Gå til innhold

3-fas motor til 1-fas, beregne kondensator?


Anbefalte innlegg

Jeg har en motor jeg gjerne skulle hatt over fra 3-fas til 1-fas.

 

Hva slags kondensator skal jeg bruke?

 

Må det kobles inn motorvern på denne, og kobles eventuelt dette før eller etter kondensator?

 

Vedlagt bilde av spesifikasjoner og koblingsplate.

post-30852-1284540132,1929_thumb.jpg

post-30852-1284540133,3576_thumb.jpg

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke husker helt feil er det:

C = 70 x kW

 

Det vil si i ditt tilfelle:

C = 70 x 0.37kW

C = 25µF

 

Men husk at dreiemomentet går ned drastisk ved bruk av denne metoden. Tror det går ned til rundt 60-70%. Startstrøm går vel opp også, tror jeg.

 

Motorvern kan være smart å ha ja. Det kobles før kondensator.

Neutral kobles på W1

L1 kobles på U1

Kondensator kobles mellom U1 og V1.

Laskene lar du være. Vil du at motoren skal gå den andre veien kobler du bare L1 på V1 i stede for U1.

 

Rett meg om jeg har tatt feil på noe!

 

Edit: La til illustrasjon :p

post-61676-1284562065,2403_thumb.jpg

Endret av BigJackW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hadde du søkt på forumet ville du funnet svar =) (google er din venn)

men du finner tråden HER

 

Jo, startmomentet blir bare ca 15-20% av nominelt moment.

 

Derfor er ikke steinmetzkobling brukelig hvis det kreves høyt startmoment.

 

Man kan bruke en startskondensator i tillegg til driftskondensatoren før å øke startmomentet, men den må kobles ut etter noen sekunder, ellers brenner man viklingene.

 

Driftskondensatoren regnes ut slik:

 

C = (x * 3.5) / 37 = mikrofarad, for 1000 og 1500 rpm

 

C = (x * 2.9 ) / 37 = mikrofarad, for 3000 rpm

 

x er motorens ytelse i watt ved 220 volt

Lenke til kommentar

Forklaringen til BigJackW ser grei ut. Mtoreffekten (og dreiemomenntet) vil sannsynligvis være ca. 70% av effekten ved trefasedrift. Startmomentet blir drastisk dårligere enn startmomentet ved trefasedrift. Dette kan som haavardgj sier forbedres med en startkondensator, men jeg ville vel i første omgang forsøkt uten.

Lenke til kommentar

@BigJackW: Motorvernet er koblet feil, med mindre at det er et spesielt motorvern som er laget for to ledere. Hvis det er et motorvern for trefas er du nødt til å legge den ene ledningen igjennom to terminaler, hvis ikke er det ikke 100% sikkert at det kommer til å løse ut på rett strøm.

 

@Goggen90: Kondensatoren du har funnet tåler ikke spenningen. Du burde ha en som er beregnet for ~400V. Toppverdien på 230V vekselspenning er ~325V, altså 5V mer enn det kondensatoren tåler.

I tillegg kan det ha seg slik at spenningen på stedet du er på er noe over 230V siden kravet til spenning er +/-10% fra kraftselskapet.

 

https://www.elfa.se/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=65-108-12&toc=19336 <- Den vil virke, og den er billigere.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

@BigJackW: Motorvernet er koblet feil, med mindre at det er et spesielt motorvern som er laget for to ledere. Hvis det er et motorvern for trefas er du nødt til å legge den ene ledningen igjennom to terminaler, hvis ikke er det ikke 100% sikkert at det kommer til å løse ut på rett strøm.

 

Der sier du noe jeg ikke hadde i tankene. Men ja man må seriekoble to terminaler på motorvernet med mindre det er, som du sier et spesielt motorvern for to ledere.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet vil det nok ikke bli spesielt bra. Hvis man tenker på at det ikke skal gå strøm igjennom den kondensatoren (hadde det gjort det, hadde den eksplodert rimelig raskt), så vil det i prinsippet bli det samme som om at man bare bruker 2 av 3 terminaler. Da det er strømmen som løser ut vernet. Men for å være ærlig, så vet jeg faktisk ikke.

 

En annen ting som ingen har tenkt på, er at den motoren du har ser ut til å sitte fast på en maskin, og er dermed dimensjonert for akkurat den maskinen. Hvis du da reduserer dreiemomentet med 1/3 vil motoren bli for svak. Kanskje du er heldig å slipper unna med det, men ut i fra størrelsen å dømme (0,37 kW) så skal jeg tvile. Er det en pumpe kan det gå bra på bekostning av løftehøyde og/eller trykk (om jeg ikke tar helt feil).

Sånn sett er det bedre å bruke en frekvensomformer laget for 1 fas input og 3 fas ut. Den vil kunne gi 100% (og mer, men det kan skade motoren) dreiemoment, da den lager den 3. fasen på en helt annen måte enn du gjør ved bruk av kondensator.

 

Det eneste minuset med frekvensomformer er at den koster litt. I tillegg kan det være kronglete og få dem i drift, første gang. Men alt du trenger å vite står i manualen. For en enkelt start/stopp funksjonalitet er det minimalt med parametre som må settes i omformeren.

På elfa.se finner du en 0.55kW (0,37kW har for lav merkestrøm (0,9A) i forhold til motor, da det er avgitt effekt som står på motoren og omformeren) Siemens SINAMICS G110 til 1414,-. Da har du 100% dreiemoment ved bruk av 1-fas. I tillegg kan du regulere hastigheten på motoren proporsjonalt med et 0-10V signal fra potmeter eller en 0-10V giver, som forsynes fra den interne 10V forsyningen i omformeren, det samme gjelder evt. start/stop knapper (de bruker 24V, levert av omformeren). Eventuelt over RS485, hvis du kjøper den modellen.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet vil det nok ikke bli spesielt bra. Hvis man tenker på at det ikke skal gå strøm igjennom den kondensatoren (hadde det gjort det, hadde den eksplodert rimelig raskt), så vil det i prinsippet bli det samme som om at man bare bruker 2 av 3 terminaler. Da det er strømmen som løser ut vernet. Men for å være ærlig, så vet jeg faktisk ikke.

Hadde det ikke trengt å gå strøm gjennom kondensatoren, så ville det jo ikke hatt noen hensikt å installere den i første omgang.

Det går strøm gjennom kondensatoren, men den ligger ikke i fase med spenninga. Da får man en slags erstatning til 3. fase, men som nevnt tidligere så er frekvensomformer et bedre (og dyrere) alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...