Gå til innhold

Vurderer ny gaming-pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, takk for tips. Men nå har jeg lest flere steder (blant annet Maccan her inne :p) hvor det snakkes høyt om 460 GTX SLi.

 

Når det gjelder WoW, hva slags fps tror dere jeg kommer til å ligge på i 25 man raids med all grafikk på fullt? For eksempel Marrowgars bonestorm som kanskje er den verste AOE episoden i spillet, hvis det er noen som gamer WoW her da? Med current setup ligger jeg på 7-10, men gidder ikke punge ut 11k hvis jeg ikke får høyere fps en 30-40 :roll:

Lenke til kommentar

Om du i hovedsak kjøper pc'n for å spille WoW og Black Ops, trenger du ikke skjermkort i Sli/Crossfire. WoW har ingen planer om å utnytte Sli osv i framtiden. Legg heller pengene i noe annet.

 

 

Jeg kjører WoW på 2stk 5770's og jeg merker ytelsesforskjell med og uten crossfire på, ikke så altfor stor, men det teller litt, f.eks Marrowgar 25 går i 30-40 fps, hvilket er en meget krevende fight, og da står alt helt på maximum med 1920x1080 oppløsning...

Linker til en test her med og uten crossfire på, dårlig scaling, men forskjellen er der: http://www.pcgameshardware.com/aid,696698/Ati-Radeon-HD-5850/5870-Crossfire-vs-Nvidia-Geforce-GTX-285-SLI-Multi-GPU-Shootout/Reviews/?page=11

Lenke til kommentar

Du skal greie deg bra med gtx 460 i raids. lav fps i dalaran er uansett på grunn av den massive mengden med folk der, og hvordan WoW er kodet til å sende informasjon mellom spillere i nærheten av hverandre. GTX 460 i sli skalerer ekstremt bra, og hvis du spiller spill som CoD vil du få utnyttet det ekstra skjermkortet.

 

Når det gjelder CPU, HK og kjøler. Har selv akkurat kjøpt nøyaktig samme hovedkort og prosessor, og er kjempefornøyd. Lirket prosessoren lett opp på 4GHz uten å stille noe særlig på volt, veldig fornøyd. Jeg kjøpte meg også Noctua NH-D14. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å kjøpe en bedre CPU-kjøler enn det skrapet intel sender med prosessorene sine. Den er en trist ansamling metall og er ikke en prosessor som 950 verdig :whistle: Du vil få langt bedre temperaturer med en bedre kjøler. Trenger ikke gå så langt som en NH-D14, det finnes mange gode om mindre kjølere på markedet.

 

Håper det hjelper :p

 

Håkon

Lenke til kommentar

Tusen takk for info, folkens. Har oppdatert lista mi nå, men lurer litt på ekstra vifter..? Noen som kan anbefale noen bra 120mm vifter? Litt usikker på om det to som følger med er nok. Fant litt info om hva slags vifter jeg kan ha i kabinettet:

 

Cooling system

* Fan controller for 3 fans included

* 1 rear Fractal Design 120mm @ 1350rpm included

* 1 front Fractal Design 120mm @ 1350rpm included

* 1 front 120mm fan (optional)

* 1 bottom 120mm/140mm fan (optional)

* 1 side panel 120mm/140mm fan (optional)

* 2 top 120mm/140mm fan (optional)

Lenke til kommentar

Jo flere vifter jo bedre synes jeg, så kjør på! Har ingen erfaring med akkurat den viften du har der, men for å være ærlig så de litt "pinglete" ut. Personlig er jeg glad i viftene til noctua. De er veldig godt bygd og gir god luftgjennomstrømning uten å bråke. Så hvis du vil kan du jo legge noen kroner ekstra i vifter og gå for etpar: https://prisguiden.no/produkt/91200

 

Nå er jeg usikker på hvor stort kabinettet ditt er, så det er ikke sikkert plass blir noe problem. I mitt Antec 902 måtte jeg ta ut viften i døra for å få plass til CPU-kjøleren, NH-D14, så det kan være verdt å se på det før du går til innkjøp av vifter til døra. Ser ut som ditt er omtrent like stort som mitt, så det kan være noe å tenke på.

 

Det du er ute etter er en god luftflyt, og overtrykk i kabinettet. Da vil luften kun passere gjennom viftene på vei inn, ikke lekke inn gjennom allverdens sprekker og dra med seg støv og skitt.

 

Hvis du setter to vifter i døren som inntak, et ekstra inntak i front og to som blåser luft ut på toppen, får du i hvertfall en høy luftflyt gjennom kabinettet. Dette vil dog skape litt støy, samme hvor stille viftene dine er. Men med tanke på at du kommer til å kjøre 2 gtx460 i kabinettet blir nok ikke kabinettviftene den største støykilden :tease:

 

Oppsummering av denne etterhvert lange og litt rotete posten:

Kjøp gjerne etpar ekstra vifter og installer. Du trenger ikke kjøpe en til å fylle alle slot'ene i kabinettet, da det kan komme ting i veien som du ikke hadde forutsett når du kjøpte delene. Vifter er enkelt å ettermontere. Vent med å kjøpe resten av viftene til du har sett hvor mye plass du har. Og kjøp heller etpar vifter av høy kvalitet enn flere dårligere :w00t:

 

Håkon

Endret av HaakonNordengen
Lenke til kommentar

Takk for info om kjøling!

 

Jeg la ut listen jeg har tenkt til å kjøpe meg på mmo-champion.com og, under pc-delen. Tenkte at ettersom det er et wow-forum ville jeg få enda mer info om hvordan pc'n evt. vil kjøre wow.

 

http://www.mmo-champion.com/threads/766618-Building-a-new-GAMING-computer

 

tråden endte med å bli litt av en diskusjon om hvorvidt cpu eller gpu er viktigst for å oppnå bra fps i wow. Så hvis noen har lyst til å lese gjennom svarene og kommentere settes det pris på. Selv ble jeg egentlig enda mer forvirra enn det jeg var før jeg posta der :!:

Da tenker jeg først og fremst på hvor vidt delene er riktige/bra nok for wow :hmm:

Lenke til kommentar

Gidder ikke lese mer enn første siden av tråden din på mmo :p

 

Kort oppsummert: kjør på, du har et veldig godt oppsett :)

 

Kort om overklokking av CPUen din. Jeg har samme hovedkort og CPU som deg, og klokket den uten problemer opp til 4GHz. Det er ikke spesielt vanskelig heller, men om du aldri har gjort det før kan det være en fordel å spørre en venn som har litt peiling ;)

 

Hvis du har planer om å overklokke så du kjøpe bedre kjøler enn stock kjøleren som følger med, da den er søppel. Vil som sagt anbefale deg å kjøpe en bedre kjøler uansett ;)

 

Håper det hjelper

Håkon

Lenke til kommentar

Nå er det like før jeg bestiller. Bytta ut ram, da jeg ville ha en som var på lager hos komplett. Tror jeg bestiller alt derfra, blir kanskje en tusing dyrere enn å bestille fra 5 forskjellige butikker, men sparer jo litt på porto + at jeg får alle delene samtidig.

 

Sånn ser det ut nå:

 

https://prisguiden.no/profil/lister/118964

 

Har takk vekk kabinett, da jeg har lest at fractal r3 kan bli litt varmt. Dessuten var det ikke på lager hos komplett, så hvis noen kan finne et bra kabinett til rundt 800,- som er på lager hos komplett og er stort nok til det jeg har tenkt til å fylle det med, setter jeg pris på det!

 

Andre tips før jeg bestiller setter jeg selvfølgelig også pris på!

 

Handlekurven ligger forresten rett under 14k hos komplett nå, uten kabinett :no:

Lenke til kommentar

Da vil jeg anbefale deg Cooler Master CM 690 II Advanced. Det er et bra kabinett som har plass til alle komponentene du har tenkt deg. Selv den digre CPU-kjøleren Noctua NH-D14 får plass der. Har funnet en video av nettopp dette på YouTube.

 

HW.no har også testet dette kabinettet, og gitt det mange gode ord:

 

"Vi vil også trekke frem at monteringsjobben i dette kabinettet er en enkel affære. Hull i hovedkortbrettet lar deg skjule så godt som alle kabler, samtidig som den lakkerte innsiden skaper et helhetlig inntrykk. Hurtigfestene er meget enkle, og gjør samtidig jobben på en god måte. For å toppe det hele finner vi en god og samtidig meget funksjonell dockingstasjon i kabinettets topplokk.

 

Det er lite direkte negativt vi kan trekke frem rundt dette kabinettet, men litt pirking må vi gjøre. I hovedkortbrettet er det et hull for montering av bakplater til prosessorkjøleren. Nok en gang, som ved så alt for mange andre kabinetter, passer ikke dette til flere AMD-sokler. Samtidig skulle vi gjerne ha sett en litt lavere temperatur på brikkesettet.

 

Det som virkelig gjør dette kabinettet attraktivt, er prisen. Så lite som 780 kroner må du ut med. Det er ikke mye for et slikt kabinett, spesielt om vi tar høyde for resultatene vi har opparbeidet i dag. Dette anbefales!"

 

 

Det koster for øyeblikket 850kr hos komplett. De har det ikke inne per dags dato, men de har 85stk på lager ubekreftet 6/10, så det ser ut som det er på vei.

 

Håper det hjelper :w00t:

Håkon

Lenke til kommentar

Kjøp heller et GTX 480 kort isteden for 2 460. Har hat multi gpu i en stund nå og har sett meg lei på sli støtte og spill.

Ved å slå av multi gpu på mitt 295 gtx kort får jeg faktisk mer fps i f.eks, WoW, Mass Effect 2 (mulig de har fikset det nå, sist jeg testet var mars/april engang) og Starcraft 2.

Så hvis du først skal bruke en 4000~ på skjermkort kjøp heller et single core kort imo.

Lenke til kommentar

Ved å slå av multi gpu på mitt 295 gtx kort får jeg faktisk mer fps i f.eks, WoW, Mass Effect 2 (mulig de har fikset det nå, sist jeg testet var mars/april engang) og Starcraft 2.

 

Dette skal ikke være noe problem med 4xx serien til Nvidia. I alle tester jeg har lest av dem scorer de høyt på skalering i SLI. 2 stk GTX460 1GB er også et mye sterkere oppsett enn et singel 480.

 

Har selv 2stk 5850, og har testet ut WoW betaen med dette setupet. Begge kortene kjører på høy belastning og alt flyter feilfritt. Det er liten tvil om at WoW støtter multi-GPU setups.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Kjøp heller et GTX 480 kort isteden for 2 460. Har hat multi gpu i en stund nå og har sett meg lei på sli støtte og spill.

Ved å slå av multi gpu på mitt 295 gtx kort får jeg faktisk mer fps i f.eks, WoW, Mass Effect 2 (mulig de har fikset det nå, sist jeg testet var mars/april engang) og Starcraft 2.

Så hvis du først skal bruke en 4000~ på skjermkort kjøp heller et single core kort imo.

 

Nå er heldigvis nVidia-drivere såpass sofistikerte at du kan skru av SLI for et enkelt program, og SLI-støtte forbedres for hver driver. Vil likevel si at SLI kan ofte være et **** herk i min mening.

Men ikke like mye som ATI-brukere visstnok må slite med etter det jeg forstår (drivertrøbbel, 6 måneder gamle spill skalerer ikke godt. Enkelte spill som ikke får god framerate etc.)

 

Hovedkortet pleier å komme med SATA-kabler, strømforsyning skal komme med strømkabel. Tror det vil gå bra, satsa på det samme selv da jeg bygde PC ;)

Lenke til kommentar

ja ok :-)

 

tusen takk til alle som har bidratt med tips og info i denne tråden. sånt settes pris på!

 

da var greiene bestilt. kom på 15000. ble plutselig litt kvalm :dontgetit:

 

satser på at jeg får det tidlig neste uke, så da kommer jeg nok til å mase med dumme spørsmål under bygginga!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...