Gå til innhold

D7000 - merkelige valg fra Nikon (diskusjon rundt D7000)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle trådene du refererer til er gamle og omhandler problemer med hot pixels i live view/videomodus - dette er vel rettet i firmwareoppdateringen som nå er sluppet?

 

OK,vet bare at det ene kameraet jeg snakket om slet med fokusproblemer , noe som det også finnest omtaler om på nettet.

Dette kameraet er levert tilbake til forhandler og kunden er nå i tvil om han skal tørre å gå for et nytt eller skifte merke, siden jeg ikke har noen erfaring med D7000 så velger jeg heller å legge det ut her for å høre.

 

 

http://www.hiwhy.com/2010/11/13/nikon-d7000-autofocus-problem/

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Alle trådene du refererer til er gamle og omhandler problemer med hot pixels i live view/videomodus - dette er vel rettet i firmwareoppdateringen som nå er sluppet?

 

OK,vet bare at det ene kameraet jeg snakket om slet med fokusproblemer , noe som det også finnest omtaler om på nettet.

Dette kameraet er levert tilbake til forhandler og kunden er nå i tvil om han skal tørre å gå for et nytt eller skifte merke, siden jeg ikke har noen erfaring med D7000 så velger jeg heller å legge det ut her for å høre.

 

 

http://www.hiwhy.com/2010/11/13/nikon-d7000-autofocus-problem/

 

Høres ut som feilen som ble rettet på mitt - "vertical lever", hva enn det er, ble byttet.

Lenke til kommentar

Snekker`n: Google "Canon 7D problems" så får du selvsagt også mange treff. ;)

 

Hva har det med saken å gjøre???

Jeg har ikke problem med mitt og kjenner heller ikke noen som har det og det må da vitterligen være lov å spørre når man har kompiser som har problemer med sitt, selv om det er et annet merke.

pussig det dær, når man spør på forum eller en spør en Nikoneier om slike ting så virker det som garden fyker opp med en gang :hmm:

 

jeg føler også litt annsvar i den saken jeg spør om siden det var jeg selv som tipset vedkommende om det kameraet etter omtaler (positive) som jeg hadde lest på nett .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget var vel at de aller fleste kameraer, særlig i entusiastsegmentet, opplever visse barnesykdommer når de er nye, og i de aller fleste tilfeller utbedres dette i firmwareoppdateringer eller i verste fall en tur på serviceverksted. Dersom kompisen din kan få ett nytt kamera uten mer om og men fra forhandler koster det vel ikke alt for mye å bare prøve det?

Lenke til kommentar

Snekker`n: Det virket bare som du prøvde å problematisere D7000 ved å google "Nikon D7000 problems" og liste de opp som mange enkeltproblemer.

 

Hallo,nå gjaldt dette to D7000 og da blir det vitterligen dumt å liste opp problemer med feks 7D eller D300 - K-5 osv.

Slutt å være hårsåre så snart det gjelder Nikon å innse at også dær finnes det feil .

Canon har jeg rimelig bra oversikt over, iallefall fra 40D og oppover , men en kan vel ikke forvente at man skal ha full oversikt over alle merker/modeller, da må man jo ha alle eller i det minste testet flere modeller av dem.

Jeg annbefalte D7000 utifra gode omtaler i testen og jeg hadde nok kjøpt det selv om jeg skulle hatt Nikon crop .

Men når han jeg annbefalte det for fikk problemer + en til jeg kjenner, ja da er det vel naturlig å søke nettop på det merket for å finne ut om andre har samme problemer.

Og når en finner det så er det vel naturlig å spørre i en tråd som omhandler denne og som i tillegg ligger på norges største forum .

 

Jeg tror ikke noen her har funnet slike reaksjoner fra min side i tråder som omhandler canon og feil på disse . :hmm::hmm::hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg tror det er som mange sier at man blir "styrt" av massene på forskjellige fora.

 

Jeg er en av dem som også hang meg på, med rette - men også feil.

Med rette var at jeg syntes alle bildene jeg tok på ferie ble litt ut av fokus og uskarpe - brukte da et nytt 16-85 objektiv.

 

Når jeg kom hjem så testet jeg alle andre objektivene mine og resultatene ble som forventet, følte at alle var ute av fokus - dog ikke så ille som 16-85 objektivet. Men mye av feilfokus/uskarphet skyldes også brukeren av kameraet og innstillinger. Må si at testene kanskje ikke var helt profesjonelt utført og var veldig snevre.

 

Jeg ble så opphengt i at det var problemer med D7K etter mye lesing på div. fora og var hellig overbevist om at det var der problemet lå og ble ganske skuffet når Interfoto kontaktet meg og sa at 50mm objektivet som var deres referanse objektiv var fokus spot on på mitt D7K. Heldigvis testet de 16-85 objektivet jeg leverte med huset og der var det på 16mm front focus problem og på 85mm back focus problem. Etter at de justerte dette objektivet (på garanti) har det objektivet vært meget bra, bortsett fra brukerens egne feiltrinn og begrensninger.

 

Så jeg påstår ikke at det ikke er noe feil med selve kameraene, men få sjekket objektivet/ene som er brukt også - det er ikke sikkert problemet ligger i selve kamerahuset, noe jeg fikk erfare.

 

Røde, grønne og hot pixels har jeg aldri opplev på video, men så tar jeg stort sett opptak med litt lys tilgjengelig og ikke under dyna i et mørkt rom.

 

Kort oppsummert:

Mine problemer med D7K skyltes et dårlig objektiv og fototekniske brukerfeil så det var faktisk ikke et D7K problem...

Lenke til kommentar

Dæven, ny teknologi har barnesykdommer! Fort, ring tusentipset.

 

Slik dårlig ironi kan du spare deg, det er ingen som hevder at Nikon eller D7000 er dårligere enn andre,men det må være lov å spørre om ting.

Dog registrerer jeg atter en gang at å spørre om noe slikt når det gjelder Nikon er som å banne høylydt i kirken.

nei jeg blir ikke skremt,men det kan hende at mange som er nye på forumet atter en gang blir det og lar være å skrive sin mening i frykt for "mobben" . :no::no::no:

 

 

Sanztra, i dette tilfellet som jeg nevner er det bekreftet at det var feil på kamera og kjøper har fått tilgodelapp og står fritt til å velge hvilket kamera/kameramerke han vil ha.

Poenget var imidlertid at det på nettet viser seg å være andre med samme problem og vi fant det da betimelig å stille spørsmålet her. Noe som viste seg å ikke falle i god jord, men det virker som det er normalt i Nikonleiren av en eller annen grunn .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Dæven, ny teknologi har barnesykdommer! Fort, ring tusentipset.

 

Slik dårlig ironi kan du spare deg, det er ingen som hevder at Nikon eller D7000 er dårligere enn andre,men det må være lov å spørre om ting.

Dog registrerer jeg atter en gang at å spørre om noe slikt når det gjelder Nikon er som å banne høylydt i kirken.

nei jeg blir ikke skremt,men det kan hende at mange som er nye på forumet atter en gang blir det og lar være å skrive sin mening i frykt for "mobben" . :no::no::no:

 

 

Sanztra, i dette tilfellet som jeg nevner er det bekreftet at det var feil på kamera og kjøper har fått tilgodelapp og står fritt til å velge hvilket kamera/kameramerke han vil ha.

Poenget var imidlertid at det på nettet viser seg å være andre med samme problem og vi fant det da betimelig å stille spørsmålet her. Noe som viste seg å ikke falle i god jord, men det virker som det er normalt i Nikonleiren av en eller annen grunn .

 

Nå var mitt innlegg ikke beregnet som et direkte svar til dine innlegg, men som et innlegg hvor jeg prøver å bevisstgjøre lesere som føler at de opplever problemer, lignende det jeg har hatt. Og vise hvor lett det er å bli påvirket av det man leser.

 

Du må heller ikke ta alt i verste mening. Prøv å være litt mindre hårsår.

Lenke til kommentar

Men som jeg foreslo - dersom kompisen din kan få ett nytt D7000 og prøve ut, og forhandler holder til lokalt, er det ikke verdt å gi det ett forsøk?

 

Jovist er det verdt et forsøk og jeg tror han blir fornøyd, selv er han litt skeptisk enda.

En av årsakene er vel at det her ikke dreier seg om en lokal forhandler , men kjøp fra nettbutikk og at han dermed er redd for en ny runde med reklamasjon.

nettop derfor ble spørsmålet luftet her selv om det viser seeg å være dumt gjordt :whistle:

Lenke til kommentar

Dæven, ny teknologi har barnesykdommer! Fort, ring tusentipset.

 

Slik dårlig ironi kan du spare deg, det er ingen som hevder at Nikon eller D7000 er dårligere enn andre,men det må være lov å spørre om ting.

Dog registrerer jeg atter en gang at å spørre om noe slikt når det gjelder Nikon er som å banne høylydt i kirken.

nei jeg blir ikke skremt,men det kan hende at mange som er nye på forumet atter en gang blir det og lar være å skrive sin mening i frykt for "mobben" . :no::no::no:

 

 

Sanztra, i dette tilfellet som jeg nevner er det bekreftet at det var feil på kamera og kjøper har fått tilgodelapp og står fritt til å velge hvilket kamera/kameramerke han vil ha.

Poenget var imidlertid at det på nettet viser seg å være andre med samme problem og vi fant det da betimelig å stille spørsmålet her. Noe som viste seg å ikke falle i god jord, men det virker som det er normalt i Nikonleiren av en eller annen grunn .

 

Nå var mitt innlegg ikke beregnet som et direkte svar til dine innlegg, men som et innlegg hvor jeg prøver å bevisstgjøre lesere som føler at de opplever problemer, lignende det jeg har hatt. Og vise hvor lett det er å bli påvirket av det man leser.

 

Du må heller ikke ta alt i verste mening. Prøv å være litt mindre hårsår.

 

Er klar over at ditt inlegg ikke var et direkte svar til meg, og nei jeg er ikke hårsår, men er bare så utrolig lei av at enkelte ikke klarer å tolerere at det blir stilt "negative" (om en kan kalle det det) spørsmål rundt sitt merke og MÅ da vise til "du får sikkert opp det samme om du søker på xxxx" Det er totalt usakelig og viser kunn at de ikke tolererer andres mening/spørsmål. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Eller kanskje det bare er slik at barnesykdommene til D7000 for lengst er kjente og gjennomdiskuterte, omfanget er overdrevet som det er for alle slike produkter, og folk er ikke så begeistrete for at noen kommer og prøver å banke liv i en død hest.

 

Du kommer til festen når rengjøringspersonalet holder på med den siste støvtørkingen.

 

Kompisen din får benytte seg av reklamasjonsretten. Vanskeligere er det ikke.

Lenke til kommentar

 

Kort oppsummert:

Mine problemer med D7K skyltes et dårlig objektiv og fototekniske brukerfeil så det var faktisk ikke et D7K problem...

 

Svært ofte når jeg overlater ett av mine kamera med lyssterk optikk og liten DOF til f.eks. min samboer, blir bildene uskarpe. Jeg har vel aldri tenkt på å sende inn kamera for reklamsjon av den grunn....Når jeg bruker kamera er treff-prosenten til AF helt normal.

 

Det er neppe særlig tvil om at klagingen i mange tilfeller skyldes bruker-feil.

Lenke til kommentar

Når det gjelder det generelle temaet fokusfeil, så føler jeg det er verdt å dra frem denne lille artikkelen igjen.

 

Det er ikke nødvendigvis sikkert at det nye kameraet ditt feilfokuserer, det kan være at alle objektivene dine (som funket perfekt på det gamle kameraet) egentlig feilfokuserer omtrent like mye, det er bare det at det gjør det gamle kameraet også. Og dette er et fenomen som fort kan gi opphav til mange "ZOMG, kamera x feilfokuserer"-rants på nettet, og skape uforholdsmessig mye støy på nettet i forhold til hvor stor andel av brukerne det egentlig gjelder.

Lenke til kommentar

Når det gjelder uskarpe bilder, må man også (som for andre merker) ha i bakhodet fenomenet "fokus shift", et innviklet tema, men in short (hvis jeg har skjønt det korrekt) så innebærer det at fokus faktisk forandrer seg hvis man fokuserer på en blender, og deretter forandrer blender før man tar bildet. Dette kan bety at et objektiv faktisk både kan bak- og frontfokusere, avhengig av blender man benytter når man fokuserer.

 

Bare å google begrepet "fokus shift" og lese seg opp.

 

I tillegg kommer D7000's pixeltetthet inn i bildet, har sett flere som hevder at dette gjør D7K til et "vanskelig" kamera å bruke, da det av den grunn er mindre toleranse for kamerarystelser. Har bl.a. en profesjonell fotograf-kompis som har både D3x, D700 og D7000 som sier det samme. M.a.o. større muligheter for brukerfeil.

 

Understreker at jeg selv aldri har holdt i et D7000, så da kan dere jo velge å overse meg helt :)

Endret av Halvis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...