Gå til innhold

Venn kjørte 100 i 70-sonen


Pilkern

Anbefalte innlegg

En venn av meg kjørte i 100 km/t i en 70-sone forbi en fartsboks. Det var midt på natten, helt mørkt, boksen blinket ikke eller noe tegn til "liv".

 

Kan han forvente seg en bot? Eventuelt inndragelse av førerkortet?

Eller er denne fartsboksen ute av drift og det eneste han får ut av dette er en liten oppkvikker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke uvanlig at fotobokser er ute av drift, dette grunnet begrensede driftsmidler. Videre er det korrekt at de nye boksene ikke blinker like sterkt som de gamle, men man vil likevel kunne se et rødt lys. Ettersom dette foregikk i mørket, og ingen blink eller tegn til liv ble observert, vil jeg tro at fotoboksen ikke var aktiv på tidspunktet.

 

Kjør pent. :)

Lenke til kommentar

Fotobokser skal være skiltet. Men om du kjører for fort så fortjener du bøtene. Fartsgrensen er høy nok på riksveiene, og bøtene er høye nok.

 

Jeg vil ikke være bitter, men når det kommer til fartsovertredelse så har jeg ingen respekt for de selvgode og dumme sjåførene som skal benytte hver eneste sjanse til forbikjøring og kjøre langt over fartsgrensen.

 

Men svaret mitt i denne tråden er at fotobokser skal være skiltet før, så om vennen din har to øyne og en hjerne så skal han ha fått med seg at det er fotobokser i sonen! :)

Lenke til kommentar

20km/t eller mer over fartsgrensen i 70 sonen tilsvarer inndragelse av kjørekortet om jeg ikke tar feil.

Neppe.

 

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2980287.ece

den linken din (iallefall for meg) kunne trengt litt mer kjøtt på beinet, spesielt siden det ikke er noe selvsagt sammenheng mellom forenkled forelegg og førerkortbeslag for alle...

 

så jeg gir denne linken: Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv: Kapittel 2. Fastsettelse av tap av førerett i medhold av vegtrafikkloven § 33 nr. 1 første ledd

5. Fartsgrense 70 km/t:

Fart: Tap av førerett:

106 – 110 3 – 6 md.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...