Gå til innhold

Rickard Dawkins åpen for intelligent design


Anbefalte innlegg

Samfunn hvor subjektivisme og religiøs tro preger kulturen er mer voldelige enn samfunn hvor objektivisme og fornuft preger kulturen.

 

Har du dokumenterte kilder på dette?

 

Iran, Israel og Irak på den ene siden, Norge, Sverige og Danmark på den andre. Hva er de store forskjellene? Jo, nemlig at de tre landene i Midt-Østen rett og slett er mer religiøse i forhold til våre sekulariserte samfunn. Ja, med mindre du mener at hudfargen har noe med saken å gjøre, men det tror jeg ikke er noen medvirkende faktor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Israel er ikke et spesielt religiøst land, 65-85% er eneste sekulære jøder eller ateister/agnostisk

 

Et bedre eksempel er usa, enkelt det mest voldligste og kriminal plagete landet i vesten og også det mest religiøse landet i vesten, faktisk kan du se forskjellen innad i usa også, mer kriminalitet i religiøse sør enn i sekulære nordøst.

Lenke til kommentar

Israel er ikke et spesielt religiøst land, 65-85% er eneste sekulære jøder eller ateister/agnostisk

 

 

Du skjønner at du ikke kan sammenlikne ateister med jøder, ikke sant?

 

Du skjønner også at jøder er tilhengere av jødedom? Du skjønner da sikkert også hvilke følger det får for argumentet ditt?

 

Red: Hvis man også ser på wikipedia, så ser man at Israel består av 75,5% jøder og 20,3% arabere, når man også vet at arabere stort sett er muslimer, så vet man også at tett opp mot 95% av Israels befolkning er religiøse.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar

Husk at det er mulig at høyere levestandard fører til mindre religiøsitet. En korrelasjon er det hvertfall, men man skal være forsiktig med korrelasjoner!

Seff.

 

Dette er nevnt mest for å tilbakevise de religiøses påstander om at religion, og da kristendom i serledeshet, lager samfunn med mindre kriminalitet og faanskap, ala uttalelser som "Samfunnet blir mye mer harmonisk når man er kristen!" eller "Det ville ikke vært krig i verden hvis bare alle trodde på gud X!"...

 

Det er ihvertfall korrelasjoner en skal være forsiktig med å uttale, for de stemmer for det meste ikke! Er det noe mindre utroskap, vold eller mindre tvyverier i land som Iran? Tror jeg neppe, ikke engang med de sinnsvake straffene de opererer med der... En annen ting er vel mørke tallene...

 

Har ei vennepar fra Iran som forteller mye rart... Utroskap foreksempel foregår der også, men så klart mye MYE mer skult enn her, da det verste som kan skje her i landet er at du mister kone/mannen din for 5 stakkarslige minutter med gøy og det kan være ille nok for oss det, men der nede er du heldig hvis du blir et hode kortere og uheldig hvis de finner på å torturere deg før du er så heldig å miste livet... :( Eller kapper av deg div kroppsdeler i den tro at det hjelper så veldig mye. Her legger ikke loven seg borti dette i det hele tatt med mindre det eskalerer men i Iran må de så klart blande en stupid gud inn i det... Så forskjellene er der, men de slår faktisk ikke alltid ut i gudelig favør...

Lenke til kommentar

Israel er ikke et spesielt religiøst land, 65-85% er eneste sekulære jøder eller ateister/agnostisk

 

 

Du skjønner at du ikke kan sammenlikne ateister med jøder, ikke sant?

 

Du skjønner også at jøder er tilhengere av jødedom? Du skjønner da sikkert også hvilke følger det får for argumentet ditt?

 

Red: Hvis man også ser på wikipedia, så ser man at Israel består av 75,5% jøder og 20,3% arabere, når man også vet at arabere stort sett er muslimer, så vet man også at tett opp mot 95% av Israels befolkning er religiøse.

 

 

Sekulære jøder er pr. definsjon ikke religiøse, de tror ikke på gud, derfor er sekukære jøder både jøder og ateister, Du er jøde så lenge moren din er jøde, de fleste sekulære jøder er som norske ateister de plaserer noen jødiske symboler rundt huset ved Hanukkah, de gifter seg kankjse i synagoger osv. Men de tror ikke på gud og derfor ikke religiløse.

 

Deter 44% Sekulære jøder og 15-40% Agnostikere eller Ateister, altså tror mellom 60 og 80% ikke på gud.

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Jeg ser at spørsmålet mitt førte til en del debatt. Det er nettopp derfor jeg etterspurte dokumenterte kilder. Man kan synse og mene hva man vil, men jeg ønsker, for ordens skyld, å se en dokumentert studie eller vitenskapelig artikkel som underbygger påstanden om at "Samfunn hvor subjektivisme og religiøs tro preger kulturen er mer voldelige enn samfunn hvor objektivisme og fornuft preger kulturen."

 

Jeg sier ikke at jeg motsier påstanden, men vær så vennlige å underbygg påstandene deres med kilder, om mulig. :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Det han ikke forstår, slik jeg oppfatter det, er hvordan en liten celle kan evolvere til å bli et menneske over tid....

Jeg er redd det er verre enn som så. Min mistanke er at han ikke har sett en celle sette seg ned ved stuebordet, tenke "nei, skal jeg bli menneske a tru?", for så å reise seg som menneske.

 

Men om det er så enkelt som du tror, vil mitt forslag være å feste ultralydutstyr på ei kjerring, pule ho og følge med mens en celle blir til et menneske. Problem solved. Bortsett fra at korinter13 sikkert må vente 3 år før planen kan settes ut i livet :)

 

edit: rapporterte dette spammet til minoriteten likegodt. kan vanskelig se at 'liberalisme'er tema.

Endret av freke
Lenke til kommentar

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Hva er det du ikke skjønte? Gene duplication/gen duplikasjon kopierer et allerede eksisterende gen. Det er en fundamental mekanisme i biologi/genetikk.

 

http://journals.lww.com/jpharmacogenetics/Abstract/1997/06000/Frequent_occurrence_of_CYP2D6_gene_duplication_in.3.aspx

 

Der har du et eksempel på observert gen duplikasjon, et av de første treffene jeg fant da jeg skrivde inn "observed gene duplication" i Google Scholar. Deretter begynner mutasjoner å modifisere dette genet. Hvordan dette skjer kan du åpne et leksikon, en skolebok, en Wikipedia artikkel eller et googlesøk for å finne ut.

 

http://lmgtfy.com/?q=how+do+mutations+work

 

 

Det er ikke så lett å skjønne noe av dette, men dere som kan dette må vel kunne komme med ett konkret eksempel fra den virkelige verden der det er påvist at en mutasjon fører til økt genmasse?

 

Er det ikke slik at det er langt flere ødeleggende mutasjoner enn oppbyggende?

Nei, de aller fleste mutasjoner er nøytrale.

Lenke til kommentar

Strengt tatt er det vel genduplikasjon som fører til den økte genmassen. Mutasjoner er det som senere endrer denne sekvensen slik at nye funksjoner kan oppstå.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mutation#By_effect_on_structure

 

I følge wikipedia siden ser det ut som duplikasjon er definert som en type mutasjon, ikke noe utenfor. Så er du sikker på dette?

I stand corrected.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...