Gå til innhold

Artikkel: Hva mangler i Pentax K-5


Anbefalte innlegg

Mye mas om GPS på kamera. For de som har en bil-GPS, GPS på mobilen, "lomme-GPS" osv, vet vi at disse mottakerne er elektronikkverdenes svar på gule stafylokokker. De spiser så til de grader batterier. Sikkert morsomt å vite eksakt hvilken meter man sto på da bildet ble tatt, men ikke så morsomt at jeg ville ofret dyrebar batterikapasitet. Da fikk i så fall kameraet hatt et ekstra, dedikert batteri til dette, slik at GPS da bare døde stille og rolig når det var tomt for (dedikert) strøm (men med en liten beskjed, selvsagt) og ikke påvirket hovedbatteriet i det hele tatt. For min del vet jeg utmerket godt hvor jeg har vært og fotografert, og har ikke sett behovet. Men jeg synes likevel jeg hadde en god ide her med eget GPS-batteri om man først skulle stappet inn funksjonen....

Så det kan du bringe videre, Erik :-)

Endret av Manskow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Manskow: Er batterikapasiteten på speilreflekskamera så dyrebar? ca 1000 bilder per lading og ingen å avse? På helgetur i fjellheimen kunne jeg godt ofret halvparten av disse for GPS, men jeg tror ikke de tar i nærheten av dette. Dessuten kan du sikker slå den av :)

 

Med den kvaliteten som en har på skjermen på K-7 (og sikkert K-5) kunne en enkelt lagt inn kart og hatt en mye bedre GPS-modul enn disse håndholdte boksene. Kunne vært en kjekk liten app for turfolket og helt ubrukelig for stuegrisen .

 

På firmwaresiden kunne en ide være konfigurerbar firmware. Dvs slå av og på diverse funksjoner. Dette kunne vært gjort i en firmware generator på PC'en. Flesteparten av mulighetene bruker jeg uansett ikke og kunne derfor vært deaktivert for å få et mer ryddig og effektivt menysystem. Da bør vel alle bli fornøyd. ;)

Lenke til kommentar

Manskow: Er batterikapasiteten på speilreflekskamera så dyrebar? ca 1000 bilder per lading og ingen å avse? På helgetur i fjellheimen kunne jeg godt ofret halvparten av disse for GPS, men jeg tror ikke de tar i nærheten av dette. Dessuten kan du sikker slå den av :)

 

Med den kvaliteten som en har på skjermen på K-7 (og sikkert K-5) kunne en enkelt lagt inn kart og hatt en mye bedre GPS-modul enn disse håndholdte boksene. Kunne vært en kjekk liten app for turfolket og helt ubrukelig for stuegrisen .

 

På firmwaresiden kunne en ide være konfigurerbar firmware. Dvs slå av og på diverse funksjoner. Dette kunne vært gjort i en firmware generator på PC'en. Flesteparten av mulighetene bruker jeg uansett ikke og kunne derfor vært deaktivert for å få et mer ryddig og effektivt menysystem. Da bør vel alle bli fornøyd. ;)

 

Dyrebar og dyrebar. Til tider, ja. Mulig jeg har litt sære vaner, men når jeg er på tur, går jeg stort sett med påslått kamera i hånda, og selv om det slår seg av etter noen minutters inaktivitet blir det likevel mye på-tid. Og selv som 90% bruker snudd (inaktiv) LCD på mitt E-3 klarer faktisk å svi av en del strøm på tur. Jeg har dessuten totalt 4 batterier med på tur og er sånn sett ganske godt skodd med strøm, men ikke alle har med seg et arsenal av batterier. Og når da GPS'er i hovedsak suger mye strøm og det er fort gjort å glemme å skru av og på en evt. GPS stadig, ser jeg for meg en del tunge stunder med tomt batteri. Det passer som kjent aldri, da kan man banne på at en diger elg står perfekt til i skogsbrynet foran deg, i det batteriindikatoren blinker ildrødt før det takker for seg. Akkurat da er GPS veldig lite verd....

Hvis da en GPS hadde hatt eget batteri er det langt større sjanse for at hovedbatteriet ikke hadde gått ned for tidlig.

Uansett er det en god idé å skaffe seg et par ekstra batterier, men jeg vilel for min del iallfall ikke ønsket en GPS-enhet som gnagde på et kameras eneste batteri.

 

Trenger ikke eget batteri på gps'n. Holder lenge med en menyfunksjon for å skru av gps,n.

 

Og hvor mange husker å slå den av og på til stadighet ute på tur?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

De har multieksponering i rå-format så jeg ser ingen teknisk grunn til at ikke HDR-funksjonen også kunne lagret i dette formatet.

Øhmm.. Råformatet er vel i utgangspunktet data direkte fra brikken, mens HDR er resultat av manipulering. For meg blir det lettere ulogisk at et manipulert bilde skal lagres i raw (dvs PEF i dette tilfellet).

 

Når det gjelder funksjonalitet hadde jeg sett det som en fordel om kameraet;


  •  
  • hadde et lite oppevaringsrom til fjernkontroll og SD kort.
  • Vendbar skjerm er allerede nevt.
  • En større søker (noe som også kunne gitt plass til mer info).
  • Knapp som hindrer utløsing av blits ved neste bilde.
  • System som tillater utbyttbar CCD.
  • Brukerdefinerte valg i info menyen (kanskje K-5 allerede har dette?)
  • WLAN (eller blåtann om det er kjapt nok) for trådløs overføring av bilder.
     

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Øhmm.. Råformatet er vel i utgangspunktet data direkte fra brikken, mens HDR er resultat av manipulering. For meg blir det lettere ulogisk at et manipulert bilde skal lagres i raw (dvs PEF i dette tilfellet).

 

Tipper på at du ikke får dng som rå bitstrøm fra brikken. Går nok uansett gjennom en bildeprosessor. Nå kjenner jeg ikke teknikalitetene til dng, men jeg ser det ikke som usannsynlig at en kan bruke det som beholder for HDR-bilde (som en kan bruke tone mapping på for å få en jpeg). Jeg kunne som FOTORALF godt tenke meg å hatt rådata for HDRbilder og ikke bare en tonemappet jpeg.

Lenke til kommentar

Jeg glemte et punkt i går: vridbar LCD. Veldig nyttig ute på farten når tar bilder fra vanskelige vinkler.

 

Seconded! Vridbar LCD ville få mig til at bruge liveview - jeg tror ikke jeg har brugt det en eneste gang på mit K7, men med vridbar skærm ville man jo kunne bruge det i sære vinkler, over hovedet, etc.

Lenke til kommentar

Tipper på at du ikke får dng som rå bitstrøm fra brikken. Går nok uansett gjennom en bildeprosessor. Nå kjenner jeg ikke teknikalitetene til dng, men jeg ser det ikke som usannsynlig at en kan bruke det som beholder for HDR-bilde (som en kan bruke tone mapping på for å få en jpeg). Jeg kunne som FOTORALF godt tenke meg å hatt rådata for HDRbilder og ikke bare en tonemappet jpeg.

DNG'en inneholder nok blant annet den mer eller mindre rå bitstrømmen fra brikken - det er hele poenget. Andre ting, som eksponering, korreksjon for geometri, vignettering og annet - blir metadata i DNG-filen.

 

Hvis man skulle hatt et HDR-bilde ut fra én eksponering kunne man tatt råbildet og lagret HDR-mappingen som metadata i DNG-filen. Hvis formatet har støtte for det, da.

 

Det ville nok for enkelte kunne gi god mening å ha råfilen her - - så man kan justere hvitbalansen og HDR-parametrene under HDR'ingen.

 

 

 

Meen - på den annen side - hvis HDR-konverteringen er basert på en enkelt eksponering, så kan man jo bare ta en vanlig RAW-fil og lage HDR-bildet helt sjæl.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg:

 

Utfellbar skjerm

Bedre skjerm fortsatt med dedikert ett-trykks av/på bryter

Mulighet for AA-batterier

Mulighet for å lade kameraet med batteriet i fra USB-porten

 

Jeg har ikke behov for GPS, men dersom det kommer så gjør det enkelt å slå den av, og den må ha rask oppstartstid - regner med at den går i dvale med kameraet, da hjelper det ikke hvis du vekker kameraet, tar etpar bilder, og GPSen får fix lenge etter det...

Lenke til kommentar

Verre er det om du ikkje får ta bilde før GPS'en har fått fix. Litt dumt på plassar der det ikkje er/er dårleg GPS-dekning (som i bygningar, i skogen, inne i trange dalar o.l.). :)

 

Skjønnar for øvrig ikkje heilt at GPS kan vera noko som er såpass nyttig for fotografar generelt at det er noko poeng i å ha det fast på kameraet. Kva er det de brukar dataene frå GPS-en til? Er det ikkje berre for å få lagt bilde ut på Google Maps eller tilsvarande? Rekk det ikkje då med ein vanleg handholdt GPS (som kan brukast til så mykje meir enn berre å markera kvar ein har tatt bilde frå), og legga inn dataene frå denne på dei bilda ein vil publisera på Google Maps? Kunne det ikkje vera greitt nok med ein sak som du festa under kameraet, i staden for batterigrep, f.eks.?

Lenke til kommentar

DNG'en inneholder nok blant annet den mer eller mindre rå bitstrømmen fra brikken - det er hele poenget. Andre ting, som eksponering, korreksjon for geometri, vignettering og annet - blir metadata i DNG-filen.

 

Hvis man skulle hatt et HDR-bilde ut fra én eksponering kunne man tatt råbildet og lagret HDR-mappingen som metadata i DNG-filen. Hvis formatet har støtte for det, da.

 

Det ville nok for enkelte kunne gi god mening å ha råfilen her - - så man kan justere hvitbalansen og HDR-parametrene under HDR'ingen.

 

Meen - på den annen side - hvis HDR-konverteringen er basert på en enkelt eksponering, så kan man jo bare ta en vanlig RAW-fil og lage HDR-bildet helt sjæl.

 

Poenget med HDR på K-7/x/5/r er at den består av 3 eksponeringer og ikke tøy og bøy av en eksponering (noe som på ingen måte er HDR, men et slags "kunstfilter"). Siden produsenten kjenner responskurven til brikken blir dette svært bra, men det hadde vært kjekt å hatt dette bildet før tonemappingen. Da hadde en hatt svært gode muligheter til justering av eksponeringskritiske bilder. Så selv om det er 3 eksponeringer, så hører de sammen og en kunne tenke seg å samlet dem i en dng-fil. Akkurat som det er mulig å inkludere original raw-fil ved konvertering til dng ved andre råformater.

Lenke til kommentar

Hvorfor anser du kun fler-eksponering som HDR?

 

Det er nok teknisk bedre å lage HDR det på den måten, men jeg synes det blir feil å si at én eksponering diskvalifiserer bildet fra å bli kalt HDR.

 

Fordi en eksponering gir normalt dynamisk omfang (med en liten variasjon mellom de forskjellige brikkene). Hvis vi ønsker høyere dynamisk omfang (High Dynamic Range), må vi sette sammen flere eksponeringer. Derfor diskvalifiseres en eksponering. Kan revurdere standpunktet om det er snakk om en spesiell bildebrikke med spesielt høyt dynamisk omfang.

 

Når vi skal se på bilde må vi gå ned i dynamisk omfang fordi skjermene er begrenset i gjengivelsesevne. Da kan vi enten klippe høylys eller skygger eller komprimere hele område, såkalt tone mapping.

 

Edit: Føler vi er langt ut på off topic sporet. Denne diskusjonen hører ikke hjemme her.

Endret av espenoen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For et luksusproblem, dette kameraet ser ut til å ha alt som mitt K10D mangler... men skal forsøke, blir en del gjentakelser fra tidligere poster her:

 

- Mer forstørret søker hadde vært fint - enda en grunn mindre til å kjøpe fullformat

- Tethering

- Manuell videokontroll

- Raskere synkroniseringshastighet for blits

- Større buffer

 

Jeg tror ikke jeg vil ha vipp-/vridbar LCD, jeg ser behovet av og til ved makrofotografering, men da vil jeg heller ha tethering til min iPhone 4, f.eks.! (eller en liten løs skjerm som festes i blitsskoen).

 

Jeg vil definitivt ikke ha K10/K20-formfaktor, jeg synes den er oppskrytt og syntes K-7 føles helt riktig da jeg holdt i en. Grepet på både K-7 og K100D føles "sikrere" enn det litt for avrundete grepet på K10D.

Lenke til kommentar

Manskow: Er batterikapasiteten på speilreflekskamera så dyrebar? ca 1000 bilder per lading og ingen å avse? På helgetur i fjellheimen kunne jeg godt ofret halvparten av disse for GPS, men jeg tror ikke de tar i nærheten av dette. Dessuten kan du sikker slå den av :)

 

Med den kvaliteten som en har på skjermen på K-7 (og sikkert K-5) kunne en enkelt lagt inn kart og hatt en mye bedre GPS-modul enn disse håndholdte boksene. Kunne vært en kjekk liten app for turfolket og helt ubrukelig for stuegrisen .

 

På firmwaresiden kunne en ide være konfigurerbar firmware. Dvs slå av og på diverse funksjoner. Dette kunne vært gjort i en firmware generator på PC'en. Flesteparten av mulighetene bruker jeg uansett ikke og kunne derfor vært deaktivert for å få et mer ryddig og effektivt menysystem. Da bør vel alle bli fornøyd. ;)

 

Dyrebar og dyrebar. Til tider, ja. Mulig jeg har litt sære vaner, men når jeg er på tur, går jeg stort sett med påslått kamera i hånda, og selv om det slår seg av etter noen minutters inaktivitet blir det likevel mye på-tid. Og selv som 90% bruker snudd (inaktiv) LCD på mitt E-3 klarer faktisk å svi av en del strøm på tur. Jeg har dessuten totalt 4 batterier med på tur og er sånn sett ganske godt skodd med strøm, men ikke alle har med seg et arsenal av batterier. Og når da GPS'er i hovedsak suger mye strøm og det er fort gjort å glemme å skru av og på en evt. GPS stadig, ser jeg for meg en del tunge stunder med tomt batteri. Det passer som kjent aldri, da kan man banne på at en diger elg står perfekt til i skogsbrynet foran deg, i det batteriindikatoren blinker ildrødt før det takker for seg. Akkurat da er GPS veldig lite verd....

Hvis da en GPS hadde hatt eget batteri er det langt større sjanse for at hovedbatteriet ikke hadde gått ned for tidlig.

Uansett er det en god idé å skaffe seg et par ekstra batterier, men jeg vilel for min del iallfall ikke ønsket en GPS-enhet som gnagde på et kameras eneste batteri.

Beklager, men det er noen av de dårligste argumentene jeg har sett. Jobo PhotoGPS er en liten dings man fester på hot-shoen og fungerer derfor akkurat som en integrert GPS ville ha gjort (kun på når man tar et bilde) og batteriet på den varer i ca 4 uker før det trengs lading. Det er ikke som på mobiltelefoner f.eks. hvor den er på konstant. Si da at den kanskje fjerner 100 av bildekapasiteten til kameraet for å være VELDIG på den sikre siden. Vel, da får du jo kalkulere med det? Det er da vitterlig større forskjeller fra modell til modell hva batterikapasitet gjelder, så jeg syns ikke batteriet burde stå i veien for å bruke GPS. Om du er livredd for de MAX 100 bildene på batterikapasiteten, så slå heller av GPS-en. Til og med P&S-kameraet til søstra mi har GPS, jeg syns det er utrolig at det ikke har kommet til speilrefleks enda.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...