Gå til innhold

Hva er en god PSU?


Anbefalte innlegg

Personlig syns jeg det å kjøpe 80 PLUS Gold 1200W strømforsyning uansett om den er best på markedet ikke er noe bra invistering.

 

Selv en Corsair TX 850W V2 som ikke er så langt unna det jeg har, eller Corsair TX 850W til en 1000 kr burde være mere en bra nok. Med mindre man har 3 skjermkort i SLI/crossfire eller en ekstrem overklokket 6 kjerne prosessor, er det bortkastet med kraftigere.

 

Hvis jeg ville kjøpt dyrere strømforsyning måtte den hatt f.eks USB3 port slik at jeg kan koble den til pcen å måle rippelverdier, feil på strømforsyningen, tempraturer og slike ting i windows.

 

Selv slike ting er riktignok bortkastet hvis man vet man kjøper en god strømforsyning.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er Seasonic ja. MPX solgte 500W modellen til 99,- for en stund tilbake. Ikke verst pris for hva som i utgangspunktet er en Seasonic S12-II 500W.

 

Da er det bare å håpe Komplett/MPX skal dumpe prisen igjen - tror nesten jeg vil ha et par liggende, ikke de peneste powerene, men det spiller liten rolle..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er Seasonic ja. MPX solgte 500W modellen til 99,- for en stund tilbake. Ikke verst pris for hva som i utgangspunktet er en Seasonic S12-II 500W.

 

Da er det bare å håpe Komplett/MPX skal dumpe prisen igjen - tror nesten jeg vil ha et par liggende, ikke de peneste powerene, men det spiller liten rolle..

Har en Silver Power SS-SP750M selv. Den fungerer helt fint, dersom man ikke teller med coil whine den plager meg med... Billig, ja, men det virker som det er en grunn til det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

  Hadde en Corsair 750 HX watter men den hylte og skrek og gikk til slutt  i stykker. Etter byttingen til Chieftec 950 Watt tidlig i fjor er alt blitt glansbilder.  Men så er ikke komponentene mine så veldig strømmkrevende heller. PSUen er full av sikkerhet. 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Har en Silver Power SS-SP750M selv. Den fungerer helt fint, dersom man ikke teller med coil whine den plager meg med... Billig, ja, men det virker som det er en grunn til det.

 

Ok. Jo, jeg har sett noen har problemer med Seasonic og coil whine. Men har testet min Silver Power 500W jeg selv kjøpte for 99,- hos MPX den ene dagen de solgte den for så lite, og den har heldigvis ikke det problemet.

 

Hadde en Corsair 750 HX watter men den hylte og skrek og gikk til slutt i stykker. Etter byttingen til Chieftec 950 Watt tidlig i fjor er alt blitt glansbilder.

 

Det er litt ironisk, siden begge PSUene er bygget på den samme basismodellen fra CWT. Selv har jeg brukt min HX750 i over 2 år, og aldri hatt noe problem.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Hardocp.com jonnyguru.com og anandtech.com har de beste PSU testene.

 

Andre nettsider; Joda den ser bra ut, den har kabler, nok av dem faktisk - og ganske lange!, inni PSUen er det mange elektroniske dingsebomser, alt virker, maskinen slo seg på, kræsja ikke, den støyer ikke for mye, prisen er grei nok. OK VI ANBEFALER DENNE STRØMFORSYNINGEN.

 

I praksis har de ikke testa noe som helst!

 

Det finnes mange bra PSU produsenter, og de fleste leverer PSUer i forskjellige kvaliteter/prisklasser. Personlig er jeg mest fornøyd med Seasonic sine, alle mine 3 siste har vært fra seasonic og vært perfekte.

 

Jeg kan IKKE si det samme om CWT. Har hatt 50% feilrate med CWT produserte PSU'er (2 av 4), selv om de kommer bra ut i tester og er å finne under kjente merker som mist, corsair og chieftec.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder PSU-er så skal man være klar over at de fleste merker ikke lager PSU-ene sine selv. F.eks lages Corsair sine normalt av enten Seasonic eller CWT (Channel Wells Technology). Derfor er faktisk det viktigste ikke hva som står på PSU-en, men hvem som egentlig har laget den. Og da kan man kort og greitt si som følger, har Seasonic produsert innmaten så er det en bra PSU uansett hva som står utenpå. Det gjelder Silver Power modeller bygd på S12-II, Corsair HX450, HX520, HX620, HX650 er egentlig modifiserte Seasonic M12 PSU-er og Corsair AX er Seasonic X. Men Corsair HX 750 etc er bygd av Channel Wells Technology - noe som gjør at disse faktisk ikke får toppscorer i tester.

 

Leser man mye tester vil man se at Seasonic S12-II, Seasonic M12-II og Seasonic X nesten konsekvent ligger på topp i de ulike klassene, sammen med andre merker sine PSU-er bygd av Seasonic. Ja, det finnes noen andre gode produsenter også, men det å kjøpe Seasonic sine egne PSU-er eller andre PSU-er laget av Seasonic (uansett merke utenpå) er garantert et sikkert kjøp.

 

Jeg har hatt en PSU (av 8 stk) som ikke er/var Seasonic eller laget av Seasonic. Den er den eneste som har gått til helvete. Den eldste PSU-en hos meg som fremdeles er i bruk har 8 år på baken og er en Antec (build by Seasonic). Så av egen erfaring er det kun et merke som vurderes når jeg kjøper en PSU - og det er Seasonic, det uansett om jeg skal ha en 400 Watt eller 1 000 Watt. Prisen bryr jeg meg lite om, da jeg vet at disse PSU-ene bare går og går og går, og således blir rimelige i det lange løp.

 

@Tony*R*White:

Som sagt er HX750 bygd av CWT. Selv om det er en HX, kom den langt dårligere ut i alle tester enn tidligere HX modeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

  Ja var sikkert noe fabrikkfeil med Corsair PSUen jeg hadde. Den jeg har nå heter Chieftec Nitro Series BPS-950C 950W PSU. Ingen problemer med den ennå og jeg kan ikke høre den engang under tung spilling. (Den er også 80 Plus Silver)  

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

En god PSU er en som holder i minimum 5-7 år samdtidig som den innfrir når det gjelder helhetsinntrykk. I tillegg bør den ikke avgi sjenerende støy. Stabile spenninger med lite avvik og lav rippel er selvsagt en fordel, men dette er antageligvis varierende fra eksemplar til eksemplar og så lenge man er innefor grensen til feilmargin så har det etter min mening lite å si i praksis. Dersom en har et påkostet kabinett bør PSUen ha et ytre som passer inn. Det er en fordel med modulære kabler og semi-passiv kjøling. Man får begge deler i Seasonic X- eller Corsair AX-serien. En god PSU har ikke kondensatorer av rimeligste sort, men det er heller ingen automatikk i at dyrest er best.

 

De fleste kommer helt i mål med en Seasionic X 760W som har en fornuftig pris i forhold til hva man får. Den holder også til 2-3 systemoppgraderinger. Systemer med moderate effektbehov kommer i mål med de vifteløse foryningene i Seasonic X-serien. Entusiaster med kraftige SLI/CFX oppsett kommer stort sett i mål med Corsair AX 1200W.

 

Mannen i gaten kommer langt med en kvalitets-PSU på 500W.

En må regne med å punge ut med 1000-1500, men fordelt på 5 år eller mer så er det ikke en stor kostnad. Man får dyrere PSU enn dette, men diminishing returns kommer inn i bildet. 99% av PC-brukere kommer i mål med PSU <=1500 kr.

 

PSU og kabinett er en betydelig kostnadssluk for de som er avhenigig av å kjøpe komplette PC-systemer da disse produktene har betydelig lengre varighet en resten av PCen. Sett at jeg skulle kjøpt en komplett PC hvert 2. år så hadde jeg fått en merkostnad på 6-8000 kr + bedriftens påslag per 6 år. Dette er en betydelig sum. Klart man kan selge hele PCen når man anskaffer ny, men man får ikke noe særlig tilbake og det lønner seg som regel å selge PCen i deler fremfor å selge alt samlet. Realiteten er kanske at man får midt på treet av PSU og kabinett når man kjøper en ferdig-PC av noenlunde ok kvalitet. Det er bedre å bygge selv og kjøpe topp kvalitet på de komponentene som har lengst varighet og oppgradere resten underveis etter behov. Når man kjøper et komplett system blir man tvunget til å betale for samtlige komponenter selv om man kanskje trengte å oppgradere kun én komponent.

 

Jeg vil ikke anbefale å betale noe særlig mindre enn 1000 kr (pris hos rimeligste utsalgssted) for en PSU da det ikke lønner seg på lang sikt.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte en OCZ SilentXreme/Modxtreme piss ved forrige pc-kjøp, uten særlig research.

 

 

Det skulle jeg ikke ha gjort. Den var grei nok, se bort i fra den jævla vifta som gikk på 100% hele tiden med latterlige blå leds.

 

Alt gikk bra helt til noen uker siden, da jeg våknet til død pc. Etter litt feilsøking var PSUen helt død, bare en svak TZZTZZTZZTZZ når jeg prøvde å slå den på.

 

 

Så da ble det oppgradering til AX750 fra corsair/seasonic, med 7 års garanti. Var glad den OCZ'n ikke tok med seg andre komponenter når den svikta. Før det hadde jeg en Enermax som varte i nærmere 10 år.

 

 

Ellers, noen som husker Q-Tec dagene? laugh.gif

Lenke til kommentar

Har gode erfaringer med OCZ Modxstream,min er bare på 400w men har virket meget bra i en 3 års tid nå selv med overklokka CPU og Overklokka skjermkort i crossfire.

 

Gamerpc`n koser seg med en Corsair AX som jeg regner med holder i mange år til :)

lurer litt på hvilke kort du kjører når du har en PSU på 400W, og overklokking i tillegg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...