Gå til innhold

Western Digital med 3 TB-disker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hva disse kommer til og koste, sånn ca?

seagate sine 3tb (7200rpm/5x600gb plater) ligger på 1600-1700kr, så vil anta de ikke legger seg noe høyere ihvertfal.

ser amentio er billigst her på 1606kr atm, men ser ikke utfor de er på lager i norge enda.

minuset er at seagate hittil kun selger den i kabinett da de sikkert frykter klager fra folk som ikke får bootet os fra de (men enterprise utgaven skal være ute som løs disk innen 2011).

 

men er jo bare og nappe den ut, har lånt en selv for litt testing og fikk 120mb/s på den men lå på 48grader vs de 1,5tb jeg har ligger på 41grader.

sett mange klage på at de sliter med at de blir oppimot 55grader om ikke kjølt.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Litt OT, men da jeg kjøpte denne pcen (eller fikk den da.. :dribble: ) regnet jeg aldri med at vi noen gang kom til å se 3.145.728 MB disker. :nei:

 

min_forste_pc_s1.jpg

 

Og jeg regnet vel aldri med at jeg skulle ha over 35.651.584 MB med plass på pcene mine.... og om noen år (la oss si 16 år), så sitter jeg sikkert å sier at jeg regnet aldri med å ha 5.368.709.120 MB med diskplass (5 PB )

Lenke til kommentar

FlexRaid så nice ut, jeg selv har enda hamstresykdom, jeg må enten brenne ut alt og må kjøpe 50 og 100 dvd spindler titt og ofte for og brenne ut.

 

Liker og samle på ting og ikke slette en film etter jeg har sett den osv, så jeg må altid ha all min data på 2 plasser og det tar på nå etterhvert da datamengden stiger veldig fort.

 

Blir nok og kvitte meg med noen 250 og 500gb disker i maskinen min og sette i noe 3TB disker.

 

Har litt sansen for og ha backupen på USB disker da jeg kan plassere dem vekk og ikke ha dem inni maskinen.

 

Blir jo litt slitasje for backupdiskene og bare stå i der 24/7 med bare backup på da maskinen min altid står på med torrents.

 

Drømmeoppsettet mitt må vær en ekstern box med plass til feks 5 eller mer disker

med noe sånn som hotswap (tror det heter det) altså at Sata plug og strøm og hurtig bare klikke hardiskene rett på plass.

 

Online lagring er ikke noe for meg da det somregel er begrenset plass der, og jeg bare har en halv megabit upload, ville tatt meg evigheter og lastet og TB`s

Lenke til kommentar

 

Ang mappestruktur er jeg mer enig, men problemet blir at jeg har disker med ulik størrelse, og de fleste RAID oppsett tar utgangspunkt i kapasiteten til den disken med lavest kapasitet (slik jeg har fortstått det) og da ville jeg fått mye svinn, eller kun kjørt med en disk type.

Så oppsettet mitt er nokså greit som det er...selvsagt mye jobb å legge filmer tilbake om jeg mister en disk, siden jeg ikke har laget ett opplegg for merking av backup diskene, og hvilke filmer som ligg på hvilken disk...så satser på å ikke miste noe.

 

I windows server 2008 så har du muligheten til å spre et volum over flere disker av forskjellig størrelse. Og når du kjøper en ny disk så legger du den bare til for å øke størrelsen på volumet. Du kan til og med fjerne disker uten å måtte sette opp volumet på nytt, og uten å miste filene på disken du fjerner. Bruker det selv og er kjempefornøyd :D

Lenke til kommentar

 

Ang mappestruktur er jeg mer enig, men problemet blir at jeg har disker med ulik størrelse, og de fleste RAID oppsett tar utgangspunkt i kapasiteten til den disken med lavest kapasitet (slik jeg har fortstått det) og da ville jeg fått mye svinn, eller kun kjørt med en disk type.

Så oppsettet mitt er nokså greit som det er...selvsagt mye jobb å legge filmer tilbake om jeg mister en disk, siden jeg ikke har laget ett opplegg for merking av backup diskene, og hvilke filmer som ligg på hvilken disk...så satser på å ikke miste noe.

 

I windows server 2008 så har du muligheten til å spre et volum over flere disker av forskjellig størrelse. Og når du kjøper en ny disk så legger du den bare til for å øke størrelsen på volumet. Du kan til og med fjerne disker uten å måtte sette opp volumet på nytt, og uten å miste filene på disken du fjerner. Bruker det selv og er kjempefornøyd :D

 

Oi, dette er nytt for meg, tilsvarende drive pool som i WHS? Hvordan fungerer dette med tanke på redundans? Eller er det bare et JBOD-system du snakker om?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nja, FreeBSD dør neppe med det første tiåret, og jeg har tro på at Nexenta skal holde seg i live også.

 

Sist jeg sjekket var ikke raidz helt i vater på freeBSD metp på stabilitet og ytelse, og nexanta er enten bare CLi, sterk begrenset lagringsmengde, eller ektremt dyrt om jeg har forstått det riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tror det har vært ansatt som produksjonsklart i hvert fall fra FreeBSD 8.0. Bare CLI er heller et pluss enn et minus på en server som uansett bare brukes til lagring, men ellers har du forstått det riktig med Nexenta. Men det finnes alternativer til Nexenta også, og jeg tror den grensen er høy nok for hjemmebrukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...