Gå til innhold

Diskusjon rundt Statsbudsjettet


Anbefalte innlegg

Innføring av 25% mva. på elektroniske tjenester fra utlandet er jeg igrunn ikke så veldig mye imot. Ser ingen grunn til at disse tjenestene skal slippe unna mva. samtidig som andre skal være mva. pliktige. Alt bør heller være momspliktig 25%, så får man heller senke momsen.

Jeg ser 2 problemer med dette:

 

1) Hvordan i alle dager skal de få innholds- og tjeneste-leverandører verden rundt til å kreve inn moms for Norge? Hva slags represaler skal de bruke mot de som kun ler av forslaget?

 

2) Når skal dette gjelde? Skal jeg betale moms når med bruker min paypal-konto og betaler for noe jeg laster ned til min server som står i USA? Skal jeg fortolle innhold jeg har betalt for når jeg flytter det fra en server i utlandet til en server i Norge? Skal de sette opp en tollstasjon på nettet og sjekke om det er betalt moms for bit'ene som passerer?

 

Det høres veldig ut som en frivillig ordning.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

At elektroniske bøker, norskproduserte og importerte, bør være mva-fritt på lik linje med fysiske bøker, norskproduserte og importerte, er jeg absolutt enig i, men ikke at varer og tjenester som er mva-belagt i norske butikker plutselig skal være mva-fritt om man handler fra utenlandske butikker. Det finnes ingen rasjonell begrunnelse for en slik konkurransevridning til fordel for utenlandsk næringsliv, (hadde det enda vært til fordel for norsk næringsliv kunne det vært OK) annet enn argumentet om inflasjonsjustering for 35 år. På den annen side er omfanget av privatimport (og dermed tapt mva for staten) et helt annet nå (pga netthandel) enn for 35 år siden, og grensa fyller tildels et annet formål enn opprinnelig. Du finner neppe noe annet land som har en så høy grense som 1000 kr; av våre naboland har Sverige 0SEK, Danmark 80DKK, Storbritannia £17, Finland 22€.

 

Haha for første gang som jeg kan huske har jeg forandret mening etter noe på diskusjon.no. Det gjelder at grensen på 200 kr skal oppjusteres. Når det kommer til mva på ebøker står jeg fortsatt på stedet hvil, men der er vi jo enige. Men har en lite utfylling som kommer under.

 

 

1) Hvordan i alle dager skal de få innholds- og tjeneste-leverandører verden rundt til å kreve inn moms for Norge? Hva slags represaler skal de bruke mot de som kun ler av forslaget?

 

2) Når skal dette gjelde? Skal jeg betale moms når med bruker min paypal-konto og betaler for noe jeg laster ned til min server som står i USA? Skal jeg fortolle innhold jeg har betalt for når jeg flytter det fra en server i utlandet til en server i Norge? Skal de sette opp en tollstasjon på nettet og sjekke om det er betalt moms for bit'ene som passerer?

 

Det høres veldig ut som en frivillig ordning.

 

Etter hva jeg forsto skal nettstedene øke prisen når nordmenn kjøper direkte fra dem. De pengene skal så settes inn på en eller annen "Mva-fra-utlandet"-konto her i Norge. Vi som forbrukere vil da ikke merke noe til det, utenom prisøkningen.

 

Problemet er når, som du sier, man benytter tjenester som pay-pal. Nordmenn klarere allerede fint å forbigå forbudet mot å bruke norske kredittkort på utenlandske spillnettsider, så ser ikke for meg at staten vil klare å forhindre det i denne saken heller.

 

Reelt sett er dette en regel som for de som har litt peiling på netthandel, ikke vil få noe å si når det kommer til prisøkning. Skal de klare å kontrollere det her tror jeg de vil bruke mer ressurser på det enn det de kommer til å tjene inn, og tro meg, da vil ikke staten gjøre noe med det =) De driver en butikk som skal ta vare på alle i Norge, men samtidig gå med nok overskudd. I og for seg greit for min del.

Lenke til kommentar

- Toppskatten: Say no more. Hvis de mener at det er rimelig å smelle inn toppskatt niv 1 på 471 200 kr og niv 2 på 765 800 så får de leve i boblen sin.

Tjener du 470k tjener du godt over middels. Tjener du 765k tjener du faen så bra, og jeg har ingen stor sympati med noen av disse. Skatt etter evne...

Toppskatten var vel egneklig ment fra kommun.... *kremt* jeg mener sosialistene for å "ta" de rikeste (sosialistene liker jo som kjennt ikke at folk tjener penger på arbeid). Men når de legger seg helt nede på 470k er det helt tydelig at det er ikke de rike de vil ta, det er den vanlige mann i gata som jobber litt overtid eller har en litt høyere utdanning. Og det er tydelig at det er inntekter i statskassa som er hensikten (for å bare skattelegge de rike hardt bringer egenklig ikke inn noe særlig inntekter)

 

Det de egenklig effektivt sier er: Ikke jobb overtid eller jobb i krevendes jobber for da skal vi straffe deg. Dette skaper ikke akkurat et veldig effektivt sammfund. Lykke til med å kjøre Norge i grøfta rødgrønne.... Jeg flytter sikkert ut av landet etter hvert hvis det fortsetter i en slik retning og det gjør nokk mange andre også, mens andre slutter å jobbe overtid og landets økonomi går sakte men sikkert ned i dass.

 

765k er heller egenklig ikke så enormt mye. En fagarbeider med mye overtid, skift og vakt tilegg, ol. eller kansje jobbing offshore med annen jobb når man har fri fra turnusen, el. kan jo faktisk tjene det med VK2 som høyeste utdanning...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2010/10/05/nyheter/statsbudsjettet_2011/innenriks/politikk/regjeringen/13709483/

 

Hva slags gjøker er det vi har sittende på toppen i vårt stolte land?? Fortsetter kommunegjelden å øke er oljefondet borte om 14 år.

 

Hvor blir det av pengene?? Vi har avgifter på alt, men klarer likevel sette kommunene i gjeld?? Og politikerne skyver dette bare foran seg, mens de snakker om å spare penger til "eldrebølgen". Amatører styrer landet vårt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ble tidligere i dag intervjuet av NRK om vårt syn på "E-Moms", og jeg må si NRK igjen klarer å unnlate å fortelle det vi faktisk ville få frem. Under intervjuet sa jeg at jeg overhodet ikke skjønner hvorfor de setter moms på en "virituell Vare", En vare som IKKE skader miljøet på samme måte som en papirbok eller en DVD plate med cover, papirdeisgnet til coveret, plasten som brukes for lage, frakten for å frakte faenskapet til norge, OSV OSV, men det de fikk frem var at jeg er pirat. -.- At jeg IKKE gidder å betale for en vare med sånn moms, så det var jo bare utrolig flott. -.-

Fattern lo av meg da han så hva som kom frem på 21 nyhetene, og ikke det jeg VILLE skulle komme på tv.

 

 

iKent.

Lenke til kommentar

Ingenting spennede i dette budsjettet. De øker litt til alle. Men det er ingen som kommenterer at de forsatt kjører heftig i minus. Rundt 2000-2008 som ikke var de beste årene så hadde de ca 4-12% (10% gjennomsnitt) i minus om du sammenligner inntekter utenom petroleum med utgifter utenom petroleum. I fjor hadde de 21% på grunn av finanskrisen. Men det er forsatt på 17% og etter det jeg har fatt med meg er finankrisetiltakene ferdig. I tilegg var det tydlig at de økte skatten noe. Og de var litt heldige, fordi antall sykemeldte har falt.

 

Dette er et problem, fordi det er nå eldrebolgen kommer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Etter hva jeg forsto skal nettstedene øke prisen når nordmenn kjøper direkte fra dem. De pengene skal så settes inn på en eller annen "Mva-fra-utlandet"-konto her i Norge. Vi som forbrukere vil da ikke merke noe til det, utenom prisøkningen.

 

Problemet er når, som du sier, man benytter tjenester som pay-pal. Nordmenn klarere allerede fint å forbigå forbudet mot å bruke norske kredittkort på utenlandske spillnettsider, så ser ikke for meg at staten vil klare å forhindre det i denne saken heller.

Eksemplet med Paypal var for å vise at nettstedet ikke ville kunne oppdage at jeg skulle betale moms selv om de var aldri så interessert i å kreve inn skatter for den norske staten. Hvordan i alle dager skal dette gjennomføres selv om jeg bruker norsk betalingskort? Tror man virkelig at alle nettbutikker i verden skal følge et pålegg fra den norske staten og sende penger til Norge? Skal de som knappt har hørt om landet Norge legge inn massse ekstra funksjonalitet for oss i sine nettbutikker når de oppdager at noen er nordmenn?

 

Dette blir heller ikke mulig å innføre bare gjennom kortselskapene. Man får opp en sum når man skal kjøpe noe i en nettbutikk, oppgir kortinfo og gir tillatelse til å trekke beløpet fra kortet. Kortselskapet kan da bare godkjenne eller ikke godkjenne transaksjonen, de kan ikke øke beløpet uten videre.

 

Jeg skjønner ikke at flere ikke reagerer på at de rødgrønne tror at norsk lov ikke bare skal gjelde nordmenn i utlandet, men også utlendinger i utlandet. Om vi for eksempel fikk beskjed om at alle butikker i Norge skulle kreve inn 20% avgift av alle kunder som kom fra Paraguay og sende pengene til landet så ville vi bare ristet på hodet over hvor naive de var.

 

Og hvordan skal et land informere alle næringsdrivende i hele verden om at de skal kreve inn skatter for dem. Sende brev til alle?

Hei,

vi representerer skattemyndighetene i det lille landet Norge som ligger i Europa. Du kan kanskje ikke hørt om landet før, men vi har nå vedtatt at du skal kreve inn skatt for oss.....

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet...ingen/13709483/

 

Hva slags gjøker er det vi har sittende på toppen i vårt stolte land?? Fortsetter kommunegjelden å øke er oljefondet borte om 14 år.

 

Hvor blir det av pengene?? Vi har avgifter på alt, men klarer likevel sette kommunene i gjeld?? Og politikerne skyver dette bare foran seg, mens de snakker om å spare penger til "eldrebølgen". Amatører styrer landet vårt..

Om det blir stemt borgerlig vil det ihvertfall ikke bli bedre. Husker Bondevik-regjeringa, de sulteforet virkelig kommunene, de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hahah moms på steam og andre netttjenester

Oppfordrer folk til og laste ned pirat!

IDOTI kalles det!

Kutt avgiftene og skatten og kutt Statlige anssate lat sabber som gjør 0% for samfunnet!

Går ikke ann og drive i norge i dag privat!

 

Dette går ut av normale familie! med og øke og øke.

Lenke til kommentar

De som er pliktige til å betale moms til Norge må registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret som gjøres med skjema 1011B. Det som må være med er blandt annet et norsk organisasjonsnummer, et norske bankkontonummer og dokumentasjon av omsetning og beholdning i selskapet. Og skjemaet og informasjon om moms på websiten er kun tilgjengelig på norsk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...