Gå til innhold

XFX bytter beite


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte nylig nytt ATI kort til guttungen, og det fungerte ikke uten at det ble overklokket og låst på en bestemt hastighet og spenning GPU/DRAM. Som jeg skjønte var det "bare" akkurat denne modellen, men synes jo det er skremmende at ATI-AMD lar noe sånt passere; siden det for en vanlig bruker ville et slikt problem hadde vært mer eller mindre håpløst å finne ut av.

 

Jeg vurderte å bytte til ATI på min egen maskin - men etter denne episoden har jeg blitt skeptisk.

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Det handler om å ikkje kjøpe seg problemer.

Før i gamle dager var jo det å kjøpe AMD bassert system synonymt med å kjøpe problemer.

Synd AMD skal trekke ATi ned i driten, for det hadde dei klart fint på eigahånd.

Hvor har du dette fra? Er det avataren din som snakker?

 

Hva er gamle dager for deg? AMD har vært en solid konkurrent til Intel ihvertfall siden K6 (sikkert også enda tidligere, 486DX4?). Med K7 kom de med sitt eget system og tok også ytelsestronen fra Intel som ble nødt til å ty til skitne triks for å beholde sin store markedsandel.

 

Og AMD har faktisk dratt ATI ut av dritten.

 

 

Denne frekvenslåsingen som har blitt nevnt her, hvilket skjermkort er det det gjelder? Har aldri hatt noe problem med HD5850...

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Haha. Enda en spiker i kista på nVidia.

 

Dette har de vel bare godt av når de prøver å dra en Intel ("Bare selg våre produkter, så er du inne i varmen!")

 

Edit: Trykkleif

 

 

Hva mener du med enda en spiker i kista for nVIDIA?

Selv om de på ingen måte er der de var med 8xxx serien så går nå hjulet rundt for nVIDIA og GT4xx til bærbare ser ut til å bli et veldig godt produkt, som også vil kunne få en mer sammentett kombinasjon av workstation GPU og desktop GPU løsninger på bærbare.. For første gang vil vi vell se ThinkPad T og W modeller med skjermkort løsninger som er brukanes både for CAD og profesjonelt brukt så vell som spilling osv.. Som er en drøm for de av oss som ønsker business grade Lenovo kvalitet på våre bærbare maskiner uten at vi faktisk har tenkt til å bruke den i profesjonelt sammenheng.

 

Og AMD vil ALDRI klare å få noe voldsomt tak på markedet før de klarer å rydde opp i driverne sine, jobber selv i dataforretning og bare denne uken har jeg hatt et titalls kunder som har migrert over fra HD5850 og HD5870 over til GTX460 og GTX480 på grunn av driverproblematikk med AMD / ATI Radeon skjermkortene, og morsommere er det jo når enkelte kommer tilbake i butikken for å takke ikke fordi GTX460 gir noe ytelse boots sammenlignet med HD5850, ei heller gir GTX480 det sammenlignet med HD5870 men fordi driver hverdagen deres har blitt nærmest knirkefri og mye mindre problematisk.

 

Jeg har ikke noe imot AMD / ATI skjermkort, jeg går alltid for det som gir meg den ytelsen jeg føler at jeg trenger på det gitte tidspunktet men både HD4870 i sin tid og HD5870 hadde jeg kun i få uker på grunn av tilfeldige driver krasj og andre merkelige bugs i Radeon driverne.. Inntil AMD klarer å få orden på dette så er det vanskelig for meg å anbefale Radeon kort.

 

Vi er fire fastansatte der jeg jobber, og vi hadde alle Radeon HD5xxx kort, jeg hadde HD5870, samme hadde en kollega, tredje hadde HD5850 og siste har 2x HD5770 i Crossfire og vi alle opplevde problemer, jeg byttet til GTX480 og har ikke lengre noen problemer, han andre med HD5870 har nå byttet til 2x GTX460 i SLi uten problemer, tredje har gått over til GTX460 uten problemer og sistemann holder seg til 2x HD5770 fordi han er en pure AMD mann.

 

 

 

 

Trist og trist, det er jo plenti med produsenter som pøser ut skjermkort til begge leirene så ser jeg ikke noe større problem med det, uansett så syntes jeg XFX har falt i kvalitet de senere årene og EVGA har hvertfall for min del seilt opp som det soleklare førstevalget nærmest uansett hva jeg velger av maskinvare for tiden, i hard kamp med ASUS men jeg føler sistnevnte har begynt å bite over for mye på engang og falt i kvalitet de også over de siste årene.

 

Folk flest bryr seg jo uansett nada om hvilket klistremerket det er på skjermkortet, de velger hvilket skjermkort de skal ha og går for det billigste de finner, noe som forsåvidt er helt greit her i landet da vi er dekket av lovbestemte garanti og reklamasjons-regler uansett som gjør om du skulle være så uheldig å treffe på et mandagskort så blir jo det ordnet opp i uten noe større dilldall uansett.

 

I andre land derimot, spesielt da USA så er jo både EVGA og ASUS vannvittig populære på grunn av veldige gode garantigrunnlag fra produsenten, som nærmest har nada å si her i Norge på grunn av lovverket uansett.

 

 

Det er jo XFX som står igjen som de store taperne her, de vil nå selge færre skjermkort enn tidligere samtidig som nVIDIA neppe vil merke noen store forandringer på salgs tallene sine på grunn av dette.

 

Hei!

Jeg drevet med Pc bygging i ca 16 år. Jeg har hatt like mange nVIDIA kort som AMD kort. I den senere tid har det blitt mest kort fra AMD. Fra mange år tilbake har jeg testet, beta drivere, orginale drivere og driver tweaks(optimaliserte). Holder meg til de månedlige nå pga tid. Av alle driverne jeg har testet så er det IKKE noe forskjell på nVIDIA eller AMD sine.

Noen ganger har jeg fått små problemer, men det er ingen som skiller seg ut.

 

At kunder kommer tilbake til deg pga drivere og "migrerer" til nVIDIA må være pga av at de som står i butikk "ofte" og de som kommer tilbake med hardware etc, ikke har kunnskaper om data i det hele tatt. For ca en måned siden dro jeg til Oslo for å bytte et nVIDIA kort som hadde jordings feil. Jeg sa klart ifra at dette kortet ikke måtte bli testet i benk(vanlig prosedyre ved feil), men da jeg kom tilbake til samme fyr, forklarte han at kortet virket. Han forstod liksom ikke hva jeg mente med benk og jordings feil, selv om jeg hadde forklart ham dette tidligere. Sikkert en fyr som gjerne også abefaler nVIDIA fremfor AMD. Han minner meg faktisk veldig mye om deg! Hverken min sønn eller jeg pleier å skrive her, men nå syntes jeg du kan kutte ut de løgnaktige fanboy innleggene dine du ofte kommer med og komme deg ned på jorden!

Lenke til kommentar

Jeg var ganske litt i overkant bastant i innlegget mitt tidligere, jeg snakket utelukkende om mine og de jeg kjenner sine erfaringer, og tilbakemeldinger jeg mottar fra kunder på jobb.

 

Dette er jo et veldig omfattende tema, og ingen driver, ingen produsent, ikke leverandør er perfekt så her er det jo litt bingo hvorvidt du er heldig eller uheldig og det er jo ofte uavhengig av produsent, merke og leverandør selv om noen nok er mer utsatt enn andre, men det betyr ikke at noen er feilfrie på noen som helst måte.

 

 

En ting som kan ha skjedd for vår del på jobb ettersom vi skaffet kortene så og si samtidig er at de kan ha kommet fra en dårlig batch? Jeg satt meg ikke noe særlig inn i det, når du jobber i en elektronikk forretning så blir det ofte sånn at fungerer det ikke, så bytter du til noe annet uten noe ekstra dilldall fordi vi har fordelen og muligheten av det, hadde jeg en helt vanlig privatperson som hadde kjøpt HD5870 så hadde jeg nok lagt ned en mye større innsats for å finne ut av problemene og funnet veier rundt dem.

 

 

Noen skjermkort og skjermkortserier er også mer utsatte enn andre, min erfaring er at HD5xxx serien har hatt flere driver relaterte problemer enn hva GT4xx serien har, dette er utelukkende mine erfaringer fra hva jeg selv har opplevd, kolleger og kunder jeg har behandlet ser ut til å han inntrykk av, dette betyr jo ikke at det er en uskreven fasit av noe salg.

 

Det blir litt som en kunde jeg hadde som utelukkende måtte ha skjermkort fra Gainward, fordi han hadde hatt så dårlig erfaring med alt fra XFX og Asus til MSI osv.. Dette går jo stikk i strid med mine erfaringer da jeg har opplevd Gainward ikke som noen versting, men hvert fall ikke som kremen av kremen og ville normalt heller ha anbefalt EVGA og Asus, men vi har alle forskjellige erfaringer og bygger opp mener rundt disse, han ville ha Gainward og har bedre erfaring med det og det har han sin fulle rett til å mene uten at jeg skal tvinge han over på noe annet basert på mine erfaringer.

 

Jeg har heller elendig erfaring med MSI hovedkort, mens jeg har kunder innom som nærmest sverger til MSI fordi de aldri har hatt problemer osv..

 

 

 

Det er også utrolig vanskelig å bedømme om problemene er relatert til dårlig produksjon, eller om det er på grunn av driveren utelukkende, men når vi er tre personer + flere kunder med forskjellige HD5xxx serie kort, i forskjellige konfigurasjoner fra forskjellige produsenter og vi alle opplever diverse problemer som musepeker forsvinner, skjermkort driveren helt ut av det blå bare slutter å kjøre, blå skjerm under endel spill som blant annet The Sims 3 ved gitte situasjoner osv.. Opplever hakkete og treg MKV avspilling over HDMI til TV uten at det gir noen mening da ting fungerte utmerket med våre eldre skjermkort og ting som det, og når vi alle ser ut til å ha flere av de samme problemene så blir man jo litt skeptisk.

 

Men for all del, vi kan alle ha vært uheldige, det er ikke gitt at alle opplever disse problemene.

Noen opplever problemer som andre ikke opplever, og sånn vil det alltid være men man bygger som sagt opp det inntrykket og de erfaringene man gjør, nå har jeg hatt både HD4870 og HD5870 og begge har vist seg mer problematiske enn GTX285 og nå GTX480 som jeg da valgte å bytte til når Radoen kortene viste seg problematiske.

 

 

 

Nå er det jo nesten flere måneder siden jeg og mine kolleger hadde HD5xxx kortene våre og underverker kan jo ha skjedd innen den tid, men en rask tur innom Guru3D sitt forum viser jo at flere av brukerne der rapporterer at de må gå tilbake til flere måneder gamle drivere for at ting skal være stabilt i gitte scenarioer osv.. Og det virker jo ikke så alt for lovende og imponerende, kan virke som dette "må komme med en ny driver hver måned" opplegget til AMD kanskje biter dem selv i rompa? Virker nesten som de stresser ut nye drivere bare for å ha en ny driver hver måned, ikke at det er noe negativt med ny driver hver måned og navnene til AMD driverne gir MYE mer mening enn nVIDIA sin men om denne fører til mer ustabile og uferdige drivere så er det nesten bedre å komme med en hver tredje måned som er gjennomført, bunnsolid og stabil enn det de holder på med nå.

 

 

Nå er det jo klin umulig å bedømme en driver utifra et entusiast forum, fordi entusiaster er gjerne litt mer kresne enn andre, mer kravstore og de som først poster i et forum er jo som oftest de som opplever problemer men det er merkbart færre klager på nVIDIA driver seksjonen enn AMD driver seksjonen hos Guru3D.

 

 

 

 

Men igjen, i andre tilfeller så kan tingene være helt annerledes.. Ta f.eks nVIDIA sine bærbare skjermkort her er driver oppdateringer et sant lite helvete til tider fordi skjermkort i enkelte maskiner har sine egn maskinvare id som gjør at nVIDIA driverne på nettsidene deres ikke nødvendigvis vil fungere, noe som gjør at du enten må improvisere med å modifisere driveren selv, noe som aldri burde være nødvendig eller så må du holde deg til de som oftest smått utdaterte driverne du finner på produsenten av den bærbare maskinen sine nettsider.

 

Her har jeg inntrykk av at AMD er mye flinkere hvor i de aller fleste tilfeller så er det bare å bruke mobility driveren fra de offisielle AMD nettsidene, noe som riktignok også nVIDIA ønsker med sine nye drivere, de skal være universale men den gang ei for jeg måtte modifisere driveren til en Lenovo ThinkPad W510.

Lenke til kommentar

Nå er det viktig å lese litt i mellom linjene her og ikke ta ting personlig, vi har alle forskjellige erfaringer og meninger og det må vi nesten bare klare å leve med.

 

Jeg baserer det jeg sier utelukkende på mine erfaringer med HD5xxx (og tildeles HD4xxx) serien opp mot GT2xx og GT4xx serien, jeg sier ikke at nVIDIA på noen måte er feilfrie, alltid kommer til å være feilfrie ei heller at de alltid har vært feilfrie.

 

Det er jo ikke sånn at jeg aldri har hatt problemer med nVIDIA skjermkort, perioden rett etter Vista release var helt latterlig dårlig, driver krasj, bluescreen mekka av rang var det jo i over 1år, hvordan det gikk med AMD / ATI på den tiden vet jeg fint lite om men nVIDIA gikk opp og ned som en berg og dalbane hvert fall!

 

 

 

Men jeg føler vell at det mest relevante per i dag er å ta opp dagens drivere, med de skjermkortene som er reelle i dag, det vil si HD5xxx serien (og snart HD6xxx) serien opp mot GT4xx serien og her føler jeg utifra mine erfaringer og de tilbakemeldinger jeg har fått at nVIDIA FOR ØYEBLIKKET ligger foran og mer stabil enn AMD / ATI. Dette trenger ikke nødvendigvis være tilfellet med HD6xxx serien som jeg naturligvis kommer til å prøve ut..

 

 

Hva som var mest stabilt for 4år tilbake, 8år tilbake er relativt irrelevant i slutten av 2010?

Lenke til kommentar

@RamGuy: Kan du komme med noen konkrete tall på eller kilde som faktisk viser at det er flere problemer med driverne til ATI 5xxx-serien enn nVidia?

 

Jeg synes nemlig de feilene du beskriver minner om symptomer på dårlig vedlikehold av pc, gammel rotete windows-installasjon, feil fremgangsmåte for bytte av skjermkort/driver og/eller overoppheting.

 

Som jeg har nevnt tidligere, har hatt HD5850 i snart ett år, og har ikke sett spor av de problemene du beskriver.

Lenke til kommentar

kan du oppgi noen kilder? jeg vil gjerne se hvor du har at det er 30 feil for hver feil nvidia har. du kan ikke komme med sånt vas uten å oppgi kilde.

Han kan jo det. Men det blir litt mindre troverdig uten. Er han ikke i stand til å referere til noen ting?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Jeg var ganske litt i overkant bastant i innlegget mitt tidligere, jeg snakket utelukkende om mine og de jeg kjenner sine erfaringer, og tilbakemeldinger jeg mottar fra kunder på jobb.

 

Dette er jo et veldig omfattende tema, og ingen driver, ingen produsent, ikke leverandør er perfekt så her er det jo litt bingo hvorvidt du er heldig eller uheldig og det er jo ofte uavhengig av produsent, merke og leverandør selv om noen nok er mer utsatt enn andre, men det betyr ikke at noen er feilfrie på noen som helst måte.

 

 

En ting som kan ha skjedd for vår del på jobb ettersom vi skaffet kortene så og si samtidig er at de kan ha kommet fra en dårlig batch? Jeg satt meg ikke noe særlig inn i det, når du jobber i en elektronikk forretning så blir det ofte sånn at fungerer det ikke, så bytter du til noe annet uten noe ekstra dilldall fordi vi har fordelen og muligheten av det, hadde jeg en helt vanlig privatperson som hadde kjøpt HD5870 så hadde jeg nok lagt ned en mye større innsats for å finne ut av problemene og funnet veier rundt dem.

 

 

Noen skjermkort og skjermkortserier er også mer utsatte enn andre, min erfaring er at HD5xxx serien har hatt flere driver relaterte problemer enn hva GT4xx serien har, dette er utelukkende mine erfaringer fra hva jeg selv har opplevd, kolleger og kunder jeg har behandlet ser ut til å han inntrykk av, dette betyr jo ikke at det er en uskreven fasit av noe salg.

 

Det blir litt som en kunde jeg hadde som utelukkende måtte ha skjermkort fra Gainward, fordi han hadde hatt så dårlig erfaring med alt fra XFX og Asus til MSI osv.. Dette går jo stikk i strid med mine erfaringer da jeg har opplevd Gainward ikke som noen versting, men hvert fall ikke som kremen av kremen og ville normalt heller ha anbefalt EVGA og Asus, men vi har alle forskjellige erfaringer og bygger opp mener rundt disse, han ville ha Gainward og har bedre erfaring med det og det har han sin fulle rett til å mene uten at jeg skal tvinge han over på noe annet basert på mine erfaringer.

 

Jeg har heller elendig erfaring med MSI hovedkort, mens jeg har kunder innom som nærmest sverger til MSI fordi de aldri har hatt problemer osv..

 

 

 

Det er også utrolig vanskelig å bedømme om problemene er relatert til dårlig produksjon, eller om det er på grunn av driveren utelukkende, men når vi er tre personer + flere kunder med forskjellige HD5xxx serie kort, i forskjellige konfigurasjoner fra forskjellige produsenter og vi alle opplever diverse problemer som musepeker forsvinner, skjermkort driveren helt ut av det blå bare slutter å kjøre, blå skjerm under endel spill som blant annet The Sims 3 ved gitte situasjoner osv.. Opplever hakkete og treg MKV avspilling over HDMI til TV uten at det gir noen mening da ting fungerte utmerket med våre eldre skjermkort og ting som det, og når vi alle ser ut til å ha flere av de samme problemene så blir man jo litt skeptisk.

 

Men for all del, vi kan alle ha vært uheldige, det er ikke gitt at alle opplever disse problemene.

Noen opplever problemer som andre ikke opplever, og sånn vil det alltid være men man bygger som sagt opp det inntrykket og de erfaringene man gjør, nå har jeg hatt både HD4870 og HD5870 og begge har vist seg mer problematiske enn GTX285 og nå GTX480 som jeg da valgte å bytte til når Radoen kortene viste seg problematiske.

 

 

 

Nå er det jo nesten flere måneder siden jeg og mine kolleger hadde HD5xxx kortene våre og underverker kan jo ha skjedd innen den tid, men en rask tur innom Guru3D sitt forum viser jo at flere av brukerne der rapporterer at de må gå tilbake til flere måneder gamle drivere for at ting skal være stabilt i gitte scenarioer osv.. Og det virker jo ikke så alt for lovende og imponerende, kan virke som dette "må komme med en ny driver hver måned" opplegget til AMD kanskje biter dem selv i rompa? Virker nesten som de stresser ut nye drivere bare for å ha en ny driver hver måned, ikke at det er noe negativt med ny driver hver måned og navnene til AMD driverne gir MYE mer mening enn nVIDIA sin men om denne fører til mer ustabile og uferdige drivere så er det nesten bedre å komme med en hver tredje måned som er gjennomført, bunnsolid og stabil enn det de holder på med nå.

 

 

Nå er det jo klin umulig å bedømme en driver utifra et entusiast forum, fordi entusiaster er gjerne litt mer kresne enn andre, mer kravstore og de som først poster i et forum er jo som oftest de som opplever problemer men det er merkbart færre klager på nVIDIA driver seksjonen enn AMD driver seksjonen hos Guru3D.

 

 

 

 

Men igjen, i andre tilfeller så kan tingene være helt annerledes.. Ta f.eks nVIDIA sine bærbare skjermkort her er driver oppdateringer et sant lite helvete til tider fordi skjermkort i enkelte maskiner har sine egn maskinvare id som gjør at nVIDIA driverne på nettsidene deres ikke nødvendigvis vil fungere, noe som gjør at du enten må improvisere med å modifisere driveren selv, noe som aldri burde være nødvendig eller så må du holde deg til de som oftest smått utdaterte driverne du finner på produsenten av den bærbare maskinen sine nettsider.

 

Her har jeg inntrykk av at AMD er mye flinkere hvor i de aller fleste tilfeller så er det bare å bruke mobility driveren fra de offisielle AMD nettsidene, noe som riktignok også nVIDIA ønsker med sine nye drivere, de skal være universale men den gang ei for jeg måtte modifisere driveren til en Lenovo ThinkPad W510.

 

Du nevner Gainward og MSI. Har hatt ett Gainward skjermkort med nVidia GPU, og hadde aldri problemer med det. Har hatt ett MSI hovedkort hvor det satt en AMD Duron CPU på. Begge tok kvelden en vakker dag, men PS.no (tidligere PSdata.no) var supre på å komme med nytt hovedkort pluss CPU på reklamasjon.

 

Jeg tror ikke jeg ville vært skeptisk til MSI som hovedkort igjen. Kunne vært villig til å ta sjansen på ny. Men ASUS har liksom fått kvalitetsstempelet, så om prisen ikke var særlig forskjellig ville også jeg valgt ASUS på ny og på ny, inntil ASUS eventuellt gjorde en stor feil.

Endret av G
Lenke til kommentar

@RamGuy: Kan du komme med noen konkrete tall på eller kilde som faktisk viser at det er flere problemer med driverne til ATI 5xxx-serien enn nVidia?

 

Jeg synes nemlig de feilene du beskriver minner om symptomer på dårlig vedlikehold av pc, gammel rotete windows-installasjon, feil fremgangsmåte for bytte av skjermkort/driver og/eller overoppheting.

 

Som jeg har nevnt tidligere, har hatt HD5850 i snart ett år, og har ikke sett spor av de problemene du beskriver.

 

 

 

Skal jeg komme med kilder til mine egne inntrykk og formeninger?

Kan referere til Guru3D.com sitt forum, der du ser langt flere oppgitte og frustrerte AMD / ATI brukere enn nVIDIA brukere. Årsaken til dette kan diskuteres, men du ser tydelig tegnene.

 

Hva mine og mine kollegers meninger så må du nesten bare ta det som god fisk, eller skal jeg legge ut navn og telefonnummer så du kan ta en samtale og høre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@RamGuy: Kan du komme med noen konkrete tall på eller kilde som faktisk viser at det er flere problemer med driverne til ATI 5xxx-serien enn nVidia?

 

Jeg synes nemlig de feilene du beskriver minner om symptomer på dårlig vedlikehold av pc, gammel rotete windows-installasjon, feil fremgangsmåte for bytte av skjermkort/driver og/eller overoppheting.

 

Som jeg har nevnt tidligere, har hatt HD5850 i snart ett år, og har ikke sett spor av de problemene du beskriver.

 

Skal jeg komme med kilder til mine egne inntrykk og formeninger?

Kan referere til Guru3D.com sitt forum, der du ser langt flere oppgitte og frustrerte AMD / ATI brukere enn nVIDIA brukere. Årsaken til dette kan diskuteres, men du ser tydelig tegnene.

 

Hva mine og mine kollegers meninger så må du nesten bare ta det som god fisk, eller skal jeg legge ut navn og telefonnummer så du kan ta en samtale og høre?

Jeg tror ikke hva gutteklubben grei hos dere mener om nVidia vs ATI nødvendigvis forteller så mye om sannheten. Er mer opptatt av at du kommer med kilder og konkrete eksempler på at det faktisk er jevnt over mer trøbbel med ATI. Jeg og mange andre har ikke opplevd det slik og mistenker at dette baserer seg mer på en myte enn sannhet.

 

Når det gjelder Guru3D, hadde det vært interessant å se noe statistikk, siden du mener det er "langt flere" som klager over ATI der. Hvordan i all verden kan du få sjekket det? Har du sittet og lest alle postene på Guru3D? Jeg er ganske sikker på at det er rimelig lett å grave frem noe nVidia-bashing både der og på mange andre forum, det har vel litt å gjøre med om man leser i ATI-kategorien eller nVidia-kategorien. Slike uttalelser er egentlig helt uinteressante hvis du ikke har noe å backe opp påstanden med. (F.eks en poll som sier at flere er misfornøyde med ATI-driverne?)

 

Det kunne forøvrig vært interessant med en slik poll her på diskusjon.no også... Man må selvfølgelig da også ta hensyn til hvor stor markedsandel de forskjellige leverandørene har. (Flere solgte kort = mer problemer)

Lenke til kommentar

De som vil at ALLE spill skal funke og har levd en stund , kjøper Nvidia. Slutt med dette helsikens "spiker i kista" tullet.Med AMD vet man aldrig om god-spillet deitt funker.Driver-divisjonen dems er amatører,,,,

God-spillet mitt funker alltid med ATI, og jeg forventer alltid at det funker.

 

Har det vært noe trøbbel har det vært pga nVidias "The way it's meant to be played" og spillutvikleren som ikke har testet for ATI. Det ordnes isåfall i første patch. Det kalles skitten konkurranse og det klandrer jeg ikke ATI for.

Lenke til kommentar

Har det vært noe trøbbel har det vært pga nVidias "The way it's meant to be played" og spillutvikleren som ikke har testet for ATI. Det ordnes isåfall i første patch. Det kalles skitten konkurranse og det klandrer jeg ikke ATI for.

Hadde det ikke vært for "The Wat it´s meant to be played" programmet til Nvidia så tror jeg ikke PC-spill markedet hadde vært hva det var i dag, den realiteten tror jeg flere bør ta inn over seg.

 

For oss som driver med utvikling (jeg jobber med GPGPU) så har AMD elendig suport sammenlignet med Nvidia. AMD er trege å ha med å gjøre, (OpenCL implementasjonen demmes er et eksempel på dette. Denne er desverre milevis bak Nvidia sin...),bruker ofte lang tid på å svare på hendendelser. Nvidia er derimot veldig flinke til å følge opp utviklere, og vi får raskt tilgang på ny software, og de er åpne for tilbakemeldinger. Hvis AMD er like dårlige for de som jobber med grafikk som de er med GPGPU så skjønner jeg at flere spill lanseres uten å være sikkelig testet av AMD.

Lenke til kommentar

@[GDI] Raptor:

så skjønner jeg at flere spill lanseres uten å være sikkelig testet av AMD.

 

:thumbup: Herlig skrivefeil. Blir nesten fredagshumor av sånt.

 

JA, la oss få ting testet ut sikkelig. hehe hikke hikk Skål!!! hikke rap..

Endret av G
Lenke til kommentar
Raptor' date='15. oktober 2010 - 19:59' timestamp='1287165586' post='16339896']

Hadde det ikke vært for "The Wat it´s meant to be played" programmet til Nvidia så tror jeg ikke PC-spill markedet hadde vært hva det var i dag, den realiteten tror jeg flere bør ta inn over seg.

 

For oss som driver med utvikling (jeg jobber med GPGPU) så har AMD elendig suport sammenlignet med Nvidia. AMD er trege å ha med å gjøre, (OpenCL implementasjonen demmes er et eksempel på dette. Denne er desverre milevis bak Nvidia sin...),bruker ofte lang tid på å svare på hendendelser. Nvidia er derimot veldig flinke til å følge opp utviklere, og vi får raskt tilgang på ny software, og de er åpne for tilbakemeldinger. Hvis AMD er like dårlige for de som jobber med grafikk som de er med GPGPU så skjønner jeg at flere spill lanseres uten å være sikkelig testet av AMD.

Så sant TWIMTBP avtalen ikke hindrer AMD å se på spillkoden før spillet blir lansert. Men først og fremst mener jeg det er spill utviklerene som skal teste og sørge for at spillene fungerer bra mot AMD skjermkort og drivere, men selvfølgelig få support fra AMD når dem trenger det.

Det er ikke akkurat noe godt bevart hemmelighet at AMD satser langt mindre på GPGPU enn Nvidia. Men de satser på grafikk og spillytelse og det tror jeg nok gjenspeiler seg mer i spill utvikler støtten. Det virker også som dem har kommet seg en del her mtp diverse DX11 spill, Eyefinity støtte og ellers "Gaming Evolved" programmet.

 

Jeg er forøvrig enig i at TWIMTBP programmet stort sett er ganske positivt for PC spill markedet som også gagner AMD skjermkort brukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...