Gå til innhold

Stjal bil - kjørte i hel eier


Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig trist hendelse det der.

Men en skikkelig vekker for en ussel biltyv som istedenfor klapp på skulderen av politiet dersom han blir tatt ender opp som en jaget drapsmann der straffen blir mye høyere og saken får førsteprioritet hos politiet.

Nå vet jeg ikke strafferammen for uaktsomt drap men den er nok allerede for lav men sammenlignet med kun et simpelt bitlyveri mye strengere.

Lenke til kommentar

Trist hendelse, men man må vel også legge litt kritikk til handlingen til kvinnen. å kaste seg forran bilen når noen prøver å stjele den er vel ikke akkurat det lureste å gjøre. Akkurat som at det ikke akkurat er så veldig lurt å prøve å gripe inn hvis en blir banket opp, el. med mindre du er mye større enn de som prøver å benke opp noen og du mest sannsynerlig kan "ta de".

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Trist hendelse, men man må vel også legge litt kritikk til handlingen til kvinnen. å kaste seg forran bilen når noen prøver å stjele den er vel ikke akkurat det lureste å gjøre. Akkurat som at det ikke akkurat er så veldig lurt å prøve å gripe inn hvis en blir banket opp, el. med mindre du er mye større enn de som prøver å benke opp noen og du mest sannsynerlig kan "ta de".

 

"Kritikk" er vel neppe riktig ord å bruke her.

Lenke til kommentar

Det var ikke akkurat lurt å sette fra seg bilen med nøklene i og motoren på tomgang heller.

Det begynner tross alt å bli en og annen kjeltring som venter på strategiske steder spesielt vinterstid nettop for å stjele biler med nøklene i og motoren i gang.

Forskjellen er at nå er han ikke lengere noe småkjeltring og politiet bruker store resusjer for å få tak i vedkommende.

Lenke til kommentar

Trist hendelse, men man må vel også legge litt kritikk til handlingen til kvinnen. å kaste seg forran bilen når noen prøver å stjele den er vel ikke akkurat det lureste å gjøre. Akkurat som at det ikke akkurat er så veldig lurt å prøve å gripe inn hvis en blir banket opp, el. med mindre du er mye større enn de som prøver å benke opp noen og du mest sannsynerlig kan "ta de".

 

"Kritikk" er vel neppe riktig ord å bruke her.

Hva er det rette ordet da? Delevis annsvar? Dummskap? Naivitet?

 

Uansett så ser du (og alle andre) vel poenget?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Trist hendelse, men man må vel også legge litt kritikk til handlingen til kvinnen. å kaste seg forran bilen når noen prøver å stjele den er vel ikke akkurat det lureste å gjøre. Akkurat som at det ikke akkurat er så veldig lurt å prøve å gripe inn hvis en blir banket opp, el. med mindre du er mye større enn de som prøver å benke opp noen og du mest sannsynerlig kan "ta de".

 

"Kritikk" er vel neppe riktig ord å bruke her.

Hva er det rette ordet da? Delevis annsvar? Dummskap? Naivitet?

 

Uansett så ser du (og alle andre) vel poenget?

 

 

Får meg til å tenke på en gang for mange år siden da jeg jobbet et sted. Noen hadde stjålet noen 100-lapper og et minibank kort fra skapet mitt.

 

Det endte med at jeg ble den "skyldige" fordi jeg hadde ulåst skap.

De morske ansiktene og kritikken ble rettet mot meg. Og tyven ble liksom unnskyldt og fratatt oppmerksomheten :ermm:

 

Samme hva, er det ikke henne å klandre i dette tilfellet. Det blir å snu alt på hodet.

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Trist hendelse, men man må vel også legge litt kritikk til handlingen til kvinnen. å kaste seg forran bilen når noen prøver å stjele den er vel ikke akkurat det lureste å gjøre. Akkurat som at det ikke akkurat er så veldig lurt å prøve å gripe inn hvis en blir banket opp, el. med mindre du er mye større enn de som prøver å benke opp noen og du mest sannsynerlig kan "ta de".

 

"Kritikk" er vel neppe riktig ord å bruke her.

Hva er det rette ordet da? Delevis annsvar? Dummskap? Naivitet?

 

Uansett så ser du (og alle andre) vel poenget?

 

 

Får meg til å tenke på en gang for mange år siden da jeg jobbet et sted. Noen hadde stjålet noen 100-lapper og et minibank kort fra skapet mitt.

 

Det endte med at jeg ble den "skyldige" fordi jeg hadde ulåst skap.

De morske ansiktene og kritikken ble rettet mot meg. Og tyven ble liksom unnskyldt og fratatt oppmerksomheten :ermm:

 

Samme hva, er det ikke henne å klandre i dette tilfellet. Det blir å snu alt på hodet.

 

Tyven har selvsagt hovedannsvaret og skyld i forbrytelsen, men kvinnen har også et delevis annsvar for at sine aksjoner medførte at situasjonen ble farligere.

 

Skyld og annsvar er to forskjellige ting. Hvis du går å vifter rundt deg med en bunke med tusenlapper har du et delevis annsvar for at de blir stjålet, men det er selvsagt tyven som er skyldig i tyveriet og også tyven som har hovedannsvaret.

 

Hvis du husker "menn og voldtekt" hysteriet i media for en stund siden så var en av feilene som ble gjordt der at "delevis annsvar" i undersøkelsen ble gjordt om til "skyldig i egen voldtekt" i media. Dette er to helt forskjellige ting.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Ok.. jeg beklager.

---------

 

I denne så tragiske saken reagerer jeg bare på at kvinnen får fokus som syndebukk.

Og det så tidlig etter hva som skjedde.

 

Hun reagerte vel spontant og modig. Og måtte dessverre betale for det.

 

Tror nok de aller fleste av oss kunne finne på å gå fra bilen på tomgang et par minutter, om den sto like ved.

Endret av groenn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sjølvsagt ingen tvil om at føraren av bilen var årsaken til ulykka, men å hoppe på (med forbehold om at detaljar er feil) ein bil som er blitt stolen er ikkje så veldig lurt. Vanskeleg å bedømme midt oppi situasjonen kanskje, men det er uansett tilfelle.

 

Tidlegare denne veka var det ein artikkel om kundar i ein butikk, som tilsynelatande ikkje brydde seg stort når ein maskert og væpna person rana den. Politiet var kritiske til desse personane fordi tjuven kunne reagert negativt på det. I verste fall utløyst skot.

 

Hendinga er tragisk, men ein bør poengtere at forsøk på å stoppe tjuveri, om personen er bevæpna eller ei ikkje er lurt. I enkelte tilfeller kan ein kanskje avverge situasjonen, men du set deg sjølv i fare ved å gjere sånt. Tenk alltid på eigen sikkerhet først. Ein bil, kontakter, kredittkort, klokker osv. er kun gjenstander som ein ofte vil få igjen på forsikringa, det er ikkje noko ein bør risikere liv og helse for.

 

Som sagt, det finnes ingen unnskyldninger eller forklaringer for det tjuven gjorde, men handlinga til kvinna var heller ikkje bra. Kvinna er sjølvsagt ingen syndebukk, men det må være lov å kritisere handlinga hennes i ein situasjon som dette. Det hjelper ikkje ho, men å rette fokus mot kva ho kunne gjort annerledes kan kanskje lære oss noko om situasjonar som det.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Tidlegare denne veka var det ein artikkel om kundar i ein butikk, som tilsynelatande ikkje brydde seg stort når ein maskert og væpna person rana den. Politiet var kritiske til desse personane fordi tjuven kunne reagert negativt på det. I verste fall utløyst skot.

 

Hendinga er tragisk, men ein bør poengtere at forsøk på å stoppe tjuveri, om personen er bevæpna eller ei ikkje er lurt. I enkelte tilfeller kan ein kanskje avverge situasjonen, men du set deg sjølv i fare ved å gjere sånt. Tenk alltid på eigen sikkerhet først. Ein bil, kontakter, kredittkort, klokker osv. er kun gjenstander som ein ofte vil få igjen på forsikringa, det er ikkje noko ein bør risikere liv og helse for.

Riktig, men nå er det litt forskjell på å ikke blande seg inn i et ran og å mase på betjeningen om å få maten du har bestilt, mens ranet pågår.

Lenke til kommentar

Riktig, men nå er det litt forskjell på å ikke blande seg inn i et ran og å mase på betjeningen om å få maten du har bestilt, mens ranet pågår.

Når du maser på betjeningen som blir ranet, når ranet pågår, vil eg absolutt påstå er å blande seg inn i eit ran. Ikkje direkte mot ranaren, men indirekte ved å mase på betjeningen som er oppi ein ganske ekkel situasjon.

Lenke til kommentar

Det sjølvsagt ingen tvil om at føraren av bilen var årsaken til ulykka, men å hoppe på (med forbehold om at detaljar er feil) ein bil som er blitt stolen er ikkje så veldig lurt. Vanskeleg å bedømme midt oppi situasjonen kanskje, men det er uansett tilfelle.

 

 

Som sagt, det finnes ingen unnskyldninger eller forklaringer for det tjuven gjorde, men handlinga til kvinna var heller ikkje bra. Kvinna er sjølvsagt ingen syndebukk, men det må være lov å kritisere handlinga hennes i ein situasjon som dette. Det hjelper ikkje ho, men å rette fokus mot kva ho kunne gjort annerledes kan kanskje lære oss noko om situasjonar som det.

 

Nå må vi vel ha i betraktning at det blir ekstra tragisk, siden det var en kvinne ble offer for dette. Sett alt under ett.

Lenke til kommentar

Kvinnen er ingen syndebukk her, men jeg skjønner at man finner det kritikkverdig at man setter seg selv i vanskelige situasjoner. Det man må kunne ta med seg fra denne saken er at man selv ikke kan gjøre noe med at det eksisterer kriminelle biltyver/mordere, men man kan tilpasse seg selv og styre situasjonen deretter. Forventet oppførsel når man forlater en bil er at man skrur av motor og låser bilen. Man kan sikkert si at det er trist at man alltid bør ta slike forholdsregler, men i dette tilfellet hadde en katastrofe vært unngått pga. dette. Når det er sagt er dette noe som overhodet ikke skal tale i formildende i den kriminelles favør, eller flytte fokuset fra den avskyelige handlingen som han har begått.

Lenke til kommentar

Kanskje man glemmer litt en tredjepart å skylde på her; Om Arnold, Clintern eller noen sånn der hiver seg på et panser - og "vinner", ja da er det stående applaus. "Drittkult asse.."

 

Men om en kvinne viser mot for å verge hva som er sitt i virkelighetens Norge.. ja da er hun 'dum'. 'kritikkverdig' etc etc etc..

 

Ja, man ser jo selv. Nå dreier alt seg om hva hun gjorde "galt".

 

Altså jeg mener.. hun er pokkern meg mer HELT enn dum ! :grumpy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man må vel kunne vurdere sine egene evner. Dessuten hadde det nokk ikke hjulpet å være Arnold når man blir kastet av panseret på en bil i stor hastighet og i et skilt. (Chuck Norris eller Lars Monsen derrimot... :!: )

 

En liten spinkel mann må jo også vurdere risiko ved å blande seg inn i noe bråk.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...