Gå til innhold

Rickard Dawkins åpen for intelligent design


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ser jeg bare kristne og gudstroere som disser vitenskapsfolk og ateister og ikke omvendt ?

Kommer vel an på evnet som tas opp, gjør det ikke? Og når ble det å diskutere noe dissing?

 

Minoriteten:

Nå begynner du å minne meg om en nyfrelst der du liksom VET at du har rett samme faan hva andre sier eller gjør bassert på guruen din, Ayn Rand.... Det var dette med ydmykhet da, for selv om du er forelsket i Ayn Rand og tror veldig godt om henne og hennes tanker og meninger er det faktisk ikke skrevet i stein at hun hadde rett i alt hun sa... Folk har forskjellige meninger vettu... Og det respekterer du ikke når du slenger om deg med kalle navn til alle de som ikke er enig med deg, som marxister, materialister osv... Trekk pusten, ta et skritt tilbake og forsøk ihvertfall å sette deg inn i hva andre måtte tenke også. Du vinner mer på det enn å kalle alle som ikke øyeblikkelig tror på hva Ayn Rand sier for pinglete materialister... :)

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Du sier at dersom man skal slutte seg til en filosofi, må den ha en rasjonell begrunnelse. Men her tar du i bruk en triviell følelse.

 

Så er du en gang ikke så objektiv likevel.

 

Årsaksloven er basert på observasjon, ikke følelser. Den er derfor objektiv (virkelighetsorientert), ikke subjektiv (følelsesorientert).

 

Dette stemmer ikke, og jeg har allerede vist deg hvorfor. Skal du hevde det motsatte, er det på sin plass at du en gang kommer med argumenter, og ikke bare påstander. Skjerp diskusjonsteknikken din. Dette er akkurat like barnslig som en "NEEEI!".

 

Observarsjon er ikke synonymt med objektivt. Vet du ikke hva begrepene betyr?

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om intelligens og kanskje dermed grad av bevissthet har såsi stått på stedet hvil de siste hundre tusen årene ca, hva med keisersnitt? Jeg leste nemlig noe interessant angående det. At ettersom keisersnitt nå er mulig vil dette tillate at barn med større hode overlever. Og også moren til dette barnet. Større hode muliggjør også for større hjerne. Og barn som vokser opp i dag har jo teknologi rundt seg fra starten av og barn tar denne logikken svært kjapt i forhold til bare for et par-tre generasjoner siden. Kan det tenkes at vi er på vei inn i et skifte?

Lenke til kommentar

Vet ikke nok om forholdet mellom hodestørrelse, intelligens og keisersnitt til at jeg kan si noe spesielt om det. Hjernen til Homo sapiens er nok i stand til å gjøre fantastiske ting, men har mine tvil om at en person født 20 000 år siden ville hatt større problemer enn en person født i dag med å ta til seg samfunnets teknologi, vitenskap og filosofi. Vi ser f.eks at enkelte land i Afrika (og forøvrig Afrika som en helhet) har betraktelig lavere gjennomsnitts IQ enn de vestlige landene, og dette har med stimulasjon av hjernen under oppvekst å gjøre.

 

Ellers så har jeg vanskeligheter for å tro at introduksjonen av keisersnitt alene vil føre til noen dramatisk effekt på global genetisk intelligens.

Lenke til kommentar

Samfunn hvor subjektivisme og religiøs tro preger kulturen er mer voldelige enn samfunn hvor objektivisme og fornuft preger kulturen. Dette er overhodet ikke rart: Mennesker som baserer synspunktene sine på tro og følelser har ingen annen mulighet til å vinne fram med synspunktene sine enn gjennom å bruke vold. Mennesker som baserer synspunktene sine på fornuft kan derimot overtale meningsmotstanderne sine ved å peke på virkeligheten og forklare.

Endret av minoriteten
Lenke til kommentar

Om intelligens og kanskje dermed grad av bevissthet har såsi stått på stedet hvil de siste hundre tusen årene ca, hva med keisersnitt? Jeg leste nemlig noe interessant angående det. At ettersom keisersnitt nå er mulig vil dette tillate at barn med større hode overlever. Og også moren til dette barnet. Større hode muliggjør også for større hjerne. Og barn som vokser opp i dag har jo teknologi rundt seg fra starten av og barn tar denne logikken svært kjapt i forhold til bare for et par-tre generasjoner siden. Kan det tenkes at vi er på vei inn i et skifte?

Stor hjerne/hode er ikke det samme som høyere intelligens.

Det er bare noe science fiction forfatterne har funnet på.

Neanderthalere og delfiner har større hjerner en dagens gjennomsnits mennesker.

Lenke til kommentar

vold er noe av det FØRSTE jeg alltid tenker på når noen ikke er enige med meg.. Alltid.

 

Det er derfor du stemmer på partier som vil kaste de du er uenige med i fengsel.

Fengsel? De jeg tar for meg trenger ikke fengsel, men en uvikslet granlund langt fra kristen folk...

 

Men fra spøk til hvalborg, vi gir oss der da dette overhodet ikke har en dritt om topic whatsoever... Eller er det også en åpenbar feil jeg skal tillegges?

Lenke til kommentar

Om intelligens og kanskje dermed grad av bevissthet har såsi stått på stedet hvil de siste hundre tusen årene ca, hva med keisersnitt? Jeg leste nemlig noe interessant angående det. At ettersom keisersnitt nå er mulig vil dette tillate at barn med større hode overlever. Og også moren til dette barnet. Større hode muliggjør også for større hjerne. Og barn som vokser opp i dag har jo teknologi rundt seg fra starten av og barn tar denne logikken svært kjapt i forhold til bare for et par-tre generasjoner siden. Kan det tenkes at vi er på vei inn i et skifte?

Stor hjerne/hode er ikke det samme som høyere intelligens.

Det er bare noe science fiction forfatterne har funnet på.

Neanderthalere og delfiner har større hjerner en dagens gjennomsnits mennesker.

Klart, men det gir muligheter for høyere intelligens. Intelligens har sannsynligvis med mer enn størrelse å gjøre selvfølgelig. Men det sier seg selv at større plass til hjerneceller kan gi grobunn for høyere intelligens også. Sett at sammensetningen av hjerneceller og kommunikasjonen mellom dem er av mest effektiv sort. Vi vet faktisk ikke hva dagens moderne samfunn gjør med mennesket egentlig. For bare et par-tre generasjoner tilbake var hverdagen helt annerledes enn den er i dag. Så vi aner ikke hva samfunnet gjør med hjernene våre egentlig. Selv har jeg en teori om at menneskehjernen egentlig ikke er tilpasset samfunnet vi lever i og at mange opplever høyt stress som de kanskje ikke takler. Men igjen, vi er flinke til å tilpasse oss og kroppen gjør det automatisk.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Det som er intersant er at evolusjon har ført til to veldig forskjellige hjerner som begge er høyt inteligente.

 

Det ene er pattedyr hjernen med sin neocortex den andre er fugle hjernen uten neocortex

 

to forskjellige måter å få høy inteligens på, man trenger ikke dra til afrika og studere sjimpanser for å studere smarte dyr, Skjærer er sikket top 5 smarte dyr på jorda, og du finner dem over hele norge, spesielt i byer,

 

Det er mange dyr i naturen vi undervurderer

Lenke til kommentar

Samfunn hvor subjektivisme og religiøs tro preger kulturen er mer voldelige enn samfunn hvor objektivisme og fornuft preger kulturen. Dette er overhodet ikke rart: Mennesker som baserer synspunktene sine på tro og følelser har ingen annen mulighet til å vinne fram med synspunktene sine enn gjennom å bruke vold. Mennesker som baserer synspunktene sine på fornuft kan derimot overtale meningsmotstanderne sine ved å peke på virkeligheten og forklare.

Hvor har du det fra at subjektivisme og fornuft ikke er relatert?

Lenke til kommentar

Syns det er litt vittig at objektivisme påståelig kan beskrive alt fra hjerne-sinn forholdet (selv om jeg egentlig ikke har sett noe som helst lagt fram) til hvordan vi skal styre samfunnet. Har heller ikke sett hvordan materialisme er feil, men nuvel. Tror det hadde vært fint hvis vi roet ned drittkastingen og stråmennene et par hakk, minoriteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...