Gå til innhold

Jus eller Økonomi?


Opalkev

Anbefalte innlegg

Mulig det, jeg kommer stort sett inn der jeg vil komme inn, både på NHH, juss og medisin, men jeg har sett folk med gode karakterer gjøre det veldig dårlig på universitetet (f. eks. undertegnede på siv. ing. på NTNU), og jeg har sett folk med veldig dårlige karakterer

 

Det kan hende det er en statistisk sammenheng mellom vgs-karakterer og universitets-karakterer, og da står argumentet om at det er større andel flinke folk på NHH enn på BI, men jeg vil gjerne ha en studie som viser det, for jeg tror ikke det er så sterk korrelasjon mellom vgs-karakterer og universitetsresultater. Ellers så er det slik at man velger hvem man vil jobbe med på universitetet, og like barn leker best. Det er veldig mange veldig flinke folk på BI, så å finne folk man kan sparre litt med er ikke noe problem verken i Nydalen eller i Bergen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er vel at man på videregående i stor grad kan pugge seg til toppkarakter, mens det på høyere utdanning også kreves en viss forståelse. Altså ikke nødvendigvis en sammenheng. Forøvrig ville jeg helt klart valgt NHH over BI.

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Mulig det, jeg kommer stort sett inn der jeg vil komme inn, både på NHH, juss og medisin, men jeg har sett folk med gode karakterer gjøre det veldig dårlig på universitetet (f. eks. undertegnede på siv. ing. på NTNU), og jeg har sett folk med veldig dårlige karakterer

Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis kan trekkes likhetstegn mellom gode vgs-karakterer og gode universitetskarakterer. Det blir litt det samme som å tro at de med best karakterer på universitetet nødvendigvis må være de som tjener mest. At dette faktisk kan stemme i mange tilfeller tviler jeg i grunnen ikke på, men ikke at dette stemmer for alle sådane tilfeller. Jeg kjenner dyktige folk med toppkarakterer fra universitetet som ikke tjener noe særlig og jeg vet om de som tjener kjempegodt til tross for høyst gjennomsnittelige karakterer.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Mulig det, jeg kommer stort sett inn der jeg vil komme inn, både på NHH, juss og medisin, men jeg har sett folk med gode karakterer gjøre det veldig dårlig på universitetet (f. eks. undertegnede på siv. ing. på NTNU), og jeg har sett folk med veldig dårlige karakterer

Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis kan trekkes likhetstegn mellom gode vgs-karakterer og gode universitetskarakterer. Det blir litt det samme som å tro at de med best karakterer på universitetet nødvendigvis må være de som tjener mest. At dette faktisk kan stemme i mange tilfeller tviler jeg i grunnen ikke på, men ikke at dette stemmer for alle sådane tilfeller. Jeg kjenner dyktige folk med toppkarakterer fra universitetet som ikke tjener noe særlig og jeg vet om de som tjener kjempegodt til tross for høyst gjennomsnittelige karakterer.

 

Enig med det der. Jeg snakket om de store tallene. Statistisk vil nok de med 6 i matte fra videregående, gjøre det bedre enn de med 4 på de fleste mattefagene på Ntnu. Men det finnes jo åpenbart avvik fra regelen.

Lenke til kommentar

Mulig det, jeg kommer stort sett inn der jeg vil komme inn, både på NHH, juss og medisin, men jeg har sett folk med gode karakterer gjøre det veldig dårlig på universitetet (f. eks. undertegnede på siv. ing. på NTNU), og jeg har sett folk med veldig dårlige karakterer

Jeg er enig i at det ikke nødvendigvis kan trekkes likhetstegn mellom gode vgs-karakterer og gode universitetskarakterer. Det blir litt det samme som å tro at de med best karakterer på universitetet nødvendigvis må være de som tjener mest. At dette faktisk kan stemme i mange tilfeller tviler jeg i grunnen ikke på, men ikke at dette stemmer for alle sådane tilfeller. Jeg kjenner dyktige folk med toppkarakterer fra universitetet som ikke tjener noe særlig og jeg vet om de som tjener kjempegodt til tross for høyst gjennomsnittelige karakterer.

 

Enig med det der. Jeg snakket om de store tallene. Statistisk vil nok de med 6 i matte fra videregående, gjøre det bedre enn de med 4 på de fleste mattefagene på Ntnu. Men det finnes jo åpenbart avvik fra regelen.

Som sagt, dette er jeg ikke helt sikker på at stemmer. Noen som vet om noen statistikker?

Lenke til kommentar

Enig med det der. Jeg snakket om de store tallene. Statistisk vil nok de med 6 i matte fra videregående, gjøre det bedre enn de med 4 på de fleste mattefagene på Ntnu. Men det finnes jo åpenbart avvik fra regelen.

Det inntrykket jeg har er at de som hadde dårligst karakterer på vgs er de som gjør det best på universitet. Kanskje er det fordi at de som hadde dårlige karakterer på vgs og faktisk velger å gå ta videre utdanning er de som hadde gode evner, men liten innsats, mens de som hadde dårlige karakterer på vgs rett og slett fordi de var dum og hadde dårlig arbeidsinnsats, de tar ikke videre utdanning.

Lenke til kommentar

Wat, den linken over er helt urelevant. :dontgetit: De forskjellige fagene har jo helt forskjellige krav, som ikke har noe med opptakspoenggrensen å gjøre.

 

 

Det er mange linjer med høyt opptakskrav der de har lette eksamener der alle består fordi de vil at elevene skal ha gode karakterer.

 

Og så er det linjer med lavere krav der de synes det er ok med vanskelige eksamener og en høy strykprosent.

 

Noen fag har man tilogmed automatisk bestått med for eksempel en D eller bedre pga at noe av karakteren er en oppgave i løpet av året.

 

 

Så en slik side viser ingen sammenheng mellom opptakskrav og hvordan de gjør det.

 

 

Forøvrig har jeg ikke sett en sammenheng mellom karakterer på vgs og universitetet. Mange som var flinke men ikke er det lenger, og mange som var flinke som fortsatt er det. Vet om en som hadde 5,8 i snitt fra vgs og det "stopper ham ikke" fra å få A i absolutt alt på siv.ing..

Endret av dkny
Lenke til kommentar

For å besvare trådstarter sitt opprinnelige spørsmål; Økonomi og juss er to HELT VIDT forskjellige studier. Klart, vil man drive innenfor skatterett osv. etter at du har masteren i rettsvitenskap (juss), så er det ikke dumt med en økonomisk forståelse, men først og fremst kan du si følgende.

 

1. Økonomiutdannelser er så og si bare logiske. Det finnes ett rett svar, sånn er det. Det kreves i større grad en god matematisk og analytisk forståelse.

2. Juss er en utdannelse som er delvis logisk, men aller mest drøftende og detaljorientert. Du må ha høy språklig forståelse og gode evner innenfor drøfting.

 

Begge utdannelsene gir mer eller mindre ganske åpne valg senere i livet, eneste er at karakterene fra jusstudiet er mye viktigere enn karakterene på en økonomiutdannelse. Som jurist vil arbeidsgiver mer eller mindre KUN se på karakterene dine uavhengig av tidligere arbeidsgivere, mens med en økonomiutdannelse så er det hvor lenge du har vært i "gamet" og evt. tidligere arbeidserfaringer som vil telle mest.

 

Har du gode matematiske og analytiske evner; velg økonomi. Har du god språklig forståelse og bra evner innenfor drøfting; velg juss. Selv studerer jeg juss og er veldig fornøyd med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

:new_woot: jus er kult. Så bra du bekreftet det jeg trodde om at man ikke trenger å streve sånn for å være inni gamet og ha kontakter på jus, slik som i økonomi.

 

Tydelig å se at folk som ikke går på jus på denne tråden ikke har peiling, var jo noen som påsto at man måtte være like mye inni gamet på jus også. Og at fagfeltene var like.

 

 

Velg jus! :thumbup:

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Jeg skrev ikke at jus- og økonomistudiene var like, men at disse lett kan kombineres etter endt studium. Forøvrig har jeg bare vært jusstudent i 3 år.

 

Det er ikke nødvendig å studere begge deler for å være med i "gamet". Det har jeg aldri sagt, jeg sa at det var "nesten et must" for de som sikter høyt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Jeg stemmer personlig for jus!

 

Grunner:

 

1.I økonomi er du veldig avhengig av å ha et bein innenfor hos dem du vil få drømmejobben hos. Du trenger kontakter, karisma, masse stæsj på CV'en og mye erfaring. Dette er slitsomt.

 

2.Massemasse jenter på jus i oslo, om du er gutt da. Har en venninne der og hun vil gjerne ha et par gutter der også..

 

3.en av mine brødre studerte økonomi men ville nok tatt jus om han fikk velge igjen.

 

1. Gode folk vil alltid få gode jobber. Kontakter kommer etterhvert.

2. God nok grunn for å velge utdanning som vil prege resten av livet?

3. Urelevant

 

Har du rett og slett ikke peiling ville jeg gått for økonmi. Dette kan du uansett få god brukt for ved et senere bytte av studie. Du kan også hoppe av økonomien etter tre år, og ha fått en bachelor. Innbiler meg at det er bedre å velge økonomi først og deretter bytte, enn omvendt... Ellers velg det du har mest tro på. Om du skulle gå et år "feil" har ingen ting å si. Lykke til :)

 

 

 

Det er ikke sant at gode folk vil alltid få gode jobber, mange gode folk får veldig dårlige jobber fordi de har ikke noe annet å velge fra. Kontakter er virkelig viktige og hvis du kjenner en som kan skaffe deg et godt jobb eller kan anbefale deg til en som trenger en til jobb. Jeg vet om mange folk som er veldig gode folk som har dårlige jobber men så er det mange veldig dårlige folk som har veldig gode jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stemmer personlig for jus!

 

Grunner:

 

1.I økonomi er du veldig avhengig av å ha et bein innenfor hos dem du vil få drømmejobben hos. Du trenger kontakter, karisma, masse stæsj på CV'en og mye erfaring. Dette er slitsomt.

 

2.Massemasse jenter på jus i oslo, om du er gutt da. Har en venninne der og hun vil gjerne ha et par gutter der også..

 

3.en av mine brødre studerte økonomi men ville nok tatt jus om han fikk velge igjen.

 

1. Gode folk vil alltid få gode jobber. Kontakter kommer etterhvert.

2. God nok grunn for å velge utdanning som vil prege resten av livet?

3. Urelevant

 

Har du rett og slett ikke peiling ville jeg gått for økonmi. Dette kan du uansett få god brukt for ved et senere bytte av studie. Du kan også hoppe av økonomien etter tre år, og ha fått en bachelor. Innbiler meg at det er bedre å velge økonomi først og deretter bytte, enn omvendt... Ellers velg det du har mest tro på. Om du skulle gå et år "feil" har ingen ting å si. Lykke til :)

 

 

 

Det er ikke sant at gode folk vil alltid få gode jobber, mange gode folk får veldig dårlige jobber fordi de har ikke noe annet å velge fra. Kontakter er virkelig viktige og hvis du kjenner en som kan skaffe deg et godt jobb eller kan anbefale deg til en som trenger en til jobb. Jeg vet om mange folk som er veldig gode folk som har dårlige jobber men så er det mange veldig dårlige folk som har veldig gode jobber.

 

Jeg er helt uenig. Kanskje kontakter har en del å si i starten av arbeidskarrieren, men etter en hvis tid "innenfor" arbeidsmarkedet vil gode folk ALLTID få gode jobber.

Lenke til kommentar

Økonomi er riktignok temmelig allsidig. Men med jus kan du jobbe med alt fra folkerett og EU-/EØS-spørsmål til forretningsjus og strafferett. Spennvidden er fenomenal, det er nesten vondt å tro at en og samme utdannelse kan favne så vidt og åpne så mange dører.

 

Selv har jeg ikke angret et sekund på at jeg valgte jus, men kjenner på den annen side et par stykker som angrer bittert på at de valgte som jeg. Dette skyldtes til dels at de gjorde det ganske dårlig karaktermessig, men mest av alt tror jeg de ikke hadde riktige jus-egenskaper: Liker man samfunnsfag, å resonnere og å diskutere ulike ting, er jus antagelig et gunstig valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...