanger. Begge irriterte seg over det samme, mente deres "ei og ein" var bedre enn min "en"-potet. Og jeg er enig, det er egentlig ganske mye mer informasjon man får ut av en setning dersom man kan angi kjønnet på personen i artikkelen. Men ikkje f... om jeg kommer til å begynne med hunkjønnsendelser og artikler av den grunn:-)

 

Konklusjon: Bergensere skaper misforståelser siden de ikke prater skikkelig Norsk.

Vel, jeg vil vri det til at misforståelsen blir skapt når man antar kjønn. Jeg har vel retten på min side nå jeg sier og skriver "en jente/jenten".

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...