Gå til innhold

Jus eller Økonomi?


Opalkev

Anbefalte innlegg

Til året står jeg foran et vanskelig valg, nemlig hvilket studium jeg skal velge. Heldigvis er det noen måneder igjen til søknadsfristen!

Valget står mellom jus på UIO og siviløkonomi på NHH i Bergen.

Innspill og meninger rundt hvilket studium som er det "lureste" å ta er det jeg er ute etter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stemmer personlig for jus!

 

Grunner:

 

-I økonomi er du veldig avhengig av å ha et bein innenfor hos dem du vil få drømmejobben hos. Du trenger kontakter, karisma, masse stæsj på CV'en og mye erfaring. Dette er slitsomt.

 

-Massemasse jenter på jus i oslo, om du er gutt da. Har en venninne der og hun vil gjerne ha et par gutter der også..

 

-en av mine brødre studerte økonomi men ville nok tatt jus om han fikk velge igjen.

Endret av dkny
Lenke til kommentar

Jeg stemmer personlig for jus!

 

Grunner:

 

1.I økonomi er du veldig avhengig av å ha et bein innenfor hos dem du vil få drømmejobben hos. Du trenger kontakter, karisma, masse stæsj på CV'en og mye erfaring. Dette er slitsomt.

 

2.Massemasse jenter på jus i oslo, om du er gutt da. Har en venninne der og hun vil gjerne ha et par gutter der også..

 

3.en av mine brødre studerte økonomi men ville nok tatt jus om han fikk velge igjen.

 

1. Gode folk vil alltid få gode jobber. Kontakter kommer etterhvert.

2. God nok grunn for å velge utdanning som vil prege resten av livet?

3. Urelevant

 

Har du rett og slett ikke peiling ville jeg gått for økonmi. Dette kan du uansett få god brukt for ved et senere bytte av studie. Du kan også hoppe av økonomien etter tre år, og ha fått en bachelor. Innbiler meg at det er bedre å velge økonomi først og deretter bytte, enn omvendt... Ellers velg det du har mest tro på. Om du skulle gå et år "feil" har ingen ting å si. Lykke til :)

Endret av jj_89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
-I økonomi er du veldig avhengig av å ha et bein innenfor hos dem du vil få drømmejobben hos. Du trenger kontakter, karisma, masse stæsj på CV'en og mye erfaring. Dette er slitsomt.

 

Til noen grader vil jus og øko folk konkurrere om lignende jobber, så kan tenke meg at mye av det samme kan sies om jus også. I tilleg er vel jus kjent for å ha et til tiders usunt karakterpress for å ha sjanse på en brukbar jobb :ermm:

Lenke til kommentar

Setter pris på svar og tips angående dette!

Angående matte så har jeg hatt S1 og S2 på videregeånde de to siste årene og endte med fem i standpunkt og fem på eksamen i S2. Alltid vært glad i matte og tatt tall ganske lett.

Men det er kanskje sånn at R1 og R2 matten er mer relevant i forhold til siviløkonomstudiet?

I så fall har jeg ikke hatt det før, men tror jeg hadde taklet det bra.

 

Jeg lurer også på hvilke skoler som er best når det gjelder siviløkonoi, nå tenker jeg mellom BI og NHH i Bergen. Hvilken skole vil åpne flest dører?

Endret av Opalkev
Lenke til kommentar

BI og NHH er hipp som happ, kommer du inn på NHH og er villig til å studere i Bergen så er det sannsynligvis ikke verdt pengene å gå på BI. Husk at det er hva du gjør med mulighetene dine som betyr desidert mest, hvilken skole du går på er ikke så viktig. Hva som er mest "pop" blant arbeidsgiverne varierer uansett i perioder.

 

Edit: Ellers er det ingenting som heter siviløkonomi.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

BI og NHH er hipp som happ, kommer du inn på NHH og er villig til å studere i Bergen så er det sannsynligvis ikke verdt pengene å gå på BI. Husk at det er hva du gjør med mulighetene dine som betyr desidert mest, hvilken skole du går på er ikke så viktig. Hva som er mest "pop" blant arbeidsgiverne varierer uansett i perioder.

 

Edit: Ellers er det ingenting som heter siviløkonomi.

 

Yes, blir nok Bergen med tanke på pengene.

Nei, er vel ikke noe studium som heter det.

Er det sånn at man først tar en bachelor i økonomi og administrasjon også hvis man velger to år til får man en mastergrad innenfor økonomi? Og de som kaller seg siviløkonomer er det en "tittel" man kan kalle seg etter at man har tatt en master? Ellr hva er egentlig en siviløkonom?

Lenke til kommentar

Hvis du har sans for både økonomi og juss, kan du vel prøve deg på revisjon? Tar du master i regnskap og revisjon (MRR) på NHH etter bachelor blir du stat.aut revisor (hvis du oppfyller visse krav).

 

Er ikke helt enig at det blir hipp som happ med NHH og BI. Da jeg var på intervju hos en av "de fire store" sa den ene intervjueren at han så på det som et stort pluss og en "kvalitetssikkerhet" at jeg hadde kommet inn på NHH. På BI kan man som kjent kjøpe seg inn, og man får ikke den samme kvalitetssikringen. (Dette er ikke min mening, men den nevnte intervjuerens)

Lenke til kommentar

Til året står jeg foran et vanskelig valg, nemlig hvilket studium jeg skal velge. Heldigvis er det noen måneder igjen til søknadsfristen!

Valget står mellom jus på UIO og siviløkonomi på NHH i Bergen.

Innspill og meninger rundt hvilket studium som er det "lureste" å ta er det jeg er ute etter :)

Hvorfor ikke begge deler. Juss og økonomi går hånd i hånd. Ta en av studiene først, så kan du supplere med det andre etterpå. Hvis du har enda mer ork og virkelig vil langt opp i karrierestigen, så kan du i tillegg supplere med en lederutdanning. Med alt dette burde du ha gode sjanser for å gjøre en rakettkarriere.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Til året står jeg foran et vanskelig valg, nemlig hvilket studium jeg skal velge. Heldigvis er det noen måneder igjen til søknadsfristen!

Valget står mellom jus på UIO og siviløkonomi på NHH i Bergen.

Innspill og meninger rundt hvilket studium som er det "lureste" å ta er det jeg er ute etter :)

Hvorfor ikke begge deler. Juss og økonomi går hånd i hånd. Ta en av studiene først, så kan du supplere med det andre etterpå. Hvis du har enda mer ork og virkelig vil langt opp i karrierestigen, så kan du i tillegg supplere med en lederutdanning. Med alt dette burde du ha gode sjanser for å gjøre en rakettkarriere.

 

Ikke glem å bli lege og rakettforsker også

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Til året står jeg foran et vanskelig valg, nemlig hvilket studium jeg skal velge. Heldigvis er det noen måneder igjen til søknadsfristen!

Valget står mellom jus på UIO og siviløkonomi på NHH i Bergen.

Innspill og meninger rundt hvilket studium som er det "lureste" å ta er det jeg er ute etter :)

Hvorfor ikke begge deler. Juss og økonomi går hånd i hånd. Ta en av studiene først, så kan du supplere med det andre etterpå. Hvis du har enda mer ork og virkelig vil langt opp i karrierestigen, så kan du i tillegg supplere med en lederutdanning. Med alt dette burde du ha gode sjanser for å gjøre en rakettkarriere.

 

Ikke glem å bli lege og rakettforsker også

 

Haha, det er ikke så unormalt som noen kanskje tror. Onkelen min har MBA + JD ( Juris doctor-altså advokat) + phd i matematikk :p

Lenke til kommentar

Det er ikke uvanlig at noen studerer både juss og økonomi. Som nevnt går juss og økonomi hånd i hånd, og hvis du vil nå veldig langt i business så er det nesten et must å ha begge fagene. Jeg kjenner flere som har begge fagene. Forøvrig tenker jeg også å supplere med økonomi etter å ha fullført jussen.

 

Juss, økonomi og lederutdannelse er forenelige med mange yrker, og de er spesielt forenelige med hverandre.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Det er selvsagt mulig å ta både jus og økonomi, men

tror du fort kan studere deg i hel hvis du ikke har enorm

selvdisiplin og tar ting fort. Det er flere i næringslivet som har den komboen, bl.a Yngve Slyngstad (Oljefondet) og Svein Støle (Pareto), men tror ikke

det er noe som passer for folk flest.

 

Når det gjelder økonomiskoler vil jeg ikke si at det er hipp som happ.

En ting er at selve navnet kanskje ikke betyr så mye og

at fagene ofte er ganske like. Den viktigste forskjellen er

hvor dyktige og dedikerte de du studerer med er. Det jeg har lært mest av gjennom studiene

(går nå 4.året på NHH) er å diskutere og jobbe sammen med andre.

I snitt tror jeg du vil finne flere dyktige studenter på NHH enn noen andre økonomiskoler av den enkle grunn at det er desidert høyest inntakskrav. For all del, det er dyktige folk på

de fleste skoler, men det er nok flere seriøse på NHH.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...