Gå til innhold

Lumix TZ7 shutter speed


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et Lumix TZ7, jeg er veldig fornøyd med kameraet, men jeg har et par spørsmål ang. lukkertid. Ifølge hjemmesiden til Panasonic, har en muligheten til å stille lukkertid fra 1/2000 - 8. Men når jeg går inn på menyen for å stille på den, har jeg bare mulighet til å velge fra 1/250 - 1. Menyhjulet står innstilt på manuelt.

 

Jeg har funnet ut at hvis en benytter "Starry Sky" modusen, så kan en velge mellom 15,30 og 60 sekunders lukkertid, men denne modusen setter jo andre begrensninger.

 

Jeg har brukt en del tid på å søke på nettet og ulike forum, men ingen har vært til hjelp enda.

 

Håper noen der ute vet noe som kan hjelpe!

 

-Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet helt, men har du TZ7 så finnes det vel ikke noen manuell modus? Har du TZ10 så har du manuell kontroll og lukker/blender pritoritet.

 

Lengste lukkertid begrenses av et menyvalg, lukkertidsområde (på TZ10) er til en viss grad avhengig av valgt blender.

Lenke til kommentar

Ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet helt, men har du TZ7 så finnes det vel ikke noen manuell modus? Har du TZ10 så har du manuell kontroll og lukker/blender pritoritet.

 

Lengste lukkertid begrenses av et menyvalg, lukkertidsområde (på TZ10) er til en viss grad avhengig av valgt blender.

 

 

Du kan prioritere lukkertid på TZ7, og den har et modus som lar det sette de fleste innstillinger manuelt.

Lenke til kommentar

Ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet helt, men har du TZ7 så finnes det vel ikke noen manuell modus? Har du TZ10 så har du manuell kontroll og lukker/blender pritoritet.

 

Lengste lukkertid begrenses av et menyvalg, lukkertidsområde (på TZ10) er til en viss grad avhengig av valgt blender.

 

 

Du kan prioritere lukkertid på TZ7, og den har et modus som lar det sette de fleste innstillinger manuelt.

 

Så du har ikke ZS7?

 

Edit: Håper dette ikke oppfattes som kverulering, men hvis det er TZ7 du har så tror jeg at du må ha misforstått noe i menyene.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet helt, men har du TZ7 så finnes det vel ikke noen manuell modus? Har du TZ10 så har du manuell kontroll og lukker/blender pritoritet.

 

Lengste lukkertid begrenses av et menyvalg, lukkertidsområde (på TZ10) er til en viss grad avhengig av valgt blender.

 

 

Du kan prioritere lukkertid på TZ7, og den har et modus som lar det sette de fleste innstillinger manuelt.

 

Så du har ikke ZS7?

 

Edit: Håper dette ikke oppfattes som kverulering, men hvis det er TZ7 du har så tror jeg at du må ha misforstått noe i menyene.

 

 

Med tanke på at det står Panasonic DMC-TZ7, så er jeg ganske sikker på at det er TZ7 jeg har ;)

Dette er tatt fra hjemmesiden, her

"Shutter Speed 8-1/2000 sec (Selectable minimum shutter speed) / Starry Sky Mode : 15, 30, 60sec."

Lenke til kommentar

På side 43 i brukerveiledning (jeg har engelsk i Pdf-versjon) står det litt om begrensninger i lukkertidsområdet. Med Starry Sky motivprogram er det mulig å velge lukkertid, men kun mellom 15-60 sekunder (s. 57), og tilsvarende for Fireworks. Det finnes en innstilling "Min shutter speed" s. 78 i manualen. Har du stilt på den? Den brukes til å begernses lukkertidsområdet for automatikken. Det er de mulighetene jeg kjenner til på TZ7, men hvis du forklarer hvordan du får justert lukkertiden utover dette kan jeg sjekke mer.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...