Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

For en liten stund siden rippet jeg hele CD-biblioteket mitt. (kan ikke skjønne at jeg ikke har gjort det før). Det var derfor jeg spurte tidligere i denne tråden om det er mulig for iTunes å bare bytte ut kildefilene, men beholde informasjon og plassering. Det fungerte strålende og knirkefritt. Alle CDene mine i Apple Lossless. Bare å legge inn en CD, maskinen gjør jobben automatisk og mater den ut igjen når den er ferdig. Repeat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om en nettside som selger musikk av ok kvalitet? Tenker på like bra som iTunes eller bedre (og ikke i mp3, vær så snill).

 

Jeg vet du tenker på å kjøpe det digitalt på nett og laste det ned, men jeg vil allikevel heller satse på å kjøpe CDer. CDON og Play har veldig gode priser på fysiske CDer, og Play har gratis frakt. Samt at fra CDer får du best kvalitet.

 

Pleier å kjøpe CDer fra play, men det er noen ganger jeg bare vil ha en sang så er litt stress å kjøpe hele CDen når bare singelen er lansert :whistle:

Lenke til kommentar

For en liten stund siden rippet jeg hele CD-biblioteket mitt. (kan ikke skjønne at jeg ikke har gjort det før). Det var derfor jeg spurte tidligere i denne tråden om det er mulig for iTunes å bare bytte ut kildefilene, men beholde informasjon og plassering. Det fungerte strålende og knirkefritt. Alle CDene mine i Apple Lossless. Bare å legge inn en CD, maskinen gjør jobben automatisk og mater den ut igjen når den er ferdig. Repeat.

 

SStålende utenom at man er stuck med apple lossless da, og man må rippe med itunes :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jaja, noen tenker sånn. Jeg bruker bare Apple Lossless for at det skal være brukervennlig med alle mine "i"-produkter. Og jeg har aldri møtt på noe problem med dette formatet. Det eneste som er dårlig med det, er at lossless på nettet ligger oftest ute i Flac, så da må jeg konvertere fra Flac til Apple Lossless.

Lenke til kommentar

Jaja, noen tenker sånn. Jeg bruker bare Apple Lossless for at det skal være brukervennlig med alle mine "i"-produkter. Og jeg har aldri møtt på noe problem med dette formatet. Det eneste som er dårlig med det, er at lossless på nettet ligger oftest ute i Flac, så da må jeg konvertere fra Flac til Apple Lossless.

 

Itunes er ikke den beste ripperen, hovedproblmet med ALC er liten grad av kompabilitet, det er lite som støtter det direkte, og det er endel god tagge-programmer som ikke støtter det ordentlig. Kvalitetsmessig er jo lossless lossless.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å investere i nye høyttalere og forsterker (stereo), men er usikker på hva jeg skal se etter. Det skal brukes til 99% musikk, og budsjettet mitt ligger på 3-6000,- kroner for høyttalerne. For forsterkeren vet jeg ikke hvor mye jeg bør investere, så jeg trenger hjelp! :)

 

Jeg så for en stund siden på Jamo C607, men jeg finner dem ikke til salgs noe sted lenger, hverken i Norge eller fra utlandet.

 

Takk for hjelpen! :)

 

 

Edit: Sub har jeg forresten fra før, en XTZ 10" som jeg er veldig fornøyd med! :)

 

Liten småbump på denne...

 

Ifølge denne siden (http://www.retrevo.com/s/Jamo-C-607-Speakers-review-manual/id/11274dj493/t/1-2/) er ikke C607 å få tak i lenger, og jeg finner dem ikke brukt noe sted heller. Jeg sjekket AVtorget, finn, ebay, amazon og diverse sider, men de eneste jeg fant kunne ikke sendes til Norge...

 

Noen som har noen gode tips? :innocent:

Lenke til kommentar

Nei, for mye bass blir nok ikke et problem, men jeg tenkte at det kanskje ikke var lurt med mer enn ét basselement uansett... Men da er ihvertfall det greit.

 

Men når det gjelder forsterker har jeg virkelig ikke anelse om hva jeg burde se etter/gå for. :ermm:

 

Du spiller jo trommer som en proff++ og du må jo ha skikkelige saker for og spille av dine innspillinger, så sub er nok bare bra for og få de maskingevær trommene til og banke.

 

Onkyo 609 virker som en god reciever, såvidt jeg vet. Og Mr. Technics(Flimzes) kan sikkert dra frem noen Technics forsterkere, som er skikkelige saker.

 

Denon AVR 1912 tror jeg også burde funke bolle(bra)!

Lenke til kommentar

Ah, okai. Uansett så er S608 noen drøyt råe høyttalere etter min mening :).

 

Og Breidablik: Mine høyttalere satt i en posisjon som skal gi minst bass (basselementene vendt innover mot hverandre) basser like mye, og ikke minst med langt bedre kvalitet, enn subwooferen i mitt gamle Pioneer hjemmekinosystem.

Lenke til kommentar

Det er nok godt mulig at jamo lånte mer enn bare litt fra toppmodellene i E-serien når de laget nye s-serien. Men i utgangspunktet så er hele formfaktoren og markedet de sikter seg på rimelig likt som gamle x-serien. X var dog ikke i like musikalske som s606 og s608.

 

Nå som C serien forsvinner lurer jeg på hva jamo skal gjøre for å ha et alternativ i øvre allroundklasse. Der D590 og D870 lå tidligere.

Lenke til kommentar

@hursay: Håh, nå må du ikke overdrive, men takk likevel! :blush:

Begge de to receiverne du nevnte er vel surroundreceivere, eller? Jeg trenger iallfall bare stereo, da de omtrent ikkje kommer til å bli brukt til annet enn musikk.

 

@Flimzes: Jeg tror faktisk det var du som nevnte C607 for meg en gang tidligere og anbefalte dem, og jeg mener å huske noe om at S608 skulle egne seg bedre til filmbruk enn musikk, men er ikke sikker på dette. Men om dette skulle stemme, er det noen andre høyttalere jeg burde vurdere også? Det trenger forresten ikke å være Jamo, for den del... :p

 

@Alastor: Ja, det blir vel noe slikt for meg også isåfall. Subwooferen min spiller absolutt godt nok alene, så ekstra bass fra gulvhøyttalerne er strengt tatt ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Det kan absolutt stemme att vi diskuterte det tidligere.

 

S608 er dog ikke dum til musikk i det hele tatt, og en hel del bedre enn s606 på den fronten.

Alternativet nå slik jeg ser det, er at om du mener at du har sansen for jamo lyden (med dyp bass og en veldig god mellomtone), så er enten s608, eller brukt veien å gå. Ser ikke noe voldsomt spennende innen jamo på brukten nå, det kan jo være litt ventetid på sånt.

 

Onkyo 609 virker som en god reciever, såvidt jeg vet. Og Mr. Technics(Flimzes) kan sikkert dra frem noen Technics forsterkere, som er skikkelige saker.

Om ikke annet ligger det en søt liten entry-level technics på finn for øyeblikket til 300kr, noe å se på for de som lurer litt på hvordan det låter. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29403962

 

Forvent ikke at denne er i nærheten av like massiv i lyden som de større sakene, men til hodetelefoner eller bokhyllehøytalere for de som vil prøve er det jo et morsomt lite alternativ, uten å måtte importere fra tyskland.

Lenke til kommentar

Det kan absolutt stemme att vi diskuterte det tidligere.

 

S608 er dog ikke dum til musikk i det hele tatt, og en hel del bedre enn s606 på den fronten.

Alternativet nå slik jeg ser det, er at om du mener at du har sansen for jamo lyden (med dyp bass og en veldig god mellomtone), så er enten s608, eller brukt veien å gå. Ser ikke noe voldsomt spennende innen jamo på brukten nå, det kan jo være litt ventetid på sånt.

 

Jeg arbeider på en Euronics-forretning med en god del hjemmekino-anlegg og diverse høyttaler-oppsett, men jeg har ikke egentlig spesielt "sansen" for ét merke over andre, men jeg har absolutt ikke noe imot Jamo, nei. ^^

Er det forresten noen grunn til å ikke bestille slikt billig fra utenlandske sider (som f.eks. Ebay)? Prisene på slikt er jo sinnssyke i Norge. :p

 

Men angående forsterker vet jeg ikke helt hva jeg skal velge. Jeg vet jo fra før at du er "Technics-fanatiker", så har du et godt tips på noe til å dra f.eks. et sett S608?

Lenke til kommentar

Frakt er jo det største problemet med høytalere, og kan fort koste like mye som høytalerne gjør (om det går å frakte). I tillegg kommer fortollingsavgifter og moms.

 

På forsterkere er dette litt lettere, da de ikke bare er lettere, men betraktelig mindre rent fysisk (stort sett i hvert fall).

 

En god løsning for din del, er en surround-receiver til preamp, og en dedikert effektforsterker. Spesielt s608 er veldig strømtrekkende.

Dette gjøres ofte med klipsch, og da ofte med yamaha receivere og noe eksotisk til effekt.

 

Så en

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/receiver-hoyttalere/receiver-forsterker/RXV467BL/yamaha-rx-v467-receiver?scid=11781

som preamp (sett at den har nok innganger for deg)

Og http://cgi.ebay.de/Technics-Pro-8-SE-A7-SU-A8-ST-S8-Top-Zustand-/120756088100?pt=DE_Elektronik_Computer_TV_Video_Elektronik_Verst%C3%A4rker&hash=item1c1d9fad24 (her får du med litt ekstra godis)

Evt denne som er litt svakere (men fortsatt langt langt sterkere enn noen normalt priset surroundforsterker)

http://cgi.ebay.de/Technics-SU-V7-Verstarker-2-50-Watt-732-/320730565781?pt=DE_Elektronik_Computer_TV_Video_Elektronik_Verst%C3%A4rker&hash=item4aad080c95

 

Sommeren er generelt dårlig tid for hifi-snacks, men litt morro finner man jo innimellom. Denne receiveren + en av disse forsterkerne burde kunne gi deg alt du trenger og en god del til i kraft-området, stort sett uansett hvilken htt du velger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...