Gå til innhold

En liten guide til valg av komponenter


Anbefalte innlegg

En intro:

 

Hvorfor bør jeg velge det ene eller det andre, og ikke minst, hva gir meg mest for pengene er et par punkter jeg prøver å berøre i denne tråden. Mitt håp er at denne tråden blir dynamisk etter hvert som nye ting kommer ut, og selv om jeg selvsagt må vektlegge min smak i tråden så er jeg åpen for innspill.

 

Først og fremst en liten kommentar om forsterkere vs receivere før vi starter:

 

Effekten på surround-receivere er veldig ofte oppgitt ved 1%THD ved 1khz og i en høy motstand som 8 eller 16 ohm.

Ved 10khz så har forvrengingen nesten tidoblets, og du kan 4-5doble forvrengingen for hver gang du halverer motstanden.

I tillegg så vil selv 0.1% THD være merkbar degradering av lyden.

Så om du har 4 ohms høytalere slik som meg så ser du fort hvordan den virkelige effekten løper ned til selv der 1 watt er tvilsomt til å levere god og ren lyd.

 

En stereo-forsterker derimot har gjerne oppgitt effekt i 1khz ved 0.01%THD, så den virkelige effektforskjellen mellom en 5*130 watt surroundreceiver og en 2*60 watt streroeforsterker kan være så ille som at virkelig brukbar effekt er 10 ganger så høy fra stereo-forsterkeren sammenlignet med den fra surround-receiveren. De dyreste forsterkerne har oppgitt effekt ved så lave THD som 0.003% ved 20-20 000hz, det betyr at du får brukt ALL effekten forsterkeren kan gi, med perfekt lyd.

 

Så videre til spesifike anbefalinger, det enkleste er litt kombinasjoner, men jeg skal prøve å få med litt gode anbefalinger til oppgraderinger av eksisterende annlegg også.

 

 

Stereo:

 

Så, jeg har litt høye krav til effekt, trenger litt mer enn hva disse puslete surround-leketøyene har å komme med, hva bør jeg se etter?

 

Vel, her kommer jo det store problemet, det er ikke så lett å oppgi god lyd i spesifikasjonene, her er det viktig å gjøre et stort skille mellom nye og brukte modeller, så vi begynner med litt anbefalinger av nye stereo-forsterkere:

Harman Kardon HK 980:

harman-kardon-hk-980.jpg

En veldig behagelig låtende liten "luksus"forsterker med dyre terminaler og et stilrent design. Lyden er tilbakelent, uten skjærende diskant eller innpåsliten mellomtone. Får en liten minus for at den kan oppleves som diffus til tider, og fordi forgjengeren var bedre. Den er dog myyye bedre enn HK 3490 til samme pris – det er en dårlig forsterker. Passer perfekt med Focal og Klipsch høyttalere.

 

Yamaha A-S300

715115.jpg

En god liten forsterker, designet etter den gamle skolen, og med bryterne stjålet rett av en gammel technicsforsterker. Både tydelig og varm lyd, en god allrounder som synger godt med de fleste høyttalere.

Største minusen er at prisforskjellen opp til A-S700 ikke er så stort, og det er verdt å legge de ekstra kronene mellom.

 

Yamaha A-S700

358424.jpg

En av de bedre valgene i klassen under 5000kr, synger godt med de fleste høyttalere, og har nok punch til å drive selv litt mer voksne høyttalere. Matcher Jamo og Yamaha høyttalere utmerket.

 

XTZ Class A-100

344137.jpg

Et kraftsenter, om du har voksne høytalere med stort krav til presisjon så er dette ditt valg i budsjettklassen. Kjør den bare i ren klasse A modus og få en renhet som er sjeldent i denne klassen.

Pluss for klasse A, pluss for optiske innganger

Minus for mangel av tonekontroller – ikke alle har samme smak. Bryterne føles litt plastikk.

 

Marantz PM7003

340298.jpg

En forsterker for de av oss med litt mer krav til klasse på designet, brytere i aluminium, og en design som flyter inn hvor som helst. En lyd der mellomtonen virkelig står ut i særklasse som bedre enn konkurentene. Desverre på bekostning av kraft, og selv denne litt større modellen savner litt av trykket de andre kan levere.

Lever veldig godt sammen med KEF og en stor subwoofer.

 

Pioneer A-209R

88.jpg

Kongen av budsjettklassen, leker godt med de fleste høyttalere opp til middels størrelse, og det er ingen spesielle svakheter i lyden, rett og slett uslåeslig til denne prisen.

 

Harman Kardon HK-990

314817.jpg

En voksen utgave av HK 980, her er ingenting spart på, store kondensatorer, store trafoer, mye av alt, spesielt god lyd. Den leverer mye av den samme signaturen som HK 980, bare i veldig mye større mengder, den har heller ingen tegn til å bli diffus. Denne er gøy å koble opp nesten uansett hvilke høyttalere du har, jo større jo bedre.

 

Yamaha A-S1000

317994.jpg

Her er yamaha sin forsterker her alt bare er "makset ut", store trafoer og store kondensatorer sammen med transistorer av høy kvalitet gjør at du får massevis av nydelig effekt ut. Dette er en av de mer vellydende forsterkerne jeg har hørt av dagens modellserier. Passer stort sett med hva som helst.

 

 

 

Surround:

 

Så, surroundreceivere. Jeg sier at de gir lite effekt, det gjør dem ikke dårlige, det bare gjør det totale lydnivået litt lavere, om man har en subwoofer er det sjeldent man trenger mer enn 95db uansett, så det trenger ikke være negativt.

 

Yamaha RX-V367

600609.jpg

For deg som bare vil ha fem kanaler. Denne vil slite selv med middels store høyttalere, og passer best med små vegghøytalere. Får pluss for en brukbart god dac og mange funksjoner. Og at den er billigst i klassen av brukbare receivere.

 

Yamaha RX-V767

617624.jpg

For deg som faktisk vil kunne drive det meste av høyttalere akseptabelt, og ha alt av inn og utganger som man kan drømme om. Dette er nesten en mest-for-pengene vinner i budsjettklassen. Kombiner den med en av de anbefalte stereo-forsterkerne så har du virkelig mye for pengene.

 

Onkyo TX-NR609

826676.jpg

Onkyos nyeste svar på surround-markedet. Jeg klaget mye på de to forrige generasjonene på grunn av manglende lydkvalitet, denne gangen har de dog virkelig fått det til, og lyden er noe som gjør selv billigere høyttalere nytbare. Den lider dog litt av at du heller burde velge 709 for den store opplevelsen.

 

Onkyo TX-NR709

869572.jpg

Om du ikke er intresert av flere bokser under tven, men likevel vil ha noen store høyttalere, så er dette det billigste valget du bør se på. Den har mye kraft å levere på egen hånd, og trenger ikke drahjelp med mindre du skal ha noe virkelig stort eller tungt, og i så fall er en vintage effekt-forsterker noe å matche den retro designen med.

God dac, god lyd, god radio, god alt. Ingenting å utsette på den med mindre du krever mye effekt.

 

Onkyo TX-NR1009

Onkyo-TXNR1009.jpg

For deg som vil ha alt i en boks. Denne er som en 709 med enda mer kraft. Dog for disse pengene så er det bedre å kjøpe en 709 sammen med en effektforsterker. Men om du bare mååå ha alt i en boks så er dette tingen. Noe dyrere enn dette er nesten ikke vits i om ikke du har spesielle krav (og ikke trenger denne guiden til å begynne med).

 

 

 

Brukt stereo-forsterkere

 

 

For deg som bare må ha det aller ypperste innen lyd, men ikke er stinn av gryn, eller bare må ha det ultimate, så er brukt veien å gå. De aller råeste forsterkerne lages rett og slett ikke lenger, i dag er det funksjoner, design, og antall kanaler som står i fokus. Ren stereo har ikke samme prioritet som før. Det må også nevnes at bruktmarkedet i norge for virkelig god brukt hifi ikke er så stort. Tyske ebay er din venn.

 

Så til litt tips? Vel, stort tungt og dyrt design, spesielt fra før 1990 er generelt gode retningslinjer. Dog finnes det alltid visse modeller som skiller seg ut. Først og fremst så må jeg si at merket Technics hade en rekke serier, som for alltid vil stå på min hifi-trone, og jeg har aldri hørt en forsterker som låter så bra som min nåværende technics.

 

Technics SU-5

868d4a6975d22471a07261e2cc62c12c_5.jpg

Dette er en liten kuriositet, den er 34cm bred, 4cm høy og rundt 30cm dyp. En liten tass med andre ord, som sklir ned i ryggsekken min uten større problemer.

Det denne derimot gir, som du aldri skulle tro, er frysninger på armene, her snakker vi 4kg med ren godlyd, den er tyngre enn stein, og halve innsiden er trafoer og kondensatorer. Den ligger omtrent på nivå med Denon PMA-1500AE, som koster 8000kr, men er kanskje en fjerdedel av størrelsen.

Koster rundt 500kr på tyske ebay inkl frakt. Legg på et par hundrelapper for å få den inn i norge og du har likevel eksepsjonellt mye for pengene.

 

Technics SU-V7

DSC09805.JPG

Dette er grunnen til at jeg er hifi-intresert, og øyeåpneren for technics for min del. En nydelig spillendeforsterker, som har kraft jeg ikke har hørt fra en eneste hi-fi forsterker produsert siden.

Technics SE-A7 effektforsterker

se-a7.JPG

Dette er den mest vellydende forsterkeren jeg noengang har hørt, og minste bror i det som mange mener er den beste effektforsterkerserien noensinne produsert. Der den mytomspunne A1 står som største bror.

43cm bred og 40cm dyp, 5cm høy og 10kg, som å løfte marmor. Her er 10kg med 100% godlyd, og jeg har ikke hørt noenting, hverken på hifiklubben eller andre lydbutikker noensinne, som er helt på dette nivået.

 

Fåes stort sett fra 1000-2000kr på tyske ebay, de er dog middels sjeldne.

 

Technics A5 og A3.

Dette er to større brødre, A5 er marginalt bedre enn A7, men mye tykkere og har vakre analoge visere for effektforbruk i fronten, koster gjerne rundt 3000kr. A3 er nesten 5 ganger så kraftig som A7, og selv om jeg ikke har hørt den får jeg våte drømmer om hvordan den låter, det er mange som mener dette er den beste serieproduserte forsterkeren noensinne. Her må du dog regne med godt over 10 000kr for å få en som ikke trenger reparasjoner

 

Må også dedikere en linje eller to til den håndbygde A1, laget i ca 200 eksemplarer, og har en verdi på over 100 000kr, de siste som ble sett på markedet forsvant til saudi-arabia, russiske armeen skal angivelig ha en bunke av dem i tilfelle krig, da de er så robuste og beskyttet mot EM. Bare for å vise hva slags slektskap vi snakker om her.

 

Technics har en rekke andre gode forsterkere, men dette er de mest attraktive.

 

Pioneer har også et par familier med rødt tre på sidene, som er helt fantastiske alle sammen, husker dog ikke navn i farten.

 

Ellers er det beste å spørre her på forumet om du finner en brukt modell du er usikker på, det finnes alltid noen som har en viss anelse om dem

 

 

 

Høyttalere i stereo:

 

Her er det mye godt å velge mellom, men visse modeller skiller seg ut, spesielt om man har visse krav. Her tar jeg hånd om de mest allround kombinasjonene.

 

Jamo S608:

541198.jpg

Dette er den høyttaleren som gir klart mest for pengene i dag, det er en påstand jeg tar på strak arm, da den er i særklasse. Det største problemet er at de gjerne trenger en rimelig fet forsterker for å slippe seg ordentlig løs. Du vil ikke savne en subwoofer med mindre du har spesielle krav (og i så fall har SVS en del som matcher). Mellomtonen er eksepsjonellt bra i klassisk jamo-stil, designen er utmerket. Diskanten er tilbakelent, og behagelig, bassen er enorm. De er dog litt i største laget for mange.

 

Klipsch RF-62

695422.jpg

For deg som liker rask roll, fet rock, og filmer med masse dynamikk. Her får du brystspark og rock for alle pengene. Problemet er dog at de er veldig kresne, og med mindre du har en rimelig dyr forsterker så er de ganske slitsomme å lytte på, de har heller ikke så mye å tilby i bunnregisteret. Men morro får du i lastebillass.

 

Yamaha NS-777

20741.jpg

En billig allrounder, den gir deg ikke så voldsomt mye trykk, og det er ingenting som er eksepsjonellt. Dog til prisen så gir den deg litt av alt, og de spiller ganske høyt. Pluss for å ikke være slitsomme, selv på billigere receivere.

 

Audio Pro WI-150

349024.jpg

Høyttalere med en veldig fin og klar diskant til en relativt rimelig penge. Selv om de gir ganske mye gøy på egen hånd, så er dette htt som trives med en subwoofer, XTZ sin 12" er et fint valg her.

 

Mirage Omnisat FS

64051.jpg

For deg med liten plass, her får man eksepsjonellt klar lyd, som er like god i hele rommet. Ikke krever de så mye av forsterkeren heller. Derimot så må man ha en subwoofer til disse, Mirage eller earthquake sine små subwoofere burde være utmerket.

 

Klipsch RF-82

692887.jpg

Om rf-62 ikke er nok så er disse enorme beistene neste skritt, låter rimelig likt, bare med mer av allt. Trenger dog en rimelig feeet forsterker for å leve, her skal det være kvalitet også, billig effekt låter skralt og fælt på klipsch.

 

KEF iQ90

346005.jpg

For å få den mest sammenhengende mellomtonen og diskanten, så er kef det naturlige valget. Med sine vakre eliptiske kabinetter, og med diskanten midt i mellomtonen så er dette noe utenom det vanlige. Disse er også avhengige av en subwoofer, gjerne en stor en. Men mellomtone og diskant, spesiellt overgangen mellom disse er i særklasse. SVS og store earthquake er fine matcher her. B&W sine subber synger også fint her.

 

Audio Pro A.100

128399.jpg

En uforskammet kopi av Jamo D590, heldigvis har de gjort en rimelig god jobb med å kopiere basstrykket og diskanten. Derimot så er det bare Jamo som kan få de virkelige gode mellomtonene, og her må jeg nesten anbefale å finne D590 eller Jamo 7.7 brukt heller enn disse. Men om du må har nytt er disse likevel noe å se på.

 

Jamo C 809

157871.jpg

Dette er jamos top-of-the-line før ekstremklassen tar inn. Deres første topphøytaler siden de flyttet produksjonen til kina. De har en veldig god lyd, som tar over etter E-850, og har gjort både mer og bedre av alt. Dog så er det noe uenighet om de er bedre enn de gamle toppmodellene. Det er uansett de dyreste og beste htt jeg anbefaler i nyklassen.

 

Høyttalere i surround:

 

Work in progress

 

Endret av Flimzes
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

En fin guide. Dine betraktinger rundt Technics bifalles. Lyden er svært god i eldre forsterke av merket, men jeg opplever dem som strømsvake. Når det gjelder kvalitetslyd for minst mulig penger, så bør også eldre NAD nevnes. Disse får man ofte til en 500-lapp på bruktmarkedet, og gir svært god lyd for pengene. Oppgitt effekt er beskjeden, men man blir positivt overrasket.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

THX merkede NAD, og NAD fra samme tiden er veldig mye for pengene ja. Bare synd at dagens nad låter så skralt.

Har du hørt på de dyrere seriene jeg nevner? Jeg har aldri vært borti forsterkere som har så mye strøm å ta av. Holdt på å bunne CLSC-215 på hifiklubben med su-v7, og det var ikke fordi forsterkeren mistet kontroll for å si det slik. De høyttalerne fikk gjennomgå. JEg vet i hvert fall at spesielt x-serien manglet litt strøm.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Nei, jeg har ingen erfaringer med dyrere Technics. Det jeg har hørt er de mest basic modellene. Siden det er noen år siden, så har modellbetegnelsene falt ut av hukommelsen. Class A, A Class, Class AA, eller noe lignende. Høres dette kjent ut?

Lenke til kommentar

Må si meg uenig i at det ikke er trykk i NS-777, skal innrømme at jeg ikke har hørt de andre og derfor litt manglende sammenligningsgrunnlag. Men de buldrer godt fra seg, har måttet skru ned bassen for å unngå mer klager fra naboer (og dette ved vanlig serie-titting på medium volum)

Lenke til kommentar

Bra detta Flimzes!

 

Hvis du planlegger å utvide guiden kan du jo feks skrive litt om romstørrelser og hvor stor høyttaler man da bør se etter. Sikkert et par stativmodeller som er verdt å nevne :D

 

Hiver du feks rf82 inn på 10kvm kan det fort bli veldig feil =)

Lenke til kommentar

Kanskje du kan ha med et forslag til hvordan man skal fordele penger? Av typen "Jeg har (sett inn beløp her) å bruke på anlegg, hvor mye bør jeg bruke på de forskjellige komponentene?"

 

Men en veldig bra guide!

Tommelfingerregel er vel halvparten på forsterker og halvparten på htt. Den pleier å holde seg ganske greit, selv om det alltids finnes unntak i begge retninger. F.eks s608 til 5-6000kr trives veldig godt med mer effekt enn mange forsterkere til den prisen gir.

Samtidig klarer KEF iq50 til 8000 seg sammen med en marantz til 3-4000kr (og en subwoofer).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...