Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

 

(Og som vanlig, ikke kommenter dette innlegget. Send evt. en PM)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Vis du jenge på *** vgs så he di paracet på kontore t eleva som trenge d:) Bare gå å spør;)

Eg elskar når folk skriv på dialekt.

 

Edit:

Pom skal på Jokke konsert på fredag

 

Er det ikkje gøy når folk ikkje brukar spørsmålsteikn.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg irriterer meg stort sett over alt som heter skrivefeil og grammatikkfeil. For tiden er det vel feil bruk av bilde/bildet som irriterer meg mest :p Feil bruk av ubestemt/bestemt entall, hvor det bestemte entallet har stum t på slutten, for å være helt nøyaktig.

Lenke til kommentar
Hva er greien med at enkelte ikke klarer å stave helvete? De tror faktisk at det heter "hælvette" eller "hælvete" eller enda verre versjoner. Også de som skriver "værre" når det skal stå verre!

 

Greia er vel at hælvete har mye mer kraft i seg enn helvete.

 

Hælvete = bannskap

Helvete = teologi

Endret av Thendrup
Lenke til kommentar

Det er forresten også ganske fælt å høre på når folk sier baguett slik det skrives, altså med u-en. Uff.

 

Hva er greien med at enkelte ikke klarer å stave helvete? De tror faktisk at det heter "hælvette" eller "hælvete" eller enda verre versjoner. Også de som skriver "værre" når det skal stå verre!

 

Greia er vel at hælvete har mye mer kraft i seg enn helvete.

 

Hælvete = bannskap

Helvete = teologi

 

I Bergen er det så vidt jeg vet ikke hunkjønn i substantiv, slik at det alltid er -en-endinger, og ikke -a-endinger. Så hvis denne karen er bergenser, er det helt riktig :)

Lenke til kommentar

Også er det de som sier "forbrede" i stedet for forberede. Og "forleby" i stedet for foreløpig. Og ikke minst de som skriver ord som "værden" og "ærfaring" osv, osv - og ikke vet at det heter VERDEN og ERFARING.

 

Jeg synes et lite slingringsmonn må godtas når det gjelder banneord. De verste av dem står jo ikke en gang i ordboka. :wee:

 

Hvorfor det? Det er veldig irriterende å lese "hælvette" der det heter helvete, det høres også helt totalt feil ut. Jeg synes ikke det skal gjøres unntak kun fordi det er et banneord. Helvete er jo et fint eksisterende ord, så hvorfor ikke bare bruke dét? ;)

 

Hælvette - stressende å lese

Helvete - behagelig å lese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...