Gå til innhold

Artikkel: Hva mangler i Pentax K-5


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Til og med P&S-kameraet til søstra mi har GPS, jeg syns det er utrolig at det ikke har kommet til speilrefleks enda.

Hvilken nytte har man i praksis av geo tag'inga ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken nytte har man i praksis av geo tag'inga ?

Jeg har nytte av geotagging i forbindelse med ferieturer. Mange ganger stopper vi på tilfeldige steder, som viser seg å være verdt et besøk en senere gang, Og da er det greit å ha et par geotagga bilder derfra, slik at det er mulig å finne tilbake. En mulighet som jeg skulle gjerne hatt for 15 år siden ...

Lenke til kommentar

Til og med P&S-kameraet til søstra mi har GPS, jeg syns det er utrolig at det ikke har kommet til speilrefleks enda.

Hvilken nytte har man i praksis av geo tag'inga ?

Samme nytten som facerecognition i fotoprogrammer. For å kunne søke det opp og katalogisere. Om 10 år har jeg noen hundre tusen bilder, så da kan det være greit å ha implementert hvor hvert enkelt bilde er tatt om jeg f.eks. vil finne noen bilder fra noen familieselskap eller lignende. Og jeg liker at slike ting skjer automatisk så jeg slipper å sitte og tagge hvert enkelt bilde selv :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For å kunne søke det opp og katalogisere. Om 10 år har jeg noen hundre tusen bilder, så da kan det være greit å ha implementert hvor hvert enkelt bilde er tatt om jeg f.eks. vil finne noen bilder fra noen familieselskap eller lignende. Og jeg liker at slike ting skjer automatisk så jeg slipper å sitte og tagge hvert enkelt bilde selv :)

Tja... en GPS funker jo f.eks ikke innendørs så du vil jo gå glipp av endel om du ikke tagger selv.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så opptatt av at GPS tagging sker i selve kamera; jeg synes fatisk det er mer behagelig å bruke en ekstern enhet for geotagging (jeg har Sony GPS-CS3) da den trakker hele ruten jeg går.

 

Tagging skjer meget rask med hjelp av GeoSetter og den skriver data i XMP filer for RAW.

 

Grunnen til at mange er skeptisk til at innebygget GPS tar mye strøm, har nok sin årsak i at dagens løsning fra Nikon er kjent for å spise batterier som drops.

Lenke til kommentar

GPS vil alltid ta en del strøm - naturlig konsekvens av stadig kommunikasjon med satelitt. Når da mange kamera er nede på 300 - 500 bilder (mindre med liveview), er jeg redd batteriskifting blir dagens orden på en lengre tur. Så jeg er enig tomsi42 - en ekstern enhet er i mange tilfeller like bra (om ikke langt bedre) - min tåler i alle fall en tur på et par dager uten å gå batteritom.

 

@Nimrad: Om du om 10 år har noen hundretusen bilder bør du også spørre deg om du i dag sorterer og kaster nok. Jeg vet selv at jeg kaster minst 50 - 70 % av de bildene jeg tar i løpet av et år. Til og med da jeg dreve med film kasta jeg relativt mye. Rett og slett fordi jeg etter mer en 30 års fotografering vet at man uansett system ikke klarer å håndtere ubegrensede mengder. Men geotagging er uansett ikke dumt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er et mindre problem, ihvertfall hvis du bruker en ekstern logger og GeoSetter. I de tilfellene brukes siste kjente posisjon (i det du går inn i bygningen). Og det er normalt godt nok.

Jeg ser for meg de som tar med kameraet i bilen og ikke slår det på før de skal ta bilder når de er fremme på en eller annen innendørs tilstellning...

 

Nåvel, geo-tagging forekommer meg nyttig på ut-i-naturen turer alá safari, men ellers en type kjekt-å-ha funksjon. Ikke noe som ville påvirket mitt kameravalg i den ene eller andre retning. Jeg må allikevel merke bildene selv om geografisk plassering allerede er gitt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg ser for meg de som tar med kameraet i bilen og ikke slår det på før de skal ta bilder når de er fremme på en eller annen innendørs tilstellning...

De sliter ... Dette var en av grunnen til at jeg gikk for en ekstern enhet. Slår den på om morgenen. Og slår den av på kvelden når det er leggetid - dvs. da er batteriet flatt, så et nytt batteri settes inn istedet.

Lenke til kommentar

For å kunne søke det opp og katalogisere. Om 10 år har jeg noen hundre tusen bilder, så da kan det være greit å ha implementert hvor hvert enkelt bilde er tatt om jeg f.eks. vil finne noen bilder fra noen familieselskap eller lignende. Og jeg liker at slike ting skjer automatisk så jeg slipper å sitte og tagge hvert enkelt bilde selv :)

Tja... en GPS funker jo f.eks ikke innendørs så du vil jo gå glipp av endel om du ikke tagger selv.

Åjoda, funker greit innendørs. Har selv geotagging på evernote på iPhone/iPad og den tagger lett innendørsnotater. Selv uten mobildekning også. Det kan også lett løses med en dedikert GPS-knapp som fanger posisjonen før du går inn og så legger den til på alle kommende bilder...

Lenke til kommentar

Tja... en GPS funker jo f.eks ikke innendørs så du vil jo gå glipp av endel om du ikke tagger selv.

Det er et mindre problem, ihvertfall hvis du bruker en ekstern logger og GeoSetter. I de tilfellene brukes siste kjente posisjon (i det du går inn i bygningen). Og det er normalt godt nok.

Følger dere ikke med i det hele tatt eller? :tease:

 

Kjekt for folk som fotograferer mye i store hus av noe slag.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...