Gå til innhold

Trenger jeg subwoofer i tillegg til dette?


1c3t34

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

M-65 er ganske kraftige for prisen og størrelsen, jeg foreslår som bIsk0p at du prøver før du kjøper mer. :)

 

De fleste regner 100 timer på å spille inn høyttalere, men mye mulig at de blir bedre selv etter det. Men man kan spille de fleste høyttalere ganske høyt fra starten av, kanskje ikke med like god lyd som etter at de har blitt innspilte, men duger bare man ikke sprenger skiten.

 

Har bestilt et par M-65 selv, men vet ikke om jeg skal gå gjennom med kjøpet fordi jeg har en surroundforsterker med maks effekt på 95W per kanal, disse har 250W som maks.

Endret av Deem
Lenke til kommentar

Jeg har en Onkyo TX-SR607 surround-receiver med disse høytalerne. Jeg kjører dem i bi-amp, det vil si at jeg har koblet to par kabler til hver høytaler.

 

Etter å ha spilt dem inn føler jeg at jeg absolutt ikke trenger en subwoofer, med mindre du er særdeles kravstor på bassen. Jeg spiller typiske russesanger nå for å teste og lyden er bra og bassen er bra.

Lenke til kommentar

Jeg har en Onkyo TX-SR607 surround-receiver med disse høytalerne. Jeg kjører dem i bi-amp, det vil si at jeg har koblet to par kabler til hver høytaler.

Bi-wire. Å dra to ledninger heter Bi-wire - to kabler

Å bi-ampe - to forsterkere, krever åpenbart, flere forsterkere.

 

Det jeg tror man kan gjøre er å bruke flere av de interne forsterkerkretsene til samme høytalere. For en surround-receiver inneholder i teorien en forsterker for hver høyttalerutgang, og man kan kombinere flere til en høytaler på en del forsterkere, da blir det en slags bi-amping. Men det betyr ikke at du bruker to kabler, langt der i fra, to kabler er nødvendig, men det er ikke det man er ute etter.

 

/Pirking.

Lenke til kommentar

Jeg har fått disse høyttalerne i hus nå og spilt en god del nå. De kan gi deg ganske greit med bass om du stiller forsterkerens bass nivå opp spiller litt høyt, men det blir selvfølgelig mye mer boom med subwoofer og det er to helt forskjellige lydopplevelser. Angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte en XTZ w10.16 i tillegg, men det funker ganske fett uten sub også synes jeg. Så om du er i tvil kan du heller spare for å kjøpe det senere. Jeg klarte meg fint uten subwoofer i flere år, du klarer det nok du også. :) Til syvende og sist kommer det ned til hvordan du vil prioritere pengebruken synes jeg.

Endret av Deem
Lenke til kommentar

Jeg har en Onkyo TX-SR607 surround-receiver med disse høytalerne. Jeg kjører dem i bi-amp, det vil si at jeg har koblet to par kabler til hver høytaler.

Bi-wire. Å dra to ledninger heter Bi-wire - to kabler

Å bi-ampe - to forsterkere, krever åpenbart, flere forsterkere.

 

Det jeg tror man kan gjøre er å bruke flere av de interne forsterkerkretsene til samme høytalere. For en surround-receiver inneholder i teorien en forsterker for hver høyttalerutgang, og man kan kombinere flere til en høytaler på en del forsterkere, da blir det en slags bi-amping. Men det betyr ikke at du bruker to kabler, langt der i fra, to kabler er nødvendig, men det er ikke det man er ute etter.

 

/Pirking.

 

Instillingen på receiveren forteller meg at det er bi-amp den kjører i. Jeg har koblet to kabler til hver høytaler (4 kabler totalt altså).

Lenke til kommentar

Ikke spre misinformasjon.

Bi-amping er ikke å bruke to ledninger, bi-wiring er å bruke to ledninger.

Bi-amping er å bruke to forsterkertrinn. Det gir i teorien dobbelt så mye effekt (om trinnene er like kraftige), og krever selvsagt to ledninger.

 

Bi-wiring er å bruke to ledninger fra samme forsterkertrinn, og betyr bare å bruke to ledninger.

 

Viktig å skille på begrepene og hva det betyr i et allerede presset navneområde.

Lenke til kommentar

Jeg har to par kontakter bak på høytalerene mine. Regner med de ene er til mid og diskant, og de andre til bass.

 

Jeg har koblet kabler fra receiveren til de to nederste kontaktene på hver høytaler, pluss kabler fra surr-back eller no på receiveren min til de to øverste kontaktene på hver høytaler. Deretter har jeg satt bi-amp til "on" på receiveren.

 

Hva vil du si dette er da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...