Gå til innhold

D7000 - merkelige valg fra Nikon (diskusjon rundt D7000)


Anbefalte innlegg

Når det gjelder uskarpe bilder, må man også (som for andre merker) ha i bakhodet fenomenet "fokus shift", et innviklet tema, men in short (hvis jeg har skjønt det korrekt) så innebærer det at fokus faktisk forandrer seg hvis man fokuserer på en blender, og deretter forandrer blender før man tar bildet. Dette kan bety at et objektiv faktisk både kan bak- og frontfokusere, avhengig av blender man benytter når man fokuserer.

 

Bare å google begrepet "fokus shift" og lese seg opp.

 

I tillegg kommer D7000's pixeltetthet inn i bildet, har sett flere som hevder at dette gjør D7K til et "vanskelig" kamera å bruke, da det av den grunn er mindre toleranse for kamerarystelser. Har bl.a. en profesjonell fotograf-kompis som har både D3x, D700 og D7000 som sier det samme. M.a.o. større muligheter for brukerfeil.

 

Understreker at jeg selv aldri har holdt i et D7000, så da kan dere jo velge å overse meg helt :)

 

Autofokus skjer alltid med vid åpen blender.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller kanskje det bare er slik at barnesykdommene til D7000 for lengst er kjente og gjennomdiskuterte, omfanget er overdrevet som det er for alle slike produkter, og folk er ikke såfor at noen kommer og prøver å banke liv i en død hest.

 

Du kommer til festen når rengjøringspersonalet holder på med den siste støvtørkingen.

 

Kompisen din får benytte seg av reklamasjonsretten. Vanskeligere er det ikke.

 

Om du gidder å lese før du kritiserer andre så vil du bla se at reklamasjonsretten er benyttet .

At du vil kalle det en barnesykdom som for lengst er fikset viser nok en gang at du ikke har lest alt selv.

Kamera er nylig kjøpt nytt på en av norges største nettbutikker og det ble reklamert på det innen fristen og reklamasjonen er godtatt av butikken fordi det er bekreftet feil på nevnte vare.

Om det da er slik du hevder at barnesykdommer er fiset for lengst, vel da er "for lengst" altså ca 2 uker :whistle:

Så må en også evne at andre kommer til i en tråd å spør om råd uten å gå til frontalanngrep fordi det ikke er begeistret for at temaet tas opp .

Et forum er vel nettop for å få hjelp og ikke egnet for å sette seg på sin høye hest og drive ovenfra og ned kommentering .

Forumsreglene sier vel litt om det de også .:hmm:

Lenke til kommentar

Kort oppsummert:

Mine problemer med D7K skyltes et dårlig objektiv og fototekniske brukerfeil så det var faktisk ikke et D7K problem...

 

Svært ofte når jeg overlater ett av mine kamera med lyssterk optikk og liten DOF til f.eks. min samboer, blir bildene uskarpe. Jeg har vel aldri tenkt på å sende inn kamera for reklamsjon av den grunn....Når jeg bruker kamera er treff-prosenten til AF helt normal.

 

Det er neppe særlig tvil om at klagingen i mange tilfeller skyldes bruker-feil.

 

Helt klart at ting overdrives både her på forumet og andre steder, det har vi sett mange ganger feks da 50D kom og folk var skuffet .

Men det må ikke forhindre noens rett til å fremlegge et problem de har uten at enkelte personer skal være freme med sin "bedreviten" og forsøke å latterliggjøre.

meningen er vel at en skal prøve å hjelpe eller avstå fra å kommentere om en ikke kan hjelpe.

Blir jo litt feil når folk vegrer seg for å registrere seg og poste,nettop fordi de er redde for å latterliggjøres på forumet . :hmm::hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Om du gidder å lese før du kritiserer andre så vil du bla se at reklamasjonsretten er benyttet .

At du vil kalle det en barnesykdom som for lengst er fikset viser nok en gang at du ikke har lest alt selv.

Kamera er nylig kjøpt nytt på en av norges største nettbutikker og det ble reklamert på det innen fristen og reklamasjonen er godtatt av butikken fordi det er bekreftet feil på nevnte vare.

Så hva er problemet?

 

Hot pixels er kjent, og ja, det er fikset for lengst i firmware sammen med et par andre barnesykdommer. Det betyr ikke at alle eksemplarer som finnes på lager er oppdaterte, så det kan godt være en eller begge kompisene dine kunne spart seg en reklamasjonsprosess ved å oppdatere firmware.

 

Andre problemer går på reklamasjon. Produksjonsfeil er ikke en "barnesykdom", og selv om feilraten generelt faller over tid ettersom produksjonsprosessen blir raffinert, så risikerer du alltid å få et eksemplar med feil.

 

Og ja, du finner lassevis av eksempler på tidlige kunder som har fått et eksemplar med produksjonsfeil som lager bråk på nett, uansett hvilken kameramodell du snakker om. Det betyr ikke at kameramodellen har en fokusfeil eller whatever.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

I tillegg kommer D7000's pixeltetthet inn i bildet

 

Et viktig moment som ivrige Nikonbrukere bør notere seg bak øret. Med større oppløsning vil nok muligens diverse objektiver som funket bra på forrige Nikonkamera en person hadde og som hadde lavere oppløsning, kunne vise seg å ikke lenger gi så bra resultater som brukeren trodde. Jo mer oppløsning et kamera har, jo mer kresent blir det på optikken som kan bli avkledd og flau dersom kvaliteten på glasset ikke er god nok.

 

Canonfolket har fått føle på denne problemstillingen en stund allerede, men for Nikonfolket er den enda ny og mange får seg en nedtur. Men det er ikke kameraets skyld, "kun" optikken som ikke er god nok - og dermed får man ikke de resultater man håpet på.

 

Tor

Lenke til kommentar

Om du gidder å lese før du kritiserer andre så vil du bla se at reklamasjonsretten er benyttet .

At du vil kalle det en barnesykdom som for lengst er fikset viser nok en gang at du ikke har lest alt selv.

Kamera er nylig kjøpt nytt på en av norges største nettbutikker og det ble reklamert på det innen fristen og reklamasjonen er godtatt av butikken fordi det er bekreftet feil på nevnte vare.

Så hva er problemet?

 

Hot pixels er kjent, og ja, det er fikset for lengst i firmware sammen med et par andre barnesykdommer. Det betyr ikke at alle eksemplarer som finnes på lager er oppdaterte, så det kan godt være en eller begge kompisene dine kunne spart seg en reklamasjonsprosess ved å oppdatere firmware.

 

Andre problemer går på reklamasjon. Produksjonsfeil er ikke en "barnesykdom", og selv om feilraten generelt faller over tid ettersom produksjonsprosessen blir raffinert, så risikerer du alltid å få et eksemplar med feil.

 

Og ja, du finner lassevis av eksempler på tidlige kunder som har fått et eksemplar med produksjonsfeil som lager bråk på nett, uansett hvilken kameramodell du snakker om. Det betyr ikke at kameramodellen har en fokusfeil eller whatever.

 

Nok en gang, les hva jeg skrev.

Det kameraet jeg nevner som er sendt inn hadde FOKUSFEIL og dette ble bekreftet av butikken der det var kjøpt. Feilen var i kamera, IKKE i optikken.

Hva problemet er, jo les igjen hva jeg har skrevet.

Kjøpern er usikker på om han tør kjøpe et nytt D7000 .

Dette var temmelig greie spørsmål fra min side som enkelt kunne besvares på en høflig måte, men jeg regner med at siden det var jeg som skrev så var det atter en gang vanskelig å være det fra enkelte.

 

Når det gjelder kamera nr 2 vet jeg ikke mere enn at det er sendt inn til butikkens verksted.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Strengt tatt skrev du at to kompiser av deg hadde problemer med kameraet, dro frem masse gamle tråder om pikselproblemer (en barnesykdom, addressert i firmware) som eksempel på at "mange sliter med div feil", og først senere nevner du fokusfeil.

 

Du gjør en dårlig jobb hvis du prøver å ikke trolle.

Lenke til kommentar

omfanget er overdrevet som det er for alle slike produkter, og folk er ikke så begeistrete for at noen kommer og prøver å banke liv i en død hest.

 

Mjaa, du mener Nikonfolket og en Nikonpony antar jeg ;)

 

(greit at du er Nikonist, og at det ikke er uvanlig at barnesykdommer oppdages når et nytt produkt begynner å spres blant brukere, men det gjelder og like mye for Nikon)

 

Tor

Lenke til kommentar

Strengt tatt skrev du at to kompiser av deg hadde problemer med kameraet, dro frem masse gamle tråder om pikselproblemer (en barnesykdom, addressert i firmware) som eksempel på at "mange sliter med div feil", og først senere nevner du fokusfeil.

 

Du gjør en dårlig jobb hvis du prøver å ikke trolle.

 

Du er flik med å bruke ordet trolle, det er ett du stadig vekk trekker frem i diskusjoner med meg, jeg lurer virkelig på hvem som virkelig troller her.

Ja jeg dro frem flere tråder/linker fordi jeg lurte på om det var mye problemer med dette kameraet ( noe som forøvrig gjøres av mange andre også i forskjellige tråder,uten at jeg ser du reagerer dær ) og det er vel ikke rart at en lurer når 2 av 2 jeg kjenner har fått problemer .

Det gir uansett ikke grunnlag for å prøve å latterliggjøre andre eller forsøke å anntyde at det er trolling (noe du har gjort før også) .

Et saklig og greit svar og saken hadde vært ute av verden, men neida så vel var det ikke :hmm:

 

Men jeg har fått forståelse for at det ikke er større feilrate på dette kameraet enn på andre, dog IKKE takket være dine innlegg. :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Mjaa, du mener Nikonfolket og en Nikonpony antar jeg ;)

Vi kan godt dra frem dramaet rundt svarte piksler ved høylys på 5D MkII hvis du har lyst til at vi skal piske noen Canonhester. Men det er litt meningsløst siden det ikke lenger er et problem.

 

(greit at du er Nikonist, og at det ikke er uvanlig at barnesykdommer oppdages når et nytt produkt begynner å spres blant brukere, men det gjelder og like mye for Nikon)
Hva har egentlig sitatet mitt med Nikon å gjøre?

 

omfanget er overdrevet som det er for alle slike produkter

 

Er du en "early adopter", så må du være forberedt på at produktet kan ha barnesykdommer. Intel har sikkert mye å si om den saken (jfr. tilbakekallelsen av sandy bridge-chipsettet), bare for å komme med et ikke-fotorelatert eksempel. Å drive å dra frem slike problemer som er løst blir litt lite produktivt.

Lenke til kommentar

Du er flik med å bruke ordet trolle, det er ett du stadig vekk trekker frem i diskusjoner med meg, jeg lurer virkelig på hvem som virkelig troller her.

Vel, det er slik jeg ser det to alternativer: enten troller du, og poster innlegg som det første i tråden fordi du vet at det vil skape liv og røre. Eller så er du rett og slett ukritisk og dårlig til å sjekke kildene dine, fordi det hadde ikke vært noe stort problem å lese litt lenger fremme i denne tråden for å finne ut at mesteparten av problemene var løst.
Lenke til kommentar

Hva skjer med fanboi-namecalling her da? Jeg skjønner ikke hvordan så mange folk liksom skal være fanbois for canon eller nikon, når omtrent ALLE folka jeg snakker med både her og i virkeligheten har et rimelig nøkternt forhold til utstyret de bruker.

Fakta er nok at det ikke eksisterer fanbois, bare skygger.

Lenke til kommentar
. Å drive å dra frem slike problemer som er løst blir litt lite produktivt.

 

I mitt eksempel var iallefall ikke problemet løst,selv om du vil fremstille det slik.

Jeg annser det iallefall ikke som løst når butikken bekrefter feilen og tar produktet tilbake. :tease:

 

 

Vel, det er slik jeg ser det to alternativer: enten troller du, og poster innlegg som det første i tråden fordi du vet at det vil skape liv og røre. Eller så er du rett og slett ukritisk og dårlig til å sjekke kildene dine, fordi det hadde ikke vært noe stort problem å lese litt lenger fremme i denne tråden for å finne ut at mesteparten av problemene var løst.

 

Joda trolling har du brukt flere ganger før .

Jeg ser ikke problemet,jeg spør om en ting og dette er muligens nevnt tidligere i tråden uten at jeg har fått det med meg.

Men leser virkelig du alt i alle tråder før du spør/svarer ? Virker ikke slik siden du svarte på andre ting enn det jeg spurte om.

Vi ser også i utallige tråder (spesielt lange tråder) at andre spør om ting som er tatt opp tidligere, ja sogar blir det laget nye tråder om emnet, men jeg ser ikke i en av dem at DU reagerer og hevder at de driver med TROLLING.

Tilfeldig??? NEPPE.

Case Closed.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

I mitt eksempel var iallefall ikke problemet løst,selv om du vil fremstille det slik.

Jeg annser det iallefall ikke som løst når butikken bekrefter feilen og tar produktet tilbake. :tease:

Problemene som du dro frem som eksempel var løst.

 

At det egentlig dreide seg om en reklamasjonssak på grunn av helt andre problemer er det faktisk ikke mulig å lese tankene dine for å finne ut.

 

Hvis du hadde vært litt mindre oppsatt på å få det til å se ut som om det var generelle problemer, og heller beskrevet det ene aktuelle problemet ("kompisen min har et eksemplar med fokusproblemer, er dette vanlig eller bør han reklamere?"), så hadde det ikke vært noe problem å få et saklig svar. I stedet oppfører du deg på en måte som får det til å virke som om du ønsker å skape bråk, IE trolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strengt tatt skrev du at to kompiser av deg hadde problemer med kameraet, dro frem masse gamle tråder om pikselproblemer (en barnesykdom, addressert i firmware) som eksempel på at "mange sliter med div feil", og først senere nevner du fokusfeil.

 

Du gjør en dårlig jobb hvis du prøver å ikke trolle.

 

Du er flik med å bruke ordet trolle, det er ett du stadig vekk trekker frem i diskusjoner med meg, jeg lurer virkelig på hvem som virkelig troller her.

Ja jeg dro frem flere tråder/linker fordi jeg lurte på om det var mye problemer med dette kameraet ( noe som forøvrig gjøres av mange andre også i forskjellige tråder,uten at jeg ser du reagerer dær ) og det er vel ikke rart at en lurer når 2 av 2 jeg kjenner har fått problemer .

Det gir uansett ikke grunnlag for å prøve å latterliggjøre andre eller forsøke å anntyde at det er trolling (noe du har gjort før også) .

Et saklig og greit svar og saken hadde vært ute av verden, men neida så vel var det ikke :hmm:

 

Men jeg har fått forståelse for at det ikke er større feilrate på dette kameraet enn på andre, dog IKKE takket være dine innlegg. :cool:

 

Nå var vel ditt innledningsforedrag noe slik som dette:

 

Har ingen erfaring med dette kameraet,men etter og ha lest litt rundt omkring ser det ut som mange sliter med div feil,har også 2 kjenninger som også ha disse problemene.

 

http://nikonrumors.c...pic.php?id=2662

 

http://forums.dprevi...essage=36831923

 

http://photo.net/nik...ra-forum/00XdgY

 

http://www.fredmiran...um/topic/949403

 

 

Sliter litt med å finne noen spørsmål på vegne dine to kompiser i dette innlegget, så hva var egentlig poenget ditt?

Lenke til kommentar

Strengt tatt skrev du at to kompiser av deg hadde problemer med kameraet, dro frem masse gamle tråder om pikselproblemer (en barnesykdom, addressert i firmware) som eksempel på at "mange sliter med div feil", og først senere nevner du fokusfeil.

 

Du gjør en dårlig jobb hvis du prøver å ikke trolle.

 

Du er flik med å bruke ordet trolle, det er ett du stadig vekk trekker frem i diskusjoner med meg, jeg lurer virkelig på hvem som virkelig troller her.

Ja jeg dro frem flere tråder/linker fordi jeg lurte på om det var mye problemer med dette kameraet ( noe som forøvrig gjøres av mange andre også i forskjellige tråder,uten at jeg ser du reagerer dær ) og det er vel ikke rart at en lurer når 2 av 2 jeg kjenner har fått problemer .

Det gir uansett ikke grunnlag for å prøve å latterliggjøre andre eller forsøke å anntyde at det er trolling (noe du har gjort før også) .

Et saklig og greit svar og saken hadde vært ute av verden, men neida så vel var det ikke :hmm:

 

Men jeg har fått forståelse for at det ikke er større feilrate på dette kameraet enn på andre, dog IKKE takket være dine innlegg. :cool:

 

Nå var vel ditt innledningsforedrag noe slik som dette:

 

Har ingen erfaring med dette kameraet,men etter og ha lest litt rundt omkring ser det ut som mange sliter med div feil,har også 2 kjenninger som også ha disse problemene.

 

http://nikonrumors.c...pic.php?id=2662

 

http://forums.dprevi...essage=36831923

 

http://photo.net/nik...ra-forum/00XdgY

 

http://www.fredmiran...um/topic/949403

 

 

Sliter litt med å finne noen spørsmål på vegne dine to kompiser i dette innlegget, så hva var egentlig poenget ditt?

 

Joda kunne nok formulert den anderledes.

Men som du ser var den skrevet kl 21.27 så kom det ETT svar og kl 21,37 altså 10 minutter senere utdyper jeg problemet, uten at noe av de som kritiserer hadde svart, når så kritikken i tillegg går på at jeg IKKE har lest tråden, ja da finner jeg det merkelig, for kritikerne kan jo umulig ha lest tråden selv da di ikke ser to innlegg som ligger nesten rett etter hverandre laugh.gif

Lenke til kommentar

(Edit av TV: div bla&bla)

 

Jeg forstår bare ikke din tildels spissete og overdrevne reaksjon enkelte ganger på at noen legger frem en problemstilling. Enten du mener det er løst eller ikke, er det no big deal om en person spør konkret eller lurer på noe med et produkt. Hva skal man med brukerforum hvis folk ikke skal kunne bruke de til den funksjonen de var ment å ha?

 

Og man får ha litt takhøyde omkring disse diskusjonene og ikke alltid ta med pinsett og lupe for å lete etter "feil" hos andre.

 

Det er tross alt bare døde dingser som diskuteres, enten det er et stupid kamera eller et overpriset rør med glass i - og ikke mennesker..

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg forstår bare ikke din tildels spissete og overdrevne reaksjon enkelte ganger på at noen legger frem en problemstilling.

Kanskje fordi visse mennesker har en tendens til å legge frem problemstillinger på en lite gjennomtenkt måte som får det til å virke som om de ønsker å fremprovosere bråk?
Lenke til kommentar

Jeg forstår bare ikke din tildels spissete og overdrevne reaksjon enkelte ganger på at noen legger frem en problemstilling.

Kanskje fordi visse mennesker har en tendens til å legge frem problemstillinger på en lite gjennomtenkt måte som får det til å virke som om de ønsker å fremprovosere bråk?

 

Nå må du slutte med disse beskyldningene dine mot meg,dette har du bedrevet i årevis, greit nok at du ikke liker meg og mine meninger, men voks opp å la det ligge.

Som du ser i mitt siste innlegg var det ca 10minutter mellom første innlegget og til jeg utdypet dette nærmere, du hadde overhode ikke vært inne å kommentert i mellomtiden.

Når du så kaller det trolling og at jeg ikke har lest tråden,ja da lurer jeg fordi det er åpenbart at du seelv ikke har lest tråden, eller ikke ville ta med inlegg nr 2 fra meg fordi det ødela din mulighet for trolling.

JA her er det virkelig du som troller om det er noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...