Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Får ikke gjenopprettet PC - trenger en enkel bootdisk.


Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å få liv i en HP-dv5000. Windows starter ikke, og gjenopprettingspartisjonen virker ikke. Er mulig disken har tatt kvelden, men vil forsøke litt likevel.

 

Maskinen kommer til det punktet der det må velges sikkermodus o.s.v. Uansett hva som velges går maskinen tilbake dit etter et par sekunder. Det samme skjer når jeg forsøker å boote på Windows-cd. Forsøk på å starte gjenopprettingspartisjonen ender raskt med en feilmelding.

 

Dette er ikke min maskin og jeg skal ikke legge mye tid i den. Lastet ned UltimateBootDisc, men det virket for omfattende til at jeg forsøkte å lage en cd.

 

Finnes det noe annet jeg kan laste ned og forsøke å starte maskinen på, slik at jeg får forsøkt å formatere disken? Noe enkelt liknende gamle oppstartsdisketter der format c: løser alle problemer.

Et ferdig image som brennes og brukes hadde vært fint....

Endret av t-vs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det noe annet jeg kan laste ned og forsøke å starte maskinen på, slik at jeg får forsøkt å formatere disken?

Det finnes, f.eks (allerede nevn) Windows-CD etc. Men løser formatering det problemet ditt? Du vil ende opp en maskin uten operativsystem og den vil du ikke kunne starte (utover tilgang til BIOS). Skal du legge inn et nytt operativsystem benytter du en bootbar CD/DVD/XXX hvor operativssytemet ligger og foretar en formatering samt installering.

 

EDIT:

Dagens eksterne harddisker og minnepenenr er ferdig formatert med FAT32. Men du vil ikke kunne starte en maskin med dem før du har lagt inn et operativsystem.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Finnes det noe annet jeg kan laste ned og forsøke å starte maskinen på, slik at jeg får forsøkt å formatere disken?

Det finnes, f.eks (allerede nevn) Windows-CD etc. Men løser formatering det problemet ditt? Du vil ende opp en maskin uten operativsystem og den vil du ikke kunne starte (utover tilgang til BIOS). Skal du legge inn et nytt operativsystem benytter du en bootbar CD/DVD/XXX hvor operativssytemet ligger og foretar en formatering samt installering.

 

 

Jeg er klar over at jeg må ha Windows inn på nytt, men grunnen til at jeg ville forsøke med UBCD var at ingen av mine Windows-CDer, lovlige eller mindre lovlige, var i stand til å få liv i maskinen. Det vil si, det er liv i den, men den bare spinner opp på CD-rom, for så å gå tilbake til valgene for sikkermodus o.l.

Poenget med UBCD var rett og slett å forsøke å få maskinen til gjøre annet enn å gå i loop.

Men resultatet med UBCD ble som med WinXp-cd; den går tilbake til velg-sikkermodus-side. Sannsynligheten for at det ville bli annerledes med UBCD var liten, men verdt et forsøk.

 

Jeg kommer inn i bios, men maskinen vil altså ikke starte på verken operativsystem, F11 recoverypartisjon eller CD-rom. F11 gir bare en feilmelding.

 

HD-diagnosen i bios sier FAIL, noe som vel tilsier at det er noe alvorlig med HD?

 

Dette leder til et avsporingsspørsmål; disken i maskinen er en Ultra-Ata4200rpm. Kan jeg sette inn en "ikke-ultra" Ata-100 5400rpm i den?

Lenke til kommentar

Siden plata spinner opp, men ikke vil starte.. Så vil jeg tippe at det er cd/dvd-rom som er gåent.. kan hende det holder med at du renser laseren.. om du er heldig ;)

 

Det du kan prøve, om maskinen har støtte for det da.. er å bruke et usb cd/dvd-rom og starte opp fra dette, eller så kan du få lagd en bootbar minnepenn, og legge inn windows fra den.. Dette går også kjappere enn fra cd/dvd :)

 

Mener å huske at WinToFlash er et kjekt program for å gjøre om ei cd/dvd-plate eller ei image fil til en bootbar minnepenn ;)

Lenke til kommentar

Men han nevner ikke noe om at han får beskjed om å trykke en tast for å starte installasjonen, heller ikke fått opp noe meny på UBCD.. Og dette er jo ting som skal komme opp om man ikke har en disk tilkoblet en gang ;)

 

Om en harddisk har S.M.A.R.T. feil, så kan den fremdeles fungere fint i mange år til, men ja.. det beste er nok å bytte den ut.

Evt kan man prøve div diagnose programmer på den og se hvor ille det er..

Selv fant jeg en 250GB S-ATA disk på el-retur.. disken ga S.M.A.R.T. feil ved diagnose.. og fikk beskjed om at programmet kunne prøve å fikse problemet.. tror det overskrev en sektor eller noe, og disken ble godtatt av testen :)

 

 

Så jeg vil tro at det er det optiske drevet som har tatt kvelden, men selvfølgelig.. disken kan jo også være veldig skadet.

Men til trådstarter.. skru ut disken, og se på den du selv hadde liggende.. om begge er IDE disker, så er det bare å bytte om du vil det ;)

Mest sannsynlig så sitter det ei feste ramme (caddy) og en adapter på disken i maskinen, som du må flytte over på den andre for at den skal passe.

Lenke til kommentar

Nå har jeg satt inn en ny harddisk. Det ble ett steg frem, og noen til siden.

 

1. Den booter nå på de fleste WinXP jeg har, inkludert en AllWindows DVD og en original XP som tilhører min egen HP. Ting ser i utgangspunktet greit ut.

 

2. På noen andre WinXP så kommer det en melding som oversatt betyr at det ikke kan bootes på nettverk. Det tyder på at boot på cd ikke har funnet sted, og at bootsekvensen har strandet på nettverket som er sist på lista.

 

3. UBCD og en annen cd virker ikke overhodet. Kun en gråsvart skjerm, og ingen melding. Jeg har testet UBCD på en annen maskin, og der virker den.

 

4. I alle, så nær som en, av de bootende XP'ene (ref pkt.1), stopper boot\installasjon raskt med en "trap00000006 exeption"-feilmelding. Jeg har ikke klart å finne ut hva denne betyr. Et google-søk viser at den er mye omtalt, og den også forekommer på maskiner med installert OS. Meldingen var ikke på denne maskinen med den gamle HD inne.

 

5. En av XP'ene, en XP pro uten servicepack, gikk mye lenger enn de andre. Den kom et stykke ut i prosessen der det lastes drivere av forskellige slag. Så stoppet den med en blå skjerm og beskjed om at installasjonen er stoppet for å ikke ødelegge maskinen, samt noe om å sjekke drivere og bios-innstilling. Men ingen trap00000006 melding.

 

Jeg har bestilt recovery-cd og skal selvsagt prøve å installere med den, men det må være noe mer galt med maskinen.

CD-rom sviver, men det kan selvsagt være noe galt likevel. Jeg har tatt ut RAM-brikkene og startet med en om gangen uten mer suksess.

 

Er det andre ting som kan forsøkes uten at det tar veldig mye tid, eller koster utilbørlig mye med tanke på maskinens alder og verdi? Låne en ekstern disk\cd-rom?

 

Edit: HD-diagnose i BIOS sier nå "Pass".

Endret av t-vs
Lenke til kommentar

Jeg har ved flere ganger reddet meg inn ved å benytte meg av "Hiren's BootCD". Som er en bootable cd på omtrent 100 MB med mengdevis av programmer og diagnoseverktøy. Ofte når installasjoner for meg har endt med bluescreen har dette skyldtes ram feil. Ligger også diagnoseverktøy som "memtest" på bootcden.

Lenke til kommentar

Jeg har ved flere ganger reddet meg inn ved å benytte meg av "Hiren's BootCD". Som er en bootable cd på omtrent 100 MB med mengdevis av programmer og diagnoseverktøy. Ofte når installasjoner for meg har endt med bluescreen har dette skyldtes ram feil. Ligger også diagnoseverktøy som "memtest" på bootcden.

 

Norp ble dagen mann! Maskinen startet ikke på original-cd fra HP, men Hirens fungerte. Det vil si programmene på Hirens var ustabile og trege. Da ble det å nok en gang plukke ut RAM brikker, inspirert av Norps setning om bluescreen under installasjon, og sannelig: Den ene brikken var defekt, og ved å sette den gjenlevende i nederste spor startet maskinen med en brikke, og installasjonen av XP gikk uten problemer.

 

Så med ny disk og kun en RAM-brikke, skrives dette på den gjenopplivede HP-dv5000.

Takk for gode råd, innspill og linker!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...