Gå til innhold

Dramatisk solstorm i 2013


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så morsomt. Og klassisk.

Over hele internett finnes det folk som gir seg i kast med diskusjoner sammen med de som har tatt de mest fjerne standpunkter som er minst forenlig med de fundamentale standpunktene de selv har tatt.

 

En kan begynne å lure.

 

Og så er det alltid noen som faller for fristelsen av å ta de som har skrevet noe feil. Heldigvis har jeg rett i mine observasjoner, så jeg forventer ingen svar på dette innlegget. Dersom det skulle forekomme anser jeg det som en flåsete kommentar uansett hvordan responsen vil være utbrodert.

Lenke til kommentar

olefivers lov om internettdiskusjoner #1:

 

"I en hver seriøs diskusjon på internett hvor det forekommer useriøse, fjerne, eller idiotiske innlegg, vil det alltid være minst ett selvgodt innlegg som forsøker å belyse hvor fåfengt det er å svare på nevnte useriøse innlegg."

 

Korollar:

 

"Det vil alltid være minst én idiot som kommenterer det innlegget som kommenterer at andre svarer på useriøse innlegg."

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter denne saken, så er det bare spekulasjoner om et utbrudd.

 

Det er jo ikke noe nytt at man får økt sjanse for storm, nær toppen av solflekksyklusen.

Men fakta er at dette kan skje også ved solflekkminimum, det er bare dårligere odds.

 

Jeg så det var en NASA-spådom fra 2006 lengre oppe i kommentarfeltet.

Legger inn kopi av den her:

hathaway2_med.gif

 

To år etterpå var denne halvert i intensitet, og det viser hvor lite man vet om solen pr dato. Man trodde jo at man hadde fått en god indikator i 2006 ved å studere transportbåndene inne i solen.

Men det viste seg at spådommene slo helt feil når man fikk et langt minimum.

 

cycl23_24.gif

 

 

 

Other scientists say threat is 'overstated'

 

But not all scientists are convinced of this high level of damage that a solar ejection would cause to the Earth in 2013.

 

In an interview published Friday with the Australian Broadcasting Corporation (ABC), Phil Wilkinson, the assistant director of the Australian Bureau of Meteorology's Ionospheric Prediction Service, said that the claims that this solar maximum would be the most violent in 100 years are "overstated."

 

"[it's] going far beyond what's realistic and could be worrying or concerning for people who don't really understand the underlying science behind it all," he said. "The real message should be that the coming solar maximum period could be equally as hazardous as any other solar maximum."

 

He also said that the impact on power grids would be minimal.

 

"At worst, it's a regional thing, not a global thing as these reports imply," he added.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Utrolig mye teit i denne tråden, uten at noen faktisk bidrar nevneverdig med informasjon og opplysninger om hvordan man kan beskytte elektronisk utstyr mot strålningen.

 

Slike innlegg er strengt tatt off topic og ønsker man å fortsette off topic diskusjonen så tar man denne i en annen tråd.

 

ON TOPIC PLEASE.

 

Skal ikke si det sikkert, men jeg tror ikke utstyret bilr skadet med mindre det er koblet til nettet. Noen som påstod det i allefall. Det har med størrelsen å gjøre. Strømnettet vil bli påvirket pga av størrelsen, men ikke en liten duppeditt som en datamaskin

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
I 2013 forventes det en kraftig solstorm som kan føre til at deler av jorda må klare seg i måneder uten strøm.
I tillegg til strømnettet, advarte de britiske forskene om at kommunikasjonssystemer vil kunne kollapse, fly vil ikke kunne lette, matforsyninger vil bli påvirket og internett kan være nede i månedsvis
Astrofysikeren bekrefter at slike fenomener er alvorlige.
- Det kan få store konsekvenser. Man kan ikke forsvare seg mot slike store stormer. Strømnettet og satellitter vil bli hardest rammet, sier Røed Ødegaard.
Røed Ødegaard minner om at forrige gang en slik solstorm oppstod i 2003, ble tre satellitter ødelagt, det ble strømbrudd i tre svenske byer og flytrafikken ble påvirket. Stormen i 2013 forventes å bli kraftigere enn den i 2003.

 

Hmmm. Langt ut i 2014 nå og fremdeles ikke noe globalt strømbrudd....

 

Som jeg har postet tidligere: en rekordliten solsyklus som ble forsinket med 3-4 år i forhold til skremselspropagandaen fra NASA i 2006.

sunspot.gif

 

Så er det noen som har e-post adressen til knut jørgen røed ødegaard så jeg kan spørre han om han kommer til å unnskylde sin dommedags hysteri i media?

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at forskerne spådde en peak på opptil 50% over 2001, var at man hadde sett og skjønt mer av de indre prosessene i solen. Det handler om de såkalte conveyer belts som man nå kunne studere for første gang. Men solforskningen internt i solen er ennå i sin barndom, og de tok grundig feil.

 

Når det gjelder coronal mass ejections og en eventuelt ny Carrington Event, så kan det skje selv om solen ikke er spesielt aktiv. Det blir som lotto. Desto flere rekker man sender inn, jo større er sjansen.

 

I 1859 var det ikke spesielt høy solaktivitet...

 

800px-Sunspot_Numbers.png

Lenke til kommentar

Grunnen til at forskerne spådde en peak på opptil 50% over 2001, var at man hadde sett og skjønt mer av de indre prosessene i solen. Det handler om de såkalte conveyer belts som man nå kunne studere for første gang. Men solforskningen internt i solen er ennå i sin barndom, og de tok grundig feil.

 

Når det gjelder coronal mass ejections og en eventuelt ny Carrington Event, så kan det skje selv om solen ikke er spesielt aktiv. Det blir som lotto. Desto flere rekker man sender inn, jo større er sjansen.

 

I 1859 var det ikke spesielt høy solaktivitet...

 

800px-Sunspot_Numbers.png

Når ødegård kom med sin dommedagspropaganda i 2012 var det allerede helt klart at solsyklus 24 komm til å bli veldig liten. Og allerede når han kom med sine enda mer bombastiske dommedagsteorier i 2010 så var allerede solsyklusen betydelig forsinket, noe som tyder på en liten svak syklus.

 

Hans skremselspropaganda var altså ikke bare ubegrunnet og ekstremt overdrevet og demagogisk, det gikk også direkte imot hva dataene viste.

 

 

Skremmselspropaganda selger i media og det vet han å benytte seg av. Også stoler han på at media som vanlig aldri følger opp disse feilede skremme propaganda artikklene fra mediakåte forskere og han stilles ikke til annsvar for noe som helst av det han kommer med.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...