Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

LED i spot'er? Hva med dimming?


Anbefalte innlegg

Når jeg teller, ser jeg at jeg har mer enn 60 spot'er i huset mitt. Med 35W pr spot og la oss si at de står på i snitt 4 timer hver dag innebærer det mer enn 3000 kWh i året!

 

Nå er de dimmet mesteparten av tiden, så tallet er vel i realiteten noe lavere ...

 

Men; jeg ser at de er begynt å reklamere for spot-pærer med LED, typisk 3W (som skal tilsvare 25-25W). Skifter jeg ut alle kan dette innebære et redusert strømforbruk i størrelsesorden 2700kWh (igjen; sannsynligvis litt mindre pga at de jeg har nå er dimmet mye av tiden ...).

 

1) Jeg har hørt at lyset fra disse pærene er endel "kaldere" enn fra vanlige spot-pærer. Stemmer dette? Noen som har erfaring?

 

2) Kan LED-pærene dimmes på vanlig måte med dimmeren som i dag er montert på veggen (og som er beregnet på pærene jeg har i dag)? Kan LED-pærer i det hele tatt dimmes?

 

Pærene skal ha en levetid på rundt 10.000 til 30.000 timer (har sett litt forskjellig fra ulike produsenter), så over pærens levetid sparer jeg altså fra 320 til 960 kWh. Da skulle investeringen bære seg, samtidig som man reduserer mljøavtrykket fra huset mitt =)

 

Noen som kan noe om dette og/eller har erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at det finnes 230V LED som har 50.000 timer

Ok - men det finnes jo 12V LED pærer også, så det jeg lurte på er om jeg kan sette disse rett inn i spot'ene jeg har med eksisterende dimmer og trafo ...?

 

Jeg ser at sokkelen på de pærene er den samme som de vanlige pærene jeg har nå.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sette 12V led rett i spottene dine i dag.

12C V LED er beregnet for driver med strømbegrensing mens de 12V spottene du har i dag forsynes med 11,5V pulserenhde vekselspenning der traforn krever en viss last før den i det hele tatt fungerer.

For å konvertere systemet ditt så må både spotter og drivere byttes.

Det enkleste hadde vært å konvertere hele opplegget til 230V slik at man kunne benytte 230V LED spotter og da kan man med stor sansynlighet benytte eksisterende dimmere.

Nå begynner det også å komme LED drivere som kan dimmes med vanlige dimmere men da må de gamle trafoene uansett byttes med LED drivere.

Uansett hvordan du snur og vender på det må det elektriker inn i bildet så en investeringskostnad utenom selve pærene blir det.

 

De råeste LED spottene jeg har sett hittil er 3x3W spotter.

Altså en spott med 3 stk 3W LED brikker i.

Jeg mener bestemt de lyser sterkere en 50W halogen.

De kommer i utgaver med 20 og 60 graders linse.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Har endelig kommet så langt at jeg nå vil begynne å skifte ut til LED spot'er.

 

Hoveddriveren min er lavere strømregning, og har et grunnleggende spørsmål til dere elektrikere der ute;

 

- krever et år med LED pære på 3W 12V like mye av strømregningen min som et år med LED pære på 3W 230V?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

hvordan er lyset på disse i forhold til glødetråd? har kikket litt på de hos grossisten men klarer ikke å få meg selv til å mene at disse har like godt lyst som glødelampene, ser helt rart ut..

 

www.ledlight-world.com har de spotpærer som gir det samme gode varme gule lyset man får idag fra halogen. Det som er viktig å vite er at det heter Varm Hvit og skal ligge på 2700-3000 Kelvin, Hvorav 2700 er gulest lys.

 

Veldig mange har dessverre dårlig opplevelse med LED da de har kjøpt en billig pære som ofte gir kald hvitt lys og som ligger på 5000-6000 Kelvin.

 

Så ja du får pærer som gir samme lys

 

Når det gjelder styrken så måles dette i lumen, og man kan her regne ca. 100 lumen pr. 10W så ca.

Lenke til kommentar

Har endelig kommet så langt at jeg nå vil begynne å skifte ut til LED spot'er.

 

Hoveddriveren min er lavere strømregning, og har et grunnleggende spørsmål til dere elektrikere der ute;

 

- krever et år med LED pære på 3W 12V like mye av strømregningen min som et år med LED pære på 3W 230V?

 

Jeg er ingen elektriker, men mener bestemt at dette skal være det samme, siden 3W er effekten og det du blir målt etter på strømregningen.

 

Jeg anbefaler ledlight-world.com, de har ett veldig bra utvalg av LED pærer i alle former. har selv testet noen derfra.

Lenke til kommentar

Har 12V pærer.

 

Trafo ligger i kassene i taket. 230 inn til trafo + ledning fra dimmer på veggen. ELKO dimmer.

 

Kan jeg bruke dette som det er og bare skifte pærene til LED-pærer?

 

Hei!

 

Ja det kan du, men det som er viktig er sokkelen, noe som jeg antar vil være mr16 sokkel. dette er bare 2 pigger. Disse er beregnet på 12V anlegg.

 

Se på disse

Lenke til kommentar

Nå var jeg innom en lysgrossist og ble fortalt følgende.

 

Hold dere unna LED som kobles rett til 230v anlegget eller ikke har en dedikert LED driver forankoblet.

Grunnen til dette skal være da LED trives ekstremt mye bedre med DC enn AC. En skikkelig LED driver konverterer spenningen til DC.

 

I en 230v led pære vil elektronikken slites ut på AC da den i teorien blir skrudd av/på 50 ganger i sekundet. Elektronikken vil derfor kun vare i få år, i stedet for 50 000 timer som mangle oppgir.

 

gjengir kun hva jeg ble fortalt...

Lenke til kommentar

Det det handler om er at i 230V LED pærer så må driveren presses sammen til å bli liten nok til å bli en del av selve pæra.

Det gjøres da noen kompromiss for å komme i mål regner jeg med i tillegg til at denne driveren i sitt bittelille sted skal hanskes med både sin egen varme samt LED brikkene i pæra, noe som gir driveren et hardt liv.

Til sammenligning har man laged den separate driveren så stor som den trenger å være uten å måtte ta hensyn til plassmangel, dette gir da bedre varmespredning og avgivelse som gir lavere driftstemperatur til en optimalt designet driver.

Samme blir for selve LED brikken, det er kun varmen fra denne som skal avgis i kjøleribber laget store nok for å få jobben gjort.

Så er nok ganske enig med grossisten du har snakket med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...