Gå til innhold

Hva må til for å bli kristen?


Anbefalte innlegg

Får å bli kristen:

 

Du må gi avkall på kritisk sans og sunn fornuft. Du må tro på det du blir fortalt uten å stille spørsmål. Du må godta at det er Guds vilje at noen er født til et miserabelt liv uten at det er mulig å se rettferdigheten i det. Du må godta at naturkatastrofer og all anne faenskap på jorden har en årsak du ikke skal stille deg kritisk til. Du må akseptere at beviset på Guds eksistens først blir synliggjort etter at du er død. Til gjengjeld kan du glede deg over at du har valgt riktig religion og ikke er fortapt som de vantro og de som valgte feil religion.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det merkelige er at de beholder sin kritiske sans når det kommer til skatt, politikk og andre ting, men tanken på gud er fredet når det kommer til kritisk, rasjonell tenking.... De tror nok ikke det selv, men det tror de fordi de erstatter kritisk sans med kognitiv dissonans (Som du kan lese om HER) og pøser på med hvor rasjonellt det er å tro på en gud selv om ingen har sett filla av den guden...

 

Tenk om religiøse kunne være ærlige også tenker jeg da.....

Lenke til kommentar

Litt skuffet over tråden, "hva skal til å bli" kristen er temaet, men TS ramser opp haugevis av ting som jeg ikke helt klarer å sette inn i sammenheng.

 

For eksempel

"Man må godta at noen mister barna i barselsengen, mens andre kan få massevis av friske og sunne barn."

 

Må man godta dette for å være kristen? Jeg tror ikke det

 

Men hvis jeg kan spore litt over på hva som må til for å bli kristen... i følge bibelen er det i grunn kun å se på Johannes 3:16

For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

 

Det vil si: Kun de menneskene som klarer å tro på Jesus er de som ikke vil gå fortapt. Interessant vers i grunn, de kristne som tror på helvete, tror jo at sjelen skal leve der i en evighet og bli pint? Også står det i det mest kjente bibelverset at det er kun de som tror på Jesus som skal ha evig liv?

 

Så, for å bli kristen er det bare å tro på jesus. Hvorfor har vi en så lang bibel da? Hadde ikke dette holdt?

Nå må du huske at i dette verset her står det ingenting om at noen sjeler skal brenne i helvete det står di skal bli fortapt...Det er mange forsjellige kristne menigheter som mange er uenige om hva helvete er i og med at vi ikke vet-og i verset her står det ingen ting om helvete i det hele tatt. Noen fanatister graver seg for dypt inn i johannes åpenbaring.

Hvis du tror er det nok-hvordan du leser og bruker bibelen er ditt valg-om du kaller deg kristen er ditt valg-verden fornyer seg og det har den gjort hele tiden-jeg går ut fra at bibelen begynte med en linje -så ble den større etter hvert.Viss det er viktigere hva andre mennesker måtte synese om ditt syn på gud så må du kansje velge en menighet med omhu,men ellers er det veldig fritt frem.. Er det miljø du søker eller er det bare å være kristen?

Lenke til kommentar

Skal innrømme at jeg ikke har utforsket begrepet Helvete i detalj, men jeg har fått inntrykk av at det Helvete som du blir sendt til for å lide i all evighet ble oppdiktet av den katolske kirken lenge etter at kristendom ble statsreligion i romerriket.

 

Mens Gehenna i Bibelen før bare ble sett på som en søppeldynge, der sjelen faktisk døde, og evt. senere råtnet og ble til andre ting. Himmelen var nok sett på som et sted der vi kunne leve evig fra begynnelsen av, men det var ikke nok for Paven m.m. De hadde et behov for å ha noe å true med, ikke bare noe å lokke med.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Alright, takk for svar. :) Er dette en helt alminnelig pinsemenighet eller har dere deres egne særpreg?

 

Jeg tenker litt mer konkret; hva skal gå i oppfyllelse? Hva tror dere skjer etter alt dette har skjedd? Skal alle til himmelen eller hva? Er det bare dere (altså de som deler troen deres) eller andre også?

 

Jeg tror ikke vår menighet skiller seg fra de andre pinsemenighetene, det kalles bare en pinsemenighet, ingenting utover det.

 

Etter de sju årene er omme vil Jesus vende tilbake på jorden og dømme alle menneskene som lever og som har levd. Alle vil ikke til himmelen, hvorfor skal man være kristen og følge reglene hvis alle kommer til himmelen? x) Det er kun de rettroende kristne som kommer til himmelen. Ingen andre er jeg redd.

 

Ingen er i himmelen eller helvete nå, hvis du lurer. Ingen havner på disse stedene før Jesus kommer tilbake og dømmer alle mennesker.

Lenke til kommentar

hvis du først skal bli kristen, bli medlem i en pinsemenighet. Det er der det er mest action.

Og der finner du de største orignalene. Mest bråk og drama. Ja, for der slipper du unna med meste. For å si det rett frem. Du kommer ikke til å starte bråk med bli dratt med i dragsuget før du en vakker dag ender på forsiden til VG med en lite flatterende omtale. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Du må bli en del av Jesus Kristus, da er du en kristen, eller omvendt Jesus Kristus må bli en del av deg, da er du en kristen.

 

Men du må likevel godta alt det urettferdige gud har skapt i verden.

 

Og du må forkaste all fornuft og kritisk tenkning

 

Dette er ikke riktig-gud hater det onde mer enn menneske gjør og hva kritisk tenking angår så er ikke din tro på the big bang teory noe mer håndfast enn andre teorier.

Jeg er et tenkende menneske utstyrt med personlighet og min egen frie vilje-jeg er kristen ,men det er min personlige tro og dette er ikke noe jeg tror fordi jeg er hjernevasket.

Selvfølgelig blir jeg påvirket av ting ,men ikke kom å fortell meg at du er ateist fordi du har levt i din egen boble hele livet-et steds fra har du fått ideen om at det ikke finnes en gud. Muligens fra dine foreldre?en lærer eller du kan være påvirket av din omgangskrets-dette sammen med kritisk tenkning gjør oss til de meneskene vi er.

Jeg er glad vi er forsjellige-jeg hadde vert en idiot om jeg mente min egen mening er den eneste meningen som er verd noe.Jeg liker å ha noe å bryne meg på.Viss jeg ikke vurderte andres meninger hadde jeg ikke komt lengre og vert den samme om 30 år som jeg er i dag-det ønsker ikke jeg. Viss jeg ikke kan forandre meg i løpet av livet så er litt av min mening med livet for meg borte.

Lenke til kommentar

Dette er ikke riktig-gud hater det onde mer enn menneske gjør og hva kritisk tenking angår så er ikke din tro på the big bang teory noe mer håndfast enn andre teorier.

 

Hadde du visst hva en vitenskapelig teori var, så hadde du forstått hvor idiotisk dette utsagnet er.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Dette er ikke riktig-gud hater det onde mer enn menneske gjør og hva kritisk tenking angår så er ikke din tro på the big bang teory noe mer håndfast enn andre teorier.

 

Hadde du visst hva en vitenskapelig teori var, så hadde du forstått hvor idiotisk dette utsagnet er.

 

Så du avfeier min teori som mere riktig enn min?

Dette er jo virkelig intresant da-

Du må huske det at før trodde man jorda var flat-men fant beviser på at det ikke stemte-einstein trodde atomet var den minste partikkelen i et stoff,men vi har siden funnet ut at det finnes et mindre osv. Vi er vitebegjerlige mennesker og har derfor et åpent sinn-dette gjør at vi utviklere oss og kommer til nye svar.

Lenke til kommentar

Så du avfeier min teori som mere riktig enn min?

Dette er jo virkelig intresant da-

Du må huske det at før trodde man jorda var flat-men fant beviser på at det ikke stemte-einstein trodde atomet var den minste partikkelen i et stoff,men vi har siden funnet ut at det finnes et mindre osv. Vi er vitebegjerlige mennesker og har derfor et åpent sinn-dette gjør at vi utviklere oss og kommer til nye svar.

 

Jeg har ikke avfeid noens teorier. Hva er din teori? Og hva tror du en vitenskapelig teori er?

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Tobben kan helt sikkert svare selv, men jeg velger allikevel å svare på denne...

Dette er ikke riktig-gud hater det onde mer enn menneske gjør og hva kritisk tenking angår så er ikke din tro på the big bang teory noe mer håndfast enn andre teorier.

Nå er ikke troen på gud en hypotese en gang, det er KUN en ide om at det må finnes en gud, en gjettning om du vil og jeg tror du bør se over hva en teori faktisk er fornoe før du drar sammenligninger mellom en teori og det å tro, for det er IKKE sammenlignbart.

 

 

Selvfølgelig blir jeg påvirket av ting ,men ikke kom å fortell meg at du er ateist fordi du har levt i din egen boble hele livet-et steds fra har du fått ideen om at det ikke finnes en gud.

Nå er ateisme default for alle nyfødte da... Hadde DU aldri fått høre om jesus hadde du helelr ikke trodd på noen jesus. Sagt på en annen måte, hadde du vært født i Bagdad er sannsynligheten stor for at du hadde sittet her og trodd på allah isteden for jesus... Har du tenkt over det?

 

dette sammen med kritisk tenkning gjør oss til de meneskene vi er.

For mitt vedkommende var det ikke familie eller venner som fikk meg til å tvile i det hele tatt da jeg begynte å tvile i tretten års alderen, men rett og slett fordi jeg leste bibelen! Så vi har alle våre grunner...

 

 

Jeg er glad vi er forsjellige-jeg hadde vert en idiot om jeg mente min egen mening er den eneste meningen som er verd noe.Jeg liker å ha noe å bryne meg på.Viss jeg ikke vurderte andres meninger hadde jeg ikke komt lengre og vert den samme om 30 år som jeg er i dag-det ønsker ikke jeg. Viss jeg ikke kan forandre meg i løpet av livet så er litt av min mening med livet for meg borte.

Samme her. Er glad for at alle ikke er like selv om jeg godt kunne tenkt meg en verden fri for i utgangspunktet spinnville gjettninger om guder som ikke legger noe annet til grunn enn blind tro... Det er ikke rasjonelt og det kommer det heller aldri til å bli rasjonelt å tro blindt på ubeviste guder. Og før du begynner å fortelle meg at tro er tro så tenk litt over at du aldri må sammenligne viten med tro, for tro vil for alltid være tro og tro er ikke viten... Den dagen vi finner en gud, om vi gjør det, står fremdeles spørsmålet om hvem sin gud vi har funnet. Det er nemlig ikke automatisk at det er den kristne guden vi hadde funnet hvis du trodde det, for det er ingenting med den kristne guden som overstiger noen av de andre gudene vi mennesker har trodd på oppover selv om du gjerne tror det.

 

Og hvis jeg skulle stå foran en gud når jeg dør så vil jeg svare den guden jeg kommer til at det rett og slett ikke var nok bevis for den guden i verden, i god Bertrand Russel stil... Jeg har i det minste ikke trodd på feil gud... Den kristne guden har vel i så måte noe sånn som 0,06% sannsynlighet for eksistens hvis vi deler inn alle gudene på 100%... Ikke nødvendigvis så lurt sikkert, men det gir en pekepinn på hvor stor sannsynligheten er for den kristne gud.... :)

Lenke til kommentar

Tobben kan helt sikkert svare selv, men jeg velger allikevel å svare på denne...

Dette er ikke riktig-gud hater det onde mer enn menneske gjør og hva kritisk tenking angår så er ikke din tro på the big bang teory noe mer håndfast enn andre teorier.

Nå er ikke troen på gud en hypotese en gang, det er KUN en ide om at det må finnes en gud, en gjettning om du vil og jeg tror du bør se over hva en teori faktisk er fornoe før du drar sammenligninger mellom en teori og det å tro, for det er IKKE sammenlignbart.

 

 

Selvfølgelig blir jeg påvirket av ting ,men ikke kom å fortell meg at du er ateist fordi du har levt i din egen boble hele livet-et steds fra har du fått ideen om at det ikke finnes en gud.

Nå er ateisme default for alle nyfødte da... Hadde DU aldri fått høre om jesus hadde du helelr ikke trodd på noen jesus. Sagt på en annen måte, hadde du vært født i Bagdad er sannsynligheten stor for at du hadde sittet her og trodd på allah isteden for jesus... Har du tenkt over det?

 

dette sammen med kritisk tenkning gjør oss til de meneskene vi er.

For mitt vedkommende var det ikke familie eller venner som fikk meg til å tvile i det hele tatt da jeg begynte å tvile i tretten års alderen, men rett og slett fordi jeg leste bibelen! Så vi har alle våre grunner...

 

 

Jeg er glad vi er forsjellige-jeg hadde vert en idiot om jeg mente min egen mening er den eneste meningen som er verd noe.Jeg liker å ha noe å bryne meg på.Viss jeg ikke vurderte andres meninger hadde jeg ikke komt lengre og vert den samme om 30 år som jeg er i dag-det ønsker ikke jeg. Viss jeg ikke kan forandre meg i løpet av livet så er litt av min mening med livet for meg borte.

Samme her. Er glad for at alle ikke er like selv om jeg godt kunne tenkt meg en verden fri for i utgangspunktet spinnville gjettninger om guder som ikke legger noe annet til grunn enn blind tro... Det er ikke rasjonelt og det kommer det heller aldri til å bli rasjonelt å tro blindt på ubeviste guder. Og før du begynner å fortelle meg at tro er tro så tenk litt over at du aldri må sammenligne viten med tro, for tro vil for alltid være tro og tro er ikke viten... Den dagen vi finner en gud, om vi gjør det, står fremdeles spørsmålet om hvem sin gud vi har funnet. Det er nemlig ikke automatisk at det er den kristne guden vi hadde funnet hvis du trodde det, for det er ingenting med den kristne guden som overstiger noen av de andre gudene vi mennesker har trodd på oppover selv om du gjerne tror det.

 

Og hvis jeg skulle stå foran en gud når jeg dør så vil jeg svare den guden jeg kommer til at det rett og slett ikke var nok bevis for den guden i verden, i god Bertrand Russel stil... Jeg har i det minste ikke trodd på feil gud... Den kristne guden har vel i så måte noe sånn som 0,06% sannsynlighet for eksistens hvis vi deler inn alle gudene på 100%... Ikke nødvendigvis så lurt sikkert, men det gir en pekepinn på hvor stor sannsynligheten er for den kristne gud.... :)

 

Jeg er jo da av den overbevisning at det finnes en gud og det er den samme guden vi alle(som tror på gud)

Tror på. Så jeg personlig synes det viktigste er ikke hvilken menighet man tilhører men at man tror i det hele tatt.Jeg er kristen fordi det jeg er født og oppvokst på vestlandet i norge-den har vert med poå å forme meg som menneske og er med på å gøre meg til den jeg er-det er kun tilfeldig-sannsynligheten er stor for at viss jeg var fra asia hadde jeg hatt en annen religion,men likevel trodd på en gud!

Lenke til kommentar
Jeg er jo da av den overbevisning at det finnes en gud og det er den samme guden vi alle(som tror på gud)

Tror på. Så jeg personlig synes det viktigste er ikke hvilken menighet man tilhører men at man tror i det hele tatt.Jeg er kristen fordi det jeg er født og oppvokst på vestlandet i norge-den har vert med poå å forme meg som menneske og er med på å gøre meg til den jeg er-det er kun tilfeldig-sannsynligheten er stor for at viss jeg var fra asia hadde jeg hatt en annen religion,men likevel trodd på en gud!

 

Da må jeg få spørre deg om en ting:

 

Hvis du tror at alle gudene vi mennesker har trodd på er en og samme gud hvordan forsvarer du da den gudens elleville overgrep? Ta foreksempel en del guder fra sør amerika som kappet ut hjertet til en jomfru HVER DAG, men hun levde, fordi guden deres forlangte det for at solen skulle stå opp? Var dette den kristne gud? Hvorfor lot han flere ti tusner av uskyldige jenter dø på den mest horrible måter når han kunne gitt seg til kjenne som den guden du tror er myk, god og snill? Hvorfor lot han da disse folkene skjære ut hjertene til jomfruer da? Eller de som stengte sine jentebarn innendørs i den tro at sollyset kunne få dem gravid? Eller noen av de tusenvis av andre uhyrligheter som er begått i det du tror er guden din sitt navn?

 

Så jeg vil vel si at du har et ENORMT forklarings problem (eller en likestor ignoranse for andre guder) når du kan få deg til å si at du tror alle disse gudene eer en gud... For da tar du ettertrykkelig feil!!! Men gi meg en god forklaring så skal jeg se om jeg klarer å kjøpe den..

Lenke til kommentar

Mulig di missforsto gud eller at den maktsyke kongen deres forlangte at slik skulle det være uten å tenke på hva gud måtte mene?Kan du gi meg en link hvor det det jeg kan bli overbevist om at dette er guds verk?

 

Det finnes ondt i mennesket-dette er et fakta!

tidene forandrer seg heldigvis-det er et fakta.

Det grunnleggende her er at alle mener vi har rett,men alle er uenige i en eller aen retning.Det blir aldri fred på hele jorden fordi vi er forsjellige.

Du er din egen lykke smed.Finn deg i deg!

Lenke til kommentar

Mulig di missforsto gud eller at den maktsyke kongen deres forlangte at slik skulle det være uten å tenke på hva gud måtte mene?Kan du gi meg en link hvor det det jeg kan bli overbevist om at dette er guds verk?

 

LENKE TIL WIKI

 

Tror neppe du vil syntes dette var guds verk da.... Og jeg syntes du har en heller lettsindig måte å unnskylde alt det onde som den guden din i så fall har gjort, når tilbederne i utgangs punktet gjorde det for guden sin!

 

Det finnes ondt i mennesket-dette er et fakta!

Nei, dette er feil. Det finnes ikke noe som er ondt i mennesker, men onde handlinger som mennesker utfører. Men noe fastspikret ondt finnes ikke, da ondt for noen ikke nødvendigvis er det for andre. Verden er ikke svart/hvit vet du...

 

tidene forandrer seg heldigvis-det er et fakta.

Og takk for det! Hvis ikke hadde vi fremdeles lagt folk som kritiserte guden din på steile og hjul på torget hver lørdag og omtrent alt det vi i dag ser på som naturlig hadde vært forbudt... Så takk for det ja. Den kristendommen du ser i dag er mer farget av sekulærismen enn sekulærismen er farget av kristendommen, så vet du det.

 

Det grunnleggende her er at alle mener vi har rett,men alle er uenige i en eller aen retning.Det blir aldri fred på hele jorden fordi vi er forsjellige.

Du er din egen lykke smed.Finn deg i deg!

Det grunnleggende for alle mennesker er at vi alle har likeverd. Religion fordrer ikke det likeverdet i det hele tatt nettopp fordi det setter guder høyere enn mennesker og vi kommer definitivt aldri til å få fred i verden så lenge vi opprettholder religion som styrende i våre liv, det er helt sikkert! Fjerner vi religon har vi ihvertfall en sjanse til å møtes på mer lik grunn nettopp fordi vi alle ville lagt virkeligheten til grunn og holdt doktriner og guder utenfor.... Og kristendommen har faktisk fått prøve seg i to tusen år uten at det ble noe bedre i det hele tatt... Legg merke til at det ikke var jesus som kom med menneskerettigheter, ytringsfrihet eller likestilling, men gud hjelpe meg hvor mange kristne som tror at det var kristendommen som kom med dette! De glememr at de i utgangspunktet er fiender av alle tre...

 

Og ja, jeg er min egen lykkes smed ja, men det forandrer ikke det faktum at jeg gjerne vil hjelpe andre til å finne litt lykke også...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Mulig di missforsto gud eller at den maktsyke kongen deres forlangte at slik skulle det være uten å tenke på hva gud måtte mene?Kan du gi meg en link hvor det det jeg kan bli overbevist om at dette er guds verk?

 

LENKE TIL WIKI

 

Tror neppe du vil syntes dette var guds verk da.... Og jeg syntes du har en heller lettsindig måte å unnskylde alt det onde som den guden din i så fall har gjort, når tilbederne i utgangs punktet gjorde det for guden sin!

 

Det finnes ondt i mennesket-dette er et fakta!

Nei, dette er feil. Det finnes ikke noe som er ondt i mennesker, men onde handlinger som mennesker utfører. Men noe fastspikret ondt finnes ikke, da ondt for noen ikke nødvendigvis er det for andre. Verden er ikke svart/hvit vet du...

 

tidene forandrer seg heldigvis-det er et fakta.

Og takk for det! Hvis ikke hadde vi fremdeles lagt folk som kritiserte guden din på steile og hjul på torget hver lørdag og omtrent alt det vi i dag ser på som naturlig hadde vært forbudt... Så takk for det ja. Den kristendommen du ser i dag er mer farget av sekulærismen enn sekulærismen er farget av kristendommen, så vet du det.

 

Det grunnleggende her er at alle mener vi har rett,men alle er uenige i en eller aen retning.Det blir aldri fred på hele jorden fordi vi er forsjellige.

Du er din egen lykke smed.Finn deg i deg!

Det grunnleggende for alle mennesker er at vi alle har likeverd. Religion fordrer ikke det likeverdet i det hele tatt nettopp fordi det setter guder høyere enn mennesker og vi kommer definitivt aldri til å få fred i verden så lenge vi opprettholder religion som styrende i våre liv, det er helt sikkert! Fjerner vi religon har vi ihvertfall en sjanse til å møtes på mer lik grunn nettopp fordi vi alle ville lagt virkeligheten til grunn og holdt doktriner og guder utenfor.... Og kristendommen har faktisk fått prøve seg i to tusen år uten at det ble noe bedre i det hele tatt... Legg merke til at det ikke var jesus som kom med menneskerettigheter, ytringsfrihet eller likestilling, men gud hjelpe meg hvor mange kristne som tror at det var kristendommen som kom med dette! De glememr at de i utgangspunktet er fiender av alle tre...

 

Og ja, jeg er min egen lykkes smed ja, men det forandrer ikke det faktum at jeg gjerne vil hjelpe andre til å finne litt lykke også...

 

Men kjære deg jeg har da aldri påstått jeg ikke er lykkelig.

Og jeg er enig med deg i at kristendommen er blitt brukt som maktmiddel i mange hundre år.av mennesker som var maktsyke. Dette har ikke noe med guds vilje å gjøre-gud ønsker likeverd som de fleste av oss håper jeg gjør.

Problemet er at vi alle er egoister på bunn-viss det store målet for en person i livet er å bli rik og personligheten til denne personen gjør at han går gjennom ild å vann for å oppnå dette så er det han det er noe galt med(vel galt og galt det er iallefall hans egen fil at han gjør det). Dette med at gud skapte oss med fri vilje og i stand til å tenke selv er noe som ofte blir glemt i slike sammenhenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...