Gå til innhold

Vurderer ny gaming-pc


Anbefalte innlegg

Hei! Sitter å vurderer så smått om jeg skal gå til innkjøp av en ny gaming-pc, da jeg er luta lei smålaggen jeg får når jeg spiller. Før jeg går inn på eventuelle komponenter vil jeg bare si at spillene det går i for tiden er WoW (Cataclysm når den tid kommer) og CoD MW2 (Black Ops når det kommer). Jeg har lyst til å bygge selv (aldri gjort det før, men har sjekket noen video guider, og det ser da ikke ut som noen heksekunst).

 

Her er et utkast til deler jeg har sett litt på. Vet ikke om det passer sammen, eller om det evt er overkill (eller for dårlig) til å kjøre de fleste spill (inkl. WOW!!) på maks grafikk med svært bra FPS)

 

Kabinett: Cooler Master CM 690 II Advanced Sort (790,-)

 

Hovedkort: ASUS P6X58D-E, X58, Socket-1366 (1695,-)

 

Skjermkort: 460 GTX 1GB x 2 (3570,-)

 

Prosessor: Intel i7 950 (2250,-)

 

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 (999,-)

 

HDD: Samsung SpinPoint F3EG 1TB (490,-)

 

CD/DVD-rom: Samsung DVD±RW burner, SH-S223C (199,-)

 

Strømforsyning: Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU (878,-)

 

 

 

Trekk gjerne fram hvilke deler jeg bør skifte ut eller andre merker jeg bør se på.

 

Brukte prisguiden og da ble laveste sum for dette 10871 kroner. (Dette er da uten evt. Win7 64bit) Må vel legge til enda en tusenlapp da.

 

Har ikke satt noen makspris, da prosjektet fortsatt er veldig i startfasen.

 

 

 

Alle innspill settes pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Hvor stor forskjell vil jeg merke når det gjelder fart ved å velge cl7 (eller cl8) framfor cl9?

 

Fant denne RAMen: http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=120130

 

Noen som har erfaringer med det?

 

 

 

Et spørsmål til: Er det vits å kjøpe to skjermkort? Hva trenger jeg evt det til? Eller holder det med 1 x 460 GTX 1GB ?

Lenke til kommentar

Ikke kjøp Spinpoint F3EG til systemdrev, kjøp vanlig F3 da. Hvis du tenker SSD i tilleg er det greit, men en EcoGreen harddisk på noe så kraftig som du har foreslått er det lite vits.

God CPU-vifte:

Noctua NH-D14

God til en billigere pris:

Cooler Master Hyper 212

 

Anbefaler å kjøpe et "stille" kabinett og en viftekontroller også. Fractal Design R3 er et "stille" kabinett.

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Driver mest å leker med lista foreløpig, så har ikke bestemt meg for konkrete deler enda. Men det du sier er at det er liten vits å kjøpe F3EG disken?

 

Når jeg browser skjermkort listene på prisguiden kommer det opp mange forskjellige GTX 460 kort, men bare med forskjellige navn ( https://prisguiden.no/sok?pg-q=460+gtx&n= ) hva er egentlig forskjellen på alle kortene på den lista?

 

PC'n på toppen her: http://computers.toptenreviews.com/gaming/cyberpower/cyperpower-pc-black-pearl-review.html kjører 2x GTX 480. Er det overkill å ha to sånne kort? De er uansett for dyre for meg, men lurer sånn generelt :-)

 

Tror jeg dropper separat CPU vifte da det ikke ser ut til å være nødvendig. Men hva med vannkjøling? Pros/cons? Vanskelig å legge inn?

 

Er en quad core prosessor nok? Ser det ligger six-core prosessorer der ute...? :-P

 

Og eeeen ting til. På mange PC-lister ligger det to harddisker. Gjerne en SSD som primary på f.eks 80 gig og en secondary SATA på 1-2 TB. Er det nødvendig med to disker? Og hva er evt. forskjellen mellom en SSD og en SATA?

 

 

 

Sorry for lang post, men håper noen gidder å svare på spørsmålene :-)

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Driver mest å leker med lista foreløpig, så har ikke bestemt meg for konkrete deler enda. Men det du sier er at det er liten vits å kjøpe F3EG disken?

 

Når jeg browser skjermkort listene på prisguiden kommer det opp mange forskjellige GTX 460 kort, men bare med forskjellige navn ( https://prisguiden.no/sok?pg-q=460+gtx&n= ) hva er egentlig forskjellen på alle kortene på den lista?

 

PC'n på toppen her: http://computers.toptenreviews.com/gaming/cyberpower/cyperpower-pc-black-pearl-review.html kjører 2x GTX 480. Er det overkill å ha to sånne kort? De er uansett for dyre for meg, men lurer sånn generelt :-)

 

Tror jeg dropper separat CPU vifte da det ikke ser ut til å være nødvendig. Men hva med vannkjøling? Pros/cons? Vanskelig å legge inn?

 

Er en quad core prosessor nok? Ser det ligger six-core prosessorer der ute...? :-P

 

Og eeeen ting til. På mange PC-lister ligger det to harddisker. Gjerne en SSD som primary på f.eks 80 gig og en secondary SATA på 1-2 TB. Er det nødvendig med to disker? Og hva er evt. forskjellen mellom en SSD og en SATA?

 

 

 

Sorry for lang post, men håper noen gidder å svare på spørsmålene :-)

F3EG er en disk som yter dårligere enn vanlig F3, mot bedre støy/strøm. Vanlig F3 koster deg kanskje 50 kr ekstra, og er absolutt verdt det.

 

Forskjellen på "vendors" er liten, det er vanligvis bare forskjellig produsentnavn som ASUS, MSI, GIGABYTE og så videre. Noen produsenter lager sine egne kjølere som vanligvis yter bedre enn "referanse" fra NVIDIA eller ATI. I få tilfeller er det nesten nødvendig med en bedre kjøler, som med GTX 470/480 (de er jet-motorer in disguise).

 

Noe bedre enn GTX 460 SLI er egentlig overkill etter hva du får for penga, GTX 470 SLI er nok det eneste du kunne vurdert da, men da måtte du kjøpt AMP!-utgaven som kjøler bedre og stillere uten å bli gal av støyen. :hmm:

 

Vannkjøling har jeg ikke prøvd, men det virker enkelt nok hvis du setter deg inn i det. minuset her er at prisen fort kan gå opp 1000-2000 kr avhengig av antall komponenter, og så videre. I tillegg må du importere en del fra utlandet. Hvis du hater støy er vannkjøling visstnok meget bra og skal visstnok kunne fjerne nesten all støy.

 

En separat vifte som Cooler Master Hyper 212 koster deg lite ekstra og kjøler mye bedre enn medfølgende vifte. En god kjøler senker temperaturen på prosessoren din og kan i mange tilfeller øke levetiden (selv om det er unyttig uansett med tanke på at med ingen overklokking vil gjerne andre deler gi seg før CPU.)

Støy kan bedres her også, men "stock" holder vanligvis lenge.

 

Quad vil holde lenge, først nå i 2010 begynner utviklere å lage firetrådede spill, og dual core holder seg fortsatt veldig bra med mindre du er i 100+ FPS-områder (da har du forresten et luksus-problem :whistle: ).

 

Forskjell mellom SSD og "vanlig" harddisk må nok oppleves framfor å beskrives, jeg klarer ikke gå tilbake etter å ha byttet over nå. Se her:

Videoen er tre år gammel og forskjellene er nok faktisk større i dag. SSDer har også god levetid tross ryktene, ikke bekymre deg her. Hvis du bestemmer deg for SSD vil jeg anbefale OCZ eller Corsair sine disker, da disse leder på markedet nå og koster like mye som alle andre SSDer.

 

Og du snakket om lang post? :p

Lenke til kommentar

Tusen takk for info. Ser ut som det holder med dual GTX 460 da. Vannkjøling dropper jeg nok. Plages ikke av støy fra PC uansett, da den jeg har nå gir fra seg masse lyd.

 

Når det gjelder prosessor er jeg gira på en quad, selv om jeg spiller mest WOW (leste et sted at bad company to kan kjøres med 6 kjerner...?) WOW bruker vel 2 eller 3 hvis jeg ikke tar helt feil? Uansett er jeg vant til å ha 30 fps i Dalaran og rundt 15 i ICC25 med ALT av effekter på det laveste og med resolution på 1900x1050. Hvor mye fps kan jeg regne med hvis jeg bestemmer meg for å handle?? Har sett diverse screenshots hvor folk har langt over 100 fps :dribble:

 

Sjekka boot videon. Har lyst på en SSD som primary nå ja. Så tar jeg heller en vanlig disk til å lagre diverse shit på :p

 

Her er forøvrig lista jeg har kommet fram til så langt :whistle:

 

https://prisguiden.no/profil/lister/118964

Lenke til kommentar

Veldig bra liste detta her altså! Men hadde jeg vært du ville jeg skifta de to GTX465 mot 460.. trur det er bedre.. i og emd at du kan overklokke de veldig mye og forsatt være veldig kjølige! men da er det 1GB versjonene :) og kanskje tatt en 750W modulær Strømforsyning.. trur 850 er overkill :p visst ikke du skal ha GTX470 Sli da selvfølgelig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...