Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skulle så gjerne vært helt enig med deg her, men det er nå en gang slik at simpelt av og til kan bety enkelt. Simpel stammer såvidt jeg vet fra simplex som kan bety nettopp enkel.

5231927[/snapback]

Et ords opprinnelse har ikke nødvendigvis noe med betydningen ordet har på et språk. I så fall skulle alle ord av samme opprinnelse også ha samme betydning i alle språk. Det finnes mange eksempler på at det ikke er tilfellet. Condition/kondisjon er ett eksempel.

 

På toppen av det hele opererer en del ordbøker med oversettelsen 'simple -> simpel'.

5231927[/snapback]

Da vil jeg hevde at forfatterne av de ordbøkene tar feil. I min engelsk-norsk-ordbok oversettes for øvrig simple kun til enkelt og lett.

 

Generelt sett skal jeg riktig nok være enig med deg. Mange ganger burde man skrevet enkel i stedet for simpel, men det betyr ikke at simpel ikke kan bety enkel. Mulig jeg tar feil, men f.eks vil "simpel krets" og "enkel krets" begge kunne bety "lite kompleks krets".

5231927[/snapback]

Akkurat dét vet jeg lite om, så det avstår jeg fra å uttale meg om. Det er mitt syn at ordene simpelt og enkelt har forskjellige betydninger, men jeg innser at det vil kunne være noen tilfeller der disse kommer nært opp til hverandre i betydning. Like fullt er det to forskjellige ord med forskjellige bruksområder. Jeg kommer tilbake til dette nedenfor.

 

Kan du utdype litt rundt hvorfor er dette ikke er gyldig norsk? Det er ikke åpenbart at det er feil iallfall.

5231927[/snapback]

Ordet komfortabel brukes i en annen betydning i uttrykket å være komfortabel med enn den betydning ordet vanligvis har. I og med at denne alternative betydningen ikke finnes i norsk, men kun på engelsk, kan man heller ikke bruke uttrykket som tar i bruk denne alternative betydningen.

 

 

 

simpel a5 (ty. el. fr, av lat. simplex 'enkel, oppriktig')

  1 tarvelig, dårlig, sjofel

  2 mest foreld, unntatt i en del faste forb: enkel, alminnelig

5232098[/snapback]

Jeg la merke til dette før jeg skrev innlegget ovenfor, men jeg kom frem til at Språkrådet her bruker ordet enkel i en annen betydning enn lett. Eksemplene Språkrådet gir på bruken av ordet simpel i denne alternative, foreldete betydningen, bygger opp under denne tolkningen. Simple og vanlige folk oppfatter jeg for eksempel som en tautologi med en annen betydning enn enkle og vanlige folk. La meg også legge til at denne alternative betydningen ikke er nevnt i noen av mine ordbøker.

Lenke til kommentar
Slik som skolesystemet er idag. Så er det greit å vise "melding" på ungdomskolen. Straks du starter på videregående skole. Er fravær fravær. Dvs, om du er syk. Og skal ut i lærlingtid etterpå. Bør du skaffe deg en legeærklærig på at du har vært syk. Slik at arbeidsplassen du skal i lærlingtid hos, vet du har de dagene fravær grunnet sykdom. Om du er syk, men ikke har noen legeattest på det. Er det akkurat det samme som skulk.

 

Men iogmed at fravær kun gjelder ved "småjobber" eller "lærlingtid" så er det ikke relevant om du skal ta høyere utdanning senere.

 

Og slik som det er på videregående nå (for almennefag) så har du krav på 4 dager studiedag. Tar du ikke ut disse som studiedag, får du fjernet 4 dagers fravær. Ganske kurrant!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...