Gå til innhold

Fancy belysning på bad


Anbefalte innlegg

Jeg skal pusse opp badet mitt, og ønsker å gjøre det litt "kult".

Tanken er bl.a. å sette opp ca 8 spottere (12v) i taket.

 

Så til saken: Når jeg slår på lysbryteren, ønsker jeg at det er en bitteliten forsinkelse, slik at lampe nr. 1 går på først, deretter nr 2,3 osv.

 

Jeg ser for meg en tidsforskyvelse på 0,1 sek mellom hver (men aller helst justerbart).

 

Jeg har søkt rundt, både på forumet og nettet generelt, men vet jo ikke engang hva jeg skal søke etter. Men i mitt enkle hode, innbiller jeg meg at dette neppe kan være så komplisert.

En liten boks over taket, som får spenning, og deretter slår på spenning en etter en på de 8 utgangene).

 

Er det noen som kan tipse meg om hva som skal til, hvor jeg kan søke etc.

Kanskje det finnes noe ferigbyggede greier et sted.

 

Ønsker også å ha lyd på badet (ikke radio/cd), men lydeffekter (bølgeskulp, vind etc).

Tenkte å bruke en billig MP3-spiller, kople den tyl en svært enkel mini-forsterker, og deretter sette opp noen bittesmå høytalere over taket. Kommentarer, eller forslag til bedre løsning ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! siden du åpenbart ikke er elektriker vil jeg ikke gi deg råd mtp løsninger og utførelse.

 

Her på forumet, er det dessverre, en stygg tendens. Til at de som er villige til å svare på denne typen spørsmål, er de samme som ikke har den nødvendige kompetansen selv.

På dette forumet har jeg sett forslag som i ytterste konsekvens kan være livsfarlige.

 

IOM at du må spørre om, ikke bare koblingen, men faktisk hele løsningen! Vil jeg ikke tro, at du klarer å skille de gode forslagene du evt. får. Fra de dårlige, og de dårlige fra de livsfarlige. På bad er du spesielt utsatt!

 

Ring en elektiker!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei!

 

Ser for meg at effekten utvilsomt blir stilig, men som SirAmp og PerB sier så er det mange forskrifter å ta hensyn til ved fastmonterte lys. Så det beste er nok å ta kontakt med en elektriker.

 

Det finnes et utall løsninger for lys-effekter. Så du kan nok finne noesom vil passe ditt behov, men som sagt. Det er elektrikere som har oversikt over de :) (i hvertfall de lovlige)

Lenke til kommentar

Uff, jeg burde skrevet det, når jeg ser svarene her.

Jeg HAR kontakt med en aut. elektriker some er villig til å kople opp dette 12v systemet for meg.

Jeg (og ikke minst han) VET at våtromsnorm, kabling på bad, etc etc skal følge normer og regelverk.

 

Utfordringen er at han som elektriker i Hafslund er vant til å arbeide med master, inntakskabler og varme i gulv, men har aldri tenk på en slik løsning jeg etterspør.

Han sier det sikkert er mulig med noen reléer, tidsstyring etc, men han (og jeg) tror kanskje det kan være en enklere løsning (til og med kanskje ferdige løsninger) som kan benyttes, fremfor at han kjøper inn overkill-deler/styringssystemer til tusenvis av kroner. I begge våres hoder innbiller vi oss at for en slik funksjon på et 12v anlegg, er det ikke de helt heftige komponeneten som må til.

 

MIN jobb i dette, blir å skaffe en løsning, som jeg ydmykt spør om bistand til her :)

 

Anyone ?

Lenke til kommentar

Hei! siden du åpenbart ikke er elektriker vil jeg ikke gi deg råd mtp løsninger og utførelse.

 

Her på forumet, er det dessverre, en stygg tendens. Til at de som er villige til å svare på denne typen spørsmål, er de samme som ikke har den nødvendige kompetansen selv.

På dette forumet har jeg sett forslag som i ytterste konsekvens kan være livsfarlige.

 

IOM at du må spørre om, ikke bare koblingen, men faktisk hele løsningen! Vil jeg ikke tro, at du klarer å skille de gode forslagene du evt. får. Fra de dårlige, og de dårlige fra de livsfarlige. På bad er du spesielt utsatt!

 

Ring en elektiker!

Finnes vel ingen ting livsfarlig med 12V på badet...

 

Har du noen gang brukt f.eks en batteridrill på badet? oj oj oj livsfarlige 12V batterier på badet a gitt. Overlevde du?

 

Det er bare å ha 12V forsyninga utenfor badet hvis han skal bruke en nettspenningsdrevet 12V kilde og ikke et batteri.

 

Ser ingen som helst grunn til å innvolvere elektriker her.

 

Og tviler egenklig en del på at en elektriker har kompetansen til slikt heller. Det blir i såfall en veldig dyr løsning tenker jeg.

 

 

Til trådstarter:

Hvis du er villig til å gjøre litt selv kan dette løses enkelt med f.eks en arduino som du kan kjøpe på f.eks sparkfun. Så trenger du egenklig bare å koble til noen MOSFET'er til PWM utgangene til aduinoen også koble noen LED til disse. F.eks noen litt kraftige RGB leds fra f.eks http://www.dealextreme.com/ så kan du sette opp forskjellige farger, fading, forskjellige forsinkelser og hva du måtte ønske via arduinoen.

 

Du kan forrøverig også styre MP3 avspilling fra arduinoen via f.eks MP3 trigger fra sparkfun. og en liten forsterker og vanntett høytaler (igjenn da helst enten en 12V forsterker eller plassere forsterkeren utenfor badet for å unngå 230V AC kobling inne på badet).

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

I forbindelse med innlegget til flesvik er det nødvendig å presisere:

 

Det er flere grunner som kan gjøre det både farlig og livsfarlig med 12V på badet.

 

Det er ikke bare å ha 12V forsyninga på utsiden av badet dersom denne er tilkoblet nettet.

 

Å plassere forsterkeren utenfor badet fjerner ikke mulighetene for å få en potensielt berøringsfarlig installasjon.

Endret av compus
Lenke til kommentar

Jeg regner med at trådstarter vil bruke en strømmforsyning og ikke et batteri. I alle strømmforsyninger er det sikringer. Ved en kortsluttning vil denne sikringen ryke. Transistorer og LED ryker nokk lenge før de lager noe brann hvis de blir overbelastet. Det er vel strengt talt ikke noe værre å koble 12V i huset ditt enn i bilen din. Faktisk er det mye værre å koble på 12V systemet i bilen din fordi man der kan finne på å koble direkte til batteriet som kan levere enorme strømmer.

 

Og det er ingen berøringsfare ved 12V. Jeg har ikke noe problemer med å ta på bilbatteriet mitt ihvertfall, ikke en gang med våte fingre...

Det finnes masser av 12V strømmforsyninger som er ferdig terminert til en ledning med et støpsel på enden hvor det da ikke er noe som helst berøringsfare (det eneste du kan røre er 12V uttaket) Og hvis du da plasserer det utenfor badet slik at det ikke kan bli utsatt for vann er det ingen som helst problem.

 

Forummoralistene slår til atter en gang...

 

 

Dere folkens må jo være livredde for å bruke ting som f.eks batteridriller, radiostyrte ting, bilelektro, ol.

 

Lar du sønnen din bygge radiostyrt bil sier du.. er du gæren mann. tenk på de farlige spenningene fra batteriet... Du kan jo brenne opp huset ditt...

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

problemet er at SELV må komme fra et sted. Og, siden du ikke er elektriker, har du har ikke lov til å gjøre endringer eller utbedringer at det fastmonterte elektriske utstyret selv.

 

og jeg vil bare sitere meg selv:

 

Her på forumet, er det dessverre, en stygg tendens. Til at de som er villige til å svare på denne typen spørsmål, er de samme som ikke har den nødvendige kompetansen selv.

Lenke til kommentar

Det kan uansett være på tide å oppsummere hva man kan gjøre selv ;)

 

Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig.

Med mindre arbeid menes:

 

a) tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording

b) tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording

c) tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere

d) tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende,

og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen,

tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt

e) montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg

f) utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser Lavvoltsanlegg

(under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) effekten ikke overstiger 200 VA og

h) monterings- og bruksanvisning følges nøye og

i) hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll og

j) tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet,

dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).

 

Jeg uthevet det som gjelder 12V.

 

Kilde:

http://www.dsb.no/no/DLE/Elsikkerhet/Hva-kan-privatersoner-selv-gjore-pa-det-elektrisk-anlegget/

Lenke til kommentar

Jeg regner med at trådstarter vil bruke en strømmforsyning og ikke et batteri. I alle strømmforsyninger er det sikringer. Ved en kortsluttning vil denne sikringen ryke.

Det du sier er feil. Jeg kan linke deg MANGE strømforsyninger som IKKE har sikringer, de er derimot strømbegrenset. Noe som gjør at de kan stå med kontinuerlig kortsluttning. Det er spesielt disse man bør være forsiktig med. Har dem en riktig dimensjonert sikring og ledertverrsnitt så er det ikke noen fare med kortsluttning. Da vil sikringen ryke innen normert tid.

 

Forummoralistene slår til atter en gang...

Plager det deg at vi prøver å få folk til å forstå de potensielle farene ved å mekke noe selv?.

Dere folkens må jo være livredde for å bruke ting som f.eks batteridriller, radiostyrte ting, bilelektro, ol.

Jeg kan ikke svare for andre, men jeg er ikke livredd strøm. Jeg har flere ganger koblet med spenning på, men alltid med korrekt verneutstyr, planlegging, sikkerhetsbarrierer osv. Det kalles for å ha respekt for strøm, ikke frykt.

Har du forresten sett hva som skjer når man bruker en batteridrill feil?. Det kan gi deg ganske stygge brannsår om du er uheldig.

 

Lar du sønnen din bygge radiostyrt bil sier du.. er du gæren mann. tenk på de farlige spenningene fra batteriet... Du kan jo brenne opp huset ditt...

Spenningen er ikke farlig, det er produktet av spenning og strøm som er farlig med tanke på kortsluttning (altså effekt). Og den dagen jeg lar sønnen min mekke radiostyrt bil, så skal jeg være sikker på at ikke batteriene begynner å brenne/eksploderer ved kortsluttning.

 

Når det gjelder hva man KAN gjøre selv, så betyr ikke det at man MÅ gjøre det selv. Og som det framgår i teksten så skal det utføres "sikkerhetsmessig forsvarlig". Da må vi få lov til å påpeke hva som er forsvarlig og uforsvarlig oven for trådstarter uten å bli kjeftet opp for det. Men det er nå min mening, du skal selvsagt få lov å ha en annen mening.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ring det elektriker firmaet som har den reklama med alle de fancy pantsy effektene med kaffetrakteren som skrur seg på osv. Husker ikke hva de heter, men logoen ser slik ut: ~

det er bare en samleside for elektriske jobber og en plass der du kan komme i kontakt med elektrikerfirma... det heter dessuten el-løftet (www.el-loftet.no)

Endret av haavardgj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...